1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

#240
Lainaus käyttäjältä: jt - 22.11.19 - klo:23:28
Tässä tuli jälleen laskuvirhe.

En minä huomaa siinä mitään virhettä. TGI tuo tuon 600 euroa lisäkuluja verrattuna TSI. Tietysti edullisemmat polttoainekulut ovat kompensoimassa niitä kuluja.

Olit valinnut ihmelliset kulutuslukemat autoille.
- TSI 5,0 l/100 km
- TGI 3,5 kg/100 km

Mistä olit repinyt ne?

NEDC:
- TSI 4,4 l/100 km
- TGI 3,6 kg/100 km

Eli käytit TGI kulutuksena alle NEDC-lukemia, kun taas TSI:lle reilusti yli. Miksi?

Lukemasi eivät ole edes WLTP lukemia, jotka ovat
- TSI 5,2 l/100 km
- TGI 4,1 kg/100 km

Eikä edes Spritmonitorin keskikulutuksia tai piheimpiä kulutuksia. Saahan noin haluamiaan lopputuloksia, kun valitsee kulutukset mieleisekseen. Eli mistä vedit 5,0 litraa vs. 3,5 kiloa?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#241
Lainaus käyttäjältä: jt - 22.11.19 - klo:23:03
Toinen heitto on huolloissa. Jos autolla ajetaan esin. 30tkm vuodessa, niin TGI käy yhdessä pelkässä öljynvaihtohuollossa ja toisessa on mukana myös ns. "tarkastushuolto", huolto-ohjelman mukaisesti - sitä "tarkastushuoltoa" ei ole tarpeen tehdä useammin kuin kerran vuodessa. Varsinkin jos vie siihen pelkkään öljynvaihtohuoltoon sen ~20 euron öljykanisterin, en millään usko että siihen saadaan menemään 200euroa - tarkastushuolto öljynvaihdon kera (merkki, oma öljy) maksoi itsellä ~170e tänä kesänä.

Lainattua toisesta säikeestä

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24429.msg680696#msg680696

Lainaa1. Leon ST 2019 1.5TGI+DSG
2.15tkm öljynvaihtohuolto
3.160,, Jyväskylän Autotarvikkeessa. 60, halvempi kuin Vantaan Seat Centerissä.

Eli Vantaalla 220 euroa, Jyväskylässä 160 euroa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.11.19 - klo:23:28
Mitä tulee vakuutuksiin, onko hintaeroa 50euroa vai ei, en osaa sanoa, vakuutusten hintaanhan vaikuttaa kovin moni parametri, kuten asuinpaikka, oma bonushistoria, ikä jne.

Itse asun paikkakunnalla, jossa on edulliset vakuutukset. Bonukseni on myös tapissa, kuten kaikki muut lisäalennukset. Silti eri yhtiöiden laskurit antavat TGI:lle alkaen 50 euroa kalliimmat vakuutukset. Jos TSI:n vakuutukset laajimmalla kaskolla 500 euroa, TGI:n 550 euroa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tarkistus juuri Lähi-Tapiolan laskurilla. Laaja kasko. Täydet bonukset.

1.0 TSI
=> 646,21 ,/v

1.5 TGI
=> 781,49 ,/v

Eroa yli 100 ,! Pitääkin korjata laskelmani eli lisäkuluja tulee 650 euroa vuodessa, jotka pitää kuolettaa polttoainesäästöillä. Aika vaikea yhtälö NEDC tai WLTP kulutuksilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Turvalla saa kaskon marraskuun ajan -30% ensimmäiseksi vuodeksi. Katsoin hinnat vielä sieltä.

1.0 TSI: 496,80 ,
1.5 TGI: 596,78 ,

Satasen ero sielläkin ja varmaan edullisemmat vakuutukset, jotka Leoniin täällä hetkellä saa. Tuo 50 euroa päti 1.4 TGI:lle. 1.5 TGI:llä ero on jo satasen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.19 - klo:23:05
Kerroppas niitä pomminvarmoja sijoituskohteita joissa pääsee veistämään rahnua.

Pihistelijä on se meedio, joka voi kertoa. Tosin jos olisi miljonääri, niin tuskin ajelisi skeidalla 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pace

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:08:07
Turvalla saa kaskon marraskuun ajan -30% ensimmäiseksi vuodeksi. Katsoin hinnat vielä sieltä.

1.0 TSI: 496,80 ,
1.5 TGI: 596,78 ,

Satasen ero sielläkin ja varmaan edullisemmat vakuutukset, jotka Leoniin täällä hetkellä saa. Tuo 50 euroa päti 1.4 TGI:lle. 1.5 TGI:llä ero on jo satasen.

Kävin kurkkaamassa omilla tiedoilla if:istä 1.5TGI leonille: 435,/v ja vastaava 1.0TSI 409,/v.

Itsellä tosin tällä hetkellä lähitapiolassa muiden vakuutuksien takia; mutta sielläkin maksan laajan kaskon kera alle 500 vuodessa (josta s-bonukset vielä takaisin). Mutta tiedän, ettei tätä hintaa saa ihan kuka tahansa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pace - 23.11.19 - klo:08:25
Kävin kurkkaamassa omilla tiedoilla if:istä 1.5TGI leonille: 435,/v ja vastaava 1.0TSI 409,/v.

Nuo lienevät oletusarvolla eli 300 euron omavastulla ilman lasivakuutusta aja parempaa lunastusturvaa? Parempi lunastusturva nyt kannattaa ottaa ilman muuta uudelle autolle. Samoin lasivakuutus maksaa itsensä takaisin. Tapiolassa ja Turvassa oli nuo lasivakuutukset ja lunastusturvat. Samoin omavastuu 200 euroa. Noilla parameteillä If-vakuutus nousee Turvaa kalliimmaksi.

Mutta Iffissä tosiaan TGI lisä on pienempi kuin Turvassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

#248
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.11.19 - klo:10:07
Koeajoin 1.5 TGI farkun kesällä. Ajoin sillä useat vakioreittini, joiden kulutuksen tiedän TSI:llä. TGI kulutti kiloissa noin 300 g vähemmän mitä TSI litroissa (lukemat ajotietokoneesta). Eli, jos ajan vakioleikkini TSI:llä 3,1 litran kulutuksella, vei TGI 2,8 kiloa. Vanha kunnon NEDC antoi jälleen todella tarkkoja lukemia omalla ajolleni. 1.0 TSI NEDC on 4,4 litraa. Omassa ajossa menee 4,0 litraa. Eli 8% alle NEDC lukeman. TGI:n NEDC kulutus on 3,6 kg/100 km. 8% alle sen on 3,3 kg. Eli voisin olettaa, että ympärivuotisessa käytössä TGI:n kulutus jäisi itselläni 3,3 kiloon....

Joku tässä koeajovertailulenkissä nyt mättää. Varsinkin kun hehkutat NEDC:n osuvan hyvin ajotapaasi niin 3,1l/100km on samalla lenkillä merkittävästi alle 1.0TSI:n NEDC maantiekulutuksen, kun taas 1.5TGI:llä olet hädin tuskin NEDC-maantiekulutuksessa, joten tästä herää melkein enemmän kysymyksiä kuin mihin "vertailu" vastaa:

- Kävitkö tarkastamassa koeajoauton rengaspaineet? Oliko renkaat samat?
- Tarkastitko mittarivirheet (matka/nopeus)
- Ajettiinko lenkit täysin vastaavissa liikenne/keli/tuuliolosuhteissa?

Sikäli jos nuo eivät selitä eroa, on sitten vielä muutamia syitä (mittarivirheiden (matka/nopeus/kulutus) eroavaisuudet, parin vuoden treenaus 1.0TSIllä ja tottumattomuus 1.5TGI koeajoautoon) jotka voi vaikuttaa, mutta joka tapauksessa tämän "vertailun" painoarvo on aika lähellä nollaa. Itsellä taloudellisin työmatka on mennyt 2,5kg/100km kulutuksella, mutta yleisesti kesällä mentiin 2,7-2,9kg/100km välillä; aina adaptiivinen vakkari päällä, 17" rengastuksella ja työmatkalla vähintään 8 liikennevalot reitistä riippuen (lyhimmällä 17).

Ja tarkennetaan nyt tähän vielä, että itsekin ajan hyvin taloudellisesti, eli en väitä näiden lukemien olevan 1.5TGI:llä keskivertoa.

Pace

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:08:42
Nuo lienevät oletusarvolla eli 300 euron omavastulla ilman lasivakuutusta aja parempaa lunastusturvaa? Parempi lunastusturva nyt kannattaa ottaa ilman muuta uudelle autolle. Samoin lasivakuutus maksaa itsensä takaisin. Tapiolassa ja Turvassa oli nuo lasivakuutukset ja lunastusturvat. Samoin omavastuu 200 euroa. Noilla parameteillä If-vakuutus nousee Turvaa kalliimmaksi.

Mutta Iffissä tosiaan TGI lisä on pienempi kuin Turvassa.

Lasivakuutus ei ole omassa ajossa ikinä maksanut itseään takaisin... kerran paikannut lasin sen piikkiin 5 vuoden aikana jota se on ollut ja vaihdossa omavastuu ifissä 200 euroa, jolla kuittaa jo suuren osan jos lasi vaihtoon menisi. Mutta lunastusturvan itsekin varmaan ruksisin, ja siinä näyttäisi olevan sama hinta riippumatta moottorista. Mutta kyllä, kaula kasvaa 6 euroa jos tuon lasivakuutuksen ottaa, eli TGI 32 euroa siinä tapauksessa kalliimpi...

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.19 - klo:23:05
Kerroppas niitä pomminvarmoja sijoituskohteita joissa pääsee veistämään rahnua.
Mikä tahansa sijoituskohde on autoa kannattavampi. Esimerkkejä voit katsoa vaikka täältä:
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/fi

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pace - 23.11.19 - klo:08:45
- Kävitkö tarkastamassa koeajoauton rengaspaineet? Oliko renkaat samat?
- Tarkastitko mittarivirheet (matka/nopeus)
- Ajettiinko lenkit täysin vastaavissa liikenne/keli/tuuliolosuhteissa?
- Oli samat Michelin Energy saverit. Tarkistin paineet. Sama 2,8 baria
- En tarkistanut mittarivirhettä
- Ajoin täysin vastaavan lenkin. Oli melko tyyntä. Olen ajanut saman lenkin TSI:llä 3,0 kulutuksellakin. Silloin oli tosin +30 helle. TGI:llä oli hieman yli 20 C ja kuivaa. TSI:llä pääsee yleensä 3,1 litraan kuivalla kesäkelillä, siksi vertasin siihen.

Lainaus käyttäjältä: Pace - 23.11.19 - klo:08:45
Ja tarkennetaan nyt tähän vielä, että itsekin ajan hyvin taloudellisesti, eli en väitä näiden lukemien olevan 1.5TGI:llä keskivertoa.
Oletko kirjannut lukemat Spritmonitoriin tms? Kiinnostaisi nähdä mitä sellaisen kuluttaa Suomessa ympärivuotisessa käytössä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:09:14
- Oli samat Michelin Energy saverit. Tarkistin paineet. Sama 2,8 baria
- En tarkistanut mittarivirhettä
- Ajoin täysin vastaavan lenkin. Oli melko tyyntä. Olen ajanut saman lenkin TSI:llä 3,0 kulutuksellakin. Silloin oli tosin +30 helle. TGI:llä oli hieman yli 20 C ja kuivaa. TSI:llä pääsee yleensä 3,1 litraan kuivalla kesäkelillä, siksi vertasin siihen.
Oletko kirjannut lukemat Spritmonitoriin tms? Kiinnostaisi nähdä mitä sellaisen kuluttaa Suomessa ympärivuotisessa käytössä.

En ole. Gasumin laskuista kulutusta on helpohko seurata, joten voin kyllä jakaa toteutuneet lukemat vuoden ajon jälkeen. Marraskuun laskusta laskemalla on menty ~3,1kg/100km kulutuksella hankinnasta lähtien.

sakal83

Ennen mittailtiin kenellä on isoin motti konehuoneessa. Nyt... ;D
Saadaanko tähän senttien säästömittailuun voittaja jossain kohtaa?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:07:56
Tarkistus juuri Lähi-Tapiolan laskurilla. Laaja kasko. Täydet bonukset.

1.0 TSI
=> 646,21 ,/v

1.5 TGI
=> 781,49 ,/v


Vertailusi on koominen, tee oikea vertailu vaikka malleilla :

Leon 1.5 TSI 131 EVO Style Business Class 24 602
Leon 1.5 TGI 131 Style Business Class   22 997

Muuten nuo vertailut menee metsään mm. vakuutusten osalta. Tiedät varmaan että moottoritilavuus on yksi tekijä, joka nostaa vakuutuksen hintaa ja käytät tarkoituksella sitä? Sama tulee huolloissa 4 pyttyä vs 3. Lisäksi esität että joka vuosi tulee ylimääräinen huolto öljynvaihdon takia, sehän ei pidä paikkaansa. Jos lasket huollot 18 tuhannen mukaan niin, joka toinen vuosi tulee ylimääräinen öljynvaihto - eli puolet siitä 150e:stä.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.11.19 - klo:17:17
Vertailusi on koominen, tee oikea vertailu vaikka malleilla :

Leon 1.5 TSI 131 EVO Style Business Class 24 602
Leon 1.5 TGI 131 Style Business Class   22 997

Muuten nuo vertailut menee metsään mm. vakuutusten osalta. Tiedät varmaan että moottoritilavuus on yksi tekijä, joka nostaa vakuutuksen hintaa ja käytät tarkoituksella sitä? Sama tulee huolloissa 4 pyttyä vs 3. Lisäksi esität että joka vuosi tulee ylimääräinen huolto öljynvaihdon takia, sehän ei pidä paikkaansa. Jos lasket huollot 18 tuhannen mukaan niin, joka toinen vuosi tulee ylimääräinen öljynvaihto - eli puolet siitä 150e:stä.

Nimenomaan keskustelua käydään 1.0tsi 1.5tgi, sitähän kysyttiin.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:09:14
- Oli samat Michelin Energy saverit. Tarkistin paineet. Sama 2,8 baria
- En tarkistanut mittarivirhettä
- Ajoin täysin vastaavan lenkin. Oli melko tyyntä. Olen ajanut saman lenkin TSI:llä 3,0 kulutuksellakin. Silloin oli tosin +30 helle. TGI:llä oli hieman yli 20 C ja kuivaa. TSI:llä pääsee yleensä 3,1 litraan kuivalla kesäkelillä, siksi vertasin siihen.
Oliko tämä TGI ns. uudenkarhea/kohtuu uusi? Käsittääkseni ns. sisäänajon aikana kulutus voi olla hieman suurempi kunnes tasaantuu sitten. Tässä desimaalien tarkastelussa tällaisillakin asioilla voi olla vaikutusta. Jos nyt en ihan väärin muista niin joku muistaakseni FB:n puolella jotain tuon suuntaista kirjoitteli.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:06:21
En minä huomaa siinä mitään virhettä. TGI tuo tuon 600 euroa lisäkuluja verrattuna TSI. Tietysti edullisemmat polttoainekulut ovat kompensoimassa niitä kuluja.
Klassisen matematiikan sääntöjen mukaan laskettuna kulut ovat sitä rahaa joka valuu lompakosta pois. Tässä oli summattu kulut, muk.lukien polttoaine, yhteen käyttäen Pihistelijän itsensä alunperin ilmoittamia TGI:n vakuutus, pääoma ja huoltolisiä (jotka ovat minusta yläkanttiin ja laskettu väärin mm. pääoman osalta) ja silti saatiin tässä esimerkkitapauksessa, vaikka kulutus oli suorastaan poikkeuksellisen matala, säästöä jo eka vuonna (146 eur) kuluihin. Biokaasulla muutama eka vuosi tuli max 69e kalliimmaksi, kunnes 4:n vuoden jälkeen tuli sekin halvemmaksi. Ei huomioitu Gasumin/Seatin kaasut 1 v ilmaiseksi kampanjaa, jos olisi se huomioitu, ekana vuonna lompsaan olisi jäänyt ~1190 (maa) / 1147 (bio) euroa ylimääräistä verrattuna 1.0TSI:hin, vaikkapa sijoitettavaksi siihen Nordnetin superrahastoon.. :)

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.19 - klo:06:21
Olit valinnut ihmelliset kulutuslukemat autoille.
- TSI 5,0 l/100 km
- TGI 3,5 kg/100 km

Mistä olit repinyt ne?

NEDC:
- TSI 4,4 l/100 km
- TGI 3,6 kg/100 km

Eli käytit TGI kulutuksena alle NEDC-lukemia, kun taas TSI:lle reilusti yli. Miksi?

Lukemasi eivät ole edes WLTP lukemia, jotka ovat
- TSI 5,2 l/100 km
- TGI 4,1 kg/100 km

Eikä edes Spritmonitorin keskikulutuksia tai piheimpiä kulutuksia. Saahan noin haluamiaan lopputuloksia, kun valitsee kulutukset mieleisekseen. Eli mistä vedit 5,0 litraa vs. 3,5 kiloa?
Katso originaali viesti - kulutukset on skaalattu alaspäin käyttäen samaa WLTP-lukemaa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36950.msg687403#msg687403

Kyseessä oli siis Leon ST 1.0 DSG - Seatin sivujen mukaan WLTP-kulutus
1.0TSI DSG: 5,7-6,5 l/100km
1.5TGI DSG: 4,0-4,5kg/100km.
Lähde: https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Leon_ST/$file/Seat_Leon_ST.pdf?open

Viitatun käyttäjän toteutunut kulutus oli n.5 l/100km, joka on n. 87,7% min. WLTP lukemasta (5,7l/100km). Skaalataan TGI samalla kertoimella: 4,0kg/100km * 0,877 = ~3,5 kg/100km, siis oletetaan että käyttäjän kulutus on prosentteina saman verran alle WLTP-lukeman mitä se oli 1.0TSI:nkin tapauksessa. Minusta tämä on todennäköisesti paras tapa verrata yhden toteutuneen tapauksen kulutuksia toiseen moottorityyppiin. Lisäksi useampikin 1.5TGI:n omistaja on saavuttanut 3kg:n päälle tulevia lukemia työmatkaliikenteessä, joten arvio lienee hyvin realistinen "pihistellen" ajavan tapauksessa. 

Ilmoittamasi lukema Leon ST 1.0TSI DSG:n 5,2 l /100km WLTP ei pidä paikkaansa Seatin ilmoittamien teknisten tietojen mukaan, katso referenssi Seatin sivuilla olevaan pdf:n yläpuolelta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:00:42
Ilmoittamasi lukema Leon ST 1.0TSI DSG:n 5,2 l /100km WLTP ei pidä paikkaansa Seatin ilmoittamien teknisten tietojen mukaan, katso referenssi Seatin sivuilla olevaan pdf:n yläpuolelta.

Eihän mitään 1.0 TSI DSG:tä ole edes myynnissä. On vain manuaali.

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot--varusteet-ja-esitteet/leon.html

Nupehan täällä pähkäilee ostaako uuden 1.0 TSI:n vain 1.5 TGI:n? Sillon vertailu voidaan tehdään vain manuaalien kesken.

Tuossa Seatin hinnastossa WLTP-päästöiksi sanotaan TGI 112 g ja TSI 123 g. Niistä on helppo laske WLTP-kulutus.

1.0 TSI: 5,2 l/100 km
1.5 TGI: 4,1 kg/100 km

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#259
Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:00:42
Viitatun käyttäjän toteutunut kulutus oli n.5 l/100km, joka on n. 87,7% min. WLTP lukemasta (5,7l/100km). Skaalataan TGI samalla kertoimella: 4,0kg/100km * 0,877 = ~3,5 kg/100km, siis oletetaan että käyttäjän kulutus on prosentteina saman verran alle WLTP-lukeman mitä se oli 1.0TSI:nkin tapauksessa. Minusta tämä on todennäköisesti paras tapa verrata yhden toteutuneen tapauksen kulutuksia toiseen moottorityyppiin. Lisäksi useampikin 1.5TGI:n omistaja on saavuttanut 3kg:n päälle tulevia lukemia työmatkaliikenteessä, joten arvio lienee hyvin realistinen "pihistellen" ajavan tapauksessa. 

Spritmonitorissa on jo 27 kpl Leon 1.5 TGI farkkuja

https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/1353-Leon_ST.html?fueltype=4&vehicletype=1&constyear_s=2015&constyear_e=2019&power_s=90&power_e=100

Yhdenkään kulutus ei ole alle 3,5 kg. Lisäksi tulee huomioida, ettei yhdelläkään niistä ole ajettu vielä edes keski-Euroopan talvea läpi. Saati Suomen talvea. Kyllä minäkin ajan kesällä kuivalla kelillä työmatka-ajossa TSI:llä kolmen litran tuntumaan ajotietokoneen mukaan. Talvella tulee sitten ihan eri lukemia. Tankkauksista lasketut todelliset nousevat vielä ajotietokoneen lukemista. Siksi käyttämäsi 3,5 kg kulutus oli todella tarkoitushakuinen. Varsinkin, kun olit käyttänyt TSI:lle 5,0 litran kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vmoi73

Myönnän, etten ole asiantuntija kulutuksen mittaamisessa ja siksi kysynkin. Miten kaasuauton kulutuksen mittaaminen suoritetaan luotettavasti? Nestemäistä polttoainetta käyttävän auton tankin saa aina täyteen, mutta kaasuauton kanssa näin ei ole. Asemien täyttöpaineet vaihtelevat suuresti, ja ero tyhjissä tankeissa saattaa olla jopa yli 2kg. Eli mittarin mukaan tankki on täynnä, mutta määrässä voi olla jopa 2kg ero.

Pihistelijä

#262
Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.19 - klo:00:42
Tässä oli summattu kulut, muk.lukien polttoaine, yhteen käyttäen Pihistelijän itsensä alunperin ilmoittamia TGI:n vakuutus, pääoma ja huoltolisiä (jotka ovat minusta yläkanttiin ja laskettu väärin mm. pääoman osalta)

Minusta on taas laskettu alakanttiin. No perataan.

1. Käyttövoimavero 200 ,
- TSI: ajoneuvovero 123,37 ,
- TGI ajoneuvovero 113,51 , + käyttövoimavero 214,99 e = 328,50 ,
ero 205,13 ,
=> laskettu alakanttiin

2. Huollot 150 ,
Kuten tuolla linkkasin TGI 15 tkm öljynvaihtohuolto maksaa 160-220 , merkkiliikkeesä. Tämän päälle kaasulaitteisten tarkastus 3v välein. Otetaan nyt alakanttiin 75 ,. Huoltojen lisäkulut siis 185-245 ,/v.
=> laskettu alakanttiin

3. Vakuutukset 50 ,
Lähi-Tapiolassa ero 140 ,, Turvassa 99 ,. If-oli poikkeus ja siellä ero alle 40 ,. Mutta TSI-kuski ei ole pakotettu ottamaan vakuutusta If-stä, vaikka TGI toki kannattaa vakuuttaa siellä. Sen saa vaikka Turvasta 80 , edullisemmin kuin TGI:n If:stä.
=> laskettu alakanttiin

4. Pääomakulut 200 ,
Jos ottaa esim. TM:n käyttämän 2% hinnan sijoitetulle päämalle, tulee kuluiksi se 200 ,. Jokatapauksessa puhutaan muutaman euron heitosta, josta teet suuren numeron, kun muut kulut on otettu selvästi alakanttiin.

Tuo 600 , on kokonaisuudessaan kyllä laskettu alakanttiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 24.11.19 - klo:10:14
Myönnän, etten ole asiantuntija kulutuksen mittaamisessa ja siksi kysynkin. Miten kaasuauton kulutuksen mittaaminen suoritetaan luotettavasti? Nestemäistä polttoainetta käyttävän auton tankin saa aina täyteen, mutta kaasuauton kanssa näin ei ole. Asemien täyttöpaineet vaihtelevat suuresti, ja ero tyhjissä tankeissa saattaa olla jopa yli 2kg. Eli mittarin mukaan tankki on täynnä, mutta määrässä voi olla jopa 2kg ero.

Pitää kirjata useampi perättäinen tankkaus ja kilometrit ylös ja laskea niistä keskiarvo. Hyvä palvelu on esim. Spritmonitor, jota itse käytän. Sillä on myös erinomaiset appsit älypuhelimille. Toivoisin, että kaasukuskit kirjaisivat tankkauksensa, jotta saataisiin luotettavia lukemia ajotietokoneiden sijaan. Varsinkin ympärivuotinen kulutus Suomen oloissa. Toki ymmärrän, että se on työlästä tiuhan tankkausvälin takia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 24.11.19 - klo:10:14
Myönnän, etten ole asiantuntija kulutuksen mittaamisessa ja siksi kysynkin. Miten kaasuauton kulutuksen mittaaminen suoritetaan luotettavasti? Nestemäistä polttoainetta käyttävän auton tankin saa aina täyteen, mutta kaasuauton kanssa näin ei ole. Asemien täyttöpaineet vaihtelevat suuresti, ja ero tyhjissä tankeissa saattaa olla jopa yli 2kg. Eli mittarin mukaan tankki on täynnä, mutta määrässä voi olla jopa 2kg ero.

Itse seurannut gasumin laskuista jolloin yksittäisessä tankkauksessa olevat heitot tasaantuu ja tuo paria kiloa muuttuu suht merkityksettömäksi. Muutaman kerran myös mennyt tankit täysin tyhjiksi, jolloin tietää mitä niihin on tankannut.

Pace

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:10:52
2. Huollot 150 ,
Kuten tuolla linkkasin TGI 15 tkm öljynvaihtohuolto maksaa 160-220 , merkkiliikkeesä. Tämän päälle kaasulaitteisten tarkastus 3v välein. Otetaan nyt alakanttiin 75 ,. Huoltojen lisäkulut siis 185-245 ,/v.
=> laskettu alakanttiin

3. Vakuutukset 50 ,
Lähi-Tapiolassa ero 140 ,, Turvassa 99 ,. If-oli poikkeus ja siellä ero alle 40 ,. Mutta TSI-kuski ei ole pakotettu ottamaan vakuutusta If-stä, vaikka TGI toki kannattaa vakuuttaa siellä. Sen saa vaikka Turvasta 80 , edullisemmin kuin TGI:n If:stä.
=> laskettu alakanttiin

Sen verran pitää tässä huolloista tarkentaa että puhutaan TSI:n osalta optimitilanteesta, että tulee tasan 30tkm vuodessa. Jos tulee yhtään alle niin ensimmäisen välivuoden jälkeen TSI:kin pitää viedä vuosittain vähintään valohoitoon (90-130,)... ja jos ajaa esim 25tkm niin kuka jaksaa huollattaa nuo erikseen? Tuohon öljynvaihtohuoltoonkin sisältyy TGI:llä nuo valohoitotarkastukset.

Ja vakuutuksissa olet pakotettu ottamaan TSI:llä vakuutuksen Turvasta, että voi jeesustella kuinka paljon halvemmaksi tulee TGI:hin verrattuna? :) Omilla tiedoilla if on molemmilla moottorivaihtoehdoilla edullisempi ja Turvasta tosiaan vain ensimmäinen vuosi on tuon alennuksen vuoksi edullinen... ja hintaero vakuutuksilla ifissä vain 26 euroa.

Ukko

Sanoisin että kaasumallista tulee vuosittaisia kuluja noin 600 euroa enemmän, johtuen käyttövoimaverosta ja lisähuollosta. Toisaalta kaasu maksaa paljon vähemmän kuin bensiini, niin menee tasoihin vuoden aikana. Tosin luulen että kaasun hintaa/veroja aletaan korottaa jo ihan lähiaikoina, kuten Ruotsissa tehtiin.

Eli käytännössä ihan sama kumman ostaa, melkein kallistuisin bensiiniversion puolelle jos nyt pitäisi ostaa uusi Seat Leon.

Pihistelijä

#267
Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:11:37
Sen verran pitää tässä huolloista tarkentaa että puhutaan TSI:n osalta optimitilanteesta, että tulee tasan 30tkm vuodessa. Jos tulee yhtään alle niin ensimmäisen välivuoden jälkeen TSI:kin pitää viedä vuosittain vähintään valohoitoon (90-130,)... ja jos ajaa esim 25tkm niin kuka jaksaa huollattaa nuo erikseen? Tuohon öljynvaihtohuoltoonkin sisältyy TGI:llä nuo valohoitotarkastukset.
Tässä viimeiset sivut onkin kirjoiteltu tilanteesta, jossa tulee 30 tkm/v. Samoin laskut on tehty sillä 30 tkm/v perusteella.

Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:11:37
Ja vakuutuksissa olet pakotettu ottamaan TSI:llä vakuutuksen Turvasta, että voi jeesustella kuinka paljon halvemmaksi tulee TGI:hin verrattuna? :) Omilla tiedoilla if on molemmilla moottorivaihtoehdoilla edullisempi ja Turvasta tosiaan vain ensimmäinen vuosi on tuon alennuksen vuoksi edullinen... ja hintaero vakuutuksilla ifissä vain 26 euroa.
Minä otan vakuutuksen aina vuodeksi kerrallaan. Vuoden päästä sitten katsotaan tilanne uudestaan millä hintaa muut tarjoavat ja onko tarjouksia. Jos toisesta yhtiöstä saa edullisemmin vaihdan yhtiötä. Se on todella helppoa. Minullakin on If-edullisempi, jos otan vakuutukset oletusarvoilla. Mutta, jos lisään sen samantasoiseksi kuin Turva eli 200 omavastuu, lasivakuutus ja uuden auton täysi korvaus alle 3v/60tm, nousee hinnat Turvaa korkeammaksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

#268
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.11.19 - klo:11:47
Tässä viimeiset sivut onkin kirjoiteltu tilanteesta, jossa tulee 30 tkm/v. Samoin laskut on tehty sillä 30 tkm/v perusteella.
Minä otan vakuutuksen aina vuodeksi kerrallaan. Vuoden päästä sitten katsotaan tilanne uudestaan millä hintaa muut tarjoavat ja onko tarjouksia. Jos toisesta yhtiöstä saa edullisemmin vaihdan yhtiötä. Se on todella helppoa. Minullakin on If-edullisempi, jos otan vakuutukset oletusarvoilla. Mutta, jos lisään sen samantasoiseksi kuin Turva eli 200 omavastuu, lasivakuutus ja uuden auton täysi korvaus alle 3v/60tm, nousee hinnat Turvaa korkeammaksi.

Kommentoin huoltoihin vain siksi, että joku muukin saattaa tätä ketjua lukea kuin tämä 30tkm/v case.

Vakuutusyhtiön vaihto ei ainakaan itselle ole ihan yhtä suoraviivaista... kun on muitakin vakuutuksia, niin kokonaishintaan vaikuttaa usein sekin onko kaikki vakuutukset samassa paikassa vai ei ja silloin vakuutusyhtiöitä pitää kilpailuttaa hieman eri tavalla. If olisi tosiaan pelkästään autoa vakuuttaessa tällä hetkellä edullisempi, mutta kun ottaa kaikki vakuutukset tilanne muuttuu. Ja jos siirrän autovakuutukset pois lähitapiolasta, nousee muiden hinta sen verran että pitäisi siirtää sitten nekin. Ja vaikka toki tarkastelenkin hintoja vuoden parin välein, niin on vaihtamisessa aina se oma vaivansakin, vaikka netin kautta nykyään asiat aika sulavasti hoituvatkin.

Mutta siis tuo 50 on ihan hyvä hihavakio vakuutuksen hintaeroon, kun sen molemmin puolin hintaeroja löytyy. Omilla tiedoilla ja vakuutusehdoilla 1.0TSI olisi lahitapiolassa 60 euroa vuodessa edullisempi.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:11:37
Jos tulee yhtään alle niin ensimmäisen välivuoden jälkeen TSI:kin pitää viedä vuosittain vähintään valohoitoon (90-130,)... ja jos ajaa esim 25tkm niin kuka jaksaa huollattaa nuo erikseen?
Minä käytin oman Leonin kesällä Lahden Seat Centerissa tuossa valohoidossa. Hinta oli 80 ,.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy