Rengasmelu

Aloittaja Sulkanek, 04.09.17 - klo:22:35

« edellinen - seuraava »

Seva

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 29.09.17 - klo:14:41
Renkaiden ns. hiljaisuus mitataan ohiajomelumittauksena, joka ei välttämättä kerro sisämelun kannalta  hiljaisesta renkaasta.
Hiljainen rengas kannattaa "hakea" omasta koko- ja profiililuokasta, ei suurimmista ja leveimmistä "pienentämällä".
Renkaan rakenne on ratkaisevampi kuin merkki näissä meluasioissa, siis päättelemällä ei päästä kovin pitkälle.

Melun siirtymiseen auton sisälle vaikuttaa erityisesti johtumalla tapahtuva melun siirtyminen; tähän johtumiseen vaikuttavat mm. rengas, vanne, pyöräntuenta, tuennan laakerointi. Erityisesti vaikuttaa se, onko pyöräntuenta kiinni korissa, vai erillisessä apurungossa (-> apurungon "eristys" korista ).
Ongelmatapauksissa tuentoja pitäisi pehmentää valitsemalla pehmeämmät puslat ja kumityynyt, jopa hydrauliset vaimennukset - muutoin ei päästä hiljaisiin lopputuloksiin.

Renkaan valinta vaikuttaa omalta osaltaan sisämeluun, mutta myös vanteen valinta vaikuttaa; rautapellistä prässätty levypyörä on huomattavasti "hiljaisempi" kuin kevytmetallipyörä. Mitä "tiukemmalla" tekniikalla kevytmetallivanne on valmistettu, sitä "soivampi" ja johtavampi se on materiaalina.

Liian löysät rakenteet johtavat huonontuneisiin ja epämääräisiin ajo-ominaisuuksiin.
Kilpa-autoissa (sisä)melu on sivuseikka, mutta ajo-ominaisuudet ovat ratkaisevan keskeisessä asemassa.
Siinä ovat järkevälle kompromissille ääripäät. ;)

Lienee "itsestään" selvää, että matalaprofiiliset renkaat ovat tunnokkaammat ja tiukemmat ajoltaan (=paremmat ajo-ominaisuuksiltaan ) kuin korkeaprofiiliset, jotka ovat puolestaan joka suuntaan veltommat (="mukavammat" ).
Puhut enimmäkseen totta ja asiaa. Sen verran tarkennusta omaan tekstiini, että en tarkoittanut hiljaisella renkaalla valmistajan ilmoittamaa ohiajomelua vaan esim. rengastesteissä mitattua/havaittua sisämelua.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

andre_

Lainaus käyttäjältä: rami - 29.09.17 - klo:09:06
Se  rengaskoko mikä on autossa tehdastoimituksena on keskivertoisesti siihen autoon paras ratkaisu.

Tämän "argumentin" olen lukenut useasti ennenkin ja mielenkiinnosta haluaisin kuulla mikä tämän peruste on? Aiemmin muistaakseni argumenttiin ei liittynyt "keskivertoisesti" vaan lähinnä väitettiin että valmistajan valitsema rengaskoko on absoluuttisen oikea valinta.

Onko siis B9:iin paras ratkaisu ja miksi:

• 205/60 R16
  • 225/50 R17
  • 245/40 R18
  • 245/35 R19

rami

Kerroppas miksi autonvalmistajalla olisi syytä laittaa valmistamaansa autoon sellaiset renkaat jotka eivät siihen sopisi?
Epäilen, että niin tyhmää autonvalmistajaa olekkaan.
Mitä älyä on laittaa jotkut pirun isot hienot (omasta mielestä) vanteet ja jyräkumit? Sen jälkeen repimään autoa hajalleen ja ääniongelmien kanssa painimaan. No tehkööt jokainen asiansa omalla tavallaan paremmakseen. Niin mitä motiivia autofabriikilla on asentaa valmistamaansa autoon ei sopiva rengastus?

andre_

Vastakysymyksiä, mutta ei vastauksia...

Aiemmin listasin neljä eri rengaskokoa ja ne ovat kaikki autonvalmistajan eli Audin B9:iin tarjoamia rengasvaihtoehtoja. Joten ne ovat siis kaikki automalliin sopivia renkaita. Itse taas ilmeisesti olet ostanut autosi aina kaikkeista pienimmällä rengastuksella/vanteistuksella ja jostain kumman syystä miellät että se olisi "se paras ratkaisu"? Ihan yhtä hyvä valinta ellei jopa parempikin on joku noista isommista vaihtoehdoista. Miksikö? No, nykyautoissahan iskunvaimentimet ja jouset hoitavat auton jousituksen eikä itse renkaan tarvitse siihen niinkään osallistua. Kalliimmissa autoissa sitten jousitus hoidetaan ilmalla jotta ajomukavuus olisi vieläkin parempi. Tietysti koska tuohon asiaan takerrutaan, niin kyllähän se paksumpi rengas tien epätasaisuuksia suodattaa. Mutta taas matalampi rengas parantaa auton ajo-ominaisuuksia, käyttäytymistä ääritilanteissa jne.

Suurempi vanne myös näyttää paremmalta, siksihän autojen mainoskuvissa ja messuautoissa on suuret vanteet. Mittasuhteet, A4 B9:n kokoisen alla 16" vanteet näyttävät kovin pieniltä kun taas 18-19" vanteilla auto näyttää sopusuhtaisemmalta. Itse luulen että 16" rengastuksen tarjoamiselle B9:iin ainoa syy on hinta. Sillä saadaan auton lähtöhintaa alaspäin jolla taas saadaan laajennettua asiakaskuntaa. Mikäli 17" (+789-910,) tai 18" (+1876-2162,) rengastus olisi samanhintainen luulen erittäin vahvasti että se olisi auton perusrengastus.

Rauta7

Andre'lle ja ehkä muillekin - luulen-sana kertoo paljon kirjoittajastaan ...  ;)  Renkaat + vanteet, eli pyörät on mm. mittasuhteittensa puolesta osattava sijoittaa käyttöympäristöönsä; tai toisinpäin, että käyttöympäristö ja -olosuhteet määrittävät sopivat koot. Ei ole yleishyvää kaikkiin olosuhteisiin ( ! ).

Asian sivusta sen verran, että mm. Audilla on pyörien koon kasvaessa melkoinen hintakerroin. Useat asiakkaat saadaan uskomaan, että vain Audi osaa tehdä ja valita oikeat vanteet ja renkaat autoihinsa - ja ostaja uskoo tai uskottelee sen olevan näin.  :o  Audin "myllynkivet" maksavat mm. enemmän kuin paljon paremmat OZ:n Ultraleggerat.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

a4b8

Yksi näkökanta on ensiasennusrenkaiden mahdollinen äänekkyys. Monihan vaihtaa mieleisekseen heti auton saatuaan.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

andre_

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 29.09.17 - klo:17:45
Andre'lle ja ehkä muillekin - luulen-sana kertoo paljon kirjoittajastaan ...  ;)  Renkaat + vanteet, eli pyörät on mm. mittasuhteittensa puolesta osattava sijoittaa käyttöympäristöönsä; tai toisinpäin, että käyttöympäristö ja -olosuhteet määrittävät sopivat koot. Ei ole yleishyvää kaikkiin olosuhteisiin ( ! ).

Asian sivusta sen verran, että mm. Audilla on pyörien koon kasvaessa melkoinen hintakerroin. Useat asiakkaat saadaan uskomaan, että vain Audi osaa tehdä ja valita oikeat vanteet ja renkaat autoihinsa - ja ostaja uskoo tai uskottelee sen olevan näin.  :o  Audin "myllynkivet" maksavat mm. enemmän kuin paljon paremmat OZ:n Ultraleggerat.  ::)

Kerro ihmeessä mitä "luulen-sana" kertoo kirjoittajastaan, halkean jännityksestä odottaessani vastauksen. Kirjoittajan äidinkieli on suomi? Silmät siniset? Oikeakätinen? Mikähän verbi tuohon paremmin olisi sitten sopinut ettei olisi tarvinnut ihmisprofilointia tehdä? Oletan... en tiedä mutta arvelen...

En nyt tiedä mutta luulen että mitä tarkoitin mittasuhteilla tarvitsee selvennystä. Tarkoitin sillä sitä että automuotoilijan ajatus automallista menee pieleen jos autoon asennetaan liian pienet vanteet koska pienet vanteet eivät enää ole vastaa kokonaisuutta muotoilijan näkemyksestä. Eivät ole siis mittasuhteessa auton mittasuhteisiin ja kokoon nähden. Harvemmin suuremmat vanteet huonontavat auton ulkonäköä varsinkin jos ne valikoidaan auton(/valmistajan) alkuperäisestä vannevalikoimasta.

rami

Ei mikään ole niin naurettavaa kun jollakin "jullilla" on huulivanteet ja kiinalaiset halpakumit vedettynä päälle. Varmaan soveltuu hyvin, heh, heh suomalaisille karkeille kuoppateille. Olettaahan voi aina kuka on minkäkin näköinen.
Kyllä se maantie opettaa kun ajelee tarpeeksi kauan ja pitkälle. ;D

Rauska

Jos tie on sileä, on  ihan sama mitkä renkaat/vanteet on alla  8) . Melu vaimenee. Nykyisin kiviaines bitumissa on n. 10-15 mm. Tästä seuraa, että kivien välistä se bitumi kuluu nopeasti pois ja melu lisääntyy. Jos se olisi 5 mm tai alle ei olisi rengasmelua juurikaan. Ja säästyisi sitä bitumiakin, joka öljystä tuotetaan
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

-karppa-

Itse taas olen huomannut, että halvat kiinarenkaat voivat olla hiljaisempia, kuin merkkirenkaat. Tällä en ota mitään kantaa ajo-ominaisuuksiin. Jos ääni häiritsee, niin vaimennuttakaa autonne. Tonnilla saa Suomessakin auton vaimennettua ja on joka euron arvoinen operaatio.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

andre_

Lainaus käyttäjältä: rami - 29.09.17 - klo:21:07
Ei mikään ole niin naurettavaa kun jollakin "jullilla" on huulivanteet ja kiinalaiset halpakumit vedettynä päälle. Varmaan soveltuu hyvin, heh, heh suomalaisille karkeille kuoppateille. Olettaahan voi aina kuka on minkäkin näköinen.
Kyllä se maantie opettaa kun ajelee tarpeeksi kauan ja pitkälle. ;D

Ja niinkuin mainitsin auton alkuperäisvanteet niin silti sieltä saatii  johdatettua juttu "julleihin" ja huulivanteisiin sekä kiinakumeihin. Ja ohessa viittaus siihen paljon on itse ajanut joten voi kokeneena vähätellä "jullejen" juttuja?

rami

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 29.09.17 - klo:23:00
Ja niinkuin mainitsin auton alkuperäisvanteet niin silti sieltä saatii  johdatettua juttu "julleihin" ja huulivanteisiin sekä kiinakumeihin. Ja ohessa viittaus siihen paljon on itse ajanut joten voi kokeneena vähätellä "jullejen" juttuja?

Kerro ihmeessä mitä "jullejen" sana tarkoittaa?

andre_

Sen mitä olen foorumia seurannut niin olen ymmärtänyt että se vanhemman mieshenkilön sanomana tarkoittaa nuorempia ihmisiä, yleensä velka-autolla ajavia jolloin heidän mielipiteellä ei ole niin paljon painoarvoa kuin sillä joka on ostanut auton käteisellä.

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: rami - 29.09.17 - klo:23:17
Kerro ihmeessä mitä "jullejen" sana tarkoittaa?
Julli sana taipuu jullien eikä jullejen. :)

mattinen

MIELIPIDE:

Lainaus käyttäjältä: link=topic=36541.msg612928#msg612928 date=1506665169Se rengaskoko mikä on autossa tehdastoimituksena on keskivertoisesti siihen autoon paras ratkaisu.

MIELIPITEEN JOHDOSTA ESITETTY KYSYMYS:

Lainaus käyttäjältä:  link=topic=36541.msg612968#msg612968 date=1506687089
Tämän "argumentin" olen lukenut useasti ennenkin ja mielenkiinnosta haluaisin kuulla mikä tämän peruste on? Aiemmin muistaakseni argumenttiin ei liittynyt "keskivertoisesti" vaan lähinnä väitettiin että valmistajan valitsema rengaskoko on absoluuttisen oikea valinta.

Onko siis B9:iin paras ratkaisu ja miksi:

• 205/60 R16
  • 225/50 R17
  • 245/40 R18
  • 245/35 R19

KYSYMYKSEEN ANNETTU VASTAUS:

Lainaus käyttäjältä: link=topic=36541.msg612973#msg612973 date=1506689715
Kerroppas miksi autonvalmistajalla olisi syytä laittaa valmistamaansa autoon sellaiset renkaat jotka eivät siihen sopisi? Epäilen, että niin tyhmää autonvalmistajaa olekkaan.

SEK,, LIS,,ARGUMENTTI:

Lainaus käyttäjältä:  link=topic=36541.msg613006#msg613006 date=1506708461
Ei mikään ole niin naurettavaa kun jollakin "jullilla" on huulivanteet ja kiinalaiset halpakumit vedettynä päälle. Varmaan soveltuu hyvin, heh, heh suomalaisille karkeille kuoppateille. Olettaahan voi aina kuka on minkäkin näköinen. Kyllä se maantie opettaa kun ajelee tarpeeksi kauan ja pitkälle. ;D

Eli andreille tiedoksi seuraava asia, jonka todennäköisesti ehkä arvaatkin. Kyseisen henkilön kanssa ei ole mahdollista käydä normaalia keskustelua. Siis sellaista vuoropuhelua, jossa kommenteissa otettaisiin huomioon keskustelukumppaneiden näkemykset. Kyseinen henkilö ”tietää” miten asiat ovat, ja tämä foorumi näyttäytyykin hänelle pääasiassa eräänlaisena pätemispaikkana. Oma arvakseni on, että face-to-face "keskusteluissa kyseinen henkilö ei sattuneesta syystä ole saavuttanut erityistä menestystä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää heikon itsetunnon pönkittäminen jakamalla netissä ”tietoa” ”julleille”.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.09.17 - klo:11:24
MIELIPIDE:

MIELIPITEEN JOHDOSTA ESITETTY KYSYMYS:

KYSYMYKSEEN ANNETTU VASTAUS:

SEK,, LIS,,ARGUMENTTI:

Eli andreille tiedoksi seuraava asia, jonka todennäköisesti ehkä arvaatkin. Kyseisen henkilön kanssa ei ole mahdollista käydä normaalia keskustelua. Siis sellaista vuoropuhelua, jossa kommenteissa otettaisiin huomioon keskustelukumppaneiden näkemykset. Kyseinen henkilö ”tietää” miten asiat ovat, ja tämä foorumi näyttäytyykin hänelle pääasiassa eräänlaisena pätemispaikkana. Oma arvakseni on, että face-to-face "keskusteluissa kyseinen henkilö ei sattuneesta syystä ole saavuttanut erityistä menestystä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää heikon itsetunnon pönkittäminen jakamalla netissä ”tietoa” ”julleille”.

No heräsihän se Mattinenkin sieltä. Mattinen aikoinaan kyseli "kuinka kapeat renkaat voi laittaa autoonsa"?  En ymmärrä tuotakaan kysymystä. Niinpä niin,kyllähän Mattisen luulisi tietävän. Miksi pitäisi laittaa jokin kottikärrynpyöräsarja autoonsa.  Joten tässäkin asiassa neuvoisin Mattista hyväksymään ne renkaat jotka siinä koppurassa on tehdastoimituksena. Tarkoitan lähinnä renkaan mittoja. Toki renkaan laatua ja merkkiä voi viilata mieleisekseen. Nykyään kyllä näissä hieman "kalliimmissa" autoissa on jo merkkirenkaita. Joissakin halppis Seatissa näyttää olevan Kiinan kuraa alla. Näillä kurarenkailla ei ole mitään tekoa,pitäisi lailla kieltää. Komeet vanteet ja Kiinan kuraa päällä on typerin rengastus. Rengasmelustahan tässä oli pohjimmiltaan kyse. Kannattaa lukea minun kirjoittamat tekstit. Jos epäilyttää kannattaa mennä rengasliikkeeseen kysymään. ;D ;D ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.09.17 - klo:12:46
En ymmärrä tuotakaan kysymystä.

No nyt tuli vihdoinkin todellista faktaa!  ;D ;D ;D Kun nyt vielä ymmärtäisit olla vastaamatta kysymyksiin, joita et ymmärrä. Silloin oltaisiin jo pitkällä  ;D ;D ;D.

Kannattaa lukea minun kirjoittamat tekstit.

Ei niitä kannata lukea. Sinun kirjoittamat tekstit on kirjoittanut henkilö, joka on useimpien asioiden suhteen pihalla kuin lumiukko. Lohdullista tai surullista, näkökulmasta riippuen, on se, ettei tuo henkilö itse tätä tajua  ;D ;D ;D.

Rauta7

Kannattaa lukea minun kirjoittamat tekstit.  ;D ;D ;D
Tässä sitä ollaan jälleen. Tuon lausahduksen allekirjoittavat ilmeisesti niin Mattinen kuin Ramikin.    ???
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

^No joo, tavallaan  :) Ramin tekstit, tai pikemminkin jokin niistä, kannattaa lukea. Mutta vain siinä määrin, että selvittää, mikä tämä "isäntä" on miehiään. Sen jälkeen niille ei kannata korvaansa lotkauttaa. Siis jos on tarkoitus käydä normaalia keskustelua. Ja totta kai toimin itse väärin, kun menin hänelle vastaamaan. Tuollaiset kaverit jaksavat jakaa "totuuttaan" vain niin kauan, kun joku heihin viitsii reagoida.

andre_

Miksi pitäisi laittaa jokin kottikärrynpyöräsarja autoonsa.  Joten tässäkin asiassa neuvoisin Mattista hyväksymään ne renkaat jotka siinä koppurassa on tehdastoimituksena.

En ymmärrä mitä väärää siinä on vaihtaa autoon renkaita/vanteita jotka olisi mahdollista valita autoa ostaessa alkuperäisenä lisävarusteena, mutta taloudellisista tai muista syistä on tyydytty siihen halvimpaan vaihtoehtoon. Jos on rahaa ostaa B9 tehokkaalla moottorilla niin onko siihen asennettu tehtaalla väärän kokoiset renkaat koska auton jarrut estävät pienimmän kokoisten renkaiden asentamisen autoon? Saatika että tehokkaan moottorin tuoma suorituskyky vaatii jotkin muut renkaat kuin ne B9:n halvin vaihtoehto.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.09.17 - klo:13:26
^No joo, tavallaan  :) Ramin tekstit, tai pikemminkin jokin niistä, kannattaa lukea. Mutta vain siinä määrin, että selvittää, mikä tämä "isäntä" on miehiään. Sen jälkeen niille ei kannata korvaansa lotkauttaa. Siis jos on tarkoitus käydä normaalia keskustelua. Ja totta kai toimin itse väärin, kun menin hänelle vastaamaan. Tuollaiset kaverit jaksavat jakaa "totuuttaan" vain niin kauan, kun joku heihin viitsii reagoida.

Olisikohan sellainen ajatus Mattinen normaalia jos suunnittelee autoonsa niin kapeita renkaita kuin laki sallii.
Ei se ääripääkään jeesuksen leveät  kovin viisas ole mutta kumminkin huomattavasti viisaampi.
Keskivaiheilta löytyy ratkaisu.

Sulkanek

Totanoin, palataankos aiheeseen.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.17 - klo:22:19
Itse taas olen huomannut, että halvat kiinarenkaat voivat olla hiljaisempia, kuin merkkirenkaat. Tällä en ota mitään kantaa ajo-ominaisuuksiin. Jos ääni häiritsee, niin vaimennuttakaa autonne. Tonnilla saa Suomessakin auton vaimennettua ja on joka euron arvoinen operaatio.
aikaisemmin tuosta alustan ja ovien vaimennuksesta kyselin ja itselleni jäi ainakin vaikutelma, ettei nuo johtuvat äänet ainakaan tuosta paljoa vähene, muut tietenkin.

Kävin eilen marmorilla ja jäin miettimään, et voikohan tää samainen ongelma olla myös noissa hieman arvokkaammissa nelkuissa, kuten S4:ssa? Vai onkohan noihin jotain eristystä jo tehtaalla laitettu?

andre_

Onko sulla talvirenkaat kitkat? Kokeile niillä jos on että tuntuuko tienpinnan epätasaisuudet polkimiin, kuten aiemmin kirjoitit.

Käy marmorilla koeajamassa uutta A4 onko se samanlainen? Jotenkin ei tunnu normaalilta epätasaisuuksien tuntuminen polkimiin mutta ei varmaan tule yllätyksenä että rengasmelu lisääntyy jos vaihtaa A6 --> A4.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 30.09.17 - klo:18:16
Totanoin, palataankos aiheeseen.aikaisemmin tuosta alustan ja ovien vaimennuksesta kyselin ja itselleni jäi ainakin vaikutelma, ettei nuo johtuvat äänet ainakaan tuosta paljoa vähene, muut tietenkin.

Olet kysellyt, mutta oletko ikinä istunut autossa joka on vaimennettu ja vastaavassa autossa mitä ei ole vaimennettu? Minä olen, kun vituttaa useasti hypätä firman autoon, joka on vaimentamaton samanlainen ja rengastuskin tuumaa pienempi.

rami

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 30.09.17 - klo:18:39
Onko sulla talvirenkaat kitkat? Kokeile niillä jos on että tuntuuko tienpinnan epätasaisuudet polkimiin, kuten aiemmin kirjoitit.

Käy marmorilla koeajamassa uutta A4 onko se samanlainen? Jotenkin ei tunnu normaalilta epätasaisuuksien tuntuminen polkimiin mutta ei varmaan tule yllätyksenä että rengasmelu lisääntyy jos vaihtaa A6 --> A4.
A3 8V:ssä kun laittoi nastarenkaat alle niin renkaan karkea kuviointi tuntui selvästi tärinänä ohjauspyörässä. Sellaanen koppura se A3 8V oli. Eipä kumminkaan polkimet tärisseet. :D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.09.17 - klo:19:57
A3 8V:ssä kun laittoi nastarenkaat alle niin renkaan karkea kuviointi tuntui selvästi tärinänä ohjauspyörässä. Sellaanen koppura se A3 8V oli. Eipä kumminkaan polkimet tärisseet. :D

Ja edelleen ajalet audilla  ;D ;D ;D

Sulkanek

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 30.09.17 - klo:18:39

Eipäs ole vielä vielä talvirenkaita (mittarissa 5tkm), mut kitkoja olen tän sopan tuloksena miettinyt. Varasin koeajon marmorilta, vastaavalla rengastuksella, maahantuonnista kuulemma tollanen löytyy. Mulle kyl toi melu tuli yllätyksenä  >:(

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:19:05
Olet kysellyt, mutta oletko ikinä istunut autossa joka on vaimennettu ja vastaavassa autossa mitä ei ole vaimennettu? Minä olen, kun vituttaa useasti hypätä firman autoon, joka on vaimentamaton samanlainen ja rengastuskin tuumaa pienempi.

Empäs ole istunut, meinasin tota hieman harrastella, eli jos kävis massauttamassa lokarit ja tekis ovet/takakonttia omin voimin.

rami

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:20:13
Ja edelleen ajalet audilla  ;D ;D ;D

Kyllähän tuolla A4 B9 rottelolla taas ajelee kun saatiin tuo "uikutuskin" kuriin.  Takaovien räminä pitäisi vielä saada jotenkin kuriin. Hei! Tehkääpäs seuraava testi. Avaa takaovi jonka jälkeen kopautat kädensyrjällä alakaiuttimen viereen. Rämiseekö???
Itsellä on kokemusta kahdesta autosta ja sama räminä molemmissa. Ei vaikuta preeemiumipirssilltä. :o

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 30.09.17 - klo:21:20
Empäs ole istunut, meinasin tota hieman harrastella, eli jos kävis massauttamassa lokarit ja tekis ovet/takakonttia omin voimin.

Mitä ajattelit saavuttavasi tuolla lokareiden massauksella? Todennäköisesti ääni ei vaimene, vaan äänentaajuus muuttuu. Tekniikan maailma testasi hiljenikö auto ruostesuojauksella ja vain äänentajuus muuttui.

Jos et halua itse harrastella ja haluat vaimennuttaa koko auton, niin Vaasa/Kokkola akselilla voin suositella Audiovisionia, joka osaa hommansa. Tonnin paikkeilla koko auto (Riippuu toki kuinka perusteellisen vaimennuksen haluat).
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:19:05
Itse suosittelen kyllä valitsemaan jo tehtaalla vaimennetunnauton.

No heräsihän se Mattinenkin sieltä. Mattinen aikoinaan kyseli "kuinka kapeat renkaat voi laittaa autoonsa"?  En ymmärrä tuotakaan kysymystä. Niinpä niin,kyllähän Mattisen luulisi tietävän. Miksi pitäisi laittaa jokin kottikärrynpyöräsarja autoonsa.
[/quote]
Suomlaisilla karheilla ja uraisilla maanteilla kapea rengas toimii monessa mielessä hyvin. Keski-Euroopan nopeilla ja sileillä moottoriteilla tilanne on toinen. Ei vaadi kummoista laskutaitoa ymmärtääkseen se, mitä olosuhteita painotetaan valittaessa ensiasennusrenkaita.

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.09.17 - klo:21:42
Kyllähän tuolla A4 B9 rottelolla taas ajelee kun saatiin tuo "uikutuskin" kuriin.
Mikä lopulta paljastui uikutuksen lähteeksi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy