Nastarenkaan pyörimissuunnan päätteleminen kuluneisuuden mukaan?

Aloittaja Jouko_T, 29.10.17 - klo:09:13

« edellinen - seuraava »

Jouko_T

Käytettynä ostamassani Golf 1.2 2015 Variantissa tuli mukana Continental IceContact -nastarenkaat. Harmikseni huomasin, että renkaissa ei ollutkaan merkintää pyörimissuunnasta, eikä edellinen omistajakaan ollut merkinnyt, millä kulmalla kukin rengas oli edellistalvena ollut. Renkaat ovat muuten vanteille oikein asennetut, eli sisä-/ ulkopuoli renkaissa olevien merkintöjen mukaiset.

Sekä nastat että kulutuspinnat ovat melko vähän kuluneet, ehkä yhden talven verran, mutta voisiko renkaiden/nastojen kulumisesta jotenkin päätellä renkaiden aiemman pyörimissuunnan? Harmittaa, jos nastat alkavat irtoilla väärän pyörimissuunnan vuoksi piankin, sillä renkaat olisivat muutoin käyttökelpoiset pari seuraavaakin talvea minun ajomäärilläni.

duke7

Samat renkaat alla ja kyllä noista näki kummat on ollut edessä ja millä puolella. Nastat siis ovat vähän kaatuneet rajallisen vetopidon seurauksena.

HiTecci

Nastat tosiaan kaatuu hieman taaksepäin, mutta myös kumin lamellit pyöristyvät etureunoistaan, takareunan pikemminkin vain teroittuessa. Tuon lamelli-kulumisen huomaa erityisen selkeästi kesärenkaissa kun sitä pintaa hinkkaa renkaan pyörimissuunnassa. Toiseen suuntaan käsi liikkuu sileästi, toiseen siinä renkaan pinnassa on ikäänkuin pieniä "karvoja" vastassa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jouko_T

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.17 - klo:09:33
Nastat tosiaan kaatuu hieman taaksepäin, mutta myös kumin lamellit pyöristyvät etureunoistaan, takareunan pikemminkin vain teroittuessa. Tuon lamelli-kulumisen huomaa erityisen selkeästi kesärenkaissa kun sitä pintaa hinkkaa renkaan pyörimissuunnassa. Toiseen suuntaan käsi liikkuu sileästi, toiseen siinä renkaan pinnassa on ikäänkuin pieniä "karvoja" vastassa 8)

Kiitos vinkeistä! Vielä hieman tarkennusta kysyisin, tarkoittanet nastojen kaatumisella taaksepäin tilannetta, että nastoja tarkastellaan renkaan yläpinnalla, eikä siis maata vasten olevalla pinnalla, jolloin nastat olisivat kallistuneet ikään kuin eteenpäin vedätyksen seurauksena? Entä tarkoitatko lamellin etureunaa sillä kohdalla, joka osuu ensimmäisenä tien pintaan?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Jouko_T - 29.10.17 - klo:09:58
Kiitos vinkeistä! Vielä hieman tarkennusta kysyisin, tarkoittanet nastojen kaatumisella taaksepäin tilannetta, että nastoja tarkastellaan renkaan yläpinnalla, eikä siis maata vasten olevalla pinnalla, jolloin nastat olisivat kallistuneet ikään kuin eteenpäin vedätyksen seurauksena? Entä tarkoitatko lamellin etureunaa sillä kohdalla, joka osuu ensimmäisenä tien pintaan?

Aivan oikeat päätelmät, molemmat. Nasta renkaan päältä katsottuna tosiaan kaatuu taaksepäin ja samaten renkaan päältä katsottuna sen lamellin tai kumin palakuvion etureuna pyöristyy. Ennen nykyisiä kovametallipiikkejä, myös sen nastan piikin kärki kulahti samalla tavalla, etureunastaan alkaen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

Eikös renkaita pyritä pitämään aina samalla puolella autoa. Eli eturengasta vaihdetaan taakse ja takarengasta eteen, mutta samalla puolella. Jos siirrät renkaan auton toiselle puolelle (siis "väärälle puolelle"), niin se alkaa pyörimään automaattisesti pyörintäsuuntaa osoittavaa merkkinuolta vastaan. Näin siis, jos renkaat on alunperin asennettu vanteille oikein. Vai olenko aivan väärässä?
Kuluneisuudesta ei voi päätellä, jos sama rengas on ollut kerran edessä ja kerran takana, ellei ohjauskulmilla voi jotain todistaa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Rehtori

Yleensä vetävä akseli kuluttaa rengasta enemmän.
Näin ollen renkaat kuluu epätasaisesti verrattuna etu- ja taka-akseliin.
Siksi kannattaa vaihtaa renkaiden paikkaa edestä taakse huomioiden että puoli ei vaihdu.
Renkaan pyörimissuunnan voi myös todeta liu'uttamalla kättä renkaan pintaa pitkin pyörimissunnassa.
Toiseen suuntaan tuntuu karheammalta renkaan kuvio.
Sileämpään suuntaan tuntuva kuvio on on ollut eteenpäin rullaava.

Geoman

Mielestäni talvinastarenkaissa on valmistaja yleensä määritellyt renkaan pyörimissuunnan eli kun 4 renkaan sarja on asennettu vanteille niin niistä on 2 kpl vasemmalle ja 2 kpl oikealle puolen.

Kesärenkaissa on asennus usein siten että renkaan tietty syrjä pitää olla vanteella ulospäin ja ne voi asentaa sen puolesta kummalle puolen vain. Joissakin käyttäjien kirjoituksissa on kesä renkaita vaihdeltu puolelta toiselle, jotta rengasääni pienenisi rengaslamellien "porrastumien" vuoksi.

No tämä taisi mennä hieman ohi alkuperäisen aiheen mutta näin käy kun innostuu liikaa.

duke7

Tässä kyseisessä mallissa ei ole merkitty pyörimisuuntaa. Ja tosiaan sitä ei kannata vaihtaa ilman hyvää syytä. Kesärenkailla syy voi olla ylikorostunut porrastus eli rengas alkaa muistuttaa sirkkelin terää ja meluaa pahasti. Sitä voi korjata pyörimissuunnan vaiholla mutta toki tuollaisen kulumisen syys on jossain auton alustassa ja pitäisi myös korjata.

-karppa-

Jos pyörimissuuntaan ei ole mainittu, niin saat molemmille puolille tasan kaksi samanlain pyörivää talvirengasta. Siitä sitten päättelet haluatko paremmat eteen vai huonommat taakse (Normaalisti takana pitäisi olla paremmat, mutta jos haluat että kuluu tasaisesti ja ajat etuvetoisella autolla, niin eteen paremmat. Takavetoisella toisin päin).

Tuossa kuva kyseisen renkaan kuvioista:
https://image.nettix.fi/extra/partimg/00/02/47/53/45/continental-contiicecontact-2475345_l_67a3180d81a49114.jpg
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.10.17 - klo:12:15
Tuossa kuva kyseisen renkaan kuvioista:

No tuosta kuvasta päätellen kyllä laittaisin ihan kyselemäti tuon pyörimän "nuolen kärki edellä" = nuo kuvan renkaat pyörisivät siis katsojaa kohti 8)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Kulinaristi

#11
toisella puoella sitten "nuolet" toistapäin, sillä outside/inside merkinnät reunoissa noissa pyörimissuunnan sijaan.
Ja koska kuvio ei ole symmetrinen, niin...

Itse omien vastaavien renkaiden kanssa joku vuosi sitten haroin hiuksiani saman syyn vuoksi.
Ei ollut helppo huomata eroja lamelleissa tai nastoissa, mutta uskoin ne löytäneeni loppujen lopuksi.
Voi olla toki, että olivat olleet miten päin vain aiemmin. Ajettu niillä oli neljänä talvena yhteensä 6000-7000 km vain, eli pintaa oli kyllä vaikka miten paljon. Kolme talvea niillä ajelin ja vuosi sitten vaihdoin uusiiin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 29.10.17 - klo:13:24
toisella puoella sitten "nuolet" toistapäin, sillä outside/inside merkinnät reunoissa noissa pyörimissuunnan sijaan.

Näissähän se rengasvalmistaja sekä autokauppias meneekin vipuun, kun on sekä in/outside että määrätty pyörimissuunta => renkaat pitää valmistaa kahdella erilaisella prässillä ja luonnollisesti myydäkin aina määrättyinä pareina ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.17 - klo:12:55
No tuosta kuvasta päätellen kyllä laittaisin ihan kyselemäti tuon pyörimän "nuolen kärki edellä" = nuo kuvan renkaat pyörisivät siis katsojaa kohti 8)



En tietääkseni maininnut mitään pyörimissuunnasta vain kuviosta. Kuvassa renkaat on edestä päin katsottuna. Ei ns. Ratin takaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jouko_T

No niin, talvirenkaat on nyt sitten alla, ja noilla antamillanne vinkeillä uskoakseni jopa pyörivätkin oikeisiin suuntiin. Kiitos kaikille asiaa kommentoineille!

En tiedä, onko renkaiden myyjälle sitten sattunut kömmähdys, mutta kaikki 4 rengasta  ovat todellakin identtiset, eli epäsymmetrisyys on kaikissa renkaissa saman suuntainen, eikä siis kahden renkaan kohdalla peilikuva. Tämähän tarkoittaa sitä, että kun huomioidaan inside/outside merkinnät, pyörivät kuskin puoleiset renkaat V-kärki edellä, mutta pelkurin puoleisten renkaiden kuvio pyörii toisinpäin, siis "V ylösalaisin" edellä.

Jos siis halutaan niin, että kaikki pyörivät V-kärki edellä, niin silloin kahden renkaan inside-puoli joudutaan laittamaan ulospäin, joka ei liene renkaanvalmistajan tarkoitus. Tai sitten on oltava erikseen myynnissä renkaat sekä oikealle että vasemmalle puolelle...

Kulinaristi

Juu noin ne kuuluu olla kuin laitoitkin.

Ei noita valmisteta kahdella eri muotilla, vaan yhdellä ja siksi kuviointi vasemmalla ja oikealla puolella eroavat usein tosisitaan.
Siis näissä inside/outside merkityissä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 29.10.17 - klo:16:45
Ei noita valmisteta kahdella eri muotilla, vaan yhdellä ja siksi kuviointi vasemmalla ja oikealla puolella eroavat usein tosisitaan. Siis näissä inside/outside merkityissä.

Onhan noita joskus tullut kohdattua, joissa tosiaan oli sekä in/out että pyörimissuunta merkittynä => ihan oikeasti ne oli siis tehty kahdella eri muotilla :o Perhana vaan kun en muista mikä kummajainen tuo oli, edes valmistajaa en muista, mutta kovin montaa kautta tuo ei sitten "jostain syystä" markkinoilla ollutkaan ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

rami

Ohan tuo jo ollut kymmeniä vuosia selkkis,että renkaita on ns. kahden kätisiä. Siis pareittain.
Ensimmäiset kahdenkätiset renkaat oli jo Kuplassa - 69 vuonna. Talvirenkaat nimeltään Viking. ;)

teräksenharmaa

Tosiaan sellaisiakin renkaita on, joilla on sekä pyörimissuunta että ulkoreuna, mutta hyvin harvinaisia nuo ovat. Puhutaan lähinnä suorituskykyisten autojen erikoisrenkaista. Aikaisemmin noita oli laajemmin tarjolla, mutta valmistajat oppivat nopeasti, kuinka vaikeaa on myydä renkaita pareittain.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy