1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Pate

Tässä mietin miten pienellä olette saaneet kulkemaan?

Leon 1.0 TSi DSG ST 2017

Toki välillä tulee polkaistua ja en kovin ekohenkinen ole muutenkaan, mutta säästö alkaa ässällä :P

Tehtaan ilmoittamaan 4.4L/100km yhdistettyyn tuskin kukaan ,mutta miten lähelle tuota ja minkälaista ajoa.

Vaikka miten ajelisi niin tosi vaikea päästä alta 5.1L/100km (ajotietokoneen ilmoittama) ,ajan lähinnä kehä I isoimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Autossa mittarissa nyt noin 6000km eli rupeaa olemaan sisäänajettuna. Yllättäen kulutus samalla matkalla oli alkukesästä pienemmillään 4.7L/100km (ajotietokoneen mukaan). (Lukemat Ilman ilmastointia).

5.8L/100km  näyttää pitkäaikainen kulutus tietokoneen mukaan olevan(tässä ilmastointi mukana  useimmiten). Tarkkaa kulutusta  en ole vielä itse laskenut, mutta noin 900km välein tankilla käyn.


Moottorijarrutusta en ole vielä juuri testannut(manuaalivaihdoilla siis) ,DSG ei tunnu oikein tuota osaavan joten ehkä pienen säästön vielä saa jos kepittää.

Tavoite olisi päästä 1000km tankilla joskus...

tex-

taloudellisuusajo kilpailuissa noilla on ajettu 4.05-4.25 välille. ja reitit kulkee muualla kuin tasaisilla asfalttiteillä(urria, ehikki).
autoliiton sivuilta löytyy tuloksia.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Pihistelijä

Tankilla pääsee kevyesti yli 1000 km. 14 tkm keskikulutus 4,05 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Minulla on Octavia farkku 1.0 TSI DSG.

Pienimmillään kulutusmittari on näyttänyt 3.8 l/100km mutkaisella ja mäkisellä reitillä, jossa keskinopeus pysyi alhaisena. Mökkireissuilla alimmillaan on kulutus ollut 4.0 l/100km. Siihen sisältyy valtatietä, pikkuteitä ja kaupunkia. Koko 8000 km matkalla tankkauksista mitattu keskikulutus on tällä hetkellä 5.4 l/100km. Kaupunkiajoa on ollut 60%. Kulutusmittari on näyttänyt keskimäärin 0.18 l/100 km liian vähän tankkauksista laskettuun verrattuna.

Luulisin, että pihistelemällä päästäisiin melko helposti kolmosella alkaviin lukemiin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pate - 14.10.17 - klo:13:13
Moottorijarrutusta en ole vielä juuri testannut(manuaalivaihdoilla siis) ,DSG ei tunnu oikein tuota osaavan joten ehkä pienen säästön vielä saa jos kepittää.

Siis heittääkö se mieluimmin vapaalle kuin jarruttaa moottorilla? Vapaalla onkin taloudellisempaa monessa tilanteessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.17 - klo:15:52
Siis heittääkö se mieluimmin vapaalle kuin jarruttaa moottorilla? Vapaalla onkin taloudellisempaa monessa tilanteessa.

Paitsi jos sen vauhdin tappaa aina jarrulla ennen risteystä, verrattuna tilanteeseen missä moottorijarrun avulla ei tarvitsisi jarruttaa ollenkaan. Silloin jos jalka nostetaan kaasulta samassa kohtaa pois. Helpompaa tuo on automaatilla jossa on vastusta (momentinmuunnin).
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Tömppö

1.0 TSI DSG menee vähällä, vaikka en kauheasti pyri pihistelemään, keskikulutus 5.2 -5.4 korvilla. Ajot yleensä 15km pätkiä kerrassaan, välillä tulee kengitettyä reilummin. Reippaassa matka-ajossa putoaa heti 4.5-4.7 tietämiin.
Seat Leon ST 1.0TSI DSG Ecomotive Style -17

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 14.10.17 - klo:16:33
Paitsi jos sen vauhdin tappaa aina jarrulla ennen risteystä, verrattuna tilanteeseen missä moottorijarrun avulla ei tarvitsisi jarruttaa ollenkaan. Silloin jos jalka nostetaan kaasulta samassa kohtaa pois. Helpompaa tuo on automaatilla jossa on vastusta (momentinmuunnin).

Tuossa tilanteessa onkin taloudellisempaa moottorijarruttaa. Mietin joka paikassa kumpi on juuri siitä tilanteessa taloudellisempaa: vaihde päällä vai vapaalla. Kaikkein parhaiten se sujuu manuaalivaihteistolla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.17 - klo:16:43
Tuossa tilanteessa onkin taloudellisempaa moottorijarruttaa. Mietin joka tilanteessa kumpi on juuri siitä tilanteessa taloudellisempaa: vaihde päällä vai vapaalla. Kaikkein parhaiten se sujuu manuaalivaihteistolla.

Muu liikenne huomoiden moottorijarrulla...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mfroberg

#9
Leon ST 1.0 TSI. Mulla auto päätti tällä viikolla nollata pitkäaikaiskulutuksen lukeman jostain syystä. Takana autolla oli tuolloin n. 5kk ja 6800km. Epäilen että jokin muu aiheutti tuon nollautumisen, ehkä tuli 100h täyteen tai jotain? Noh, juuri ennen nollautumista olin saanut tuo pitkän ajan kulutuksen ajotietokoneessa putoamaan lukemaan 4.8 l/100km. Todellinen lienee desin verran enemmän. Olen todella tyytyväinen lukemaan, autoa hankkiessani olin mielessäni "budjetoinut" tuon 5.5 l/100km kulutukselle.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 14.10.17 - klo:22:16
Leon ST 1.0 TSI. Mulla auto päätti tällä viikolla nollata pitkäaikaiskulutuksen lukeman jostain syystä. Takana autolla oli tuolloin n. 5kk ja 6800km. Epäilen että jokin muu aiheutti tuon nollautumisen, ehkä tuli 100h täyteen tai jotain?

Se nollautuu aina, kun tulee 100 h täyteen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jopiira

Lainaus käyttäjältä: Tömppö - 14.10.17 - klo:16:42
1.0 TSI DSG menee vähällä, vaikka en kauheasti pyri pihistelemään, keskikulutus 5.2 -5.4 korvilla. Ajot yleensä 15km pätkiä kerrassaan, välillä tulee kengitettyä reilummin. Reippaassa matka-ajossa putoaa heti 4.5-4.7 tietämiin.

Samanlainen kulkine ja samanlaisia lukuja ajotietokoneen ja tankkauksien perusteella. Omista ajoista suurinosa 90 % sijoittuu Espoo Vantaa akselilla ja en ihmettele yhtään jos maakunnissa keskikulutukset. 4.3-4.9 L/100kmlle.

Edullinen pieni kulutuksinen kulkinehan tämä
Seat Leon ST 1.0 TSI, DSG vm. 2017

Pate

Unohdin mainita että kytken start stopin aina pois kun lähden ajamaan. en usko että turbo tykkää jatkuvasta nykimisestä päälle pois.

En tiedä onko turhaa pelkoa, mutta uskon ahtimen kestävän paremmin kun öljyt kiertää kokoajan sisällä.

Tämäkin varmasti nostaa kulutusta omassa kulkineessani. Jos on varmaa tietoa ettei ahdin kulu sen nopeammin(toki startti kuluu) niin kertokaa toki niin annan sammuilla valoissa.


Ja ei selkeää moottorijarrua laatikko koskaan tee, vaihtaa toki pienemmälle kun vauhti hiipuu, muttei yhtään jarruta vaan rullailee. Itse kepittämällä toki jarruttaa. kulutusmittari kertoo myös ettei osaa mottijarrua laatikko itse oikein tehdä.

GranLavida

Autolla nyt 10800 km mittarissa ja keskikulutus noussut lukemaan 5,1l/100km, kesällä oli vielä 4,9 satasella mutta märkä keli, ruuhkat ja kylmemmät ilmat ovat vaikuttaneet negatiivisesti. Suurin osa ajosta 10-35km pätkiä, jonkun verran myös pidempää ajoa ja parin kilsan nurkka-ajoa.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 16.10.17 - klo:08:52
Autolla nyt 10800 km mittarissa ja keskikulutus noussut lukemaan 5,1l/100km, kesällä oli vielä 4,9 satasella mutta märkä keli, ruuhkat ja kylmemmät ilmat ovat vaikuttaneet negatiivisesti.

Sinulla on varmaan Michelin Energy Saver renkaat? Ne vierivät kuivalla kelillä kiitettävän hyvin. Märällä kuitenkin herkkä vierivyys romahtaa ja kulutus nousee selvästi. Omalla 20 km työmatkalla kuivalla kelillä kulutus on 3,7 l/100 km. Märällä kelillä menee 4,1 litraa (lukemat ajotietokoneen mukaan).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

GranLavida

Energy Saverit on alla ja kuten mainitsit niin märällä kelillä kulutus nousee selvästi.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Pate - 14.10.17 - klo:13:13
Moottorijarrutusta en ole vielä juuri testannut(manuaalivaihdoilla siis) ,DSG ei tunnu oikein tuota osaavan joten ehkä pienen säästön vielä saa jos kepittää.
Tämän olen myös huomannut. Jos tavoitteena on pysäyttää auto, niin kulutusnäyttö näyttää nollaa melkolailla siihen asti kunnes vaihteisto vaihtaa seuraavaksi pienemmän vaihteen (esim 7 --> 6 jossain n. 60km/h vaihdissa). Tästä aina 0km/h:n asti hetkellinen kulutus on pääosin jotain muuta kun nolla. Usein luokkaa 1,2...2,2 l/100km vaikka tuossa kohtaa vaihteita alas päin vaihtaessa kulutus voisi olla nollakin lähes pysähtymiseen asti. Näin edellinen DSG toimi dieselin kanssa. Toki manuaalisesti moottorijarruttamalla tuota pystyy paikkaamaan. Mutta 1.0TSI DSG -yhdistelmä ei tosiaan oikein osaa moottorijarruttaa. Harmi vaan kun rattiläpysköjä ei saanut tähän maitopurkkimoottoriin.

leonist1

Itsellä juuri vuoden vanha pre-FL Leon ST manuaali 1.0 TSI.
30tkm nyt tuossa vedellyt, seuranta löytyy koko ajalta, kulutukset voi katsoa vaikka linkistä:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/791507.html

Pääosin aika huolettomasti ja kulutukseen keskittymättä ajellut, paljolti HKI-TRE moottoritietä 120km/h todellista vauhtia. Tuossa on myös Webasto, huomasi talvella että muuten kohtuu tarkkaan ajotietokoneen näyttöön tuo lisää heittoa, luonnollisesti. Kesärenkaat on matalan vierinvastuksen Continentalit, mutta mielestäni rullaa yllättävän huonosti niillä ja sadekelillä kulutus nousee todella reippaasti.

Kesälomien jälkeen jokusen viikon ajelin enemmän pihistellen, silloin pääsin koko tankillisella parikin kertaa alle 5L/100km ja parhaimmillaan n.40km työmatkan ajotietokoneen näytön mukaan 3,8L/100km, eli aika tasan neljään litraan todellisesti (keskinopeus tuolle matkalle n. 58km/h, 40/50/60/80 km/h alueilla). Mielestäni Leon on oikeasti tosi taloudellinen auto.

Kaikenkaikkiaan ihan huippu peli, vuosihuollon lisäksi ei ole kertaakaan tarvinnut käydä liikkeessä kun auto toimii päivästä toiseen ja mielestäni mistään ei oikeastaan ole tarvinnut tinkiä, vaikka onkin n. 30% halvempi kuin edellinen autoni.
Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

Pihistelijä

Olen ajanut muutaman päivän Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkailla. Erittäin herkän vierivyyden vuoksi kulutus on hieman laskenut, vaikka viileä keli sitä nostaakin. Vierintävastus ei nouse niin dramaattisesti märällä asfaltilla kuin Michelin Energy Saver kesärenkailla. Jäätyneellä asfaltilla menee ihan hajuilla - ja äänettömästi!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.10.17 - klo:02:31
Jäätyneellä asfaltilla menee ihan hajuilla - ja äänettömästi!

Tuo tilanne on varmasti lähellä vierintäoptimia olosuhteiden puolesta. Ja johtaa taas osaltaan kulutuksia alemmas muutenkin kohtuukulutteisessa autossa.
Mutta on siinä jotain pelottavaakin, että kitkarenkailla jäisellä asfaltilla ajaminen tuntuu tuovan suurimman nautinnon.....heh. (ajattelen tätä siis lähinnä kanssa-autoilijan näkökulmasta)
Octavia III RS TDI

Pihistelijä

Ensimmäinen tankillinen takana talvirenkailla (Nokia Hakkapeliitta R2). Keli oli useana päivänä raskas. Oli lunta tai sohjoa tiellä. Lisäksi tien pinnat olivat jäisiä. Täten piti ajaa hieman kevyemmällä kaasujalalla ja raskaammalla jarrujalalla. Kesällä en ikinä paina jarrua normaaliajossa esim. mutkiin saapuessani. Näin talvella täytyy. Ei uskalla vetää mutkia läpi vauhdilla. Kiihdytyksetkin pitää tehdä kevyemmällä kaasulla. Nuo kaikki nostavat kulutusta. Tankillisen kulutus nousi 4,16 litraan.

R2 kyllä vierivät herkästi hitaissa nopeuksissa ja erityisesti kylmällä/jäisellä kelillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

No niin, talvinopeudet ja nastakiekot(2.5 bar) sekä kuiva asfaltti tekivät nannaa kulutukselle. Eilen töistä kotia ja tänä aamuna toisinpäin antoi molemmilla vedoilla ajotietokoneen mukaan 4.4 l/100km kulutuksen. Molemmilla kerroilla pataa lämmitetty öljynpaistimella n. 1,5 h ennen lähtöä. Kohta saakin taas vedellä nastoilla sulalla kelillä, ehkä pitkäänkin jos sääennusteeseen on uskominen. Täytyy ehkä ajaa taas pyörällä jos ensi viikolla olisi kuivaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Viime tankillisella tuli ajettua 1327 km, mikä on pisin tankillinen itselleni. Ajotietokone näytti tankatessa vielä 50 km ajomatkaa, joten 1400 km on ihan mahdollista saavuttaa. Pitää koittaa sitä ensi kesänä. Nyt ilmojen viiletessä kulutus alkaa jälleen nousta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Elisessä tankkauksessa tuli oma henkilökohtainen low score; tripissä 965.7 km ja bensaa meni 43.94 litraa tankkiin. Eli 4.55 l/100km ja ajotietokone ilmoitti tankkauksesta 4.5 joten heittoa ei ollut juurikaan. Myös pitkäaikainen kulutus on tällä hetkellä lukemissa 4.5 ja jatkamme harjoituksia.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

GranLavida

Tuli eilen ajettua töistä kotiin 35km, mittarin mukaan 4,0l/100km kulutuksella PK-seudulla josta lähtö kehä ykkösen sisäpuolelta. Alla on vielä Bridgestone 16" 205/55 Noranza-nastarenkaat 2,5 bar paineilla. Mukavan pienellä auto kulkee ilmojen lämmitessä. Viikonloppuna vaihtuu varmaan Michelin Energy Saverit taas alle.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 29.03.19 - klo:10:22
Tuli eilen ajettua töistä kotiin 35km, mittarin mukaan 4,0l/100km kulutuksella PK-seudulla josta lähtö kehä ykkösen sisäpuolelta.

Mittari ilmoitti lähdöstä tai hetken kulutusta?

jopi

Todellinen kulutus näyttää olevan 5,6 1v/28000km osalta. Tässä siis mukana myös Webaston käyttö.
Pienimmillään on päässyt 4,99 tankillisen ja jos katsoo vaikka viime kesän kulutuksia niin 5.0-5.6 välillä suurin osa.

Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

jalkkis

#27
Leon ST 1.0TSI DSG

Aika keliherkkä peli tämä on. Hki-Imatra-Hki, menomatka myötätuuleen 5.0 keskikulutuksella. Takas vastatuuleen 5.7 keskarilla. Lämpötila parin asteen sisällä sama ja ajokeli kuiva. Kulutus mittarin mukaan (tankkauksista todettu tarkkuus 0.1L).

Kärryllä olen ajanut nyt n. 10kk/9tkm, josta vajaat 2tkm pidempää matkaa. Muu ajo on pk-seudun / kehä III:n sisällä suhaamista, max 15km matkoja. Keskikulutus Spritmonitorissa 6.4, sis koko talven ajot. En nyt mainostaisi otsikon pihiksi mutta ihan ok, huomioiden vähäiset kilsat/taajama-ajo.

Edellinen Passat Variant 1.6TDI manuaali meni samassa ajossa 5.8 kulutuksella.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 30.03.19 - klo:22:48
Aika keliherkkä peli tämä on.

Näin on. Myötä- ja vastatuuli tuntuvat selvästi. Tulee helposti puolen litran ero.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Skaj

Mulla kesäkuussa 2017 käyttöönotettu 1.0tsi, ajettu nyt 54tkm.

Tankkauksista mitattuna keskikulutus 5,32l/100km.

Ajot pääosin työmatkaa (3km hidasta, 15km 80km/h, 30km motaria), muuten kaupunkia/matkaa sekalaisesti.

Melko tasaisesti kuluu ainetta, pienin 4.68l/100km/tankki ja suurin 5,91l.
Pienin kulutus tuli tarkoituksella pihistellen, motarilla 90km/h yms kikkailua.
Suurimmassa oli paljon kaupunkia ja huonot kelit.

Normaalisti keskittymättä menee aika tarkalleen tuohon 5.3 minun ajoillani.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy