Kirjoittaja Aihe: Passat -07 127kw käryttää  (Luettu 1455 kertaa)

Poissa Markokk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Passat -07 127kw käryttää
« : 12.10.17 - klo:16:27 »
Noniin tästä aiheesta varmaan paljon puhuttu mutta jos vielä kyselis.. Eli ollu itellä kesästä asti tuommoinen passatti  ja alusta asti tupannut pihalle oikein kitkerää dieselin (tai öljyn?) Hajuista savua, joka tunkeutuu sisätilaan saaden aikaan muistoja inttivuosien pasihommista. Luulin ensin että turbo on menossa kun väri tuollaista sinistä. Vaihdoin tilalle uuden  (tai tehdaskorjatun) turbon, sama sininen kitkerä savu edelleen.. sitten lueskelin että näissä aika vihaisia nuo pumppusuuttimet vissiin. Vein Tampereelle asiansa  (toivottavasti) osaavaan dieselkotjaamoon kun en tuommoista itse kyllä osaa ei vissii  pystykään katsomaan. Totesivat että perhana täällä on Siemensin pumpparit.. Ilmeisesti Tampereella ei kenelläkään ole tähän suutin malliin testilaitteistoa.. Tehtiin sitten sellainen päätös että katsotaan obd:n kautta arvoja. Kolmas pumppusuutin oli yli tupla syöttö arvoilla ja siitä sitten iskettiin toivon kipinään kiinni. Suutin vaihtoon ja 500€/suutin sinne Heissan! Edelleen käryttää!!! Moottorissa ei vikakoodeja, tehot tallella yms..  Ainut vaan että käryt/hajut samat kun vuoden -62 Valmet 361 traktorissani. Muilla vastaavia kokemuksia? Tietääkö kukaan näistä oikeasti?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.983
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #1 : 12.10.17 - klo:16:46 »
En tiedä kauheasti, mutta tiedän sen verran että noille Siemensin paskasuuttimille on ollut volkkarin korjauskampanja jossa ne vaihdetaan maksutta uusiin Boschilaisiin. Ilmeisesti siellä korjaamolla tietävät vielä vähemmän näistä kuin minä, tai sitten se kampanja on jo umpeutunut, tai sitten siellä kusetetaan asiakasta ihan urakalla.

Tiedän sanoa myös sen, että jos yksi suutin on isolla korjausarvolla, se ei vielä merkkaa sitä että siinä olisi vika, vaan vika voi olla naapuripytyn suuttimessa joka tuuttaa liikaa tavaraa läpi ja näin ollen niiden muidenkin pyttyjen syöttöarvoja pitää ECUn korjata jotta käynti olisi mahdollisimman tasaista.

Kitkerä pakokaasun haju yleensä liittyy dieseleissä katalysaattorin puuttumiseen. Onko auton historia kuinka hyvin tiedossa? DPF:ää ei varmaankaan ole, tai edes ollut?
« Viimeksi muokattu: 12.10.17 - klo:16:49 kirjoittanut Jultsu »

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.965
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #2 : 12.10.17 - klo:17:06 »
125kW pumpparissa on normaalisti DPF. Enpä tiennytkään että siemenssi vaihtuisi boschiksi. Oliskohan kuitenkin yhä siemenssit?

En kyllä jaksa avata nähdäkseni, mulle noi suuttimet on vaihdettu kuitenkin.

Jos DPF on poistettu niin haju on varmasti kitkerä, jos tuo nyt ei kukkasille tuoksu sen kanssakaan. Sininen viittaisi kyllä hyvin huonoon palamiseen ja olisin ittekkin epäillyt turbon olevan väljä.

Poissa Markokk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #3 : 12.10.17 - klo:17:11 »
Nonni tästä korjauskampanjasta en tiennytkään. Tämäkin paja oli erikoistunut nimen omaan boschin suuttimiin. Täytyypi selvitellä tuota.. ja samalla kattoa ehkä mitä se katti on syöny. Toi vois selittää kans sitä hajua! Mullakaan ei oo tosta hiukkassuodattimesta tietoa, onko sellaista (enään). Täytyy vilkaista. Ja tosiaan itseasiassa vanhassa turbossa oli sellaista klapin "alkua" harmi kun ei ollut vastaus sen vaihto. Kiitos vastauksista!

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.983
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #4 : 12.10.17 - klo:17:11 »
En minäkään varmaksi tiedä sanoa, olen vaan ollut siinä uskossa että merkki vaihtuu.

En kyllä ole havainnut yhdenkään tämän konsernin TDI-auton pakokaasujen haisevan kitkerältä, oli siellä DPF tai ei. Katalysaattorin kun poistin omastani niin sitten alkoi tuoksumaan ihan eri tavalla.


Ja nyt kun asiaa vähän miettii tarkemmin ja laskee 1+1 yhteen, voisikin kysyä että missä kunnossa pakosarja tai sen liitokset ovat? Voisiko sieltä välistä falskata sitä "raakaa" pakokaasua ulos? Sopisi myös tuohon kuvaukseen että se tulvii sisätiloihin, raitisilman otto kun tapahtuu sieltä konehuoneen puolelta.

Poissa maketsu83

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #5 : 12.10.17 - klo:17:12 »
Toimiiko auto muuten ongelmitta? Käynnistys ja tehot tallella? Jos vähänkään käynnistyksessä ongelmaa niin egr venttiilissä tai tandempumppu vika..jos tehonpuutetta niin luultavasti ilmamassamittari vaihtoon ja uusi suodatin.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.965
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #6 : 12.10.17 - klo:17:20 »
Katti ja DPF on tuossa koneessa samassa paketissa joka on sillain kivasti siellä koneen ja tulipellin välissä. Ei sitä niin vaan tarkasteta että onko joku tyhjännyt sen pöntön.

Turboa vaihtaessa sen DPF:n tilanteen varmaan näkee.. mutta nyt taisi joku muu vaihtaa sen turbon kuin aloittaja.

Väittäisin oman auton pakokaasuja suht kitkeriksi vaikka dpf on tallella. Ei puske sinistä, vaikka turbo tai joku ujeltaakin koneen ollessa kylmä.

Poissa Markokk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #7 : 12.10.17 - klo:18:46 »
Mullakin tää on nyt viides diesel-auto ja vastaava tälläistä voimakkaan hajuista kärytystä ei ole muissa ollut. En pitäisi tuota pakosarjan vuotoakaan mahdottomana. Täytyy nyt pimeän tullen laittaa auto tulille ja kattoo lampun kanssa näkyisikö tulevan mistään välistä. Toisaalta kun vaimo lähtee pihasta sillä ajamaan, niin jää kyllä se sama voimakas käry leijumaan pihaan..

Niin tosiaan siis vaihdatin turbon. En itse päässyt kurkistamaan, enkä huomannut ehdottaa vaihtajalle että olisi vilkaissut miltä näytti. Ei ollut kuulemma mikään läpihuutojuttu tuo turbonvaihtol, siinä on aika paljon roipetta edessä kun alhaaltapäin purkaa. Olisin saattanut itsekin mutta turbotukku antaa täyden takuun vain, jos se on vaihdettu y-tunnuksellisessa paikassa. Näin ainakin luki papereissa.

Niin ja siis näin persdynolla katottuna tehot on tallella ja käynnistyy moitteetta.. Mutta voisiko se silti tuohon DPF:ään/kattiin liittyä kun pakoputkesta tulee sellainen vaimea kolina.. Ihan kuin jotain olisi irti siellä?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.983
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #8 : 12.10.17 - klo:19:03 »
Haisi siis ennen ahtimen vaihtoakin yhtä pahalle?

Jousto-osakin voisi olla halki ja kolista ja vuotaa kaasut pihalle.

Poissa Markokk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #9 : 12.10.17 - klo:20:57 »
Joo haisi muistaakseni ihan samalta, ehkä ei ihan niin voimakkaalle. Täytyypä tota jousto-osaa katsoa kans. On tämä vehje vähän turhan hyvin öljyäkin syönyt ja silloin vähän senkin varjolla tota turboa veikkasin..

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.965
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #10 : 15.10.17 - klo:17:49 »
Minulla on aika säännönmukaisesti vienyt noin 2l öljyä 15tkm matkalla ja sen verran on mennyt aina. Tarkoittaa sitä että litra pitää kaataa 7.5tkm huitteilla lisää ja 15tkm kohdilla on taas kateissa litran verran mutta silloin vaihtuu öljyt kokonaan. BMR kone vie "ehjänä" tuon verran.

Jos sinulla menee selkeästi enemmän kuin tuon niin sitten on syytä vähän miettiäkin että mitä kautta sitä öljyä häviää.

Poissa Markokk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Passat -07 127kw käryttää
« Vastaus #11 : 22.10.17 - klo:11:07 »
Tuosta öljynkulutuksesta sen verran että pistin viime lisäyksen jälkeen Kilometrilukeman ylös. Tuollaista litraa alle 7,5 tuhatta kohdalla pidän itsekin normaalina. Jotenkin semmoinen tuntuma että ei menny paljon kolmea tuhatta enempää kuin litran viimeksi pistin. Katotaan nyt sitten koska seuraavaksi täytyy lisätä. Oon antanut mennä niille nurkille että ajotietokone ilmoittaa että olisi hyvä lisätä, tuo muovinen tikku on jotenkin kauhean epäselvä. Onko näissä passateissa kaikissa tuo muovinen vai löytyykö sitä parempää peltitikkua jostain versiosta? Nyt on muuten sen verran katottu, että ei pitäisi vuotaa kyllä mistään valimaastosta pakokaasut pois.. Tulee ihan loppupäästä sauhut+hajut.

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi