Kirjoittaja Aihe: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki  (Luettu 109478 kertaa)

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.041
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #660 : 30.07.20 - klo:19:50 »
Manuaali. Pitäisi olla muuten identtinen autosi kanssa, mutta alemmalla Reference -varustelutasolla ja 2017 vuosimallia ja 105 tkm ajettu.

Ihan hyvät lukemat alkajaisiksi. Jos vielä harjoittelisit enemmän tasaisen nopeuden pitoa ja muille TSI moottorin optimikäytöille, lähtisi lukemista puoli litraa pois.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.958
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #661 : 31.07.20 - klo:17:38 »
En nyt muista, käyttikö pihistelijä tasanopeussäädintä, sillähän se nopeus pysyy hyvin tasaisena? Tein havainnointia oman polon 1.0tsi, joka siis dsg (pahoittelen Ot, mutta ketju on mielenkiintoinen). Gps tasanopeus 100km/h vie noin 5litraa ja gps 120km/h vie noin 5,8-5,9. Vaatii vauhdin pudottamisen kahdeksaan kymppiin päästäkseen matalille nelosille kulutuksessa.

Pidän edelleen manuaalivaihteistoa suurimpana etuna noinkin paljon pienempään kulutukseen. Erikoista kuitenkin se, että kulutusero pienenee nopeuden laskiessa ja se puolestaan kertoisi eron johtuvan ilmanvastuksesta. Muotoilu on hyvin onnistunut Leonissa, varsinkin ecomotivessa.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.041
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #662 : 31.07.20 - klo:17:48 »
En nyt muista, käyttikö pihistelijä tasanopeussäädintä, sillähän se nopeus pysyy hyvin tasaisena?

En käytä koskaan vakionopeudensäädintä. Se on automaattivaihteiston jälkeen heti toiseksi pahin kulutuksen nostaja. Yhdessä tietysti tekevät todella pahaa jälkeä.

Nopeuden ei tarvi pysyä aivan vakiona, vaan jalan paineen kaasupolkimeen. Kevyesti, mutta kuitenkin pieni paine jatkuvasti. Jalka ei saa hötkyillä. Silloin 1.0 TSI kulkee ihan huuruilla.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Breach

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #663 : 31.07.20 - klo:19:04 »
Millä kierroksilla pihistelijä ajaa? Parhaalla vääntömomentti alueella vai ajatko isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla?

Paikalla teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.148
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #664 : 01.08.20 - klo:00:43 »
Muotoilu on hyvin onnistunut Leonissa, varsinkin ecomotivessa.
Lyhyimpien autojen ilmanvastus ei koskaan ole erityisen pieni. Pituus antaa etua pienen ilmanvastuksen tavoittelussa. Pisimmissä sedaneissa on tyypillisesti pienimmät ilmanvastuskertoimet, joskin noissa suuritehoiset moottorit voivat sitä heikentää. Pointtini on, että Leonissa kuuluukin olla Poloa pienempi ilmanvastus.

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #665 : 01.08.20 - klo:10:33 »
Lyhyimpien autojen ilmanvastus ei koskaan ole erityisen pieni. Pituus antaa etua pienen ilmanvastuksen tavoittelussa. Pisimmissä sedaneissa on tyypillisesti pienimmät ilmanvastuskertoimet, joskin noissa suuritehoiset moottorit voivat sitä heikentää. Pointtini on, että Leonissa kuuluukin olla Poloa pienempi ilmanvastus.
Tämä yleistys pitää yleensä paikkansa, mutta ei tässä tapauksessa. Dosetin Polon valmistajan ilmoittama ilmanvastuskerroin on 0.31 ja Leon ST :lle 0.32. Polossa on pienempänä autona myös pienempi otsapinta-ala.

Laskin nyt ilmanvastus CdA -arvot tälle dosetin Pololle ja sain leveyden ja korkeuden avulla:
0,31 * 1,751 m * 1,446 m * 0,85 = 0,67 m2
Suuntaa antavalla laskukaavalla osui siis yllättävän lähelle valmistajan ilmoittamaa:
0,31 * 2,05 m2 = 0,65 m2 arvoa 0,85 kertoimella.

Perus Leon ST :lle saan laskettua ilmanvastukseksi:
0,32 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0,72 m2

Leon ST Ecomotivelle, jos kyseessä olisi vielä normaaliakin parempi ilmanvastusta pienentävä virityssarja, niin Polo Bluemotionin perusteella arvatulla hyvin optimistisella 0,29 kertoimella:
0,29 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0,64 m2

Summa summarum, edeltävien arvioiden valossa, en siis löydä mitään perustetta sille että Seat Leon ST Ecomotive voisi samalla moottorilla olla taloudellisempi kuin tämä Polo. Kaiken lisäksi Polon pitäisi 1145 kg omamassallaan olla vajaat sata kiloa kevyempi joka pitää vierintävastuksen pienempänä ja kiihdyttäessä kulutuksen matalampana kuin Leonissa.

Myöskään noiden Leonin aeroviritysten ei pitäisi tehdä aivan ihmeitä auton aerodynamiikalle. Esim. Polo Bluemotionissa 2011 nuo aeroviritykset laski ilmanvastusskerrointa 0.322 -> 0.307 eli kokonaiset 0.015. Vielä linkit noihin lähteisiin: https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=234762 ja https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=234762
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.041
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #666 : 01.08.20 - klo:12:18 »
Millä kierroksilla pihistelijä ajaa? Parhaalla vääntömomentti alueella vai ajatko isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla?

Niin matalilla kuin puhtaasti vetää. Tasamaalla voi ajaa hyvin kutosella alkaen 50 km/h. Moottori kiertää tuolloin 1050 r/min. Ylämäessä 50 km/h vaihdan vitoselle. Kierrätän harvoin yli maksimomemtin (2000 r/min). Yli 100 km/h nopeudessa on pakko, koska välitykset loppuu. Kiihdytyksessä operoin selvästi enemmän alle 2000 r/min kuin yli. Hyppään vitosen lähes aina yli. Eli suoran neloselta kutoselle.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.041
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #667 : 01.08.20 - klo:12:29 »
Manuaali Leonin vaihto-opastin toimii todella hyvin. Ei tarvi kuin noudattaa sitä. Välillä on jäänyt epähuomiossa vitonen päälle.  Hetken aikaa oikeassa yliäkulmassa on ”5 -> 6”, mutta jos sitä ei huomaa rävähtää mittaristoon isolla teksti ”Noudata vaihto-opastinta”. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa noin käy.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #668 : 01.08.20 - klo:13:01 »
Tämä yleistys pitää yleensä paikkansa, mutta ei tässä tapauksessa. Dosetin Polon valmistajan ilmoittama ilmanvastuskerroin on 0.31 ja Leon ST :lle 0.32. Polossa on pienempänä autona myös pienempi otsapinta-ala.

Laskin nyt ilmanvastus CdA -arvot tälle dosetin Pololle ja sain leveyden ja korkeuden avulla:
0,31 * 1,751 m * 1,446 m * 0,85 = 0,67 m2
Suuntaa antavalla laskukaavalla osui siis yllättävän lähelle valmistajan ilmoittamaa:
0,31 * 2,05 m2 = 0,65 m2 arvoa 0,85 kertoimella.

Perus Leon ST :lle saan laskettua ilmanvastukseksi:
0,32 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0,72 m2

Leon ST Ecomotivelle, jos kyseessä olisi vielä normaaliakin parempi ilmanvastusta pienentävä virityssarja, niin Polo Bluemotionin perusteella arvatulla hyvin optimistisella 0,29 kertoimella:
0,29 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0,64 m2

Summa summarum, edeltävien arvioiden valossa, en siis löydä mitään perustetta sille että Seat Leon ST Ecomotive voisi samalla moottorilla olla taloudellisempi kuin tämä Polo. Kaiken lisäksi Polon pitäisi 1145 kg omamassallaan olla vajaat sata kiloa kevyempi joka pitää vierintävastuksen pienempänä ja kiihdyttäessä kulutuksen matalampana kuin Leonissa.

Myöskään noiden Leonin aeroviritysten ei pitäisi tehdä aivan ihmeitä auton aerodynamiikalle. Esim. Polo Bluemotionissa 2011 nuo aeroviritykset laski ilmanvastusskerrointa 0.322 -> 0.307 eli kokonaiset 0.015. Vielä linkit noihin lähteisiin: https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=234762 ja https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=234762

Polo on 95hv vs Leon 115hv.
Sijaisautona oli Polo kun Leon oli huollossa, omalla maantie/taajama painotteisella työmatkalla Polo vei enemmän soppaa ja oli nuhaisemman tuntuinen.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Jumi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #669 : 01.08.20 - klo:15:20 »
Pitkästä aikaa Seatilla pidempi siirtymä, tulin Keuruulta takaisin Hattulaan

Mittari valehtelee sen 1-2dl/100km. eli 4.2-4.3l.

Auto siis Ibiza FR 1.0TSI dsg vaihteistolla, ilmastointi oli päällä, vanteet lisävarusteiset 18-tuumaiset. Isommat mäet rullaillen kunhan nopeus ei laske alle nopeusrajoituksen. Kyydissä vain kuski ja matkatavarat. 3 ohitustakin piti tehdä kun ei vaan jaksa ajaa alle nopeusrajoituksen.
Molemmissa päissä hiekkatietä 500-700m.
Nuo renkaat ja vanteet on painavat 19.5kg yhteensä, 17-tuumaisena 215/45-17 samat renkaat Bridgestone Turanza T001 on 8.6kg joten jotkut kivat 17-tuumaiset olisi haussa. Muutaman desin alaspäin saisi tällä vaihdolla. 16-tuumaisilla sitten 2-3dl lisää alaspäin kun leveyskin muuttuu 195/55.   
Moottorin alusmuovin vaihdoin isompaan, koko moottorin peittävään talvikäyttöä ajatellen, jotain varmasti vaikuttaa mutta tuskin desiä alentaa.
Ibiza 1.0 FR Dsg
Touran 1.9 DSG7

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.010
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #670 : 01.08.20 - klo:16:22 »
En käytä koskaan vakionopeudensäädintä. Se on automaattivaihteiston jälkeen heti toiseksi pahin kulutuksen nostaja. Yhdessä tietysti tekevät todella pahaa jälkeä.

Nopeuden ei tarvi pysyä aivan vakiona, vaan jalan paineen kaasupolkimeen. Kevyesti, mutta kuitenkin pieni paine jatkuvasti. Jalka ei saa hötkyillä. Silloin 1.0 TSI kulkee ihan huuruilla.
Mahtanee olla jalka jumissa pitemmän reissun jälkeen?  Pitäisikö olla "vakiopaineensäädin" joka pitäisi syötön about vakiona ja antaisi nopeuden heilua hieman enemmän - näin kenties saataisiin jopa "manuaalista" jalan painallusta pienempi kulutus?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Paikalla teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.148
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #671 : 01.08.20 - klo:17:41 »
Nuo renkaat ja vanteet on painavat 19.5kg yhteensä, 17-tuumaisena 215/45-17 samat renkaat Bridgestone Turanza T001 on 8.6kg joten jotkut kivat 17-tuumaiset olisi haussa. Muutaman desin alaspäin saisi tällä vaihdolla.
Muutama kilo pyörissä ei kyllä heiluttele mainittavasti kulutusta - varsinkaan matka-ajossa. Leveyden pysyessä samana mahdolliset erot syntyvät renkaiden rullaavuudesta ja vanteiden aerodynamiikasta.

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #672 : 01.08.20 - klo:18:29 »
En käytä koskaan vakionopeudensäädintä. Se on automaattivaihteiston jälkeen heti toiseksi pahin kulutuksen nostaja. Yhdessä tietysti tekevät todella pahaa jälkeä.

Nopeuden ei tarvi pysyä aivan vakiona, vaan jalan paineen kaasupolkimeen. Kevyesti, mutta kuitenkin pieni paine jatkuvasti. Jalka ei saa hötkyillä. Silloin 1.0 TSI kulkee ihan huuruilla.
Juuri tällä viimeisenä mainitsemallasi menetelmällä ajoin Leonia ilman vakkaria. Mittarinopeuteni vaihteli 105 +-5 km/h. Alamäissä vauhti saattoi hetkellisesti hieman nousta ja ylämäissä laskea. Tasaisella pyrin pitämään mahdollisimman kevyellä painalluksella vauhdin 105 km/h. Silti pääsin vain 4,5 l/100 km keskikulutukseen kun molemmat suunnat huomioitiin, kuten tuossa jo aikaisemmissa viestissä jo mainitsinkin.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.631
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #673 : 02.08.20 - klo:09:30 »
Mahtanee olla jalka jumissa pitemmän reissun jälkeen?  Pitäisikö olla "vakiopaineensäädin" joka pitäisi syötön about vakiona ja antaisi nopeuden heilua hieman enemmän - näin kenties saataisiin jopa "manuaalista" jalan painallusta pienempi kulutus?

Atecassa ECO-ajomoodilla vakkari toimii kutakuinkin noin. Nopeus saa vaihdella ainakin 5 km/h, ja säätää välillä tosi hitaasti kohdalleen. Helposti 15-20 sekuntia voi mennä tuon 5 km/h nopeuseron poistamiseen.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Vs: 1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki
« Vastaus #674 : 04.08.20 - klo:11:37 »
Nyt on sitten Leon ST Ecomotive 1,0 TSI koeajettu ja ihan kahteen otteeseen. Mittasin kulutuslukemat +20 C asteen kelissä kuivalla asvaltilla. Pyrin ajamaan moottoritietä mittarin mukaan mahdollisimman tasaisesti 105 km/h joka vastasi GPS:n mukaan 100 km/h. Onnistuin ajamaan siten että minun ei tarvinnut hidastaa eikä kiihdyttää muun liikenteen takia. Ajoin samaa reittiä ensin toiseen suuntaan n. 10-11 km jonka alussa nollasin keskikulutusmittarin. Käänsin auton tämän jälkeen ja ajoin saman reitin toiseen suuntaan tehden saman mittauksen. Ensimmäinen ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus oli 4,3 l/100km ilmastointi päällä, matka: 11 km, keskinopeus: 105 km/h. Saman reitti toiseen suuntaan tullessa tuli ilmastointi pois päältä keskikulutuksella 4,7 l/100km, matka: 10 km, keskinopeus: 105 km/h. Kun molempiin suuntiin ajettujen kulutusten keskiarvo lasketaan niin päästään tulokseen 4,5 l/100km. Tätä ei voi pitää mitenkään huonona tuloksena tällaiselle autolle, mutta alle 3,5 l/100km en päässyt kuin 1-2 km pätkiä ainoastaan silloin kun ajoin rekan imussa liian pienellä turvavälillä , mutta silloin keskinopeuskin jäi jo alle 90 km/h.

Koko toisen koeajolenkin keskikulutuslukemaksi jäi 4,5 l/100km 54 km matkalla ja 74 km/h, tulos ei ole mielestäni lainkaan hassumpi. Testailin pääasissa maantieajossa autoa 100 km/h nopeuksissa ja 80 km/h nopeudessa. Ensimmäisellä lenkillä tuli ajettua myös moottoritienopeuksia mutta silloin keskikulutus nousi jo lähemmäs 6 l/100km ATK:n mukaan. Leonista jäi oikein hyvä kuva, kohtuu hiljaisena ja mukavana matkakumppanina. Litranen moottori tuntui hyvinkin sitkeältä, taloudelliselta ja ponnekkaalta. Auton pyörät olivat alkuperäisvantein ja renkaina Michelin Primacy 4:t 205/55R16 koossa.




Ajoin täsmälleen saman ajolenkin ilman vakionopeuden säädintä nyt Priuksellani ja pääsin 4,2 l/100km keskikulutukseen kun molemmat ajosuunnat huomioitiin. Noille 4,0-4,4 l/100km haminoille olen Priuksella kesäkelissä noissa vauhdeissa yleensä ajanutkin vakkarinkin kanssa ilmastointi päällä. Huomaa että Prius laskee keskinopeuden todellisen keskinopeuden mukaan joka vastaa GPS:llä mitattua ja Leon laskee tuon nopeusmittarin ilmoittaman mukaan (n. +5 km/h kuin GPS). Molemmissa autoissa nopeusmittari valehtelee +5 km/h. Ero ei ole kovin iso Priuksen eduksi (-0,3 l/100km), mutta Leonissa kulutus nousee jyrkemmin kun vauhti kasvaa suuremmaksi. Molempia autoja ajoin ilman vakionopeudensäädintä, niin hellällä ja vakaalla kaasujalalla kuin vain omin taidoin kykenin. Lämpötila oli kahden asteen sisään sama ja kuiva, ainoastaan tuulen suunta oli eri. Siksi mittaukset tehtiin molempiin suuntiin, kuten aina pitäisi. Alemmat kuvat ajettiin molemmissa tapauksissa takaisin päin ilman ilmastointia ja sen vaikutus näyttäsi olevan aika mitätön noissa vauhdeissa suhteutettuna muihin tekijöihin.



Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy