Rengasmelu

Aloittaja Sulkanek, 04.09.17 - klo:22:35

« edellinen - seuraava »

Sulkanek

Nyt alkaa olemaan mitta täynnä tätä rengasmelua, joten jotain olis tehtävä, löytyykös vinkkejä tai kokemuksia?

Seamaster

Taitaa tuo melun kokeminen olla niin ihmisestä kiinni, mielestäni auto on hiljainen, tai ainakin paljon hiljaisempi kun edellinen autoni A3 SB vm-15. Mitkä renkaat merkki ja koko autossasi on?. Minulla on Continental PremiumContackt 6 kumi vakio 225/50-17 koossa

golffisti IV

Tuossa jo mainittiinkin, Taitaa olla makuasioita toisen mielestä on melua, toisen taas ei, Rengasmeluun on monta tekijää, ei taida olla selkeää vastausta. Desibelimittari omaan autoon mukaan ja ajeleen erilaisilla asfalteilla, on karkeampaa asfalttia ja hienojakoisempaa, ilman lämpötilakin vaikuttaa. Sitten koeajolle samanlainen kulkine, taas DB mittarista seurata lukemia, ja paljonko on eroa melussa eri autojen välillä eiköhän sillä ala selviään melutaso.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

Rauska

Suurin rengasmelun aiheuttaja onkin tienpinta. Oulussa käydessäni viikolla oli uutta ja vanhaa pintaa. Vanhalla kuluneella pinnalla melu oli huomattavasti uutta kovempaa. Ei se rengas sitä vähennä kuin osittain...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Sulkanek

Mulla oli edellinen auto 2011 A6 C6 ja siinä orkkis 245/40-18 conti SC5/michelinit, tässä ei tullut koskaan mieleenkään äänet. Ei kait reilu 10vuotta uudempi suunnittelu voi huonompaan suuntaan mennä?
Kun tän B9:n hain, niin myyjä erityisesti mainitsi, et nyt on sitten erittäin hiljainen auto ja meinasin kääntyä takaisin, kun olis peltoreille ollut käyttöä.

Nyt vaihdettiin Contien (SC6 255/35-19) tilalle dunlopin sport Maxit 245/40-19. Hieman meteli helpotti, mut ei tää edelleenkään hyvältä tunnu.


Geoman

Renkaista aiheutuva ohjaamomelu on melko yleinen ongelma pienissä ja keskisuurissa VAG-autoissa. Golf-autoissa on ohjaamoimelu korkea. Minulla on 16":n renkaista hiljaisin ollut GoodYear Efficient Grip Performance 205/55 R16.

Kyse on auton alustan "edullisesta" rakenteesta.

Tätä ohjaamomeluongelmaa ei ole isoissa Audeissa, E Mersuissa, 5-sarjan BMW:ssä, isoissa Volvoissa jne.

Sulkanek

Onkos ajatuksia, onkos isommissa VAGeneissa melu eristetty pois, vai onkos alustan rakenne erillainen?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 05.09.17 - klo:00:13
Suurin rengasmelun aiheuttaja onkin tienpinta. Oulussa käydessäni viikolla oli uutta ja vanhaa pintaa. Vanhalla kuluneella pinnalla melu oli huomattavasti uutta kovempaa.

Näinhän se on. Ehdottomasti merkittävin syy siihen, miksi monissa keskihintaisissa ja joissakin kalliimmissakin autoissa on niin paljon rengasmelua, löytyy asfalttimme laadusta. Suomessa nastarenkaiden käyttö on selvästi yleisempää kuin Ruotsissa. Toisaalta ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat talvellakin usein sulia. Lopputulos ei ole yllätys: useita kuukausia (joidenkin autoilijoiden osalta lokakuusta huhtikuuhun) kestävä nastarenkailla ajo paljailla tiepinnoilla jyrsii teiden pinnat nopeasti sellaiseen kuntoon, että rengasmelu nousee laadukkaiksikin mielletyissä autoissa häiritsevän korkeaksi.

Edellä sanotulla ei ole tarkoitus käynnistää jälleen kerran ikuisuuskeskustelua nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. On kuitenkin mielestäni tärkeää oivalta nastarenkaiden käytön ja rengasmelun välinen suhde. Karhentuneiden tienpintojen myötä lisääntynyt rengasmelu on yksi hinta siitä ääriolosuhteisiin varautumisesta, jolla nastarenkaiden käyttöä mm. perustellaan. Joka tapauksessa teiden laatuun ei todennäköisesti ole lähiaikoina tulossa muutoksia, joten keinoja rengasmelun vähentämiseen on etsittävä muualta.

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 04.09.17 - klo:23:11
Taitaa tuo melun kokeminen olla niin ihmisestä kiinni, mielestäni auto on hiljainen, tai ainakin paljon hiljaisempi kun edellinen autoni A3 SB vm-15.

Tästäkin olen samaa mieltä. Se, mikä häiritsee yhtä, ei aiheuta reaktioita toisessa. Eikä asiaa tee yhtään yksinkertaisemmaksi se, että aika harvoin päästään puhumaan täysin vertailukelpoisista havainnoista. Mm. tämä saattaa olla syynä siihen, että oma kokemukseni A3:sta ja A4:sta poikkeaa edellä esitetystä. Kävin vuosi stten koeajamassa A4 Avantin. Myyjä kehui autoa hiljaiseksi, siinä oli ns. äänieristelasit jne. Tein lenkin nelostiellä ja katsoin kännykästä db-arvot. Kotimatkalla ajoin saman lenkin omalla autollani, joka on sama kuin "Seamasterin" entinen, eli A3 SB vm-15. Db-mittari näytti nyt pienempiä arvoja.

Myös Tekniikan Maailma on mitannut A3:n ja A4:n meluarvoja. A3 oli mukana Tekniikan Maailma vertailutestissä numerossa 19/2013. Tuolloin A3:lle (SB) mitattiin seuraavat meluarvot:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
61/61           63/64        66/67          68/68

A4 (Avant) puolestaan oli TM:n koeajossa numerossa 5/2016. Melumittaukset osoittivat tällaisia lukemia:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
62/62           65/65          67/68         69/70

TM:n mittauksista huolimatta moni todennäköisesti pitää A4:ta hiljaisempana autona. Syitä voi olla monia. Sekä TM:n että minun koeajamassani A4:ssa oli 17" renkaat, kun A3:ssa ne olivat 16". Kyse voi olla myös siitä, että ihmiset kuulevat asioita eri tavoin, kuten edellä jo on todettu. Eikä db-mitttarikaan tietenkään kaikkea kerro; vaikka lukema olisi suurempi, voi äänen taajuus vaikuttaa paljonkin siihen, kuinka häiritsevänä sitä pitää. Tämä puolestaan vaikuttaa paljon siihen, kuinka meluisaksi jokin auto suhteessa toiseen mielletään.


ropellihattu

Olen myös huomannut, että omat korvat ovat sellaiset, että jonain päivänä samalla tienpätkällä abt samoissa olosuhteissa tuntuu matkanteko meluisalta ja toisena taas melko hiljaiselta.

Että on tosiaan aika vaikea saada mitään absoluuttista totuutta varmaan tähän asiaan ikinä.

Pitääkin piruuttaan testata omassa desibelit, vaikkakin mitään kunnon mittaria ei olekaan.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

rami

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 05.09.17 - klo:10:38
Olen myös huomannut, että omat korvat ovat sellaiset, että jonain päivänä samalla tienpätkällä abt samoissa olosuhteissa tuntuu matkanteko meluisalta ja toisena taas melko hiljaiselta.

Että on tosiaan aika vaikea saada mitään absoluuttista totuutta varmaan tähän asiaan ikinä.

Pitääkin piruuttaan testata omassa desibelit, vaikkakin mitään kunnon mittaria ei olekaan.

Varmaan niihin omiin korviin myös vaikuttaa se jos tie on kuiva tai märkä/kostea. On tuossa tullut ajeltua nuilla sijaisautoilla ja selvästi havaitsee kuinka iso ero "jyrinään" on esim 50- ja 60- renkaalla. Omassa on nuo 60- "uimarenkaat ja huomattavasti hiljaisemmat kuin esim. 50- renkailla varustettu vastaava auto. No monesti joutuu ulkonäkö/ mukavuus kysymyksistä kärsimään. Muutamien vuosien ajan olen myös seurannut rengasvalmistajien ilmoittamia mittausarvoja ja ihme kyllä ne desipeliarvot monesti pitää paikkansa.  Rengasmyyjähän aina kehuu sitä rengasta mitä se haluaa myydä. Myyjän jutut ovat useasti pelkkää plöröö.  Siis totuushan on se, että A4 B9 ei ole mikään hiljainen auto suomalaisilla teillä. Takapäästä tulee suurin melu kuminana autoon. Turhan iso nopeusluokituskin kasvattaa rengasmelua. Monesti se ISO luokitus on tarpeetonta. ;)

Quattro A4

BMW 320i F30  225/50R17 Firestone firehawk vastaan Audi A4 B8 225/45R17 Hankook Ventus Prime ja tulos on, että Bemariin rengasäänet tulevat paremmin sisään. F30/F31 äänieristys on monen muunkin mielestä huonoksi koettu. Tässä juuri kyselen tarjouksia äänieristystä varten. Pelkkä massaus tuskin tuo mitään merkittävää tulosta, vaan äänieristys materiaaleja täytyy laittaa myös. Firestonen rengas toki on meluisa rengas monen mielestä.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: rami - 05.09.17 - klo:11:10
Varmaan niihin omiin korviin myös vaikuttaa se jos tie on kuiva tai märkä/kostea. On tuossa tullut ajeltua nuilla sijaisautoilla ja selvästi havaitsee kuinka iso ero "jyrinään" on esim 50- ja 60- renkaalla. Omassa on nuo 60- "uimarenkaat ja huomattavasti hiljaisemmat kuin esim. 50- renkailla varustettu vastaava auto. No monesti joutuu ulkonäkö/ mukavuus kysymyksistä kärsimään. Muutamien vuosien ajan olen myös seurannut rengasvalmistajien ilmoittamia mittausarvoja ja ihme kyllä ne desipeliarvot monesti pitää paikkansa.  Rengasmyyjähän aina kehuu sitä rengasta mitä se haluaa myydä. Myyjän jutut ovat useasti pelkkää plöröö.  Siis totuushan on se, että A4 B9 ei ole mikään hiljainen auto suomalaisilla teillä. Takapäästä tulee suurin melu kuminana autoon. Turhan iso nopeusluokituskin kasvattaa rengasmelua. Monesti se ISO luokitus on tarpeetonta. ;)

Renkaan profiili eli ilmatila vaikuttaa, samoin se fakta, että matalaprofiilikumin reunat ovat jäykemmät =>> johtaa paremmin tieääniä runkoäänenä.
Aiemmin Audin profiili 16-tuumaisena oli juurikin tuo 60-uimarengas, eikä varmasti aiheetta. Jos joku pääsee kokeilemaan, niin ajakaa samaa autoa perätysten 60- ja vaikkapa 45-40sarjan kumeilla radio kiinni karkeammalla pinnalla. Tulette hämmästymään.

Myyjähän kehuu ihan mitä vaan, aloittaa yleisistä "uskomuksista" ja kun asiakas huomaa olevansa samaa mieltä, sitten esittää niitä omia "faktoja" totena.
Yritetään pärjätä.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 05.09.17 - klo:10:31
Näinhän se on. Ehdottomasti merkittävin syy siihen, miksi monissa keskihintaisissa ja joissakin kalliimmissakin autoissa on niin paljon rengasmelua, löytyy asfalttimme laadusta. Suomessa nastarenkaiden käyttö on selvästi yleisempää kuin Ruotsissa. Toisaalta ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat talvellakin usein sulia. Lopputulos ei ole yllätys: useita kuukausia (joidenkin autoilijoiden osalta lokakuusta huhtikuuhun) kestävä nastarenkailla ajo paljailla tiepinnoilla jyrsii teiden pinnat nopeasti sellaiseen kuntoon, että rengasmelu nousee laadukkaiksikin mielletyissä autoissa häiritsevän korkeaksi.

Edellä sanotulla ei ole tarkoitus käynnistää jälleen kerran ikuisuuskeskustelua nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. On kuitenkin mielestäni tärkeää oivalta nastarenkaiden käytön ja rengasmelun välinen suhde. Karhentuneiden tienpintojen myötä lisääntynyt rengasmelu on yksi hinta siitä ääriolosuhteisiin varautumisesta, jolla nastarenkaiden käyttöä mm. perustellaan. Joka tapauksessa teiden laatuun ei todennäköisesti ole lähiaikoina tulossa muutoksia, joten keinoja rengasmelun vähentämiseen on etsittävä muualta.

Tästäkin olen samaa mieltä. Se, mikä häiritsee yhtä, ei aiheuta reaktioita toisessa. Eikä asiaa tee yhtään yksinkertaisemmaksi se, että aika harvoin päästään puhumaan täysin vertailukelpoisista havainnoista. Mm. tämä saattaa olla syynä siihen, että oma kokemukseni A3:sta ja A4:sta poikkeaa edellä esitetystä. Kävin vuosi stten koeajamassa A4 Avantin. Myyjä kehui autoa hiljaiseksi, siinä oli ns. äänieristelasit jne. Tein lenkin nelostiellä ja katsoin kännykästä db-arvot. Kotimatkalla ajoin saman lenkin omalla autollani, joka on sama kuin "Seamasterin" entinen, eli A3 SB vm-15. Db-mittari näytti nyt pienempiä arvoja.

Myös Tekniikan Maailma on mitannut A3:n ja A4:n meluarvoja. A3 oli mukana Tekniikan Maailma vertailutestissä numerossa 19/2013. Tuolloin A3:lle (SB) mitattiin seuraavat meluarvot:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
61/61           63/64        66/67          68/68

A4 (Avant) puolestaan oli TM:n koeajossa numerossa 5/2016. Melumittaukset osoittivat tällaisia lukemia:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
62/62           65/65          67/68         69/70

TM:n mittauksista huolimatta moni todennäköisesti pitää A4:ta hiljaisempana autona. Syitä voi olla monia. Sekä TM:n että minun koeajamassani A4:ssa oli 17" renkaat, kun A3:ssa ne olivat 16". Kyse voi olla myös siitä, että ihmiset kuulevat asioita eri tavoin, kuten edellä jo on todettu. Eikä db-mitttarikaan tietenkään kaikkea kerro; vaikka lukema olisi suurempi, voi äänen taajuus vaikuttaa paljonkin siihen, kuinka häiritsevänä sitä pitää. Tämä puolestaan vaikuttaa paljon siihen, kuinka meluisaksi jokin auto suhteessa toiseen mielletään.

Otappas Mattinen huomioon, että sedan on hiljaisempi kuin avant.

Flat

Mölyä autossa riittää vaikka muille jakaa, mutta pari sanaa mittausten vertailemisesta.


Vertailukelppoinen mittaminen ei onnistu muualla kuin labrassa. Tulokseen vaikuttaa niin moni asia :

- lämpötila  , jos  kesärenkailla ajaa kymässä säässä esim syksyllä, äänet ovat eri kuin kesähelteillä
- vuodenaika , keväällä ääntä enemmän kuin syksyllä  (talven jälkeen tien pinta hyvin kulunut)
- tien pinta, kunka vanha asfaltti alla on ( kaikki tietää että uudella asfaltilla on hijaista)
- alfalttilaadut, näitäkin on erinlaisia eri teillä
- rengasprofiili
- renkaan nopeusluokka
- rengasmerkki (kumilaatu ja rakenne)


Eli joten aika vaikeata on vertailla eri mittauksia keskenään, virhemarginaali on iso.


mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 06.09.17 - klo:08:21
Otappas Mattinen huomioon, että sedan on hiljaisempi kuin avant.

Otapas rami huomioon, että edellä avantia verrattiin nimenomaan A3 SB:iin. Eli A4 sedan voi toki olla hiljaisempi kuin A4 avant, mutta silloin täytyy tietysti A3:n osalta ottaa vertailuun A3 sedan, ei A3 SB.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.09.17 - klo:08:37
Vertailukelppoinen mittaminen ei onnistu muualla kuin labrassa. Tulokseen vaikuttaa niin moni asia

- lämpötila  , jos  kesärenkailla ajaa kymässä säässä esim syksyllä, äänet ovat eri kuin kesähelteillä
- vuodenaika , keväällä ääntä enemmän kuin syksyllä  (talven jälkeen tien pinta hyvin kulunut)
- tien pinta, kunka vanha asfaltti alla on ( kaikki tietää että uudella asfaltilla on hijaista)
- alfalttilaadut, näitäkin on erinlaisia eri teillä
- rengasprofiili
- renkaan nopeusluokka
- rengasmerkki (kumilaatu ja rakenne)

Eli joten aika vaikeata on vertailla eri mittauksia keskenään, virhemarginaali on iso.

En itse usko, että esimerkiksi TM:n suorittamien melumittausten osalta tilanne olisi aivan niin lohduton, kuin yllä kuvataan. Mutta varmasti silloin, kun marginaalit ovat pienet, voi jokin edellä luetelluista seikoista vääristää tuloksia paljonkin.

Yksittäinen autonostaja on kuitenkin eräässä suhteessa paremmassa asemassa kuin TM. Hänellä ei ehkä ole yhtä hyviä mahdollisuuksia saada absoluuttisesti tarkkoja db-arvoja, mutta autojen keskinäinen vertailu saattaa olla vankemmalla pohjalla. Koeajamalla autot lyhyen ajan sisällä, ehkä samana päivänä, pystyy hän eliminoimaan edellä mainituista virhelähteistä kaikki muut paitsi renkaisiin liittyvät.

Sulkanek

Mua ton jyrinän lisäksi häiritsee tiepinnan epätasaisuuksien johtuminen suoraan polkimiin, tuntuu ihan uskomattomalta, et tiedän jaloillani, millainen on pinta  >:(

Onkos kokemusta mistä kannattais aloitella:
- Massaus esim Finokor. teemme lähinnä pyörän ääntä hieman vaimentavaa, ruiskutettavalla äänenvaimennus massalla tehtävää käsittelyä. Pyörän pesien lokarit puretaan ja pestään, sekä mahdollisuuksien mukaan asennetaan äänenvaimennus mattoa lokarien alle jääviin tyhjiin tiloihin. Käsittelyllä saadaan ehkä pari desibeliä ääntä vaimennettua ja usein äänen taajuuden madaltuminen auttaa jo huomattavasti äänimaailmaa miellyttävämmäksi kuunnella. Hinta vajaa 500â,¬
- Sk-autosaundilta kyselin akustointia ja suosittelivat massalevyjen lisäämistä oviin ja varakenkaan koteloon, hinta jossain 1000â,¬ nurkilla.


vasara

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 06.09.17 - klo:12:23
Mua ton jyrinän lisäksi häiritsee tiepinnan epätasaisuuksien johtuminen suoraan polkimiin, tuntuu ihan uskomattomalta, et tiedän jaloillani, millainen on pinta  >:(

Onkos kokemusta mistä kannattais aloitella:
- Massaus esim Finokor. teemme lähinnä pyörän ääntä hieman vaimentavaa, ruiskutettavalla äänenvaimennus massalla tehtävää käsittelyä. Pyörän pesien lokarit puretaan ja pestään, sekä mahdollisuuksien mukaan asennetaan äänenvaimennus mattoa lokarien alle jääviin tyhjiin tiloihin. Käsittelyllä saadaan ehkä pari desibeliä ääntä vaimennettua ja usein äänen taajuuden madaltuminen auttaa jo huomattavasti äänimaailmaa miellyttävämmäksi kuunnella. Hinta vajaa 500â,¬
- Sk-autosaundilta kyselin akustointia ja suosittelivat massalevyjen lisäämistä oviin ja varakenkaan koteloon, hinta jossain 1000â,¬ nurkilla.
Moneen kertaan sivuttu aihe rengasmelu & äänenvaimennus.. em. toimilla vaikutus rengasmeluun on marginaalinen.
Tuo Sk-autosaund ehdotus ei vaikuta rengasmeluun lainkaan, mutta stereot sillä saa soimaan paremmin, jos matotus tehdään nimenomaan äänentoiston ehdoilla.
Tosin tonnin hinta auton yksinkertaisimpien vaimennuskohtien (ovet & vararengas kotelo) matottamisesta on todella hurja :)
Massaus vaihtoehtoa näistä kahdesta mielummin kokeilisin.. onhan tuolla ainakin työllistävä vaikutus.

Auton täydellisellä vaimentamisella saadaan vähän parempia tuloksia, mutta rengasmeluun vaikutus on edelleen pieni.
Tuo 19" & leveä rengastus on yksi syy rengasmeluun. Kun vanteen ja tienpinnan välissä olisi enempi kumia, niin se vaan olisi hiljaisempi.. mutta ei toki yhtä hyvän näköinen.
Ymmärrän kyllä, että tälle donitsirengas vaimennustielle ei moni lähde.. sopii paremmin 'maastureihin', jotka usein onkin parempia rengasmelun osalta.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 05.09.17 - klo:09:33
Onkos ajatuksia, onkos isommissa VAGeneissa melu eristetty pois, vai onkos alustan rakenne erillainen?
E-Mersuissa j BMW 5-sarjan autoissa vaihdetaan alustan tukivarsia ja puslia melko tiuhaan verrattuna VAG-autoihin. Vaihtotarve kumiosien runsaudesta ja pehmeydestä, millä saadaan aikaiseksi alhainen ohjaamomelu.

MOP

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.09.17 - klo:13:50
Ymmärrän kyllä, että tälle donitsirengas vaimennustielle ei moni lähde.. sopii paremmin 'maastureihin', jotka usein onkin parempia rengasmelun osalta.

Renkaat kyllä myös vaikuttaa, mutta oikeissa maastureissa joissa on erillisrunko niin voi ajaa todella karheilla teillä eikä jyrinät tule auton koriin. Käykää testaamaassa esim. Amarokkia.

Sulkanek

Mietiskelin tässä, et jos laittais nää Ffr1d:t kitkojen kaveriksi ja ostais kesäks jotku pehmeämmät vanteet. tän lisäks kävis rengaskotelot massaamassa ja miettis vielä oviin jotain matskua. Oliskohan tästä sellainen hyöty, et tolla vois ajella?

andre_

Lainaus käyttäjältä: Sulkanek - 06.09.17 - klo:12:23
Mua ton jyrinän lisäksi häiritsee tiepinnan epätasaisuuksien johtuminen suoraan polkimiin, tuntuu ihan uskomattomalta, et tiedän jaloillani, millainen on pinta  >:(

Voisi kuvitella että jossain kohtaa autoa on liian jäykkä pusla tms joku mikä eristää alustan auton korista, tai kivi kulkeutunut väärään paikkaan tai muuta tavallisesta poikkeavaa. Eikai tuo normaalia ole jos muilla ei tuollaista ongelmaa ole. Onhan noita tapauksia ollut kun on etsitty tärinän, värinän ja äänien alkuperää ja sitten on löydetty kivi jostain apurungon ja auton korin välistä.

Tässä ketjussa on aiemmin mainittu...

Lainaus käyttäjältä: ramiselvästi havaitsee kuinka iso ero "jyrinään" on esim 50- ja 60- renkaalla

Tämä on mielestäni aika vanhanaikaisesti sanottu, koska renkaassa on muitakin teknisiä ominaisuuksia jotka muuttuvat rengasprofiilin lisäksi kuten: renkaan leveys, renkaan nopeusluokka, renkaan kantavuus, renkaan mallikin mahdollisesti. Myöhemmässä taulukossa pyrin valikoimaan Goodyearin rengashausta mahdollisimman samoilla ominaisuuksilla olevia renkaita B9:n vakiokokoisina, sieltä voi katsoa paljon noilla 50- ja 60-sarjalaisilla renkailla on valmistajan mukaan eroa melussa.

Lainaus käyttäjältä: vwmiesRenkaan profiili eli ilmatila vaikuttaa, samoin se fakta, että matalaprofiilikumin reunat ovat jäykemmät =>> johtaa paremmin tieääniä runkoäänenä

Oheisessa taulukossa B9:n vakiorengaskokojen renkaan poikkileikkaukset joita voi karkeasti käsitellä renkaan ilmatilana kun ulkohalkaisijat ovat kaikilla renkailla aikalailla samat, aika minimaalisia eroja noissa että eri vannekokojen vaikutus perustuisi ilmatilaan.

Lainaus käyttäjältä: vwmiesAiemmin Audin profiili 16-tuumaisena oli juurikin tuo 60-uimarengas, eikä varmasti aiheetta. Jos joku pääsee kokeilemaan, niin ajakaa samaa autoa perätysten 60- ja vaikkapa 45-40sarjan kumeilla radio kiinni karkeammalla pinnalla. Tulette hämmästymään.

Onhan noissa varmaan eroa mutta näissä kahdessa autossa tulee todennäköisesti olemaan erilaiset renkaat, sen lisäksi että ovat eri kokoisia. Varmasti onnistuu renkaiden valikointi niinkin päin että 60-sarjalaisessa renkaassa on suurempi rengasmelu kuin 45-40-sarjalaisessa.

Leveys Profiili Vanne Ulkohalkaisija Renkaan korkeus Poikkipinta-ala Rengas Malli Ohiajomelu

205 60 16 2050 123 25215 205/60 R16 96W EfficientGrip Performance 68
225 50 17 2063 112,5 25312,5 225/50 R17 98W EfficientGrip Performance 68
245 40 18 2052 98 24010 245/40 R18 97W EfficientGrip Performance 70

vwmies

Lainaus käyttäjältä: andre_ - 27.09.17 - klo:22:21
Tämä on mielestäni aika vanhanaikaisesti sanottu, koska renkaassa on muitakin teknisiä ominaisuuksia jotka muuttuvat rengasprofiilin lisäksi kuten: renkaan leveys, renkaan nopeusluokka, renkaan kantavuus, renkaan mallikin mahdollisesti. Myöhemmässä taulukossa pyrin valikoimaan Goodyearin rengashausta mahdollisimman samoilla ominaisuuksilla olevia renkaita B9:n vakiokokoisina, sieltä voi katsoa paljon noilla 50- ja 60-sarjalaisilla renkailla on valmistajan mukaan eroa melussa.

Oheisessa taulukossa B9:n vakiorengaskokojen renkaan poikkileikkaukset joita voi karkeasti käsitellä renkaan ilmatilana kun ulkohalkaisijat ovat kaikilla renkailla aikalailla samat, aika minimaalisia eroja noissa että eri vannekokojen vaikutus perustuisi ilmatilaan.

Onhan noissa varmaan eroa mutta näissä kahdessa autossa tulee todennäköisesti olemaan erilaiset renkaat, sen lisäksi että ovat eri kokoisia. Varmasti onnistuu renkaiden valikointi niinkin päin että 60-sarjalaisessa renkaassa on suurempi rengasmelu kuin 45-40-sarjalaisessa.

Leveys Profiili Vanne Ulkohalkaisija Renkaan korkeus Poikkipinta-ala Rengas Malli Ohiajomelu

205 60 16 2050 123 25215 205/60 R16 96W EfficientGrip Performance 68
225 50 17 2063 112,5 25312,5 225/50 R17 98W EfficientGrip Performance 68
245 40 18 2052 98 24010 245/40 R18 97W EfficientGrip Performance 70


Toki asiaa voidaan katsoa monestakin kulmasta. Kuitenkin ainakin samantyyppisissä merkkirenkaissa  ne matalat silti pitävät enemmän melua ainakin TM:n mittarin mukaan lähes autossa kuin autossa, jopa niissä "Premium" merkkien suurimmissa ainakin karkeammilla tienpinnalla.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin rengasmelusta tuli vaiva nimenomaan 55- ja sitä matalampien profiillien yleistyessä. Joku 70-sarjalainen kulkee monessa pikkuautossa melkein sukkasillaan, jos on edes hieman sitä vaimennusmatskua verhoilujen alla. Lisäksi matalat kumahtelevat tien epätasaisuuksissa.

Kokonaan toinen juttu on, miten pyrkimys kevyemmin rullaaviin renkaisiin plus rengastekniikan kehitys vaikuttaa rengasmeluun. Erään japanilaisen rengasjätin kesäkumeja on moitittu useassakin yhteydessä "jyristäviksi", ja taasen areenalla (subjektiivisesti) GY:n kumeja ,,hiljaisiksi".

Onnistuneella rengasvalinnalla saa helposti melusta enemmän dB pois kuin äänieristämällä. Samoin ajamalla urien vieressä (oikealla).  :) ;) :D ;D
Yritetään pärjätä.

Geoman

Tarkasteltaessa auton ohjaamomelua, on "runkoääninä" tuleva esim. Golf-autossa hallitseva. Ulkoisen melun merkitys ei ole ohjaamomelun osalta hallitseva. Tarkasteltaessa ohjaamomelua, pitäisi mittaukset tehdä auton sisällä ja tietyllä automalli/rengasyhdistelmällä. Rengasvalmistajien ja testien ulkomelu on renkaista auton ulkopuolelle ympäristöön kohdistuva melu.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.09.17 - klo:08:43
Tarkasteltaessa auton ohjaamomelua, on "runkoääninä" tuleva esim. Golf-autossa hallitseva. Ulkoisen melun merkitys ei ole ohjaamomelun osalta hallitseva. Tarkasteltaessa ohjaamomelua, pitäisi mittaukset tehdä auton sisällä ja tietyllä automalli/rengasyhdistelmällä. Rengasvalmistajien ja testien ulkomelu on renkaista auton ulkopuolelle ympäristöön kohdistuva melu.

+1.
Geoman osui naulan kantaan. Kesärenkailla ainakin kuuluu se raskain jyrinä, vaikka laittaisi minkälaisen äänieristyksen tahansa autoonsa.
Vain todella pehmeät (kitka)renkaat tai kaksinkertainen apurunkorakenne (tai erillinen runko) katkaisevät renkaista kuuluvan runkoäänen .  :o
Yritetään pärjätä.

Normanton

Renkaan ilmanpaineella on myös todella iso vaikutus rengasmeluun. Itselläni VW Passat Alltrack:ssä on 245/50R17 renkaat ja ostaessa ajattelin että onpa hiljainen auto. No renkaissa oli painetta noin 2bar, joka oli huomattavasti alle ohjeistuksen. Tapani mukaan täräytin sinne 3bar kaikkiin (ohjeistus muistaakseni 2.5/2.7) ja rengasmelu muuttui ihan katastrofaalisen kovaksi. Pakko oli pudottaa tuonne 2.6 bar tietämiin jolloin pysyy vielä ihan ok tasolla. Silti todella paljon äänekkäämpi kuin tuolla ~2bar tasolla.

Eli kannattaa koittaa laskea paineita ja löytää sopiva kompromissi äänen, ajettavuuden, kulutuksen ja renkaan kestävyyden kanssa. Tietysti matalaprofiiliseen renkaaseen joutuu laittamaan enemmän painetta mikä ei auta yhtää tuon äänen kanssa.

Eli jos ääni on ykkösprioriteetti niin pienempää vannetta alle, jotta saa profiilia kasvatettua ja vähemmän painetta renkaaseen. Tällä reseptillä saa taatusti äänet kuriin paremmin, kuin millään lisä äänieristyksellä, ja varmasti halvemmalla. Kun myy vanhat isot vanteet pois ja ostaa pienemmät tilalle voi jopa jäädä rahassa voitolle eli hinta/laatu-suhde tälle muutokselle lyömätön. Jatkossa säästää myös renkaiden hankinnassa. 8)

PS: Hiljaisin auto millä ole ajanut oli oma vanha Audi A6 C5 205/60R16 rengastuksella (vakiota pykälää korkeampi profiili) ja Goodyear EfficientGrip Performance renkailla.
Mukavuus ja hiljaisuus > ulkonäkö
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

andre_

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.09.17 - klo:08:43
Tarkasteltaessa auton ohjaamomelua, on "runkoääninä" tuleva esim. Golf-autossa hallitseva. Ulkoisen melun merkitys ei ole ohjaamomelun osalta hallitseva. Tarkasteltaessa ohjaamomelua, pitäisi mittaukset tehdä auton sisällä ja tietyllä automalli/rengasyhdistelmällä. Rengasvalmistajien ja testien ulkomelu on renkaista auton ulkopuolelle ympäristöön kohdistuva melu.

Meinaatko siis että verraten vaikka Audi A4 B9:iin ei voi luottaa rengasvalmistajan ohiajomelu-lukemaan verratessa erikokoisia saman mallisia renkaita keskenään? Eri kokoiset renkaat siis päästävät eri määrän melua ohiajo- ja auton suuntaan? Tietysti eroa tekevät (koe)ajetun renkaan kantavuus (renkaan runko), nopeusluokka (kumin kovuus, kulutuspinnan paksuus) ja se kuinka kulunut rengas on. Lisäksi kun raportoidaan että on ollut jossain huollon sijaisautossa "40-sarjan renkaat" niin lisäksi vielä noihin kaikkii renkaan teknisiin ominaisuuksiin ja siihen että varmaan olivat merkistä lähtien erilaisia, saattaa S-linen alustastakin löytyä tukevampia puslia (ne runkoäänet).

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.09.17 - klo:06:11
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin rengasmelusta tuli vaiva nimenomaan 55- ja sitä matalampien profiillien yleistyessä. Joku 70-sarjalainen kulkee monessa pikkuautossa melkein sukkasillaan, jos on edes hieman sitä vaimennusmatskua verhoilujen alla. Lisäksi matalat kumahtelevat tien epätasaisuuksissa.

Ehkä enemmänkin on muuttunut renkaan leveys kuin profiili joka on renkaan sivun suhdeluku leveyteen nähden. Vanhan ajan 185/70R15 on renkaan paksuudeltaan/korkeudeltaan ~sama kuin Audi Q5 235/55R19.

Sulkanek

Onkos kellään mitään kokemusta noista kevyiden vanteiden mahdollisesta vaikutuksesta äänen edistämiseen tai luontiin?

rami

Se  rengaskoko mikä on autossa tehdastoimituksena on keskivertoisesti siihen autoon paras ratkaisu.  Lisäksi esim. Gy: Effit alle eikä turhan isoa nopeusluokitusta. Ratkaisu löytyy näistä asioista rengasmelusta puheenollen. Jos haluaa melua muuten vähemmäksi on se turhaa kuvitelmaa ja kikkailua. ;D

Seva

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.09.17 - klo:06:11
Toki asiaa voidaan katsoa monestakin kulmasta. Kuitenkin ainakin samantyyppisissä merkkirenkaissa  ne matalat silti pitävät enemmän melua ainakin TM:n mittarin mukaan lähes autossa kuin autossa, jopa niissä "Premium" merkkien suurimmissa ainakin karkeammilla tienpinnalla.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin rengasmelusta tuli vaiva nimenomaan 55- ja sitä matalampien profiillien yleistyessä. Joku 70-sarjalainen kulkee monessa pikkuautossa melkein sukkasillaan, jos on edes hieman sitä vaimennusmatskua verhoilujen alla. Lisäksi matalat kumahtelevat tien epätasaisuuksissa.

Kokonaan toinen juttu on, miten pyrkimys kevyemmin rullaaviin renkaisiin plus rengastekniikan kehitys vaikuttaa rengasmeluun. Erään japanilaisen rengasjätin kesäkumeja on moitittu useassakin yhteydessä "jyristäviksi", ja taasen areenalla (subjektiivisesti) GY:n kumeja ,,hiljaisiksi".

Onnistuneella rengasvalinnalla saa helposti melusta enemmän dB pois kuin äänieristämällä. Samoin ajamalla urien vieressä (oikealla).  :) ;) :D ;D

Olen täsmälleen samaa mieltä. Nopein, tehokkain ja varmin tapa vaikuttaa rengasmeluun on valita sopivat renkaat järkevällä profiililla ja nopeusluokalla. Ensin valitaan keskenään saman profiilin ja nopeusluokan renkaista se hiljaisin. Sitten tällä renkaalla tullaan 40-45 profiilista ja V-W-Y nopeusluokasta pykälä tai kaksi järkevämpään suuntaan, niin rengasmelu pienenee ratkaisevasti. Siihen en ota kantaa, mitä tämä vaikuttaa (ja mihin suuntaan) ajo-ominaisuuksiin tai ulkonäköön. Voi olla niinkin, että vaikutus on positiivinen kumpaankin.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Seva - 29.09.17 - klo:10:48
Olen täsmälleen samaa mieltä. Nopein, tehokkain ja varmin tapa vaikuttaa rengasmeluun on valita sopivat renkaat järkevällä profiililla ja nopeusluokalla. Ensin valitaan keskenään saman profiilin ja nopeusluokan renkaista se hiljaisin. Sitten tällä renkaalla tullaan 40-45 profiilista ja V-W-Y nopeusluokasta pykälä tai kaksi järkevämpään suuntaan, niin rengasmelu pienenee ratkaisevasti. Siihen en ota kantaa, mitä tämä vaikuttaa (ja mihin suuntaan) ajo-ominaisuuksiin tai ulkonäköön. Voi olla niinkin, että vaikutus on positiivinen kumpaankin.
Renkaiden ns. hiljaisuus mitataan ohiajomelumittauksena, joka ei välttämättä kerro sisämelun kannalta  hiljaisesta renkaasta.
Hiljainen rengas kannattaa "hakea" omasta koko- ja profiililuokasta, ei suurimmista ja leveimmistä "pienentämällä".
Renkaan rakenne on ratkaisevampi kuin merkki näissä meluasioissa, siis päättelemällä ei päästä kovin pitkälle.

Melun siirtymiseen auton sisälle vaikuttaa erityisesti johtumalla tapahtuva melun siirtyminen; tähän johtumiseen vaikuttavat mm. rengas, vanne, pyöräntuenta, tuennan laakerointi. Erityisesti vaikuttaa se, onko pyöräntuenta kiinni korissa, vai erillisessä apurungossa (-> apurungon "eristys" korista ).
Ongelmatapauksissa tuentoja pitäisi pehmentää valitsemalla pehmeämmät puslat ja kumityynyt, jopa hydrauliset vaimennukset - muutoin ei päästä hiljaisiin lopputuloksiin.

Renkaan valinta vaikuttaa omalta osaltaan sisämeluun, mutta myös vanteen valinta vaikuttaa; rautapellistä prässätty levypyörä on huomattavasti "hiljaisempi" kuin kevytmetallipyörä. Mitä "tiukemmalla" tekniikalla kevytmetallivanne on valmistettu, sitä "soivampi" ja johtavampi se on materiaalina.

Liian löysät rakenteet johtavat huonontuneisiin ja epämääräisiin ajo-ominaisuuksiin.
Kilpa-autoissa (sisä)melu on sivuseikka, mutta ajo-ominaisuudet ovat ratkaisevan keskeisessä asemassa.
Siinä ovat järkevälle kompromissille ääripäät. ;)

Lienee "itsestään" selvää, että matalaprofiiliset renkaat ovat tunnokkaammat ja tiukemmat ajoltaan (=paremmat ajo-ominaisuuksiltaan ) kuin korkeaprofiiliset, jotka ovat puolestaan joka suuntaan veltommat (="mukavammat" ).
Golfkärry Mk 7.5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy