Ctek akkulaturi "kiinteähkösti" asennettuna

Aloittaja sakal83, 02.11.17 - klo:19:18

« edellinen - seuraava »

sakal83

Webasto ja lyhyet työmatkat myrkkyä akulle. Tänä toisena talvena remuc rupesi ilmoittelemaan akun varauksesta, jonka vielä nostin tuosta oletuksen 11.5V:sta 11.8V:n, joka rupeaa olemaan siinä rajoilla että lähteekö enään isossa pakkasessa käyntiin.
Defan kiinteä asennus olisi kyllä ideaali ja ehkä semmoisen asennankin, mutta pakkorako ajoi tuollaisen Ctek mtx 5.0 polar version ostoon, kun en uskaltanut vanhakunnon bilteman 8A "tyhmällä" laturilla akkua latailemaan.

Tuohon Ctekkiin kuitenkin myynnissä indicator panel, jonka voi ruuvata suoraan akkuun/akkupisteisiin kiinni ja toisessa päässä johonkin paneeliin kiinnitettävä liitososa akkumittarilla


onko jollakulla kokemusta tästä paneelista ja asennettuna mihin? Joitain kuvia nähneenä niitä asennettu lähinnä auton sisätiloihin, mutta käsittääkseni tuonhan voisi asentaa myös konehuoneeseen tai miksei jopa auton etumaskiin?
Näyttäisi vain olevan nuo kaapelit tavallista kaapelia, eikä kumista kuten tässä Polar versiossa on muut kaapelit.
Toki laturin mukana tuli tuo comfort eyelet piuha, jonka voi laittaa kiinteästi myös akkuun, mutta tuo 40cm piuha on auttamatta liian lyhyt.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Minnekä ajattelit sen itse laturin laittaa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83


Ajattelin ruuvata autokatoksen seinään telineen tuolle laturille.
Tästä syystä tuo indicator paneli olisi syytä olla aika lähellä keulaa, jotta tuo kaapeli riittäisi, ilman jatkoa tosta telineestä paneeliin.
Se vaatiiko se konepellin aukaisua on itselle ihan se ja sama. Jokatapauksessa hieman vaivaa joutuu tuosta kaapelin kytkemisestä näkemään  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Haluat siis nähdä akun varaustason silloinkin kun laturi ei ole kytkettynä? Muutenhan tuosta ei juuri iloa ole kun laturi on vieressä ja siitä näkee onko akku täynnä vai ei. En kyllä keksi puskurista tarpeeksi sileää ja tasaista kohtaa johon tuon saisi nätisti upotettua, eikö se olisi helpompi ja parempi jatkaa sitä comfort-palikkaa kutistesukalla ja holkkiliitoksilla ja laittaa se kurkistamaan jostain konepellin alta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Tuo akun latauksen näkeminen on ihan toisarvoinen juttu, mutta kun tuollaista paneelia ei näytä saavan ilman.  Se jopa itsellä estää nimenomaan sen paneelin asentamisen mihinkään näkyvään paikkaan, koska ei tuo liikennevalo nyt kovin kivan näköinen ole etupuskurissa ;D
Lähinnä kun ton saisi asennettua johonkin konetilaan edes suhteellisen siististi, niin ettei siellä ole jotain irtonaista johdonpäätä pyörimässä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TDiih

Eikö siinä laturissa tule mukana kengillä oleva adapteri jo valmiina? Jatkaa vaan johdot pidemmillä jos haluaa viedä liittimet lähemmäs puskuria. Ostin joskus äidin autoa varten tuollaisen indikaattorilla varustetun adapterin, mutta auto ehti paaliin ennen kuin kerkesin sitä asentamaan  ;D

Sähkölämmitteisessä on näppärä kun voi ladata suoraan tupakansytyttimen kautta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Olisko helpompi asentaa defan 10amp:n laturi ja siihen vain pistoke puskuriin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

duke7

Moottorikelkoissa olen noita nähnyt. Ehkä jostain konetilan etureunasta, lukitussalvan vierestä voisi löytyä sopiva paikka. Ei tuo Defan pistokkeen veroinen silti ole. Tuollainen kumitutti on aika ikävä näprättävä pakkasessa kylmillä sormilla.

Ja jos oikein huonosti käy niin tuon ledin välkkyminen pitää väylän hereillä ja akkua kuluu😁

sakal83

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.11.17 - klo:21:33
Moottorikelkoissa olen noita nähnyt. Ehkä jostain konetilan etureunasta, lukitussalvan vierestä voisi löytyä sopiva paikka. Ei tuo Defan pistokkeen veroinen silti ole. Tuollainen kumitutti on aika ikävä näprättävä pakkasessa kylmillä sormilla.

Ja jos oikein huonosti käy niin tuon ledin välkkyminen pitää väylän hereillä ja akkua kuluu😁
Johonkin siihen lukitussalvan viereen itsekin sitä suunnittelisin.
Hanskat käteen sormien palelua varten ;)
Kuluttaa virtaa 1mA, 0,7Ah/kk, joten tokkopa tuolla akkua tyhjäksi saa.

Tässä aika mielenkiintoinen asennus
https://m.youtube.com/watch?v=cr94HOSYNNQ
Ihan noin rohkeaan paikkaan en taida uskaltaa lähteä
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

duke7

Joo ei itse pistokkeen kulutus mitään mutta jos väylä ei nukahda niin menee enemmän.. Tuskin noin käy mutta joskus lukenut juttua jossa tyyliin pistokkeessa oleva puhelimen laturi piti väylän hereillä.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.11.17 - klo:20:58
Olisko helpompi asentaa defan 10amp:n laturi ja siihen vain pistoke puskuriin?
No ei se helpompi ainakaan ole. Tiedetään että sulla on tälläinen asennettuna. Se ei tässäkään asiassa tee siitä ainoaa ja varsinkaan oikeaa ratkaisua.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Geoman

#11
Ise asensin tuon CTEK-laturin mukana tulevan johdon "Comfort Connect m6 400mm johto" seuraavasti.

Auto VW Golf Plus Diesel:
- otin miinus navan akusta irti asennuksen ajaksi, kytkettäessä virta päälle piti laittaa kello oikeaan aikaan ja antaa Eberille päivän nimi ja kellonaika
- poistin konehuoneessa olevan sulakerasian kannen ja kiinnitin Comfort johdon punaisen lenkin sulakerasian etuseinässä yläreunassa olevaan pulttinapaan akkukaapelin oikealle puolelle, jossa on kirjain F.
- mustan lenkin kiinnitin lokasuojan kiinnityspultin alle.
- johdon lainnippusiteellä siten että se on konepellin alla vasemman ajovalon takana

Latauksen suorittaakseni avaan konepellin ja kiinnitän laturin johdon kyseiseen liittimeen ja mikäli tarpeen niinliitön kyseiseen pistokkeeseen jatkojohdon jota pidän maskin takana niin että voin vetää sen esiin ja liittää laturijohdon auton ulkopuolella

Kustannus latureineen paivineen on alle 75 euroa. Lataustarve on aina kun Eberi pölläyttää sinistä käynnistettäessä. Kun on täys lataus ei savupöläystä tule.

Laturin pidäm auton tavaratilassa ja ladattaessa se on ulkona.

HiTecci

Entäs jos vaan asentaa sen ihan tavallisen Defan pistokkeen sinne nokalle ja perinteisen siäslämppärin pistorasian sinne apparin jalkatilaan. Siihen pistorasiaan se on helppo tuo Ctek myös asentaa, apparin jalkatilaan ja vaikka tup.syt. tms. sulaketaulun jatkuvan virran pisteen kautta sitten tuo laturi huolehtii akusta. Ei tartte sählätä ja nykertää jonkin minimalisten liittimien kanssa joita ei ole edes suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kiinni/irti nyppimiseen, loskamössöstä nyt sitten puhumattakaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.11.17 - klo:08:53
Entäs jos vaan asentaa sen ihan tavallisen Defan pistokkeen sinne nokalle ja perinteisen siäslämppärin pistorasian sinne apparin jalkatilaan. Siihen pistorasiaan se on helppo tuo Ctek myös asentaa, apparin jalkatilaan ja vaikka tup.syt. tms. sulaketaulun jatkuvan virran pisteen kautta sitten tuo laturi huolehtii akusta. Ei tartte sählätä ja nykertää jonkin minimalisten liittimien kanssa joita ei ole edes suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kiinni/irti nyppimiseen, loskamössöstä nyt sitten puhumattakaan 8)

Ei todellakaan mikään "quick and dirty"-ratkaisu. Kuulostaa hyvinkin järkevältä kun tupakansytkärin johdotus on mitoitettu reilulle virralle.

Itsellä Ctekin mukana tullut lattaliitinkaapeli kiinnitetty akun napojen kiristysruuvien alle. Rengasliittimet joutui tosin leikkaamaan päistään auki koska noiden kiristysruuvien päät tyssätty, eli mutterit eivät lähde pulteista irti. Ctekin johdon liitin jää akkukotelon ulkopuolelle, ja ainakin tallissa ladatessa nostan akkukotelon kannen irralleen mahdollisen vedyn takia. Toimii hyvin silloin harvoin kun lataustarvetta ja mukava kun ei tarvitse nykertää kaapeleiden akkuun kytkennän kanssa joka ainoa kerta. Olisi pitänyt tosin laittaa alunperin tuo toinen liitin auton runkoon, mutta harvoin latailen niin ei ole tullut muutettua.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.11.17 - klo:08:53
Entäs jos vaan asentaa sen ihan tavallisen Defan pistokkeen sinne nokalle ja perinteisen siäslämppärin pistorasian sinne apparin jalkatilaan. Siihen pistorasiaan se on helppo tuo Ctek myös asentaa, apparin jalkatilaan ja vaikka tup.syt. tms. sulaketaulun jatkuvan virran pisteen kautta sitten tuo laturi huolehtii akusta. Ei tartte sählätä ja nykertää jonkin minimalisten liittimien kanssa joita ei ole edes suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kiinni/irti nyppimiseen, loskamössöstä nyt sitten puhumattakaan 8)

Ja tuokaan Ctek ei taida olla Suomessa ajoneuvokäyttöön hyväksytty eli jos auto palaa niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään (tai ainakin korvausta on vähennetty).

Seinäteline parempi tai ainakin luvallinen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

SNG

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 03.11.17 - klo:09:09
Ja tuokaan Ctek ei taida olla Suomessa ajoneuvokäyttöön hyväksytty eli jos auto palaa niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään (tai ainakin korvausta on vähennetty).

Seinäteline parempi tai ainakin luvallinen.

Korvausta voidaan alentaa ainoastaan jos auto palaa hyväksymättömästä laturista ja kytkennöistä alkaneena.

Pidän tuota riskiä laadukkaan ctekin osalta aika minimaalisena.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.11.17 - klo:07:18
No ei se helpompi ainakaan ole. Tiedetään että sulla on tälläinen asennettuna. Se ei tässäkään asiassa tee siitä ainoaa ja varsinkaan oikeaa ratkaisua.

Laillinen, toimiva ja liittää vain kaapelin kiinni. Näin suurinosa homman toteuttaa, joilla on webasto. Ei tosin ole se halvin vaihtoehto.

Jos laitat tuon 1203 defan (4 amppeerin version), niin mahtuu helposti konehuoneeseen, kuin konehuoneeseen. Tuo 10 ampperinen on vähän haastavampi koon vuoksi.

Mutta teet minkä itse parhaaksi näet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.11.17 - klo:08:53
Entäs jos vaan asentaa sen ihan tavallisen Defan pistokkeen sinne nokalle ja perinteisen siäslämppärin pistorasian sinne apparin jalkatilaan. Siihen pistorasiaan se on helppo tuo Ctek myös asentaa, apparin jalkatilaan ja vaikka tup.syt. tms. sulaketaulun jatkuvan virran pisteen kautta sitten tuo laturi huolehtii akusta. Ei tartte sählätä ja nykertää jonkin minimalisten liittimien kanssa joita ei ole edes suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kiinni/irti nyppimiseen, loskamössöstä nyt sitten puhumattakaan 8)
Jos etumaskiin ruuvaa nuo defan kilkkeet, niin silloin se on jo melkein sama hommaako siihen väliin juurikin tuon defan 1204 akkulaturin. Samalla sitten puhaltelee lämpöä sisälämppärillä sieltä pistorasiasta  ;)

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.17 - klo:09:17
Laillinen, toimiva ja liittää vain kaapelin kiinni. Näin suurinosa homman toteuttaa, joilla on webasto. Ei tosin ole se halvin vaihtoehto.

Jos laitat tuon 1203 defan (4 amppeerin version), niin mahtuu helposti konehuoneeseen, kuin konehuoneeseen. Tuo 10 ampperinen on vähän haastavampi koon vuoksi.

Mutta teet minkä itse parhaaksi näet.
Näkisin, että laillinen olisi tuo minunkin ehdotukseni (Tallin seinään teline, missä itse laturi sijaitsee. Siitä kaapeli kiinni tuohon indicator paneeliin, joka kytkettynä kiinteästi akkuun).
Jos roikottaa sitä laturia jatkuvasti siinä telineessä, niin eihän siitäkään tarvitse kuin heittää tuo kaapeli kiinni indicator paneeliin ja mikäli asentaa tuon paneelin vaikka puskuriin, niin yhtä helppo akun lataus kysessä.

Toki pääasiallisesti latailen akkua työpaikalla lämpimässä tallissa, mutta olisi se ainakin vaihtoehto. Mikäli olisi tarve latailla esimerkiksi kotona.
Isona plussana tuo laturi kulkeutuu mukana vaikkapa autossa, jos joskus on tarve latailla jotain muita akkuja? Defan ratkaisu on kyllä hyvä ja kuten mainitsin, niin sellaisen ehkä asennankin, mutta miksei tässä olisi vaihtoehto?

Tuosta paneelista kellään ei ilmeisesti ole kokemuksia? Taidan toimia sitten pioneerinä, katsotaan miten käy  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 03.11.17 - klo:09:09
Ja tuokaan Ctek ei taida olla Suomessa ajoneuvokäyttöön hyväksytty eli jos auto palaa niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään (tai ainakin korvausta on vähennetty).

Ctekin IP-luokitus riittää vaikka sinne konehuoneeseen asennettuna, mutta koska sen kaapelit eivät ole panssarikuoriset (=ns. ajoneuvokäyttö), niin siksi tuo vaihtoehto ei ole kovin suositeltava. Siellä apparin jaloissa taasen moisia johtovaatimuksia ei ole = aika hankalaksi menee tuota asennusvaihtoehtoa mihinkään pykäliin vetoamalla kieltääkään. Ja mitä noista tup.syt. luokkaa 100W kuormia, kaikenlaisia autojääkaappeja yms. käytellään, niin eiköhän se 10A päre ole sielläkin vastassa = riittää jo varsin mainiosti pienelle Ctekille akun ylläpitämiseksi. Toki tuo edellyttää että siihen tup.syt. tulee jatkuva virta myös auton seistessä ja jos näin ei ole, niin joku vastaava jatkuvan virran piste pitää penkoa esim. sulaketaululta 8)

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.11.17 - klo:09:46
Jos etumaskiin ruuvaa nuo defan kilkkeet, niin silloin se on jo melkein sama hommaako siihen väliin juurikin tuon defan 1204 akkulaturin. Samalla sitten puhaltelee lämpöä sisälämppärillä sieltä pistorasiasta  ;)

Toki myös tämä on yksi vaihtoehto ja näin säästyy sen webankin käyttö tilanteisiin joissa maasähköä ei ole tarjolla tai ei muuten vaan jaksa/viitsi/huvita tuota johtoa vaan keulaan kiinni tuikata 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.11.17 - klo:08:43
Ise asensin tuon CTEK-laturin mukana tulevan johdon "Comfort Connect m6 400mm johto" seuraavasti.

Auto VW Golf Plus Diesel:
- otin miinus navan akusta irti asennuksen ajaksi, kytkettäessä virta päälle piti laittaa kello oikeaan aikaan ja antaa Eberille päivän nimi ja kellonaika
- poistin konehuoneessa olevan sulakerasian kannen ja kiinnitin Comfort johdon punaisen lenkin sulakerasian etuseinässä yläreunassa olevaan pulttinapaan akkukaapelin oikealle puolelle, jossa on kirjain F.
- mustan lenkin kiinnitin lokasuojan kiinnityspultin alle.
- johdon lainnippusiteellä siten että se on konepellin alla vasemman ajovalon takana

Latauksen suorittaakseni avaan konepellin ja kiinnitän laturin johdon kyseiseen liittimeen ja mikäli tarpeen niinliitön kyseiseen pistokkeeseen jatkojohdon jota pidän maskin takana niin että voin vetää sen esiin ja liittää laturijohdon auton ulkopuolella

Kustannus latureineen paivineen on alle 75 euroa. Lataustarve on aina kun Eberi pölläyttää sinistä käynnistettäessä. Kun on täys lataus ei savupöläystä tule.

Laturin pidäm auton tavaratilassa ja ladattaessa se on ulkona.
Tän olisin tehnyt heti, mutta miksi tuon johdon pituus on 40cm? :o
Olisi edes 140cm, niin sen voisi tuoda lähemmäksi keulaa. Toki tuohon voi ostaa jatkon väliin, mutta mitä vähemmän jatkopaloja, niin aina parempi ja jos sen jatkon joutuu kuitenkin ostamaan, niin miksei osta sitten suorilta tuolta paneelia 1,5m tai 3m kaapelilla. ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

duke7

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.11.17 - klo:08:53
Entäs jos vaan asentaa sen ihan tavallisen Defan pistokkeen sinne nokalle ja perinteisen siäslämppärin pistorasian sinne apparin jalkatilaan. Siihen pistorasiaan se on helppo tuo Ctek myös asentaa, apparin jalkatilaan ja vaikka tup.syt. tms. sulaketaulun jatkuvan virran pisteen kautta sitten tuo laturi huolehtii akusta. Ei tartte sählätä ja nykertää jonkin minimalisten liittimien kanssa joita ei ole edes suunniteltu jatkuvaan käyttöön, kiinni/irti nyppimiseen, loskamössöstä nyt sitten puhumattakaan 8)
Defan latausarja on paljon helpompi kyllä asentaa kuin tuollainen setti. Ei tarvitse tulla tulipellistä läpi. Tuskin tulee edes paljon kalliimmaksi lopulta koska se pitkä panssarikaapeli on kallis.

seatts


Mönkijässä mulla on ollut kyseinen paneeli kiinni pari vuotta ja siinä toimii ainakin hyvin, kun näkee heti vilkaisulla missä kunnossa akku on.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

sakal83

Paneeli löysi paikkansa.




Koitin nyt hieman suojata tuota kaapelia ja käärin sen tuollaiseen suojaputkeen:
Vedin vielä silikonit päihin niin ei ime vettä tuonne putken sisään







Paneeli mahtui kyllä ihan hyvin tuohon kohtaan, mutta sen verran tiukka kolo se oli, että paneelin kiinnitysnipsut eivät oikein purreet, joten joutui hieman avittamaan liimalla/sikaflexillä.



Tästä syystä tuo on vielä vähä karun näköinen, mutta kunhan nuo sikaflexit tuosta kuivunee, niin täytyy viimeistellä ulkonäkö kohdilleen.



Myös mahtuu laittamaan konepellin ihan kiinni asti



Täytyy kattoa jos jaksaa tohon virittää jonkun läpän vielä eteen. Lähinnä auton pesua ajatellen? En tiedä onko tarpeen?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

duke7

Siisti asennus. Ja Defaan verrattuna tuolla laturilla voi tosiaan ladata kaikkea muutakin. Tuskin mitään läppää kaipaa kun paneeli on jo noin kolossa ja liittimessä se kumitutti.

Petunet

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy