Jarruremppaa tiedossa

Aloittaja Dieselgolf, 19.10.17 - klo:08:52

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

Plastanoviisi taas häiriköi,
toivottavasti nyt osuin edes oikeaan osioon.

-08 Golf Variant, 1.9 TDI , DSG loodalla päätyi hallintaani, tai oikeastaan autoilua aloitteleva poikani sen käyttöönsä saa.
Huollettu nyt palstan vinkkien mukaan paikallisessa ei-merkki huollossa. Perussettiä tehtiin vain. Kaikki sillä puolella OK.

Mutta vinkkasivat (tätä arvostan) että ensi kerralla onkin edessä jarruremppaa, hiukan enemmän kuin nyt tehty jarrunesteiden vaihto.
Kaikki levyt ovat kohta käyttöikänsä päässä, alkavat olla piakkoin paksuudeltaan hylkyrajalla. Ei siis vielä, vaan tod näk seuraavalla kerrlala ollaan jo niin lähellä että on pakko vaihtaa ne, kaikki. Eli levyt eteen ja taakse ja kaikki palat uusiksi. No problems, ne on kuluvia osia kaikki ja kilsojen perusteella näin oletankin olevan. En vain noin isoa hommaa haluaisi teettää pajalla, siinä kun väistämättä aikaa palaa ja asiakkaan rahaa, aikas paljon.
Onko helppo Tee-Se-Itse savotta edessä, jos haalin kaikki vermeet etukäteen ja joku kaunis kevät viikonloppu aloitamme ?  Vai aivan järjetön nyhrääminen tiedossa, johon ei kannata ryhtyä missään tapauksessa ? Luin toki jo täältä löytyneitä jarruremppa tarinoita. Ei tuo nyt mahdottomalta tuntunut. Ja on aiempaa kokemusta, on lämmin tallikin ja työkaluja tarpeellinen määrä(liikaa sanoi vaimo...).

Siihen liittyen, mistä kantsii osat tuohon jarruremppaan haalia ? En hae kaikista halvinta, kyseenalaista laatua olevia, halpakopio osia. OEM laatua vastaavaa tasoa, mutta ei marmoritiskin hinnoin.
Ja löytyiskö tohon kulkuneuvoon hyvää korjauskäsikirjaa ?
Aikeena tehdä pojan kanssa, hiukan perusteita opettaen samalla.

Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista, vinkeistä ja linkeistä !

TDiih

#1
Jos autossa ei ole sähköistä käsijarrua, niin vaihto onnistuu kutakuinkin alla olevilla ohjeilla. Vaihdossa tarvitaan normaalien työkalujen lisäksi 7mm pitkä kuusiokolohylsy, sekä jarrumäntätyökalusarja.

Osien oikea tyyppi kannattaa heti alkuun varmistaa huoltokirjassa tai varapyöränkotelossa olevasta tarrasta.
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/technical_data/brake_allocation_via_pr_no./

Etu irroitus:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/brake_brake_mechanics/repairing_front_brakes/removing_and_installing_brake_pads/linings/removing/

Etu asennus:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/brake_brake_mechanics/repairing_front_brakes/removing_and_installing_brake_pads/linings/installing/

https://www.youtube.com/watch?v=8drCe2ScwVw
https://www.youtube.com/watch?v=pg3tRRWgons&t

Taka irroitus:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/brake_brake_mechanics/repairing_rear_brakes/removing_and_installing_brake_pads/linings/removing/

Taka asennus:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/brake_brake_mechanics/repairing_rear_brakes/removing_and_installing_brake_pads/linings/removing/

https://www.youtube.com/watch?v=vxv2zV8cHXw

Lisäksi etu- ja takamännät kannattaa rasvata niille tarkoitetulla rasvalla ja jumpata sisään ja ulos jarrua pumppaamalla ja työkalulla sisään painamalla. Käsijarruvivun tulisi myös palautua kunnolla vastetta vasten, jos vipu ei palaudu, niin lisää jumppaa. Jos jumittelu johtuu vaijerista, niin uusi OEM-vaijeri tilalle.


ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Dieselgolf


mabe

Ja jos levyjä vaihtaa myös, niin isommat levyt ei lähde irroittamatta satulan kannaketta.
Se taas on syöpynyt vuosien varrella täysin jumiin, tarvinnee parimetristä jatkoa, veivuuta, lämpöä, kiroilua, moskaa ja ankaraa manausta.

Onneksi aikanaan omassa golffissa olikin pikkulevy ja mahtui takaa irti ilman. Yritettiin siis ensin irroittaa satulan kannaketta puolisen tuntia ennenkuin tajuttiin koittaa mahtuuko levy irti.
Olisi jäänyt vaihtamatta muuten. Tuo taisi tarvita XZN kärjen tai torxin, jonkun sarjan ostin mutta jäi käyttämättä sitten.
Kiristysmomentti näyttäisi 190Nm olevan + vuosien syöpyminen.

http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/brake_systems/brake_brake_mechanics/repairing_front_brakes/repairing_front_brakes_fn3_brake_caliper/


o.b.

Tarkista myös, että jarrusatulan kannattimissa olevat liukutapit liikkuu hyvin. Varsinkin takana tuppaavat jumiutumaan ja palat kuluvat epätasaisesti. Putsaus ja voitelu auttaa.

Jarrulevyjä on neljää eri kokoa sekä eteen että taakse, joten tarkkana jos tilaat netistä. Tuossa 1,9 Tdi:ssä taitaa olla huimat 77 kW, joten pienimmästä päästä siinä taitaa ne levyt olla. Huoltokirjassa olevasta tarrasta saattaa löytyä PR-koodit, jotka kertovat levyjen koot. 1ZF ja 1KD on mun veikkaukseni.

Itse olen tilannut Passateihin koko settejä Saksan eBay:stä ja halvimmillaan ne on maksanut n. 90 euroa kotiovelle toimitettuna. Ei ehkä parasta laatua, mutta hyvin ne on meillä toimineet.

Brembo ja Ate ainakin laadukkaita. Alla linkki, jossa yksi esimerkki Ate:sta. Toimitus suomeen vain 10 euroa.Jos tilaat useamman setin, niistä ei mene lisäkuluja. Mutta ne levyjen koot on hyvä tarkistaa ennen tilausta. Paljonkohan maksaisi postissa noiden lähetys?  ;D

http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-5-6-V-VI-ATE-BREMSEN-KIT-4-BREMSSCHEIBEN-8-BREMSBELAGE-FUR-VO-HI-/162636676446?hash=item25dde6bd5e:g:6A0AAOSwg4VZlyhI

o.b.

TDiih

^Tohon hintaan saa Bremboa jo motonetistä ja osien vaihtaminen on tarvittaessa helpompaa. Ite tilasin kesällä Saksasta Febin takalevyt Skodaan 14,/kpl, eteen vastaavat 21,/kpl :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Dieselgolf

Kiitos aivan upeista vinkeistä, linkeistä ja neuvoista !
Otan noista aivan varmasti kopin ja tulen myös mittaamaan koot, ENSIN ja sitten hankkimana osaset valmiiksi.
Katselin muuten tuota huoltokirjan etusivua, ja oli hiukan epäselvyyttä että mikähän se nyt oikein oli noista...
Ykkösellä alkavia oli : 1ZM, 1AT, 1G2, 1 ME , ja noista päättelin että edessä on sitten oltava "FS III (15”)" , vaikka samalla sivulla sanotaan juurikin että DSG 1.9 TDI olisikin 1ZE FN3 (15”).
Takajarru koodia en kyllä noihin taulukoihin verraten löytänyt lainkaan.

Juzu84

Moni laiminlyö jarrunesteiden vaihtoa tunnollisesti mutta minä en enää koskaan. Iskän Golffiin vaihoin jarrunesteet... Jarrunesteimurin ku ostaa niin on homma yllättävän mukavaa kun kaveri kaataa uutta säiliöön.  :o


Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Dieselgolf

Jarrunesteet meni onneksi myös uusiksi tuossa huollossa noin kuukausi sitten.
Ei tarvitse nyt niistä huolta kantaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy