Rengasmelu

Aloittaja Sulkanek, 04.09.17 - klo:22:35

« edellinen - seuraava »

Geoman

Auton renkaista tulevia "runkoääniä", jotka etenevät auton rakenteita pitkin on vaikea eristää jälkikäteen. "Ilmaääniä" voidaan eristää vaimentavilla matoilla ja "ilmaäänien" aiheuttamaa rakenteiden "värinää" voidaan vähentää painavilla matoilla. Runkoäänille ei voi mitään - pitäisi vaihtaa "pehmeämmät" puslat ja katkaista runkoääniä johtavat rakenteet vainenntavilla materiaaleilla ja liitoksilla sekä moottorin ja voimansiirron kiinnitys "runkorakenteisiin".

Toimivin ratkaisu on ostaa auto, jossa nämä vaimennusasiat on hyvin suunnteltu ja totetutettu.

andre_

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.09.17 - klo:19:57
A3 8V:ssä kun laittoi nastarenkaat alle niin renkaan karkea kuviointi tuntui selvästi tärinänä ohjauspyörässä. Sellaanen koppura se A3 8V oli. Eipä kumminkaan polkimet tärisseet. :D

Kirjoitin kitkat ja kerroit nastoista... Voin tässä yleisesti mainita että ajan loppuun ajetulla B6 jossa tosin on alustan puslat yms vähemmän ajettuja kuin monen B9. Itsellä on talvirenkaina GY Ultra Grip Arctic BBS-vanteilla joissa tiepöly kerääntyy helposti vanteen puolien väliin ja kun sitä tarpeeksi kertyy niin sitä rupeaa epäilemään onko autossa jotain vialla kun ratti täristää. Ongelma ratkeaa kuitenkin pesemällä vanteet. Tällä pohjustuksella ajan takaa että Audit tuppaavat olemaan tosi tarkkoja vanteen tasapainotuksesta. Ensinnäkin olen sen verran useasti käyttänyt renkaanasennus-palveluja että uskallan todeta että todennäköisyys saada renkaat tasapainotettua kunnolla ei ole lähelläkään 100%. Toiseksi muistelen lukeneeni rengasliikkeen propagandaa että renkaat pitäisi tasapainottaa aina renkaita vaihtaessa.  Eli siis (Rami) jos ratissa tuntuu tärinää niin silloin kannattaa ensimmäisenä tasapainotuttaa renkaat vaikka ne olisikin tasapainotettu, varmuuden vuoksi.

Jos taas ihan polkimissa asti tuntuu niin silloin on auton korin ja pyöränripustuksen välillä mekaaninen kosketus (kuten Geoman kirjoitti). Mekaaniseen kosketukseen riittää kivi väärässä paikassa tai rikkinäinen pusla. Auton korihan on eristetty puslilla renkaista joten ei kunnossa olevan auton korissa pitäisi tuntua tärinää vaikka olisi kuinka matalaprofiiliset renkaat (järjen rajoissa tuo määritelmä).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.09.17 - klo:23:25
Itse suosittelen kyllä valitsemaan jo tehtaalla vaimennetunnauton.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:19:05
Oletko ikinä istunut autossa joka on vaimennettu ja vastaavassa autossa mitä ei ole vaimennettu?

Ostin yhden vag:n konsernin mallisarjan hiljaiseksi kehutun auton ja ensimmäisenä se vaimennettiin, koska jopa scout oli hiljaisempi vaimennettuna. Olisin myös XC:n vaimentanut, jos olisin pitänyt sen pidempään. Teräksenharmaan kommentit on yhtä typeriä, kuin että miksi et osta autoa missä on paras äänentoisto. En ole vielä istunut edes premium luokan autossa, jossa olisi erinomainen äänentoisto, jota ei saisi paremmaksi vaikka 1500-2000 eurolla jälkiasennetuilla vehkeillä. En myöskään autossa missä olisi tarpeeksi hyvät pitkät valot. Jopa sinun paskatti on A:Ã,,änekäs, B:Siinä ei ole hyvää äänentoistoa ja C:Valoissakin on parantamisen varaa.

Mutta kuten aikaisemmin totesin sinun kommenteilla ei ole mitään merkitystä, koska et ole sanojesi mittainen edes miehenä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Flat

Todella rasittavaa lukea jatkuvasti toisten nälvimiseen keskittyviä viestejä. Tämä on turhankin yleinen tapa tällä foorumilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Flat - 01.10.17 - klo:08:34
Todella rasittavaa lukea jatkuvasti toisten nälvimiseen keskittyviä viestejä. Tämä on turhankin yleinen tapa tällä foorumilla.

Jos tarkoitus on opastaa miten rengasmelua saadaan hiljaisemmaksi, niin moni ei ostohetkellä ja ostoauton rengastuksen perusteella tiedä tai välttämättä edes kiinnitä huomiota auton äänekkyyteen tuolloin. Se että ruvetaan pätemään, että ostaa suoraan hiljaisen auton ei ratkaise tämänkään topic:n ongelmaa ja minä en ole kovin montaa hiljaista alle 100kâ,¬ autoa nähnyt.

En ole yhteenkään Teräksenharmaan kommenttiin vastannut pariin viikkoon, mutta hänellä näyttää olevan tarve kommentoida minun viestejä. Meidän kisma johtuu ihan siitä, että herra on aikonut näyttää toteen erään asian ja ei sitä toteuttanut lupauksista huolimatta (Selityksiä kyllä löytyy). Netissä tällaisia ihmisiä mahtuu kolmetoista tusinaan enkä sellaisia tai heidän mielipiteitänsä arvosta.

rami

andre.... Niin mutta kun uudet renkaat ja vanteet alla ja ilmiö tärinänä ratissa.  Eisiis vispaavana vaan tiheäjaksosena resonointina ratissa. 1500 km viitsin ajaa niillä Noksu 8:lla. Rengasmerkin vaihto auttoi.

andre_

Niin..  ::) ::) ::) pitää ne uudetkin renkaat ja vanteet tasapainottaa. Ei se ole renkaan eikä vanteen vika jos rengasasentaja tekee tasapainotuksen huonosti.

rami

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 01.10.17 - klo:11:21
Niin..  ::) ::) ::) pitää ne uudetkin renkaat ja vanteet tasapainottaa. Ei se ole renkaan eikä vanteen vika jos rengasasentaja tekee tasapainotuksen huonosti.

Kuuleppas se tuntuma mikä tulee ohjauspyörään siitä jos renkaiden tasapainotus ei ole kunnossa on täysin erilainen kuin se karkeakuvioisten nastarenkaiden tekemä tuntemus. Rengaskuvion tekemä tuntemus on todella tiheäjäksoita mutta selvästi tunnettavissa. (puhun nyt A3 8V:stä A4 9B:ssä ei tätä tunnu) Tasapaino-ongelma tuntuu lähinnä "jumputukselta". Näin se vaan on. Tietäisiköhän tämä yksi kaikentietajä runoilija paremmin? ;)

Dissection

Erään teorian mukaan leveät kumit tai runflatit ei olis ongelma jos meillä olis lämmin ilmasto eli ajamme pääsääntöisesti liian kylmillä renkailla vs esim mitä Espanjassa,toki myös tuo asfaltin pinta tekee osansa asiaan.

andre_

Lainaus käyttäjältä: rami - 01.10.17 - klo:12:32
Kuuleppas se tuntuma mikä tulee ohjauspyörään siitä jos renkaiden tasapainotus ei ole kunnossa on täysin erilainen kuin se karkeakuvioisten nastarenkaiden tekemä tuntemus. Rengaskuvion tekemä tuntemus on todella tiheäjäksoita mutta selvästi tunnettavissa. (puhun nyt A3 8V:stä A4 9B:ssä ei tätä tunnu) Tasapaino-ongelma tuntuu lähinnä "jumputukselta". Näin se vaan on. Tietäisiköhän tämä yksi kaikentietajä runoilija paremmin? ;)

Kuuleppas... Ei se nyt Rami niin mene että sinun tuntemukset jostain ongelmasta olisivat se ainoa oikea viankuvaus. Lähinnä ovat subjektiivisia tulkintoja joilla lyttäät muiden kokemukset ja tuntemukset, usein objektiiviset faktat. Se miten olet kokenut omat väärin tasapainotetut renkaasi ei tarkoita että voit sen perusteella todeta muiden olevan väärässä todetessaan miltä väärin tasapainotetut renkaat tuntuvat.

Renkaiden tasapainotuskin saattaa muuttua renkaan kuluessa esim kuten useasti renkaat kuluvat sisäreunaltaan enemmän ja renkaat saattavat uutena olla erilailla tasapainossa sisä- ja ulkoreunalta.

Liittyen tasapainotukseen ja ehkä jotenkin aiheen ongelmaan, muistelen B8:ssa olleen klappia pyörännavan ja vanteen keskireijän välissä. Tuohan aiheutti epämiellyttäviä tärinöitä autossa joten eikai ole pois suljettua että etteikö tälläistä voisi tapahtua B9:n kanssa varsinkin tarvikevanteilla.

Ja tosiaan pieni epätasapaino tuntuu pienenä tärinänä ratissa.

rami

Sekoitat kaksi täysin eri asiaa.
Tasapainottomuuden ja karkeakuvioisen renkaan aiheuttaman tiheäjaksoisen tärinän.
A3 8v:ssä tuntui selvästi rengaskuvion aiheuttama resonointi.
Sinun ymmärryksen mukaan  kaikki ohjauspyörässä tuntuva tärinä johtuu siis tasapainottomuudesta.
Ã,,lä sekoita asioita keskenään.
Tottahan toki  renkaan tasapainotus saataa muuttua renkaan kuluessa, eihän tuossa nyt mitään uutta ole. Painoja voi lennellä pitkin teitäkin. Periaatteessa renkaathan pitäisi tasapainottaa joka ajokauden jälkeen.  Minä olen sen verran värkännyt nuiden autojen kanssa, että jotain on jäänyt päänuppiin. Kilometrejä kyllä on taakse jäänyt reippaasti yli 1 000 000 kilsaa. ;)

Sulkanek

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:22:05
Jos et halua itse harrastella ja haluat vaimennuttaa koko auton, niin Vaasa/Kokkola akselilla voin suositella Audiovisionia, joka osaa hommansa. Tonnin paikkeilla koko auto (Riippuu toki kuinka perusteellisen vaimennuksen haluat).
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

Hyvä juttu, mut kun haasteena on lähinnä tuo rengasmelu; "Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt."

andre_

Lainaus käyttäjältä: rami - 01.10.17 - klo:15:10
Tasapainottomuuden ja karkeakuvioisen renkaan aiheuttaman tiheäjaksoisen tärinän.
Sinun ymmärryksen mukaan  kaikki ohjauspyörässä tuntuva tärinä johtuu siis tasapainottomuudesta.
Ã,,lä sekoita asioita keskenään.

En sekoita asioita. Sinä yrität jälleen kääntää asian niin että olisit itse oikeassa. Missä kohtaa olen väittänyt että ratin tärinä voisi aiheutua vain renkaiden huonosta tasapainosta? Mainitsin että omien kokemusten perusteella ratissa esiintyvä tärinä johtuu renkaiden tasapainotuksesta. Toisaalta en ole ikinä huomannut että ehjässä autossa nastarenkailla esiintyisi ratissa "karkeakuvioisen renkaan aiheuttaman tiheäjaksoisen tärinän". Kyllä nuo autot ovat kulkeneet niin kesä- kuin talvirenkailla ihan samanlailla tasaisesti, oli renkaat talvella sitten kitkat tai nastat. En edes ikinä muista mistään talvirengasvertailusta lukeneeni että jokin rengas aiheuttaisi ratissa tärinää.

Jos sinulla on ollut A3:ssa Hakka8:t ja niillä esiintyi tärinää ratissa.. ja vaihdoit renkaita niin millä perusteella päättelet tärinän johtuvan rengaskuviosta?? Kuitenkaan et tasapainottanut näitä Hakka8 uudestaan eikö niin? Vaan vaihdoit renkaita jolloin uudet renkaat tasapainotettiin asentessa jolloin todennäköisemmältä tuntuisi että tärinä/resonointi on aiheutunut tasapainotuksesta kuin renkaan kuviosta. Vai?

Tottahan toki  renkaan tasapainotus saataa muuttua renkaan kuluessa, eihän tuossa nyt mitään uutta ole. Painoja voi lennellä pitkin teitäkin. Periaatteessa renkaathan pitäisi tasapainottaa joka ajokauden jälkeen.  Minä olen sen verran värkännyt nuiden autojen kanssa, että jotain on jäänyt päänuppiin. Kilometrejä kyllä on taakse jäänyt reippaasti yli 1 000 000 kilsaa. ;)

Tuolta A3:n murheet ketjusta jäi lähinnä sellainen mielikuva että uusilla autoilla on ajettu, niin siitä voisi päätellä että nuppiin on jäänyt kokemusta lähinnä autohuoltoon valittamisesta? Eikai uusille autoille tarvitse itse tehdä mitään? Vaikka olisi kuinka monta miljoonaa kilometriä ajanut niin se nyt ei todista edes että osaisi autoon renkaita vaihtaa, onnistuu se autolla ajaminen täysin ilman auton tekniikkaan perehtymistäkin.

mattinen

Tässä on hyvä neuvo, jota olen itse noudattanut:

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.08.17 - klo:15:08
Minusta on jossain määrin yllättävää, että jotkut täällä vielä jaksavat leikkiä Don Quijotea ramin kanssa. Itse olen jo vuosia sitten laittanut ramin estolistalle, ettei tarvitse hänen juttujaan lukea. Ikävää vain, että jotkut jaksavat niitä lainata ja näistä lainauksista ne sitten hyppivät minunkin silmilleni.

Annan neuvon: antakaa olla. Rami on jatkanut tuota linjaansa johdonmukaisesti vuosikaudet, välillä toki on ollut hiljaisempia aikoja ja välillä taas juttua tulee enemmän. Linja ei sinällään ole muuttunut miksikään, samaa soopaa tulee tuutista kuin aina ennenkin. Jos joku kuvittelee asia-argumenteilla hiljentävänsä ramin, tai kenties jopa muuttavansa hänen tyylinsä enemmän asialinjalle, niin metsään menee. Luonnevikaista ihmistä ei pysty "parantamaan" nettikeskustelujen avulla.

Tuolta ylälaidasta ensin Profiili -> Yhteenveto, sitten vasemmalta kaverit/estolista ja sitten muokkaa estolistaa -> Lisää jäsen estolistalle.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 01.10.17 - klo:19:08
En sekoita asioita. Sinä yrität jälleen kääntää asian niin että olisit itse oikeassa. Missä kohtaa olen väittänyt että ratin tärinä voisi aiheutua vain renkaiden huonosta tasapainosta? Mainitsin että omien kokemusten perusteella ratissa esiintyvä tärinä johtuu renkaiden tasapainotuksesta. Toisaalta en ole ikinä huomannut että ehjässä autossa nastarenkailla esiintyisi ratissa "karkeakuvioisen renkaan aiheuttaman tiheäjaksoisen tärinän". Kyllä nuo autot ovat kulkeneet niin kesä- kuin talvirenkailla ihan samanlailla tasaisesti, oli renkaat talvella sitten kitkat tai nastat. En edes ikinä muista mistään talvirengasvertailusta lukeneeni että jokin rengas aiheuttaisi ratissa tärinää.

Vaikka menemmekin aiheen vierestä niin tiedän mitä rami tarkoittaa. Tärinä ei välttämättä ole aivan oikea sana, mutta nastarenkailla värinän tuntee kyllä Golfin ratissa, penkissä ja polkimissa. Samalla lailla karkean asfaltin aiheuttaman värinän tuntee kesällä. Sitä ei siis pidä sotkea mihinkään ratin vispaamiseen.

Tuo nyt vaan on vaggien ominaisuus, eli turhan jäykät puslat tai muuten huonoa suunnittelua. Samaa reittiä rengasmelu tulee runkoääninä sisälle.

Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Sulkanek

Mulla edelleen rasitteena tuo rengasmelu, jos palattaisiin aiheeseen välillä?

Flat

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 01.10.17 - klo:21:13
Mulla edelleen rasitteena tuo rengasmelu, jos palattaisiin aiheeseen välillä?

En nyt tiedä mitä haet, mutta kun olet päättänyt ajella 19" renkailla, niin melulta näissä autoisa on vaikeä välttyä.  Paljon on tullut vikkiä siitä miten melua voi vähentää , mutta 19" renkailla et saa autoasi kulkemaan yhtä äänettömästi kuin A6:sta. Ilmojen viiletessä tuo meluasia vielä korostuu.

rami

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 01.10.17 - klo:20:58
Vaikka menemmekin aiheen vierestä niin tiedän mitä rami tarkoittaa. Tärinä ei välttämättä ole aivan oikea sana, mutta nastarenkailla värinän tuntee kyllä Golfin ratissa, penkissä ja polkimissa. Samalla lailla karkean asfaltin aiheuttaman värinän tuntee kesällä. Sitä ei siis pidä sotkea mihinkään ratin vispaamiseen.

Tuo nyt vaan on vaggien ominaisuus, eli turhan jäykät puslat tai muuten huonoa suunnittelua. Samaa reittiä rengasmelu tulee runkoääninä sisälle.

Näyttää olevan seassa tässäkin ketjussa sellaisia jotka ymmärtävät muustakin kuin suurista vanteista ja helkkarin isosta pakoputkesta.  On joskus sellaisiakin tärinän aiheuttajia joita ei kertakaikkiaan pysty selvittämään. Pistän pikaisesti yhden jutun jota ei edes merkkiliike osannut korjata. Autossa täristi renkaat joita tasapainoitettiin kahdesti. Tasapainoitettiin paikallaan ollessa kerran. Vikaa etsittiin vaikka mistä,puslat,tukivarret jne. Sitten alettiin kaverin kanssa irroittelemaan vetoniveliä vaikka ei niistä kuulunut mitään epämääräisiä ääniä. Vika selvisi. Vetonivelien kuulat olivat syövyttäneet aika isot kolot vastapuolelleen. Vika korjaantui sillä kun vaan vaihdettiin nivelien paikat keskenään. Ei investoitu sen enempää rahaa kakkosautoon.
Mattinen älä akiteeraa turhaa. Kirjoittele vaan nuita yhteenvetoja sekä pliirum laarumia. Mielestäni tietämyksesi ei ole kovin runsasta vaan arvostelet toisten fakta kirjoituksia. Sinun tietokanta perustuu lähinnä netistä kaivettuihin juttuihin. ;)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 01.10.17 - klo:20:58

Minulla on ollut 3 ja 5 sarjan BMW sekä E-sarjan Mersu. Ne ovat äänettämiä autoja, mutta ilmeisesti puslien suunnittelussa on otettu äänenvaimennus "pehmeillä" materiaaleilla huomioon ja niinpä alustan osien vaihtotarve alkaa 80 tkm:n jälkeen.

VW Golf:ssa se ei ole tulut vielä 170 tkm:n jälkeen mutta ohjaamomelua on ollut uudesta alkaen.

En usko kyseen olevan suunnittelun laadusta vaan suunnittelussa on tehty valintoja.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.10.17 - klo:20:28
Tässä on hyvä neuvo, jota olen itse noudattanut:
Mattisella itsellään on kokemukset autoista hyvin vähäisiä. Plärää netistä tilastoja joita sitten levittelee tänne ja leikkii Robin Hoodia.
Mun mielestä ei kannata täällä akiteerata ketään toista vastaan. Heh naurettavaa ::)

Sulkanek

Lainaus käyttäjältä: Flat - 02.10.17 - klo:06:44
En nyt tiedä mitä haet, mutta kun olet päättänyt ajella 19" renkailla, niin melulta näissä autoisa on vaikeä välttyä.  Paljon on tullut vikkiä siitä miten melua voi vähentää , mutta 19" renkailla et saa autoasi kulkemaan yhtä äänettömästi kuin A6:sta. Ilmojen viiletessä tuo meluasia vielä korostuu.

Juu, eipäs toi B9 kovin hiljainen 17" kumeillakaan ole, mutta tietenkin hieman. Eipäs se kait auta kuin alkaa tottua tai sitten kokeilla tuota massausta ensin ja sen perään koko auton vaimennusta. Toisaalta, jos ja kun äänet tulevat johtumalla, näiden vaikutus lienee juuri taajuuteen vaikuttava, mut sekin voisi auttaa. Täytyy varmaan alkaa noita kesäkumien kantavuuksiakin alkaa minimoida, jos sillläkin olisi oma vaikutuksensa.

Tohon vanteiden aihettamaan äänen johtuvuuteen ei liene olemassa kuin olettamuksia? Tietenkin sen tietää, et mitä kevyempää, sisä kovempaa.

andre_

Aika tuulesta temmatulta jutulta vaikuttaa vanteen painon vaikutus auton meluun. Varmaan kohta joku internet-tietäjä kertoo kokeneensa itse kun vaihtoi vanteita ja melu pieneni... mutta unohtaa kertoa että samalla muuttui vanteen koko ja renkaan leveys, merkki ja malli.  ::) ::) ::)

Teoriassa ainakin kovempi vanne voisi johtaa paremmin ääntä mutta kun kevyt ei aina ole kovempi. Yleisesti: kallis + kevyt = kova ... mutta halpa + kevyt = heikko (mutta saman kovuinen kuin "normaali" painava valuvanne).

Kun olet luovuttamassa ja totuttautumassa ajatukseen että autoa pitää vaimentaa, niin oletko tehnyt mitään toimenpiteitä / testejä selvittääksesi ylimääräisen / liiallisen äänen lähdettä? Onko toinen B9 jo koeajettu?

Sulkanek

Huomenna olis toi maahantuonnin auton testaus.

Sulkanek

Nyt on koeajettu tuo maahantuonnin pirssi, eikä toi ainakaan hiljaisempi ollut. Kumit olivat 245/35-19 Contin SC6:set ja painetta 1,9bar. Tosta paineesta piti hieman huomauttaa, et ei ole ihan oikealla suunnalla. Jos tohon vielä painetta lisäis, niin melu tuosta vaan kasvaisi.
Toteamus oli, että ainakin tässä mallissa noi SC6:set ovat erittäin meluisat ja se, ettei omassa autossani/vanteissa syy meluun piile.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 07.10.17 - klo:11:05
Nyt on koeajettu tuo maahantuonnin pirssi, eikä toi ainakaan hiljaisempi ollut. Kumit olivat 245/35-19 Contin SC6:set ja painetta 1,9bar. Tosta paineesta piti hieman huomauttaa, et ei ole ihan oikealla suunnalla. Jos tohon vielä painetta lisäis, niin melu tuosta vaan kasvaisi.
Toteamus oli, että ainakin tässä mallissa noi SC6:set ovat erittäin meluisat ja se, ettei omassa autossani/vanteissa syy meluun piile.

Muutama huomio:
1,9 bar'ia on aivan liian alhainen paine noin matalaprofiiliselle renkaalle. Continentalit (SC6) ovat tunnetusti äänekkäämmästä päästä kokoluokassaan. Ja kaikkien renkaiden äänitaso laskee hieman kun renkaan pinta on hieman kulunut ( muottiöljyt ja "pintakiilto" poistuneet ).
Golfkärry Mk 7.5

Teppis

Onkohan myyjän tietoinen päätös pitää noin alhaisia paineita jotta melu pysyy aisoissa. Itsellä oli ajossa esittelyauto pari päivää, jossa renkaiden ilmanpaine oli aika tasan 2bar. Oli sen verran alhaiset että tuntui jo ajossa pehmeytenä.

Sulkanek

Onkohan noita äänieristysmassafirmoja muita kuin tää https://www.finikor.fi/ ?

AS3

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 07.10.17 - klo:11:25
Muutama huomio:
1,9 bar'ia on aivan liian alhainen paine noin matalaprofiiliselle renkaalle. Continentalit (SC6) ovat tunnetusti äänekkäämmästä päästä kokoluokassaan. Ja kaikkien renkaiden äänitaso laskee hieman kun renkaan pinta on hieman kulunut ( muottiöljyt ja "pintakiilto" poistuneet ).

On muuten tavallaan aika erikoista, että vw ja audi nimenomaan continentalin renkaita tlaittavat myytäviin autoihin. Ne kun näihin kaikista vähiten sopivat, alustan rakenteen ja äänierityksen vuoksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 09.10.17 - klo:00:29
Onkohan noita äänieristysmassafirmoja muita kuin tää https://www.finikor.fi/ ?

Ainoa ettei tuo finikor ruostesuojaus/massaus äänieristä milläänlailla. Se vain muuttaa äänentaajuutta!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:22:05
Mitä ajattelit saavuttavasi tuolla lokareiden massauksella? Todennäköisesti ääni ei vaimene, vaan äänentaajuus muuttuu. Tekniikan maailma testasi hiljenikö auto ruostesuojauksella ja vain äänentajuus muuttui.

Jos et halua itse harrastella ja haluat vaimennuttaa koko auton, niin Vaasa/Kokkola akselilla voin suositella Audiovisionia, joka osaa hommansa. Tonnin paikkeilla koko auto (Riippuu toki kuinka perusteellisen vaimennuksen haluat).
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

Tuo seatkin on vaimennut vielä paremmin, mutta uutta juttua tuosta ei ole vielä kirjoitettu. Jos rengasmelua haluat hiljaisemmaksi, niin silloin vaimennusmateriaalia sisälokasuojien peltipintoihin ja myös siihen suojamuovin sisäpintoihin. Tämän lisäksi kannattaa miettiä A:Renkaiden vaihtamista B:VAnnekoon pienentämistä.

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 01.10.17 - klo:19:03
Hyvä juttu, mut kun haasteena on lähinnä tuo rengasmelu; "Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt."

vwmies

Lainaus käyttäjältä: AS3 - 09.10.17 - klo:06:26
On muuten tavallaan aika erikoista, että vw ja audi nimenomaan continentalin renkaita tlaittavat myytäviin autoihin. Ne kun näihin kaikista vähiten sopivat, alustan rakenteen ja äänieristyksen vuoksi.

Ei vaan päinvastoin, valtaosassa Eurooppaa (lue: päämarkkina-alueilla) on sileä asvaltti eikä nastarenkaita ole nähty unissakaan.

Rengasmelu on etupäässä Skandinavian ja ehkä jossain määrin itä-Euroopan ongelma.

Lisäksi, kaikki ovat saksalaisia merkkejä (logistiikka ! maksaa) ja sakut tunnetusti ostavat sieltä, mistä saa (euronkin) halvemmalla.
Joissain tapauksissa ensiasennusrenkaat ovat (tehtaille räätälöityä) mallia, jota ei edes saa ostaa vähittäiamyynnistä.

Japanista tulevien autojen alla taas useimmiten löytyy siltakivet - onko se yllätys ?  :o
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy