Kannattaako edes ajatella Ventoa? :)

Aloittaja volkkarna, 07.10.17 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

volkkarna

Tietääkö joku kertoa, että millainen on varaosien saatavuus Ventoon tällä hetkellä? Myytävänä on -97 1.8 (yksipisteruisku) ja ikäisekseen vähän ajettu. Uskaltaako tuollaisen autovanhuksen ostaa vai meneekö heti paalin, kun jotain harvinaisempaa varaosaa tarvitsee? Mieluiten käytän uusia tarvikeosia. KIITOS asiallisista vastauksista ja mielipiteistä!

Niin ja kuinkahan hirveitä nuo ovat syömään öljyä, kun kilometrejä on jo melkein 200 000? Ja mikä vanhoissa VW:n bensakoneissa aiheuttaa öljynkulutuksen? Kiitos.

SNG

Vento aika luotettavan auton maineessa. Tuohan on vähänajettu yksilö jos ajokilometrit pitävät paikkansa. Tuota konetta on käytetty aika paljon muissakin malleissa. Ainakin uutena oli ajettavuudeltaan hyvin miellyttävä auto. Isävainaalla oli noita aikanaan useampi peräkkäin liisarina.

Osat muutenkin miltei identtiset samanikäisen Golffin kanssa.

Onko 75 vai 90 heppainen versio?

t. Tero

Nugetti

Ihan hyvin tuntuu varaosia löytyvän edelleen, peltiosista normaaleihin huolto-osiin, varsinkin jos on halukas tilaamaan ulkomailta. Purkaamoilla noita ei enää kauheasti ole, mutta esim. nettivaraosan yksityisiltä myyjiltä olen saanut hyvin pisteosia, ruosteettomasta kontinluukusta sisustan palasiin. Ihan kaikkea ei enää saa mutta jos ei mitään über erikoista tule niin pitäisi kyllä löytyä. Motonetistä hain uuden lämmityslaitteen puhaltimen ja normi suodattimet/tulpat. Ja niinkuin SNG sanoi, mk3 Golfin osat käy todella useasti ristiin.

T. -95 Vento 2.0 projektina.

Öljynsyöntiä voi aiheuttaa huohotusjärjestelmän letkujen hapertuminen/vuotaminen ja 20v vanhan auton kohdalla voi olla monet tiivisteet tiensä päässä. Mekaanisesti ei kait kummempia pitäisi tulla, venttiilivarsien kumit jos on hapertuneet pölläyttää yleensä sinistä käynnistyksen yhteydessä. Kaksilitraisessa öljynpaineanturi voi alkaa vanhuuttaan vuotamaan ihan reippaastikin, 1.8 koneesta en tiedä. Terve kone ei kyllä syö juuri yhtään öljyä.

PS. katso mittaristosta onko "total" teksti edelleen tallessa. Monissa Ventoissa/Golfeissa on joku "softabugi" ECUssa/mittaristossa että 300tkm kohdalla pyörähtää ympäri ja alkaa laskea nollasta eteenpäin, sillä erotuksella että total teksti puuttuu.

volkkarna

Kiitos Nugetti! Tuossa oli jo paljon tärkeää tietoa! Se total teksti pitää tarkistaa. Omasta se pitäisi sitten jo puuttua.  :D

volkkarna

Lainaus käyttäjältä: volkkarna - 07.10.17 - klo:14:43
Kiitos Nugetti! Tuossa oli jo paljon tärkeää tietoa! Se total teksti pitää tarkistaa. Omasta se pitäisi sitten jo puuttua.  :D

Niin itselläni on siis melkein yhtä vanha Polon romu ja ajettu se yli 300. Espanjan Polo (variant) oli kyllä yllättävän vähävikainen halpis. Ajoin sillä yli 120 000 km kokonaismatkan ollessa nyt 342tkm. Siinä on 1.4 bensakone ja käy nyt niin pirun rumasti että kohta lentää männän kappaleita tai muita ulos. Se vento on 55kw 75hv nuhapumppu.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: volkkarna - 07.10.17 - klo:14:43
Juu, kaikista ei puutu vaikka menisi yli 300tkm, omassa kikottimessa on hieman yli 300tkm rullattu eikä ole pyörähtänyt ympäri. Total-teksti siis edelleen tallella. Koski muistaakseni vain tiettynä aikavälinä valmistettuja mittaristoja. :)

Ventoissa varmaan isoin vika/murheenkryyni on ruoste. Helmat, takakaaret, kontinluukku ruostuvat... Pohjasta niiden kumitulppien ympäriltä. Etulokarit mätänee kun konetilan ja tuulilasin väliseen kaukaloon kertyvä vesi ja muu moska poistuu sieltä etusisälokarin kautta, monesti kertyy kilokaupalla lehtiä, multaa ja hiekkaa yms. sinne etuoven saranapuolen alanurkan eteen, sisälokarin taakse. Jos tuntuisi olevan vähäruosteinen yksilö niin ei muutakun ostohousut jalkaan, jos ei se 55kW koneen puhteettomuus haittaa. :)

volkkarna

Joo tämän pitäisi olla ruosteeton yksilö. Ei kai muuta kuin ykköset päälle ja se on menoks, sano Annie Lennox. :)

Uudempaakin autoa tosin pidän vaihtoehtona.

Tuossa tulikin monta ruoste kohtaa joita kannattaa tarkastella vaikka vähän tarkemmin, kiitoksia.

p1rkka

Mun mielestä Vento on tosi hyvä auto :) Toki omistan itse joten mielipiteeni ei ole puolueeton. Ajan itse -97 1.8 55kw ja täytyy sanoo että luotettava on peli. Ostin auton kun sillä oli ajettu 214tkm ja nyt mittarissa 290tkm, vaihdettu on osaa jos jonkinmoista mutta huotojen ja vaeraosien hinnat tosi huokeat. Mulla vaihdettu ainakin pari pyöränlaakeria, jarrulevyt ja palat eteen, jäähdytysjärjestelmän muoviosia, huohotusletku, kaasuläppäkotelon laippa (tyyppivika), puola, öljykello, lämppärin puhallin, startti, takapönttö putkesta... no tossa ne tais olla. Edullisia kilometrejä joka tapauksessa ja mukava ajettava. Seuraavaks pitäis korjailla vähän korin ruostetta ja vaihtaa puslat, ehkä pallonivelet. Jos ruosteeton yksilö toi sun niin suosittelen hankkimaan, on ollut mun lempiauto ja aion ajaa kunnes kieltävät polttomoottorit, sen verran helppo huoltaa ja luotettava ollut.

tosiaan öljyä ei kuluta mun mielestä paljoa, bensaakin kohtuullisesti. 55kw riittää ihan hyvin ohituksiin maantiellä ja vetämään peräkärryä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy