1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Pace

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:12:22
Minä käytin oman Leonin kesällä Lahden Seat Centerissa tuossa valohoidossa. Hinta oli 80 â,¬.

Oliko listahinta? (nuo lainaamasi TGI-hinnat ovat)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:12:24
Oliko listahinta? (nuo lainaamasi TGI-hinnat ovat)
Oli listahinta. Työn osuus 78,40. Päälle kaksi euroa pientarvikkeita. Lisäsivät kuulemma muutaman tipan öljyä. En alkanut kinaamaan niistä, vaikka olin itse tarkistanut öljyt juuri ennen huoltoa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

Tarkastin seat centerin sivuilta 1.0TSI leonilla: listahinta 88,89â,¬ lahdessa.

Pihistelijä

Hinta on voinut nousta. Kun kysyin hintaa kesällä, annettiin 85 euroa. Loppulasku oli edullisempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

#274
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:12:42
Hinta on voinut nousta. Kun kysyin hintaa kesällä, annettiin 85 euroa. Loppulasku oli edullisempi.

Useinhan soittamalla saa helposti paremman hinnan varsinkin jos huoltoedustaja näkee että auto on hankittu heiltä... ja tiedän olevani ärsyttävä asiakas, mutta yleensä ottaen en ensimmäiseen tarjoukseen ikinä tartu ja siksi hieman yllättävää että pihistelijänä olisit näin tehnyt. :)

Pihistelijä

Se 85 euroa tuntui niin edulliselta. Jo ensimmäinen 30 tkm huolto maksoi samassa paikassa vain 130 â,¬ (plus päälle omat öljyt 29 â,¬). 1.0 TSI edulliset huollot merkkiliikkeessä ovat olleet positiivinen yllätys.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:08:25
Nupehan täällä pähkäilee ostaako uuden 1.0 TSI:n vain 1.5 TGI:n? Sillon vertailu voidaan tehdään vain manuaalien kesken.
Kyllä. Ja kiitokset kaikille kommenteista. Tämä nimenommainen ketju lienee pähkäilyilleni tosin hiukan väärä, koska marginaaliset kulutus- tai kustannuserot eivät omilla 23-27 tkm/vuosi ajoillani sittenkään ratkaise kun muut tekijät menee jo edelle. 1.0 TSI 115hv on hieno kone, joskin koeajoilla sama kone Ibizassa tai Skoda Scalassa (kolmosen pörinä kuului aivan samoin kuin Ibizassa) ei tuonut samaa fiilistä kuin Leonissa, jossa se äänettömyys oli aika euforinen kokemus ja koeajo sillä sotki pahasti huolella mietityt kuvioni  :)

Leon ST on kyllä kaikin tavoin helkutin hieno peli (mainitsinko että se on myös kaunis jo katsellakin?) ja haluan sellaisen. Tällainen autokuume on itsellä ollut muistaakseni viimeksi v-94... Eikä ole vitsi, jos sanon ajelevani sillä kenties seuraavat 15 vuotta. Kun sen uutena ostan ja omalla tyylilläni ajelen ja huollan/huollatan, en näe syytä miksi se ei olisi huippukunnossa 10v jälkeenkin. Ja tällöin kaasu olisi uskoakseni bensakonetta kauskantoisempi valintakin.

TGI väänsi selvästi jykevämmin ja lähti liikkeellekin jotenkin helpommin, vaikka DSG molemmissa olikin. Kärryä - tosin kevytperäsellaista - ja traileriakin tulee joskus vedettyä, jolloin TGI olisi vahvempi valinta. Ja 260hv/600 Nm manuaalidieselin jälkeen downshiftaus TGI:hin olisi pienempi.

Kyllä vaaka nyt kallistuu sittenkin TGI:hin, vaikka TSI varmasti erittäin hyvä valinta olisikin.

Uusi ongelma tässä nyt vaan tuli: ACC:n (ja FA:n) saisi normivakkarin sijaan alle 400â,¬. Ehkä se pitäisi tuohon hintaan ottaa? Ja ko. pähkäily johtikin sitten siihen, että josko sittenkin myös DSG?  :-\

Voi vattu tätä tuskaa. Niin notta sitten kun vielä tilaamattomastani Leon ST:stä aika joskus jättää, ajelen taksilla ja 3-pyöräisellä sähkömopolla mikäli olen enää tuolloin hengissä. On tämä auton hankinta siinä määrin ressaavaa hommaa.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Pace

#277
Lainaus käyttäjältä: Nupe - 24.11.19 - klo:13:12
...Uusi ongelma tässä nyt vaan tuli: ACC:n (ja FA:n) saisi normivakkarin sijaan alle 400â,¬. Ehkä se pitäisi tuohon hintaan ottaa? Ja ko. pähkäily johtikin sitten siihen, että josko sittenkin myös DSG?  :-\...


ACC ehdottomasti... kesän mökkireissujen maantieajelussa oli kyllä sellaista luksusta jopa manuaalin kyljessä :)

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:13:22
ACC ehdottomasti... kesän mökkireissujen maantieajelussa oli kyllä sellaista luksusta jopa manuaalin kyljessä :)
Kiitos.  :D Sitten vielä tuo DSG, joka siis olisi toki sama kuivaseiska DQ200 kuin TSI:ssäkin. Hmmm. Toisin kuin lähes kaikissa muissa, TGI:ssä se ei nostaisi WLTP:n mukaan kulutusta  ;D
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

jt

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 24.11.19 - klo:13:38
Kiitos.  :D Sitten vielä tuo DSG, joka siis olisi toki sama kuivaseiska DQ200 kuin TSI:ssäkin. Hmmm. Toisin kuin lähes kaikissa muissa, TGI:ssä se ei nostaisi WLTP:n mukaan kulutusta  ;D
Samaa mieltä ACC:stä. Ehdottomasti, varsinkin kun km tulee vuodessa noinkin paljon. Yksi vanhempi tuttu osti n. vuosi sitten uuden Golffin ja kehui kovasti kahta asiaa: Ennenkaikkea ACC:tä ja toiseksi automaattia. Automaatti helpottaa jos on jo vähän kankeutta jäsenissä tai jos tulee paljon vaihtelevaa kaupunki tai vastaavaa ajoa. Jos taasen on nuori ja vetreä eikä tule juuri kaupunkipörräystä, manuaalillakin ajelee ihan hyvin. Mutta tässä tapauksessa kuulostaa siltä että autoa ollaan hankkimassa pitkäksi aikaa, niin ehkäpä automaatti on nykyaikaa varsinkin jos hankinnassa ei tarvitse laskeskella kymppejä siellä täällä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:22:50
Samaa mieltä ACC:stä. Ehdottomasti, varsinkin kun km tulee vuodessa noinkin paljon. Yksi vanhempi tuttu osti n. vuosi sitten uuden Golffin ja kehui kovasti kahta asiaa: Ennenkaikkea ACC:tä ja toiseksi automaattia. Automaatti helpottaa jos on jo vähän kankeutta jäsenissä tai jos tulee paljon vaihtelevaa kaupunki tai vastaavaa ajoa. Jos taasen on nuori ja vetreä eikä tule juuri kaupunkipörräystä, manuaalillakin ajelee ihan hyvin. Mutta tässä tapauksessa kuulostaa siltä että autoa ollaan hankkimassa pitkäksi aikaa, niin ehkäpä automaatti on nykyaikaa varsinkin jos hankinnassa ei tarvitse laskeskella kymppejä siellä täällä.

Jos autoa on hankkimassa 10-15 vuodeksi ja jos ajosuorite on n. 25 tkm/vuodessa, niin on hyvä myös varata aika iso läjä euroja varmistamaan tuon konsernin suosiman automaatin 'ylläpitokuluihin'.

Ukko

Niin jos kärryä vedät niin TGI. Tuo vaihdeasia ja ACC on sitten makuasioita, käy koeajamassa eri versiot, niin valinta helpottuu.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:08:25
Eihän mitään 1.0 TSI DSG:tä ole edes myynnissä. On vain manuaali.
Tämä laskentaesimerkki (27,5tkm/v) josta tämä kymppien taisto alkoi (katso aikaisemmin linkattu viite), oli laskettu toteutuneen kulutuksen mukaan käyttäjä GranLavidan 1.0TSI DSG ST Leonista. DSG on tippunut myöhemmin pois myynnistä 1.0TSI:n osalta, sitä on aikaisemmin saanut ja toteutunut kulutus oli 1.0TSI DSG ST Leonin lukema. Ei manuaalin. Kulutukset on skaalattu täsmälleen samalla %-osuudella alaspäin WLTP:n minimistä. 

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:08:25
Tuossa Seatin hinnastossa WLTP-päästöiksi sanotaan TGI 112 g ja TSI 123 g. Niistä on helppo laske WLTP-kulutus.
1.0 TSI: 5,2 l/100 km
1.5 TGI: 4,1 kg/100 km
Seatin teknisissä tiedoissa on päädytty eri lukemiin - ks. doku Seat Leon Sporttourer ST tekniset tiedot...
1.0 TSI man: 5,4-6,2 l/100km
1.0 TSI DSG: 5,7-6,5 l/100km
1.5 TGI man/DSG:  4,0-4,5 kg/100km (sama kulutus DSG/manuaali).
(vertasin farkkuja kun kerran tuo esimerkkikin oli farkku)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.11.19 - klo:22:59
Jos autoa on hankkimassa 10-15 vuodeksi ja jos ajosuorite on n. 25 tkm/vuodessa, niin on hyvä myös varata aika iso läjä euroja varmistamaan tuon konsernin suosiman automaatin 'ylläpitokuluihin'.
Jos kärryn veto on ahkeraa, niin veikkaan että kaksoiskytkin pitää jossain vaiheessa vaihtaa. Saahan sen kytkimen toki manuaalillakin kulutettua loppuun kärryn kera, paljon on käytöstä kiinni. Se ovatko nämä uudet DSG:t esim. mekatroniikan osalta lujempia kuin ensimmäiset en osaa vastata. Taksikäytön kautta tullee kokemuksia kestävyydestä parin vuoden sisään, niissä km-tulee paljon ja ajo on kuluttavaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 24.11.19 - klo:23:02
Tuo vaihdeasia ja ACC on sitten makuasioita, käy koeajamassa eri versiot, niin valinta helpottuu.
Yhtään Leonia manuaalilla en ole päässyt koeajamaan, kun niitä ei liikkeissä ole. Kaikki on järjestään DSG:llä.

Manuaali TGI Ibizasta otin kyllä tyypit. Siinä kytkin oli hiukan hassu, eli tarttui ja irrotti vasta (pitkän) liikeradan puolivälissä. Itse olen Opelissa, BMW:ssä ja Volvossa tottunut siihen, että kytkin painetaan pohjaan asti ja tarraa kiinni aika nopsaan kun poljinta nostaa.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:10:52
Minusta on taas laskettu alakanttiin. No perataan.
4. Pääomakulut 200 â,¬
Jos ottaa esim. TM:n käyttämän 2% hinnan sijoitetulle päämalle, tulee kuluiksi se 200 â,¬. Jokatapauksessa puhutaan muutaman euron heitosta, josta teet suuren numeron, kun muut kulut on otettu selvästi alakanttiin.

Tuo 600 â,¬ on kokonaisuudessaan kyllä laskettu alakanttiin.
Verossa olet oikeassa, 5e kalliimpi. Huoltojen osalta, veikkaan tuossa linkatussa olleen mukana myös "valohoidon". Itsellä toteutunut merkkihuollon hinta viime kesältä, ö-vaihto+"valohoito", <200e, omat öljyt -25e tuosta. Jos "valohoito" osuus kustantaa about 80..100e niin luulisin tuon vaikuttavan, toki paikoissa on suuri eroja varsinkin ovh-hintojen kanssa. Vakuutuksissa on suuri h-kohtaisia, yhtiö ja paikkaheittoja, joten tämän osalta hinta voi olla tai voi olla olematta yli 50e, kilpailutus kannattaa, verrataanko halvinta, keskimmäistä vai kalleinta.

Pääoman osalta heittää alaspäin jos autoa pidetään pidempään kuin 1-2v esim. Seatin 5-v takuun ajan. Viimeisenä vuonna pääoman arvonalennus on n.119e laskettuna 13% mukaan. Korko on 32e vain alussa, käytännössä jos laina on tasalyhenteinen ja kk-lyhennyksin samalla pituudella, ei vuosikorko koskaan ole 32e, vaan hieman alle. Puolivälissä korko on enää 16e kunnes koron osuus menee lähelle 0:n pääoman huvettua.
Näistä rahoituslukemista ja koroista saa laskettua sen ziljoona erilaista kombinaatioita, niiden jatko-iteroinnin jätän muille innokkaammille.

Kustannuksista saa lukemattomia erilaisia kombinaatioita siitä riippuen käytetäänkö halvinta, keskimääräistä vai kalleinta vaihtoehtoa per alue. (vs. tankkaanko ABC:lla tankkausbonuksen kera halvinta bensaa, ST1:llä keskihintaista bensaa vai Nesteellä premium/kalleinta bensaa). Jos päädytään luottamusväliin 600e -50e/+100e, niin lopputulema on että "halvin" vaihtoehdolla TGI:llä (maa, biokaasu ks. aikaisemmat viestit) säästää vuodessa n. 196e, keskim. 146e ja "premium" 46e vuodessa vs 1.0TSI tässä käsitellyssä esimerkissä. Ja huom, mitä pidempään autoa pitää, sen suuremmaksi laskennallinen säästö tulee pääoman laskennallisen arvonalennuksen pienetessä. 5 v päästä laskennallinen "säästö" on kasvanut jo ~90euroa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ukko

Jos raskaita kuormia vetää niin manuaali, kestänee paremmin. Jos mukavuus on tärkeämpää, niin DSG.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:23:18
Seatin teknisissä tiedoissa on päädytty eri lukemiin - ks. doku Seat Leon Sporttourer ST tekniset tiedot...

Mutta hinnastossa on ne viimeisimmät ja juuri siihen kokoonpanoon oikeat lukemat. WLTP-normissahan mitataan vain CO2-päästöt grammoissa ja niistä sitten lasketaan kulutus. Eli grammat antavat tarkemmat lukemat. Leonin tapauksessa Style Business Class varustuksella:
- 1.0 TSI 123 g
- 1.5 TGI 112 g

Metaanin kulutus on helppo laskea. Hiilen ylivoimaisesti yleisin isotooppi on C12 ja hapen O16. Eli nuo ovat atomipainot. Samoin vedyn H1 automipainolla 1. Palamisreaktio on:

CH4 + 2*O2 => CO2 + 2*H20

Metaanin atomipaino on 12 + 4*1 =16. Hiilidioksidin 12 + 2*16 = 44. Eli 16 atomipainosta metaanista tulee 44 atomipainon verran hiilidioksidia. Eli kilo metaania tuottaa 2,75 kiloa hiilidioksidia. Eli jos päästöt 112 g/km => 4,1 kg/100 km.

Bensan kohdalla ei pystytä ratkaisemaan matemaattisesti, koska bensa koostuu niin erillaisiata hiilivedyistä. Turvaudutaan Googleen. Litra bensaa tuottaa 2350 g hiilidioksidia. Jos päästöt 123 g/km => 5,2 l/100 km

Eli Suomessa tällä hetkellä myytävien Style Business Class farmari Leonin tarkat ja oikeat WLTP-kulutukset ovat:
- 1.0 TSI 5,2 l/100 km
- 1.5 TGI 4,1 kg/100 km

Käytä niitä laskuissa.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:23:53
Korko on 32e vain alussa, käytännössä jos laina on tasalyhenteinen ja kk-lyhennyksin samalla pituudella, ei vuosikorko koskaan ole 32e, vaan hieman alle. Puolivälissä korko on enää 16e kunnes koron osuus menee lähelle 0:n pääoman huvettua.

Tuo 2% ei ollut lainan korko, vaan autoon sitoutuneen pääoman laskennallinen korko. Se ei siis pienene vuosi vuodelta, vaan pysyy samana kahtena prosenttina tuosta 1600 eurosta eli 32 eurona hamaan loppuun saakka (se 1600 euroa tuottaisi muualla sen kahden prosentin verran eikä pääoma sulaisi). Mm. Tekniikan Maailma ja Autoliitto käyttävät samaa laskentamallia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BLUP!

Mut jos nyt tulee se vuosia odotettu lama ja tuotot negatiivisia niin tgi voittaa 8)
VW Eco Up!

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.11.19 - klo:19:27
Tuo 2% ei ollut lainan korko, vaan autoon sitoutuneen pääoman laskennallinen korko. Se ei siis pienene vuosi vuodelta, vaan pysyy samana kahtena prosenttina tuosta 1600 eurosta eli 32 eurona hamaan loppuun saakka (se 1600 euroa tuottaisi muualla sen kahden prosentin verran eikä pääoma sulaisi). Mm. Tekniikan Maailma ja Autoliitto käyttävät samaa laskentamallia.
Tuossa laskentatavassa ei ole järkeä varsinkaan jos autoa pidetään pidempään, sillä nyt lasketaan sekä pääoman arvonalennus että korko koko pääomasta - siis jo "lyhennetystä" pääomasta maksetaan korkoa (!). Milloinkas tuon 2% laskennallisen koron maksu lopetetaan? Ei koskaan, vai silloin kun auto myydään? Entä jos auto myydään kun sen arvosta on puolet tippunut, eli arvonalennus on puolet. Jatketaanko toisen puoliskon 2% maksamista hamaan tappiin ja jos ei, niin millä logiikalla sitten sitä pitää "maksaa" hetki ennen auton myyntiä muttei sen jälkeen? Ehkäpä tuossa on vain kyse äärimmäisestä yksinkertaistuksesta? 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 25.11.19 - klo:20:29
Mut jos nyt tulee se vuosia odotettu lama ja tuotot negatiivisia niin tgi voittaa 8)
Yksi tapa olisi laskea vain todellisia kuluja. Ajatellaanpa että tilillä lojuu 1600e 0% korolla ja miettisit mihin sen sijoittaisi - entä miten olisi mahdollisesti taloudellisempi auto (TGI TSI:n sijaan)? Käytetään aikaisemmin ilmoitettuja lukuja/esimerkkiä, bruttosäästö vuodessa olisi siis (maa) 146e + 200e = 346e tai bio 131e.

346e/1600e * 100% = 21,6%. Siis lähes 22% bruttotuotto vuodessa sijoittamalla, nettotuotto 1.vuosi jos vähennetään laskennallinen arvonalennus 13% olisi 144e/1600e*100% = 9%

5. Vuotena nettotuotto olisi jo (346e-119e)/1600e = 14%. Ja huom, tästä tuotosta ei tarvitse maksaa veroja. Jotta vastaava saataisiin normaalipääomatulojen (30% vero), pitäisi verollisen tuoton olla jo 20% (!).

Näin 1600euron "lisäinvestointi" autoon on muutettu sijoitukseksi joka lisää lompakkoon rahaa korkealla tuottoprosentilla verrattuna skenaarioon jossa investointia ei olisikaan tehty. (ja vaikka tilillä ei olisikaan rahaa, esim. 2% todellisella korolla sijoitus kannattaisi silti todella hyvin, eka vuosi korko ~32e ja pienenee siitä pääoman lyhennysten mukana).
Ja huom edellä oleva pätee aikaisemmin ilmoitettuun skenaarioon ja lukuihin 27,5tkm vuodessa - eikä ole kiinni pörssikursseista. Jos autolla ajetaan vain todella vähän, tai maailmanennätysluokan pihistelyajoa, TSI voi tulla halvemmaksi. Jokainen saa vapaasti laskea omilla luvuillaan ja päätyä omiin lopputuloksiinsa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.11.19 - klo:23:01
Tuossa laskentatavassa ei ole järkeä varsinkaan jos autoa pidetään pidempään, sillä nyt lasketaan sekä pääoman arvonalennus että korko koko pääomasta - siis jo "lyhennetystä" pääomasta maksetaan korkoa (!). Milloinkas tuon 2% laskennallisen koron maksu lopetetaan? Ei koskaan, vai silloin kun auto myydään? Entä jos auto myydään kun sen arvosta on puolet tippunut, eli arvonalennus on puolet. Jatketaanko toisen puoliskon 2% maksamista hamaan tappiin ja jos ei, niin millä logiikalla sitten sitä pitää "maksaa" hetki ennen auton myyntiä muttei sen jälkeen? Ehkäpä tuossa on vain kyse äärimmäisestä yksinkertaistuksesta?

Se on rehellinen tapa näyttää mitä auton omistaminen tulee oikeasti maksamaan. Lasketaan korkoa autoon sitoutuneessa pääomasta, koska se sama raha tuottaisi muualla sen verran. Lisäksi maksetaan arvonlaskusta, koska se sama raha muualla ei menettäisi arvoaan. Tekniikan Maailma lopettaa koron kertymisen käyttötestin päätyttyä eli 2-3 vuoden jälkeen, mikä kuvaa tilannetta että auto myydään/vaihdetaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.11.19 - klo:09:05
Se on rehellinen tapa näyttää mitä auton omistaminen tulee oikeasti maksamaan. Lasketaan korkoa autoon sitoutuneessa pääomasta, koska se sama raha tuottaisi muualla sen verran. Lisäksi maksetaan arvonlaskusta, koska se sama raha muualla ei menettäisi arvoaan. Tekniikan Maailma lopettaa koron kertymisen käyttötestin päätyttyä eli 2-3 vuoden jälkeen, mikä kuvaa tilannetta että auto myydään/vaihdetaan.
Jos tilillä on lojumassa 0-korolla rahaa, ei siitä tule tuottoa, sen sijaan inflaatio joka on >0% syö rahan arvoa joka vuosi. Jos auto taasen ostetaan lainalla, maksetaan todellista korkoa lainan mukaan. Autolainalla ei voi ostaa pörssiosakkeita.

Ehkäpä TM vain yksinkertaistuksen vuoksi on asettanut koron vakiosummaksi, sillä aika (varsinkin 2v) on lyhyt, helpompi vakioida korko valitulle ajalle (2 vs 3v). Kaikkein realistisen tapa on laskea raha mikä menee sisään/ulos lompsasta ja arvioida jäännösarvo mahdollisena myyntiajankohtana. Auton pito vain 2v on todella kallista alun nopean pääoman arvonpudotuksen vuoksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.11.19 - klo:19:22
Bensan kohdalla ei pystytä ratkaisemaan matemaattisesti, koska bensa koostuu niin erillaisiata hiilivedyistä. Turvaudutaan Googleen. Litra bensaa tuottaa 2350 g hiilidioksidia. Jos päästöt 123 g/km => 5,2 l/100 km

Eli Suomessa tällä hetkellä myytävien Style Business Class farmari Leonin tarkat ja oikeat WLTP-kulutukset ovat:
- 1.0 TSI 5,2 l/100 km
- 1.5 TGI 4,1 kg/100 km
Seat on tullut laskuissaan eri lopputulokseen. Kokeilin Seatin konfiguraattoria (ilman mitään lisävarusteita) ja se antaa seuraavat tulokset:
5F82JX, Leon Sportourer ST 1.0 TSI 115 Style Business Class
WLTP
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 123 g/km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 5,4 l/100km

Ja: 5F82AX, Leon Sportourer ST 1.5 TGI 131 Style Business Class
WLTP
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 112 g/km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 4,0 kg/100km

Joko Seatin konfiguraattori ja tekniset tiedot ovat pielessä tai Pihistelijän laskelmat eivät pidä paikkaansa.
(BTW: autonvalmistaja varmaankin laskee CO2-päästöt kulutuksen perusteella, eikä kulutusta CO2-päästöjen perusteella)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.11.19 - klo:23:52
Joko Seatin konfiguraattori ja tekniset tiedot ovat pielessä tai Pihistelijän laskelmat eivät pidä paikkaansa.
(BTW: autonvalmistaja varmaankin laskee CO2-päästöt kulutuksen perusteella, eikä kulutusta CO2-päästöjen perusteella)

Seatin tiedot ovat väärin. Joko 112 g tai 4,0 kg, jompi kumpi on väärin. Veikkaan kulutusta 4,0 kg, koska WLTP-testissä mitataan vain grammat. Tuolla ylempänä esitin tarkan laskukaavan metaanin palamiselle. Sen mukaan 112 g metaania tuottaa 4,1 kg hiilidioksidia. Bensan kertoimelle taas ei ole tarkkaa arvoa, vaan se on tilastollinen. Käyttämäni 2350 g näyttää olevan yleisin ja sitä käytetään monissa lähteissä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#296
Lainaus käyttäjältä: jt - 27.11.19 - klo:23:35
Jos tilillä on lojumassa 0-korolla rahaa, ei siitä tule tuottoa, sen sijaan inflaatio joka on >0% syö rahan arvoa joka vuosi. Jos auto taasen ostetaan lainalla, maksetaan todellista korkoa lainan mukaan. Autolainalla ei voi ostaa pörssiosakkeita.

Autoon sijoittamisen lisäksi voi tehdä toisen tyhmyyden ja lojuttaa rahojaan nollakorkoisella. Autolainalla ei voi ostaa pörssiosakkeita, mutta niillä kuukausittaisilla lainan maksuerillä voisi. TM:n käyttämä 2% on hyvä, koska pääoman sitominen maksaa, oli se vierasta tai omaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Nupe

#297
Sukulaiset pois lukien, lähes kaikkea ml. kansantanhut on kokeiltu, joten taidanpa laittaa huomenna ST Leon TGI:n DSG:llä tilaukseen. 1.0 TSI oli tosin ihan kalkkiviivoille asti todella tiukasti kisassa mukana.

Miksi sitten DSG?

Tarkat kulutusarvothan löytyvät, kun täyttää konfiguraattoriin samoilla varusteilla manuaali / DSG. Ja koska ajoni ovat pääsääntöisesti motarilla, siellä DSG kuluttaa WLTP:n mukaan 0,1 kg sadalla ja päästelee gramman/km vähemmän. DSG:ssä kun on pidempi välityskin: 1000 rpm 44,6 vs 45,2 km/h.

NEDECin mukaan CO2 päästöero onkin sitten DSG:n hyväksi jo 95 vs 98 grammaa/km. Ja eikös tuo 95g/km ollut jokin maaginen rajakin?

Kaasusta täten säästyvän rahan laitan hajautetusti Nordnetin Superrahastoihin; ehkä jo parin vuoden päästä korkoa korolle -ilmiön ansiosta voin hommata tavaratilaan kaukalomaton, koska tavoistani poiketen sitä en enää kehtaa tingata ja kaikki rahani menivät nyt tuohon DSG:n lisähintaan.

Leon Sportourer ST 1.5 TGI 131 Style Business Class
WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 158 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 112 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 96 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 107 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 112 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 5,7 kg/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 4,0 kg/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 3,5 kg/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 3,9 kg/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 4,0 kg/100km
NEDC
· Yhdistetty kulutus (NEDC): 3,5 kg/100km
· CO2-päästot (NEDC): 98 g/km
· Kulutus, kaupunki (NEDC): 4,7 kg/100km
· Kulutus, maantie (NEDC): 2,8 kg/100km
· Energiatehokkuusluokka: A

********

Leon Sportourer ST 1.5 TGI 131 Style Business Class DSG
WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 162 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 113 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 96 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 106 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 112 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 5,9 kg/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 4,1 kg/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 3,5 kg/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 3,8 kg/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 4,0 kg/100km
NEDC
· Yhdistetty kulutus (NEDC): 3,4 kg/100km
· CO2-päästot (NEDC): 95 g/km
· Kulutus, kaupunki (NEDC): 4,4 kg/100km
· Kulutus, maantie (NEDC): 2,8 kg/100km
· Energiatehokkuusluokka: A
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.11.19 - klo:03:57
Seatin tiedot ovat väärin. Joko 112 g tai 4,0 kg, jompi kumpi on väärin. Veikkaan kulutusta 4,0 kg, koska WLTP-testissä mitataan vain grammat. Tuolla ylempänä esitin tarkan laskukaavan metaanin palamiselle. Sen mukaan 112 g metaania tuottaa 4,1 kg hiilidioksidia. Bensan kertoimelle taas ei ole tarkkaa arvoa, vaan se on tilastollinen. Käyttämäni 2350 g näyttää olevan yleisin ja sitä käytetään monissa lähteissä.
VW:n hinnastosta (Golf WLTP) löytyy myös kulutus- ja CO2-pareja:
-1.0TSI Man : 5,7 l/100km ja 124g (comf)
-1.0TSI DSG : 6,2 l/100km ja 140g (highline)
-1.5TGI man/DSG:  4,1kg/100km ja 113g (kaikki varustetasot)

1.0TSI manuaalin WLTP-kulutus on VW:n hinnaston mukaan siis 1g Leonia suuremmilla päästöillä 5,7l, eli siis 0,3 litraa suurempi kuin Leonilla. Lähes samoilla CO2-arvoilla molempien valmistajien ilmoittamat päästöt ovat siis selkeästi pihistelijän laskemaa suuremmat. Veikkaanpa että totuus on kuitenkin lähempänä valmistajien ilmoituksia - miksi valmistaja ilmoittaisi liian suuria kulutuslukemia? Luulisi autonvalmistajilla olevan laskukaavat kohtuudella kunnossa, mutta jostain syystä heittoa on Seatin ja VW:n välillä, lieneekö sitten konfiguraattorilla saatavan tarkempia arvoja, tiedä häntä. Toki valmistajien ilmoittamat luvut ovat pyöristettyjä yhden desimaalin tarkkuuteen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Heiska71

1.4 tojota corollan kulutus työmatka-ajossa on nyt 6.2 eli varsin maltillinen. Autolla ikää kohta 20 vuotta ja maksettu auto ;) hajautetusti  omia säästöjä 15 000 euroa oon laittanut s-pankin rahastoihin;) korkoa korolle ilmiö ei kiinnosta vittuakaan kunhan olutta riittää vapaapäivinä ja siinäpä kertyvät korkoa saatanat ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy