e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

ITbites

Itsellä tilauksessa nopean toimituksen peli seuraavilla lisävarusteilla:

Metalliväri
Digimittaristo
Park-Pilot
Dyn. LED
Keyless

Nyt olisi aika hoppu vielä yrittää saada tuohon lisää kamppeita...

Discover Media Pro - mitä saa lisää lisää 900 eurolla?

Mitä muuta? Nuo Astana -vanteet voisin ehkä myös vaihtaa...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Enhancer

Valo- ja näkyvyyspaketti, peruutuskamera ja Dynamic Light Assist olisi omasta mielestä tärkeimmät varusteet tuohon. DLA ei tosin saa ilman Discover Pro -navia :S
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TOURAN HIGHLINE

Kas tämmöiseen ketjuun guuggeli tuuppasi, kun haeskelin käyttäjäkokemuksia e-GOlfista. Vähän takaperoisessa järjestyksessä tosin, kun auto on tilattu jo joulukuun alussa ja toimitus alustavasti luvattu noin kuukauden päähän tästä hetkestä eli maaliskuun puoliväliin.
Olipa lysti rastia lisävarusteita, kun niistä ei käytännössä mennyt autoveroa lainkaan :). Lopputulemana autoveroa oli jotain huikeat noin 900â,¬, jonka jälkeen valtio lahjoittaa vaihtorahana 2000â,¬ ;D.

Mielenkiinnolla odottelen, miten tämän kanssa alkaa arki sujua. Tulee meille kakkos-ykkösautoksi, jolla yritetään kääntää ajosyklit päälaelleen. Nykyinen "ykkösautokin" on vasta aika tarkkaan puolen puolen ikäinen ja ideana olisi kääntää ajosuoritteet päälaelleen. Katsotaan nyt miten tämä tästä sitten kevään korvalla lähtee.

Yksi "takaiskukin" jo kyllä tullut vai pitäisikö sanoa yllätys. Nyt kun tähän on vasta perehtymässä, niin noiden latausasemien hinnat vaikuttaa kyllä melko karvaisilta. Joku Webaston sopiva kotilatausasema maksaa melkein tonnin ja asennettuna jo reippaasti sen päälle. Taidan kyllä ladata tuota ainakin alkuun sillä mukana tulevalla hitaalla sukolatauslaitteella. Jos ei seuraavan päivän ajoja saa yön aikana ladattua, niin sillä +tonnin summalla latailee kyllä vaikka kaupunkireissulla tarvittaessa kalliimpaa CCS-sähköä ihan maailman tappiin. Vai onko jollain tietoa jostain järkevän hintaisesta latauslaitteesta?

Antore

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 08.02.20 - klo:21:57
Kas tämmöiseen ketjuun guuggeli tuuppasi, kun haeskelin käyttäjäkokemuksia e-GOlfista. Vähän takaperoisessa järjestyksessä tosin, kun auto on tilattu jo joulukuun alussa ja toimitus alustavasti luvattu noin kuukauden päähän tästä hetkestä eli maaliskuun puoliväliin.
Olipa lysti rastia lisävarusteita, kun niistä ei käytännössä mennyt autoveroa lainkaan :). Lopputulemana autoveroa oli jotain huikeat noin 900â,¬, jonka jälkeen valtio lahjoittaa vaihtorahana 2000â,¬ ;D.

Mielenkiinnolla odottelen, miten tämän kanssa alkaa arki sujua. Tulee meille kakkos-ykkösautoksi, jolla yritetään kääntää ajosyklit päälaelleen. Nykyinen "ykkösautokin" on vasta aika tarkkaan puolen puolen ikäinen ja ideana olisi kääntää ajosuoritteet päälaelleen. Katsotaan nyt miten tämä tästä sitten kevään korvalla lähtee.

Yksi "takaiskukin" jo kyllä tullut vai pitäisikö sanoa yllätys. Nyt kun tähän on vasta perehtymässä, niin noiden latausasemien hinnat vaikuttaa kyllä melko karvaisilta. Joku Webaston sopiva kotilatausasema maksaa melkein tonnin ja asennettuna jo reippaasti sen päälle. Taidan kyllä ladata tuota ainakin alkuun sillä mukana tulevalla hitaalla sukolatauslaitteella. Jos ei seuraavan päivän ajoja saa yön aikana ladattua, niin sillä +tonnin summalla latailee kyllä vaikka kaupunkireissulla tarvittaessa kalliimpaa CCS-sähköä ihan maailman tappiin. Vai onko jollain tietoa jostain järkevän hintaisesta latauslaitteesta?

Pienimmällä 8A virrallakin ladatessakin pärjää e-golffilla ihan hyvin, riippuu tietysti ihan paljonko se päivän ajosuorite on. Yhden yön latauksella (n. 10 h) akku latautuu tyhjästä n. 60%/110 km) on täynnä 3-4 päivässä aina aamulla jos päivässä ajoa tulisi 50-60 km. Jos sitten tulee useampana päivänä reilusti enemmän ajoa niin käyttää tehokkaammassa maksullisessa laturissa.
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/volkswagenegolf2017

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 08.02.20 - klo:21:57
Vai onko jollain tietoa jostain järkevän hintaisesta latauslaitteesta?

Volkkarilta on tulossa myyntiin id.charger latausasema alkaen noin 400â,¬ hintaisena. Lisää tietoa löytyy tuolta ID.3 otsikon alta.
Kyselin juuri laitteesta e-golf myyjältäni ja hänen tietojen mukaan se olisi tulossa myyntiin vielä Q1 aikana.

Auton mukana tuleva tilapäislaturi on rajattu 8A tehoiseksi. Tämä tarkoittaa harmillisesti sitä, ettei sillä saa lähes tyhjää akkua täyteen yhden illan ja yön aikana. Toki tuollaisen tilapäislaturin voi ostaa myös 16A tehoisena, mutta oikea latausasema on varmasti turvallisempi ja helppokäyttöisempi vaihtoehto.

jamo75

id.charger tulee yksinoikeudella id.3 first edition tilaajille myyntiä laajennettaan myöhemmin mullekkin se on viimeisin mitä asiasta olen kuullut
valitettavasti kuten itse id.3:ssa niin lataus asemassakin VW on jäänyt ns. housut kintussa, lupaavat mutta eivät pysty toimittamaan

toimitukset olisivat siis elo/syyskussa

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 08.02.20 - klo:22:24
Volkkarilta on tulossa myyntiin id.charger latausasema alkaen noin 400â,¬ hintaisena. Lisää tietoa löytyy tuolta ID.3 otsikon alta.
Kyselin juuri laitteesta e-golf myyjältäni ja hänen tietojen mukaan se olisi tulossa myyntiin vielä Q1 aikana.

Auton mukana tuleva tilapäislaturi on rajattu 8A tehoiseksi. Tämä tarkoittaa harmillisesti sitä, ettei sillä saa lähes tyhjää akkua täyteen yhden illan ja yön aikana. Toki tuollaisen tilapäislaturin voi ostaa myös 16A tehoisena, mutta oikea latausasema on varmasti turvallisempi ja helppokäyttöisempi vaihtoehto.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

PeeJiiKoo

Vähäkin vanhempien sähkörasioiden / talosähköjen kanssa olisin varovainen noiden s-autojen latauksen kanssa. Aikaa päälle väljistyneet liitokset saattavat pahimmassa tapauksessa alkaa kipinöimään ja sytyttää tulipalon. Jos hommaa sähköauton, niin olisi todella suotavaa kutsua sähkömies tarkistamaan verkon kunnon ja mielellaan tulisi hommata latauslaite.

Omakohtaisena esimerkkinä, niin kesämökilläni (ehkä 60-70luvulla sähköistettyyn) käytän sähköpaljua kesäsin 4-5 kertaa. Palju lämpee aina 20h kerrallaan ja sitten vähä pienemmällä virralla ylläpitää lämpöä. Yhtenä kertana vaan kotelo tummui mökin sisältä pitkän tehorasituksen vuoksi. Vaihdoin kotelon ja kiristelin muitakin liitoksia sekä ostin lämmityksestä vastaamaan n20kW kaasulämmittimen. Mukavampi nukkua lasten kanssa sisällä, kun ei tarvitse miettiä miten 2kW teholla poriseva palju jakselee terassilla 😉

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: PeeJiiKoo - 08.02.20 - klo:22:39
Jos hommaa sähköauton, niin olisi todella suotavaa kutsua sähkömies tarkistamaan verkon kunnon

Itse asiassa tämä tarkistuttaminen on ainakin omissa kotivakuutusehdoissani jopa vaatimus mikäli talon sähköverkkoa käytetään sähköauton lataukseen. Siksi pohdinkin, kannattaako jäädä odottelemaan tuota id.chargeria vai joudunko ostamaan jonkun kalliimman markkinoilla jo olevan laitteen. Latauslaitteen asennuksessahan tämä tarkastus tulee ikään kuin kaupan päälle.

Saltti

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 24.08.19 - klo:18:07
Kauppareissu hyvässä säässä kaupunkiliikenteessä eco+ modella kokeillen; kulutus kohtuullinen 9,2 kWh/100 km. Vastaa energia-arvolta vähän alle diesellitraa/100 km ja hintaa tuolle tulee töpselistä ostettuna 0,94 â,¬/100 km  8)


Dieselpolttoaineen  energiasisällön olet antanut primäärisenä energiana. Jos katsotaan myös, paljonko primääristä energiaa tarvitaan, jotta voit ajaa tuolla 9,2 kWh:lla ne 100 km. Ydinvoimalaitoksen tulee tuottaa atomiytimiä halkaisemalla lämpöenergiaa noin 30 kWh, jotta sinun autoosi tulee siitä 9,2 kWh. Pääosa lauhdutetaan merenlahteen ydinvoimalan lähellä ja osa häviää siirrossa ja latauksessa, ennenkuin pääsee akkuun. Tuota energiamäärää vastaavalla dieselmäärällä voi diesel-Golfkin ajaa säästöajoa saman matkan ja lämmityslaite päällä.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

GeeTee

#39
Jep, jep erikoiset on sun laskutavat.

Itse kuitenkin latailen egolffini taas ensi yönä täyteen myrskysähköllä klo 1-5 jolloin sähköenergian hinta on valtakunnan verkossa negatiivinen eli miinusmerkkinen.

Jos et pysty sähköautolla lataileen ja auttamaan sähköverkon tasapainottamisessa niin suosittelen, että heräät aamuyöstä vaikka saunomaan  8)

https://yle.fi/uutiset/3-11200361

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 09.02.20 - klo:18:37
Dieselpolttoaineen  energiasisällön olet antanut primäärisenä energiana. Jos katsotaan myös, paljonko primääristä energiaa tarvitaan, jotta voit ajaa tuolla 9,2 kWh:lla ne 100 km. Ydinvoimalaitoksen tulee tuottaa atomiytimiä halkaisemalla lämpöenergiaa noin 30 kWh, jotta sinun autoosi tulee siitä 9,2 kWh. Pääosa lauhdutetaan merenlahteen ydinvoimalan lähellä ja osa häviää siirrossa ja latauksessa, ennenkuin pääsee akkuun. Tuota energiamäärää vastaavalla dieselmäärällä voi diesel-Golfkin ajaa säästöajoa saman matkan ja lämmityslaite päällä.

Ainakaan näin energiavertailu ei voi tehdä. Jos ydinsähköstä otetaan huomioon sen tuottamisen ja kuljettamisen sivutuotteena kuluva energia, pitää vastaavat asiat ottaa huomioon myös dieselistä. Erona on tosin se, että ydinsähkön tuottaminen ja liikuttaminen ei vapauta ilmakehään hiilidioksidia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Saltti

Jos tuo 9,2 kWh tuotetaan dieselvoimalaitoksessa, joka hoitaa kulutushuippuja, saadaan "diesel-ekvivalentti" seuraavaksi. Voimalaitoksen hyötysuhde on noin 50%. Lasketaan vielä siirron ja akun latauksen hyötysuhteeksi 80%, niin päästään siihen, että dieselvoimalaitoksessa tulee tuottaa 23 kWh kokonaisenergia tuota 9,2 kWh varten. Vastaa noin 2,3 diesellitraa /100 km. Joten ihan hyvä tuo eGolfin lukema. Sähköauto on edukseen hitaanpuoleisessa taajama-ajossa. Kun taas ajetaan suuremmalla nopeudella pakkaskelissä lämmöt päällä, on tilanne toisen näköinen.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: PeeJiiKoo - 08.02.20 - klo:22:39
Vähäkin vanhempien sähkörasioiden / talosähköjen kanssa olisin varovainen noiden s-autojen latauksen kanssa. Aikaa päälle väljistyneet liitokset saattavat pahimmassa tapauksessa alkaa kipinöimään ja sytyttää tulipalon. Jos hommaa sähköauton, niin olisi todella suotavaa kutsua sähkömies tarkistamaan verkon kunnon ja mielellaan tulisi hommata latauslaite.

Omakohtaisena esimerkkinä, niin kesämökilläni (ehkä 60-70luvulla sähköistettyyn) käytän sähköpaljua kesäsin 4-5 kertaa. Palju lämpee aina 20h kerrallaan ja sitten vähä pienemmällä virralla ylläpitää lämpöä. Yhtenä kertana vaan kotelo tummui mökin sisältä pitkän tehorasituksen vuoksi. Vaihdoin kotelon ja kiristelin muitakin liitoksia sekä ostin lämmityksestä vastaamaan n20kW kaasulämmittimen. Mukavampi nukkua lasten kanssa sisällä, kun ei tarvitse miettiä miten 2kW teholla poriseva palju jakselee terassilla 😉
Jännää, että Defan 10A -virralle speksatulla puskurijohdolla lämmitellään aika montaa autoa 600w lohkolämmittimen ja 1800w sisätilanlämmittimen yhdistelmällä ylikuormittaen, eikä aiheuta mitään keskustelua. Sitten kun sähköautolle on ottamassa 10A latausvirtaa samasta pistokkeesta niin johan alkaa tapahtumaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duke7

^ no noin mutta on siitä toki reipas ero kuormituksen kestossa. Eli vaikka se noin kaksi tuntia vs 10 tuntia. Lisäksi niiden Defojen käyttöaikana talvella kaikki ulkona jäähtyy paljon paremmin.

a_jaba

^se normaali 16A schuko on specsattu kestämään 16A kuormaa nimenomaan 2h putkeen.

Ns. super-schuko on sitten specsattu kestämään 16A kuormaa 24/7.

Sitten on perinteiset "voimavirta" pistokkeet jotka on kaikki specsattu kestämään nimellisvirtaansa 24/7.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

PeeJiiKoo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.02.20 - klo:15:05
Jännää, että Defan 10A -virralle speksatulla puskurijohdolla lämmitellään aika montaa autoa 600w lohkolämmittimen ja 1800w sisätilanlämmittimen yhdistelmällä ylikuormittaen, eikä aiheuta mitään keskustelua. Sitten kun sähköautolle on ottamassa 10A latausvirtaa samasta pistokkeesta niin johan alkaa tapahtumaan.

Aika on hyvin ratkaiseva tekijä. Kyllähän normaali töpselissä käytetään jos jonkin moista 2kW vempainta lyhyitä aikoja. Sähköauton lataaminen "onnettomalla" teholla kestää kuiten järjestään plus10 tuntia jolloin sen rasitus on erilaista kuin hetkellisempi tehon otto.

teräksenharmaa

Eipä noiden Schukojen monitorointi mitään rakettitiedettä ole. Nykäisee kesken latauksen tökkelin irti ja kokeilee kädellä, minkä verra tökkeli on lämmennyt.

TOURAN HIGHLINE

Täällähän keskustelu käy vilkkaana.
Tuo kotivakuutusvinkki oli hyvä. Pitääkin muistaa selvittää etukäteen.
Oma autotalli on rempattu muutamia vuosia sitten, jotta sähköasiatkin uusine keskuksineen pitäisi olla kunnossa. Tulin muuten laittaneeksi sinne sen voimavirrankin, ja mitä tässä googlailin, niin sellaisia "tökkää töpseli kiinni voimavirtapistorasiaan"-latauslaitteita näyttäisikin olevan saatavilla vähän asiallisemmilla hinnoilla, jopa alle kuudensadan â,¬uron. Ja sehän on sitten tietysti paketin kokonaishinta, kun ei tarvitse asennuksista maksaa lisää. Sellaista saattaisi jo harkita.
Muutoin on olo pitkästä aikaa kuin joulupukkia odottaisi. Auto on luvattu alustavasti luovutukseen maalis-huhtikuussa, enkä ole vähään aikaan ollut näin täpinöissä uudesta autosta,  olkoonkin, että se tulee ensisijaisesti vaimon käyttöön, ja vaikka meillä jo yksi bensakoneinen mk7 Golf on jossain vaiheessa takavuosina ollutkin, eli auto periaatteessa on vanha tuttu. Vaan se voimalinja ;D

PeeJiiKoo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.02.20 - klo:19:11
Eipä noiden Schukojen monitorointi mitään rakettitiedettä ole. Nykäisee kesken latauksen tökkelin irti ja kokeilee kädellä, minkä verra tökkeli on lämmennyt.

Varmaan tiedätkin, että kiinteistön omistajan vastuu sähköverkosta alkaa pääsulakkeesta. Huonolla tuurilla mikä tahansa liitos tai johdinvaurio voi aiheuttaa ongelmia. Käytännössä se kulunut pistorasia on kuitenkin se suurin riski. Mutta jos vakuutusehdoissa lukee verkon tarkastus, niin ehdottomasti se kannattaa tehdä. Saa vastuusta vapautuksen x ajaksi. Sähköauto on kuitenki aina jonkin kokoinen tulipaloriski.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.02.20 - klo:19:11
Eipä noiden Schukojen monitorointi mitään rakettitiedettä ole. Nykäisee kesken latauksen tökkelin irti ja kokeilee kädellä, minkä verra tökkeli on lämmennyt.
Vielä parempi, kun ostaa kunnon laturin missä on tarkkailu tuolle schukopistokkeen lämpötilalle. Muutenkin huippumalli tämä, missä ei ole minkäänlaista mokkulaa piuhassa vaan kaikki elektroniikka on autoon kiinnittyvän pistokkeen sisällä. Tuosta löytyy myös 3-vaiheinen 11kW versio, joka toimii adapterilla myös 2-vaihe tai 1-vaihe -syötössä.

https://eauto.si/metron-shop/product/type2-schuko-cee-16a-1-phase/

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jenaleks

Tällä viikolla tuli tieto että uusi e-Golf on saapunut maahan ja maanantaina pitäisi käydä kotiuttamassa. Vaihdossa lähtee Skoda Karoq. Nyt alkaa jo latailut vähän jännittämään. Kotilatausasemaa ei ainakaan vielö löydy, mietin pärjäisikö hitaalla latauksella. Uusi omakotitalo eli sähköt pitäisi olla kunnossa ja pistoke autokatoksessa eli öisin / viikonloppuisin hyvin aikaa latailla. Myös voimavirta on vedetty katokseen asti, oliko siitä jotain iloa lataamisessa? Pääosin ajoa kehäteillä ruuhkassa 20 km (10 km suuntaansa) päivässä, joskus satunnaisesti käyntejä maks 200km päähän lasten turnauksiin jos tuolla uskaltaako lähteä (löytyy myös diesel-Passat taloudesta). Töissä autopaikka ja 2h lämpötolppa, kannattaako autoa edes kytkeä siihen muutaman tunnin takia, ehkä jos haluaa esilämmittää auton?

Enhancer

Auto on noin 30000â,¬ investointi, ja uusi talokin on investoitu niin ehkä se 1000â,¬ kannattaa investoida kunnolliseen latausasemaan? Kaapeli odottaa paikalla autoon tökkäämistä jo valmiiksi, ja lataamiseen / lämmittämiseen saa lisäpuhtia 3-vaihevirralla.

Jos jostain syystä kiinteän aseman asentaminen ei ole vaihtoehto, niin tässä on seuraavaksi paras vaihtoehto: https://eauto.si/metron-shop/product/type2cee-3x16a-3-phase/

Elektroniikka on autoon kiinnittyvässä pistokkeessa sisäänrakennettuna, ja toinen pää käy siihen olemassaolevaan 3-vaihepistorasiaan. Jos tilaamaan lähdet niin varmista onko 16A vai 32A -versio voimavirrasta asennettuna.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

GeeTee

#52
Lainaus käyttäjältä: Jenaleks - 12.02.20 - klo:08:31
Tällä viikolla tuli tieto että uusi e-Golf on saapunut maahan ja maanantaina pitäisi käydä kotiuttamassa. Vaihdossa lähtee Skoda Karoq. Nyt alkaa jo latailut vähän jännittämään. Kotilatausasemaa ei ainakaan vielö löydy, mietin pärjäisikö hitaalla latauksella. Uusi omakotitalo eli sähköt pitäisi olla kunnossa ja pistoke autokatoksessa eli öisin / viikonloppuisin hyvin aikaa latailla. Myös voimavirta on vedetty katokseen asti, oliko siitä jotain iloa lataamisessa? Pääosin ajoa kehäteillä ruuhkassa 20 km (10 km suuntaansa) päivässä, joskus satunnaisesti käyntejä maks 200km päähän lasten turnauksiin jos tuolla uskaltaako lähteä (löytyy myös diesel-Passat taloudesta). Töissä autopaikka ja 2h lämpötolppa, kannattaako autoa edes kytkeä siihen muutaman tunnin takia, ehkä jos haluaa esilämmittää auton?

Ei kannata kyllä yhtään murehtia sinun tapauksessa lataamisesta. Auton mukana tulevalla suko-latausjohdolla ja kotilatauksella pärjäät paremmin kuin hyvin. Lataa yli 10km/h eli pari yölatausta per viikko riittää sinulle erinomaisesti. Sinulle ei ole mitään hyötyä työpaikan 2h latauksista eli jättäisin tuon suko-latausjohdon kiinteästi kotiin niin on mukavampi käyttää. Kaikki lämmitykset/jäähdytykset voi tehdä suoraan auton akulla työpaikalla.

Jos tarvetta nopealle lataukselle niin sitten käy Lidlissä tai K-kaupassa pikalataamassa 150km/30min. Näitä pikalatureita on nykyään ihan joka paikassa. Auton mukana tulevalla type2-johdolla taas saa auton mukavasti täyteen noilla turnausreissuilla määränpäässä.

Testaile rauhassa ainakin puolivuotta miten toimii ja jos sen jälkeen vielä katsot kalliin kotilatausaseman tarpeelliseksi niin sitten voi hyvillä mielin sellaisen hankkia  8)

PeeJiiKoo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.02.20 - klo:08:45
Auto on noin 30000â,¬ investointi, ja uusi talokin on investoitu niin ehkä se 1000â,¬ kannattaa investoida kunnolliseen latausasemaan? Kaapeli odottaa paikalla autoon tökkäämistä jo valmiiksi, ja lataamiseen / lämmittämiseen saa lisäpuhtia 3-vaihevirralla.

Jos jostain syystä kiinteän aseman asentaminen ei ole vaihtoehto, niin tässä on seuraavaksi paras vaihtoehto: https://eauto.si/metron-shop/product/type2cee-3x16a-3-phase/

Elektroniikka on autoon kiinnittyvässä pistokkeessa sisäänrakennettuna, ja toinen pää käy siihen olemassaolevaan 3-vaihepistorasiaan. Jos tilaamaan lähdet niin varmista onko 16A vai 32A -versio voimavirrasta asennettuna.

Sähköautoihin en ole isosti vielä perehtynyt, koska sellaisen ostoa vasta nyt olen alkanut suunnittelemaan. Kuitenkin niin jokunen vuosi sitten istuin koulutuksessa jossa aiheena oli sähköautojen lataus ja sieltä jäi mieleen sellainen, että aika monen merkin mukana tuleva valovirtalaturi seuraa pistokkeen lämpötilaa omalla anturillaan. Sisältää myös kaiken muunkin tarvittavan turvallisuuselektroniikan. Kunhan vain se kytketään maadoitettuun rasiaan vaikka tuskin lähtee silti lataamaankaan maadoittamattomassa rasiassa.

Ihan mielenkiinnosta kun ketjussa on puhuttu mukana tulevan valovirtalaturin jättämisestä kiinteesti autotallin seinään, niin väitän tämän olevan laitonta tapa. Vaikka kaapeli sisältäisikin kaiken tarpeellisen turvallisuuselektroniikan, niin tuskin tämä kuitenkaan oikeuttaisi jättämään kaapelia kytkettynä seinään roikkumaan. (vaikka niin tekisin silti itsekkin).

V60

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.02.20 - klo:10:04
Jos tarvetta nopealle lataukselle niin sitten käy Lidlissä tai K-kaupassa pikalataamassa 150km/30min. Näitä pikalatureita on nykyään ihan joka paikassa. Auton mukana tulevalla type2-johdolla taas saa auton mukavasti täyteen noilla turnausreissuilla määränpäässä.
Niissä turnauspaikoissa missä minä olen ollut, ei juuri latauspaikkoja näy.....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: PeeJiiKoo - 12.02.20 - klo:11:11
Sähköautoihin en ole isosti vielä perehtynyt, koska sellaisen ostoa vasta nyt olen alkanut suunnittelemaan. Kuitenkin niin jokunen vuosi sitten istuin koulutuksessa jossa aiheena oli sähköautojen lataus ja sieltä jäi mieleen sellainen, että aika monen merkin mukana tuleva valovirtalaturi seuraa pistokkeen lämpötilaa omalla anturillaan. Sisältää myös kaiken muunkin tarvittavan turvallisuuselektroniikan. Kunhan vain se kytketään maadoitettuun rasiaan vaikka tuskin lähtee silti lataamaankaan maadoittamattomassa rasiassa.

Ihan mielenkiinnosta kun ketjussa on puhuttu mukana tulevan valovirtalaturin jättämisestä kiinteesti autotallin seinään, niin väitän tämän olevan laitonta tapa. Vaikka kaapeli sisältäisikin kaiken tarpeellisen turvallisuuselektroniikan, niin tuskin tämä kuitenkaan oikeuttaisi jättämään kaapelia kytkettynä seinään roikkumaan. (vaikka niin tekisin silti itsekkin).

Sähköauton älykäslatausjohtohan katkaisee virran aina kun se ei ole autoon kytketty ja kommunikoi auton järjestelmän kanssa. Itse ainakin pidän sukopistokkeen rasiassa jotta tuo rasia ei turhaan löysty usein tapahtuvasta irroituksesta ja kiinnityksestä  8)

Vai että laiton tapa  :o

PeeJiiKoo

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.02.20 - klo:11:20
Sähköauton älykäslatausjohtohan katkaisee virran aina kun se ei ole autoon kytketty ja kommunikoi auton järjestelmän kanssa. Itse ainakin pidän sukopistokkeen rasiassa jotta tuo rasia ei turhaan löysty usein tapahtuvasta irroituksesta ja kiinnityksestä  8)

Vai että laiton tapa  :o

Sähköturvallisuuslaki kieltää paljon muutakin sellaista mitä "normaalisti" tehdään. Toiset kiellot ampuu vähän yli ja toiset on hyvin ymmärrettäviä kuten moottorilämmitin kaapelin säilyttäminen tolpassa.

GeeTee

Itse olisin kyllä aika varovainen enkä helposti huutelisi/väittäisi asioita laittomiksi jos en niistä varmasti tietäisi ?

Miten siis jännitteettömän sähköauton latausjohdon kiinnipitäminen pistorasiassa muodostuu laittomaksi ?

Thethent79

Nyt olis tulossa Germaaniasta e golffi laivalla itselle.
2018 ja siis käytetty.
Eka sähköauto ja korvaa vuoden 2005 focuksen jossa mukavat 412tkm mittarissa.

Varusteita ohessa joista suurin osa ihan tuntemattomia joten joutuu opiskelemaan.

- Ilmalämpöpumppu
- Jatkotakuu 2+3 vuotta / 100tkm
- Digitaalinen mittaristo, Active info display
- Driver Assistance plus -paketti (kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, ruuhka-  ajoavustin)
- Digital sound package ja subwoofer
- Driver alert järjestelmä
- Lämmitetyt istuimet
- Lämmitetty tuulilasi
- LED-ajovalot
- Lights & Vision paketti, kaukovaloavustin
- Carnet - etähallintajärjestelmä
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin
- Navigointijärjestelmä
- Monitoimiratti
- Bluetooth-matkapuhelinjärjestelmä & audio
- ABS, ESP
- Pysäköintitutkat edessä ja taka + kamera
- Hätäpuhelujärjestelmä

10 päivää niin pitäisi kaara olla täällä ja valmiina ajoon!
Himassa on lämmitystolppa seinässä ja töissä on virran laitteet mitä voi käyttää👍
Tosin laitan tuohon kotipistorasiaan päivityksen että kestää sen 3,6kw jatkuvaa.
Itsellä työmatkaa 106km päivässä ja tuolla pitäisi jatkossa ne suorittaa+ muut harrastus ja kauppareissut.

Paljonko autoverot on vuodessa, trafista katselin että 168-230â,¬ välillä mutta ilmeisesti varusteet jne vaikuttaa? Typerää että 0g päästöillä melkein samoissa kuin 2 litraisessa 15 vuotta vanhassa bensassa...


jt

Lainaus käyttäjältä: Thethent79 - 12.02.20 - klo:23:26
Paljonko autoverot on vuodessa, trafista katselin että 168-230â,¬ välillä mutta ilmeisesti varusteet jne vaikuttaa? Typerää että 0g päästöillä melkein samoissa kuin 2 litraisessa 15 vuotta vanhassa bensassa...
Sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa painon mukaan, se selittää veron suuruuden, vaikka CO2-pohjainen vero olisikin 0g päästöillä mitätön.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy