Egr:n tulppaus pumppareissa

Aloittaja Sepittäjä, 25.02.17 - klo:08:20

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Koska palstoilla on kahta näkemystä pumppareitten osalta siitä,että jos egr;n pumpparissa tulppaa, niin vikavalo sytyy varmasti ja toinen mielipide sanoo,että voi olla,että ei syty mutta saatta syttyä, niin kysyn kumpi on tosi ja ratkaiseeko asian se,onko moottori pumppari vai ei, vai meinaako9 vuosimalli tai ns. nelos-viitoskoppasuus jotakin tai vuosimalli,onko -04 vai -05 vai mitkä asia on se
ratkaiseva asia ?
Kuinkahan tuo juttu on tässä minun golfissani 1,9 Tdi variant ,neloskoppanen, vuosimallia -05 ( 25.02.2005 valmitunut) .jos tulppaan egr:n sytyykö vikavalo ?

Juuri nyt tulppaus ei ole päivän polttavin kysymys, koska muutaman viikon kestänyt vikavalon syttyminen /sammuminen omia aikojaan ajon aikana on jäänyt toistaiseksi pois. Vikakoodien luku kertoi,että  egr:n toimintaympäristössä ongelma on mutta kuten sanoin valon häilyvyys on nyt ollut poissa jo kohta viikon ja jos ei syty, niin olkoon niin ja näin mutta jos se alkaa udelleen kummittelemaan, niin sitten olis kyllä mielenkiintoista toteuttaa tulppaus mutta en haluaisi tätä varten teettää softausta niillä hinnoilla, joita markkinoilla nyt pyydetään. Muita siftauksen tuomia " riemuja" en ole hakemassa.

Hyvät tiedot ja neuvot ovat jälleen tervetulleita tännepäåin. Kiitos!

b1mpo

Taitaa se syttyä tulppaamalla. En tiedä vaikuttaako menoon, katsastukseen kylläkin. Normaalia suurempi ilmamäärä ilmamäärämittarissa sytyttää sytyttää valon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Valon syttyminen riippuu Boschin insinöörien moottorinohjaimeen kirjoittamasta koodista, Passateissa tuo raja kulkee jossain 2003 asennettujen ECUjen paikkeilla, Golfeista en tiedä tarkaksi sanoa. Jos asia mietityttää niin alipaineletku EGR:ltä irti (ja sen letkun pään tulppaus) ja testilenkin suoritus.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tzoo

2006 Octavia BKD meni noin 100 km egr tulpattuna ilman vikavaloa,
sitten syttyi. Ei tuntunut olevan vaikutusta kulkupuoleen.Poistin vikakoodin pari kertaa mutta valo syttyi melkein heti uudelleen. Laitoin putkeen pienireikäisen tiivisteen.Se ei aiheuta vikakoodia.

Sepittäjä

Tzoo:lle kysymyksiä /tarkennuksia.

Oliko Sinulla aluksi aivan " sokea" levy putkessa ? Ja kun valo syttyi, niin korvasitko sen TIIVISTEELLÃ,, vai toisella leyllä, jossa on reikä ? Kuinka suuri nreikä ?
Jos ymmärrän vähänkin oikein, niin tekemäsi ratkaisu ( jonka monet muutkin ovat näköjään tehneet), ei kai poista egr:n  aiheuttamaa nokeamista / pikeentymistä ,yms. sotkemista imusarjassa eikä sitä kautta moottorin eikä täysin itse egr:nkään paskaamista ( anteeksi sotkusana),eikö vain juuri näin homma mene tuon reikälevyn kanssa ? Ainostaan täydellinen reitin tukkiminen tai egr:n poistaminen kokonaan poistaa myös suttaamisongelmat kokonaan.
Nyt kun nolen tutustunut tähän aiheeseen, niin on herännyt ihmetys,että miksi yhtä paljon ajetuissa eri autoissa toisissa on egr:ssä vain pientä nokipölyä putken pinnassa ja toisissa on egr:n " kurkku" melkein tukossa nokihartsista ( tai mitä lieneekään mutta kauheita kuvia ???) ???? Mistähän näin suuret nokeentumiserot voivat johtua ?

Timost

Tollanen käy ja saa tiskiltä koodilla

DICHTUNG
Tuotenumero
028131547b-SKODA   1   3,37â,¬
ALV 24%    3,37â,¬
0,65â,¬

http://i274.photobucket.com/albums/jj266/baz88icf/Leon/P1010226.jpg

Tzoo

Aluksi oli "sokea" levy eli putki aivan tukossa.Sitten laitoin tuollaisen Timostin kuvan mukaisen tiivisteen alkuperäisin tiivisteen tilalle.Reiän kokoa en tarkaan muista mutta oisko noin 8 mm. Kuvassa näyttäs olevan noin laipan kiinnityspulttien reikien kokoinen.Tiiviste löyty suoraan SAH:lta hyllystä.
EGR ja imusarja sotkeentuu edelleen.Kun EGR:n kautta tuleva pakokaasu ja turbolta tuleva hieman ölyä sisältävä ilma sekoittuvat niin tuloksena on aikamoista mönjää.
Olen käyttänyt EGR-ventiilin ja imusarjan kerran vuodessa irti ja puhdistanut ne. Sen jälkeen olen suihkutellut imuputkeen jotakin moottorinpuhdistusainetta moottorin käydessä.Liekö siitä sitten mitään hyötyä ollut.

MMu

2001 1.9 TDI Passatista tulpattiin egr sen jälkeen kun putket kului puhki. Ei syttynyt vikavaloja.

Sellainen ominaisuus tuossa on ilmennyt tulppaamisen jälkeen, että moottorin lämmöt ei nouse kuin n. 80 asteeseen. Kesät talvet sama juttu. Onko muilla ilmennyt samaa vai onkohan termostaatti entinen? Jos webasto on ajon aikana päällä, niin lämmöt nousee normaaliin.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

EGR on yllättävän iso osa moottorin lämpötilahallintaa. Oikea öljylaatu vaikuttaa tukkiintumiseen, sekä tietysti ajotyyli. Itse aikanaan muutin tietokoneella vuoden 2005 jakajapumpullisen(ASV) egr toimintaa niin, että sen käyttö oli vähäistä ja tulppaaminen/alipaineletkun irroitus ei enää sytyttänyt vikavaloa. Tämän seurauksena oli LIMP ongelmaa, sekä lämpötilat eivät olleet suunnitellut, eli mm. hitaammin lämpesi. EGR vähentää nokipölläyksiä, eli sitä kautta johdinsiivet saavat vähemmän nokea, eivätkä jumitu. Olen siis EGR käytön puolella omine kokemuksineni. Kunnolla viritetyt dieselit sitten eri asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

RIR

Otin tänään egr:n takaisin käyttöön ja tein noin 40km lenkin. Mittariston viisari meni vähän nopeammin 90:iin, eli nopeammin lämpeää. Vähän tuntui että pintakaasulla meno olisi vähän laiskempaa. Vaikka viisari menee ysikymppiin, niin obd:n kautta näyttää yleensä 76-80 lämmöiksi, oli egr käytössä tai ei. Pitäisikö obd:n näyttää myös 90?
VW Golf II 1.8i
VW Golf IV TDI ASZ

miqwe

Näissä näyttää lähes aina mittari 90, vaikka todellisuudessa lämmöt 70-100 välillä. Ohjelmaa peukalomalla saa näyttään oikein.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

RIR

Lainaus käyttäjältä: RIR - 23.07.17 - klo:20:38
Otin tänään egr:n takaisin käyttöön ja tein noin 40km lenkin. Mittariston viisari meni vähän nopeammin 90:iin, eli nopeammin lämpeää. Vähän tuntui että pintakaasulla meno olisi vähän laiskempaa. Vaikka viisari menee ysikymppiin, niin obd:n kautta näyttää yleensä 76-80 lämmöiksi, oli egr käytössä tai ei. Pitäisikö obd:n näyttää myös 90?

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 23.07.17 - klo:22:27
Näissä näyttää lähes aina mittari 90, vaikka todellisuudessa lämmöt 70-100 välillä. Ohjelmaa peukalomalla saa näyttään oikein.

Kirjoitellaan nyt vielä tänne. Vaihdoin termostaatin uuteen ja nyt näyttää oikein. Nyt kun miettii, niin olisi pitänyt aikoja sitten vaihtaa  ::)
VW Golf II 1.8i
VW Golf IV TDI ASZ

Mikey

Aikoinaan testasin EGR:n vaikutusta moottorin lämpöihin - seurasin lämpöjä testerillä ja pistin jakoon edesmenneellä UltimateVW -sivustolla. Autoni (Passat -02) oli automaattilaatikolla, joten EGR:llä oli jäähdytin joka siirsi kierrätettävien pakokaasujen lämpöä suoraan lämppärikennolle menevään jäähdytysnesteeseen.

Nyt kun hatarasta muististani kaivelen, niin n. -10...-15C pakkasella ja n. 100 km/h nopeudella ajaen EGR:n letku irrotettuna jäähdytysnesteen lämpötila oli luokkaa 76C ja EGR toiminnassa muistaakseni 7C enemmän. Koska lämpöä siirrettiin suoraan kennolle menevään nesteeseen, niin auto ei ollut koskaan talvella "kylmä".

Joku mainitsi noista valokuvista, joissa on hyvinkin tukkeutuneita imukanavia. Muistaakseni niitä oli paljon USAn autoissa, joissa oli käytetty ekan sukupolven FAME -biodieseliä. Saatan toki muistaa väärin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy