Kirjoittaja Aihe: Lisävalon asennus  (Luettu 2668 kertaa)

Poissa jupeka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Lisävalon asennus
« : 08.10.17 - klo:10:01 »
Tarkoitus olisi laittaa led valopaneeli xenon version passattiin.
Onko asennuksessa jotain huomioitavaa vai meneekö ihan perinteisesti heräte pitkiltä ja releen nautta loput?
Jos jollain valmis johto tiedossa väreineen mistä heräte niin olis plussaa..

Poissa Killer

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 544
  • Octavia Combi RS tdi + 4x4 + DSG, Rallye Green
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #1 : 10.10.17 - klo:17:32 »
Meille sanottiin merkkiliikkeessä että pitää olla can-väylä relesarja, jotta saa toimimaan tuollaisessa.
Esim http://www.motonet.fi/fi/tuote/481358/Lisavalojen-kytkentasarja-mm-CAN-vaylaohjatut

Meillä olivat kytkeneet tuollaisen herätteen kuskinpuolen umpion taakse johtosarjaan vihreä-kaapeli nurkassa, vieressä musta-valkoinen kaapeli ja sen vieressä paksu ruskea. Tuollailla toimi täydellisesti.

Tuo relesarja on nyt ylimääräisenä autonvaihdon takia.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....

Poissa vhol

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #2 : 10.10.17 - klo:20:43 »
Heräte otetaan bi-xenon läpällle menevältä johdolta. Tähän käy tavan rele. Yritä muistaa huomenna katsoa sen johdon.

Poissa vhol

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #3 : 11.10.17 - klo:15:31 »
Vihreä/violetti n.o:10

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.855
    • Profiili
    • Tos
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #4 : 11.10.17 - klo:19:47 »
Suositelen laittamaan diodin auton herätteen ja releen väliin.
Ei maksa euroa....
Yeti 2.0 TDI DSG Experience -11
Golf1 Cabriolet
Polo Classic C
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Polo Coupe -89
T1 1300 -73

Poissa petaso

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #5 : 11.10.17 - klo:20:48 »
Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.

Poissa kk85

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #6 : 12.10.17 - klo:13:05 »
Onko kukaan asentanut lisävalopaneelia rekisterikilven yläpuolelle sellaiseen Passattiin jossa on ACC? Sekoittaako tutkan toiminnan? Itsellä ajatuksissa sellainen yksi pötkö kilvenalus telineeseen mutta mietityttää tuo vakkarin tutka.. ::)

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #7 : 12.10.17 - klo:13:31 »
Tutka vaatii suoran näköyhteyden.

Minulla ocu3flssä kaksi Seeker10x molemmin puolin tutkaa, jonkun verran haittaa vaikka on erityisleveä asennusrauta.

Passattiin voisi mennä pudottamalla kilpeä vähän ja laittamalla nykyisen kilvenpaikan ylälaidan tasaan palkkimallinen valo.
Luulisi saavan testattua teippaamalla folioitu maitopurkki tms siihen korkoon mihin meinaa lisävalon laittaa. Saa vähän käryä miten herkästi ottaa häiriötä.

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.855
    • Profiili
    • Tos
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #8 : 12.10.17 - klo:20:17 »
Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.
Ainakin se estää mahdollisia jännitepiikkejä kulkemasta sähkökeskusta kohden.
Halppis lisävaloista ei koskaan tiedä  ;D

Amis xenoneita virittäneet ovat joutuneet vaihtamaan sähkökeskuksen kötöstyksien seurauksena, vaikka rele ollut välissä.
Hekottelin, kun yksi kötösti isänsä uuteen oktaviaan pitkiin muutos-sarjan, toinen vilkku rupes palamaan koko ajan. Toisella taas pyyhkijät rupes vispaamaan itekseen...

Yeti 2.0 TDI DSG Experience -11
Golf1 Cabriolet
Polo Classic C
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Polo Coupe -89
T1 1300 -73

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.855
    • Profiili
    • Tos
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #9 : 13.10.17 - klo:07:42 »
Yeti 2.0 TDI DSG Experience -11
Golf1 Cabriolet
Polo Classic C
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Polo Coupe -89
T1 1300 -73

Poissa ConD

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.875
  • Seat Ateca 1.4TSI DSG 4Drive Xcellence
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #10 : 13.10.17 - klo:09:39 »
Amis xenoneita virittäneet ovat joutuneet vaihtamaan sähkökeskuksen kötöstyksien seurauksena, vaikka rele ollut välissä.
Hekottelin, kun yksi kötösti isänsä uuteen oktaviaan pitkiin muutos-sarjan, toinen vilkku rupes palamaan koko ajan. Toisella taas pyyhkijät rupes vispaamaan itekseen...
Nää on näitä juttuja...

Kannattaa ottaa osittain siis tosissaan ja tehdä ne häiriösuojaukset tai hankkia kunnon komponentit autoon.
VCDS@Oulu, PM/@

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Poissa Eka Golf

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.867
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #11 : 14.10.17 - klo:22:35 »
Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.
Virta kulkee negatiivisesta positiiviseen koska elektronit "kuljettavat" sitä. Aikoinaan kyllä sovittiin toisin päin kun asiaa ei tunnettu.  8)

Poissa kk85

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #12 : 16.10.17 - klo:07:47 »
Tutka vaatii suoran näköyhteyden.

Minulla ocu3flssä kaksi Seeker10x molemmin puolin tutkaa, jonkun verran haittaa vaikka on erityisleveä asennusrauta.

Passattiin voisi mennä pudottamalla kilpeä vähän ja laittamalla nykyisen kilvenpaikan ylälaidan tasaan palkkimallinen valo.
Luulisi saavan testattua teippaamalla folioitu maitopurkki tms siihen korkoon mihin meinaa lisävalon laittaa. Saa vähän käryä miten herkästi ottaa häiriötä.

Täytyy kokeilla tuolla maitopurkilla tms. Toinen vaihtoehto olisi tietysti pistää se paneeli siihen kilven alapuolelle mutta mahtaako se mennä sitten jo turhan alas..?

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #13 : 16.10.17 - klo:09:46 »
Kilven alapuolella oleva valo toimii isoja teitä ajaessa.

Plussat:
siistin näköinen, helppo asentaa accn kanssa.
Kantamaa tulee tuollakin asennuksella
Lisävalo on aina parempi kuin ei lisävaloa vaikka huonossakin paikassa

Miinukset:
Tarkempi suuntauksesta, kuorman kanssa helpommin pelkkä oravametsän valo, lähialueelle tulee helposti liikaa valoa jos paneli huonosti rajattu tai osoittaa vähänkin alaviistoon.
Aurauspenkat talvella valaistuu liikaa kuin sumuvaloilla ajaessa.
Valo ei nouse lumivallin yli ja valaise metsää lainkaan (sieltä ne hirvet eteen juoksee kuitenkin).
Nyppylöitä ylittäessä tulee pitempi musta alue ennenkuin lisävalo nappaa tiehen kiinni.

Katollahan sen lisävalon pitäisi olla jos tarkkoja ollaan, mutta harva on valmis niitä sinne laittamaan. Sallittua nykyään kunhan ei heijastu mistään auton osasta kuljettajalle.

Poissa Joker-1979

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #14 : 16.10.17 - klo:14:14 »
Ite laitoin Luminalights Predator panelin rekkarikilven yläpuolelle, olisi ehkä ollut tyylikkäämpi alapuolella, mutta kuten mabe tuossa jo kirjoitti, niin miinukset silloin plussia enemmän.

Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa Rauta7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #15 : 16.10.17 - klo:16:22 »
Maskin keskimerkin takana olevat tunnistimet ( uudemmissa autoissa ) ottavat nokkiinsa osapeitettyinäkin ja tässä lienee suurin syy siihen, että tämä tunnuskilven yläpuolinen asennus on estynyt - tai on pitänyt valita kahden valaisimen asennus.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa kk85

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #16 : eilen kello 07:46 »
Kilven alapuolella oleva valo toimii isoja teitä ajaessa.

Plussat:
siistin näköinen, helppo asentaa accn kanssa.
Kantamaa tulee tuollakin asennuksella
Lisävalo on aina parempi kuin ei lisävaloa vaikka huonossakin paikassa

Miinukset:
Tarkempi suuntauksesta, kuorman kanssa helpommin pelkkä oravametsän valo, lähialueelle tulee helposti liikaa valoa jos paneli huonosti rajattu tai osoittaa vähänkin alaviistoon.
Aurauspenkat talvella valaistuu liikaa kuin sumuvaloilla ajaessa.
Valo ei nouse lumivallin yli ja valaise metsää lainkaan (sieltä ne hirvet eteen juoksee kuitenkin).
Nyppylöitä ylittäessä tulee pitempi musta alue ennenkuin lisävalo nappaa tiehen kiinni.

Katollahan sen lisävalon pitäisi olla jos tarkkoja ollaan, mutta harva on valmis niitä sinne laittamaan. Sallittua nykyään kunhan ei heijastu mistään auton osasta kuljettajalle.

Hyviä huomioita  :D

Täällä lounais-suomessa ei tarvitse noista lumipenkoista välittää, niitä kun tuskin tulee   :'(

Tuo Joker-1979 tyylinen asennus on kyllä ACC:n takia poissuljettu vaihtoehto..Josko kaksi kapeampaa paneelia rintaisin? Tai sitten (jos saisi siististi?) puukottaisi maskia tuosta VW-merkin ympäriltä ja upottaisi paneelit siihen  ::)

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #17 : eilen kello 09:15 »
Kuvaa siitä mille tuo oma ocu näyttää ja mitä rojuja tarvittiin laitoin tonne omaan ocu-lisävalotopikkiin.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36672.0

Maskin veistäminen tekee siistin asennuksen jos valikoi hyvät valot kaveriksi.
Nyt joko yksi commander kilven alle, sen kaveriksi pari normaalia seeker10 veistettynä maskiin tai joko tai olisi oma valinta.

Nuo 10x ei ole ihan vakuuttavat lamput.

Poissa ristoksi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #18 : eilen kello 20:34 »
Mitä diodia olette käyttäneet ja miten olette sen asentaneet? Meinaan tuskin se siellä avoimena roikkuu johtojen välissä?

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.855
    • Profiili
    • Tos
Vs: Lisävalon asennus
« Vastaus #19 : tänään kello 19:45 »
Sähkötarvikeliikkeestä löytyy, en nyt muista minkä kokoinen oma oli.
Motonetistäkin näkyy löytyvän.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481501/Diodi-12V3A-mm-Huomiovalot
Oma tais olla 10A


Asennus ajovalolta otetun heräteen ja releen väliin, suojaus kutistesukkaan.
Esim. Yetissä bi-xenon läpän johdosta heräte.

Varmistaa yleismittarilla, ettei virta kulje autoa kohti.
Diodin kyljessä on yleensä nuoli mihin suuntaa virta kulkee.
Yeti 2.0 TDI DSG Experience -11
Golf1 Cabriolet
Polo Classic C
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Polo Coupe -89
T1 1300 -73

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi