Octavia III parempi äänentoisto

Aloittaja torput, 23.08.17 - klo:13:45

« edellinen - seuraava »

northrob

Hetkonen poijjaat. Rupesin itsekin ihmettelemään noita senttimetrimääriä. Näköjään ei passaa laittaa täppää delay puolelle. Eli säädöt olen tehnyt distance moodissa ja sentit näköjään muuttuu, jos katsoo niitä delay moodissa. Eli tässä oikeat senttimetrisäädöt.

Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

osviitan

Lainaus käyttäjältä: northrob - 06.11.18 - klo:14:08
Sekä korvalla että puolitieteellisellä "napsu jakotaajuudella -menetelmällä", jossa esim. 3000 Hz:n taajuinen lyhyt signaali syötetään järjestelmään ja mikrofonin ja Audacityn avulla pääsee sitten tarkastelemaan midin ja diskantin samanaikaisuutta ko. taajuudella kuuntelupaikalla. Heijastukset toki sotkee, mutta kyllä tuosta saa jotain tukea kuulohavainnoille. Pitääpä ilmojen joskus puolen vuoden päästä lämmetessä kokeilla mainitsemaasi menetelmää.

Kotelon kokoa en tarkalleen muista. Niin iso kuin siihen nurkkasyvennykseen mahtuu, 10+ litraa? Joutuu kyllä rajusti equttamaan 37 Hz:n kohdalta, jotta saa vasteesta siedettävän.

Joo, suosittelen kokeilemaan tuota Powersedän ohjetta, mä kans aiemmin tein about noin kun sinäkin nuo säädöt ja tuo linkkaamani menetelmä toi kyllä selvän parannuksen toistoon. VArsinkin balanssi eri kaiuttimien välillä oli todella kivaa kuultavaa.
Ja tuosta laatikosta, siihen ainakin myydään valmista lootaa siihen syvennykseen, taitaa olla 15 litraa se ja sehän riittää tuolle elementille todistetusti. Itsellä ollut useimmiten 17 litrainen ja se oli paras, paljon parempi kuin 20-22 litraiset. Equa en ole subille tarvinnut, jako melko selvästi vaan 45-50Hz: iin, jyrkkyydellä 12-18dB/oct.

Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

torput

Parin päivän kuuntelun jälkeen voin nyt sanoa että tuo DSP pääte (ilman EQ:n käyttöäkin) toi paljon suuremman eron ääneen kuin ajattelin. Dynamiikka toki lisääntyi mutta lisäksi midbasso soi huomattavasti voimakkaammin kuin aiemmin. Pelkällä Amundsenilla diskantit korostuivat. Kääntöpuoli tästä on että sopivalla kappaleella auton etuovet resonoivat ihan valtavasti kun niitä ei ole vaimennettu.

En ole vielä ehtinyt tekemään uusia taajuusvastemittauksia, mutta onkohan raadilla tiedossa löytyykö jostain Pirkanmaalta Audison BIT Tune -härveliä, jonka pitäisi laittaa säädöt kohdalleen automaattisesti?

Petunet

Eikö Powersetistä löydy?
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

torput

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 07.11.18 - klo:20:15
Eikö Powersetistä löydy?

Ainakaan niiden sivuilta ei löydy mitään Audisonia. Ovat kai Matchin tuotteisiin nykyisin aika paljon keskittyneet.

barro

Tietoa/vinkkiä kellä onnistuisi Matchin DSP:n mittaus/säätö? Uudellamaalla maantieteellisesti.

Juuri hankitussa autossa sellainen tuli mukana ja sointia olisi kiva tarkastaa, koska tuntuu kovin oudolta.

Ja tiedän että PC Toolilla onnistuu, mutta itsellä ei ole kuin tarkka korva, niin kokeneemmilta olisi hyvä saada aluksi apuja :)

webziz

Nostetaanpa vanhaa aihetta.

Octavia '17 Farkku. Ã,,änieristelyhommat alkavat kohtapuoliin (perärontista aloittaen ja siiryen todennäköisesti vielä etuoviin), joten onko olemassa sellaista hopealuotia jolla noin 500e budjetilla saisi Boleroista selkeästi parempaa ääntä ulos? DSP? Paremmat kajarit? Subbari? Mitä?

torput

Lainaus käyttäjältä: webziz - 16.07.19 - klo:22:56
Nostetaanpa vanhaa aihetta.

Octavia '17 Farkku. Ã,,änieristelyhommat alkavat kohtapuoliin (perärontista aloittaen ja siiryen todennäköisesti vielä etuoviin), joten onko olemassa sellaista hopealuotia jolla noin 500e budjetilla saisi Boleroista selkeästi parempaa ääntä ulos? DSP? Paremmat kajarit? Subbari? Mitä?

Omien kokemusten perusteella tolla budjetilla laittaisin DSP päätteen ja vaihtaisin erillissarjan eteen.

webziz

Lainaus käyttäjältä: torput - 17.07.19 - klo:17:24
Omien kokemusten perusteella tolla budjetilla laittaisin DSP päätteen ja vaihtaisin erillissarjan eteen.

Oliko hyvää ehdotusta DSP:stä (plug and play, please) sekä Ocuun soveltuvasta erillissarjasta? Ajattelin nuo etuovet vuorata eniveis, niin kaippa siinä pistäisi uudet elementitkin paikalleen samoilla vauhdeilla.

-karppa-

Match prossuksi ja mikä tahansa suuren valmistajan erillissarja (GZ, Rainbow, Focal tai Gladen).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

webziz

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.07.19 - klo:18:34
Match prossuksi ja mikä tahansa suuren valmistajan erillissarja (GZ, Rainbow, Focal tai Gladen).
https://www.powerset.fi/match_pp_62dsp tai https://www.powerset.fi/match_m_5dsp? Onko näissä jotain merkittävää eroa, vai onko jälkimmäinen ainoa jonka saa kivasti piiloon muuallekin kun vänskärin penkin alle?

https://www.hifitalo.fi/focal-plugplay-65-erillissarja-vw-seat-audi-skoda tuo väittää olevansa ainakin suoraan Skodaan menevä, olisko ok?

budjetti kyllä vähän paukkuu, mutta elämä tuppaa olemaan vähän tälläistä joskus.

Hese57

Lainaus käyttäjältä: webziz - 17.07.19 - klo:18:58
https://www.powerset.fi/match_pp_62dsp tai https://www.powerset.fi/match_m_5dsp? Onko näissä jotain merkittävää eroa, vai onko jälkimmäinen ainoa jonka saa kivasti piiloon muuallekin kun vänskärin penkin alle?



Ihan tyhmänä ja tietämättömänä kyselen tarviiko nämä erillisen sähkönsyötön lisäksi, vaikka kytketään johtojen väliin?
Epäilen että tarvii. Miten olette sen toteuttaneet?  Hieman vinkkejä pliis.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

mikama83

Toi pienempi vahvistin ei tarvii erillistä virransyöttöä vaan piuhat vaan alkuperäisten väliin. Isommassa vaihtoehtona alkuperäiset virtajohdot ja rajoitettu teho ja sitten erillisillä kaapeleilla vedettynä saa täydet tehot irti.

webziz

Ostin second-handina (foorumilaiselta) m5dsp:n. Olisko jollain Ocuun DSP:tä asentaneelta antaa verbaalipuolen opastusta siitä miten tuo kannattaa laittaa paikalleen? Ilm. pitäisi mennä heittämällä audiolaitteiden piuhojen väliin, mutta mitä kautta niihin pääsee parhaiten käsiksi ja mitä pitää purkaa?

webziz

#134
Lainaus käyttäjältä: webziz - 21.07.19 - klo:14:22
Ostin second-handina (foorumilaiselta) m5dsp:n. Olisko jollain Ocuun DSP:tä asentaneelta antaa verbaalipuolen opastusta siitä miten tuo kannattaa laittaa paikalleen? Ilm. pitäisi mennä heittämällä audiolaitteiden piuhojen väliin, mutta mitä kautta niihin pääsee parhaiten käsiksi ja mitä pitää purkaa?

Tämä olikin yllättävän helppo ja audiosysteemiin pääsi käsiksi hanskalokeron kautta. Törmäsin kuitenkin ongelmaan, johon tunti ei riittänyt selvittelyyn: miten ihmeessä tuon DSP:n saa mahtumaan tuon audioyksikön kanssa tuonne hanskalokeron päälle? Onko kellään jotain refukuvaa jakaa omasta onnistumisestaan koska itseltäni tuosta hommasta ei tullut kyllä yh-tään mitään (jätin keskeneräiseksi ja lähdin saunaan).


Miten ihmeessä tämä tänne mahtuu? https://ibb.co/M7pzB1h

webziz

Vastaan itse itselleni: boksi mahtuu kivasti mutta johdot oikein ei. Ei hienoin asennukseni mutta eipähän tarvinnu laittaa penkin alle

Hese57

Olen huomannut, kun volumea kääntää isommalle soitin alkaa särkeä ääntä. Alkaa ääni tuntua epämiellyttävältä. Jospa kun tuollaisen laitteen asentaa niin ei soittimen volumea tarvii vääntää niin isolle. Kerrotko miten laite vaikutti musiikkiin paraniko ääni selvästi. Oliko hintansa arvoinen laite.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

webziz

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 22.07.19 - klo:21:10
Olen huomannut, kun volumea kääntää isommalle soitin alkaa särkeä ääntä. Alkaa ääni tuntua epämiellyttävältä. Jospa kun tuollaisen laitteen asentaa niin ei soittimen volumea tarvii vääntää niin isolle. Kerrotko miten laite vaikutti musiikkiin paraniko ääni selvästi. Oliko hintansa arvoinen laite.

Kyllä tuolle vahvarille on annettu lähes messiaallista arvoa täällä, mutta itse ehkä vähän ylihypetettyä? Yksi asia on laittaa laite paikalleen, mutta sitten käytännössä pitäisi olla vielä mikkiä ja tietotaitoa sen säätämiseksi niin että auto oikeasti alkaa soimaan hyvin.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: webziz - 27.07.19 - klo:08:30
Kyllä tuolle vahvarille on annettu lähes messiaallista arvoa täällä, mutta itse ehkä vähän ylihypetettyä? Yksi asia on laittaa laite paikalleen, mutta sitten käytännössä pitäisi olla vielä mikkiä ja tietotaitoa sen säätämiseksi niin että auto oikeasti alkaa soimaan hyvin.

Otetaan kuitenkin huomioon, että sijoitettu summa on n. 500e. Voit ostaa myös 500e laadukkaan erkkasarjan, purkaa ovet auki, äheltää n. työpäivän verran ja lopputulos kuulostaa lähes identtiseltä tehdas asenteisiin pahveihin verrattuna.
Nyt vaihtoehtona, hansikkalokero auki, tunti hommia, DSP sisään ja jopa ne orginaalit pahvit soi "yhtä hyvin" kuin tehdasasenteinen Cantoni. Toki alaäänissä ei päästä ihan samaan ja se diskantti on kuraa joka tapauksessa, mutta niin se on Cantonissakin. Helppoa, vaivatonta ja suhteellisen riskitöntä.

Ongelmahan tuossa on oikeasti se, että saahan sen soimaan säädöllä hyvin. Siis kun auto on parkissa ja moottori sammuksissa. Se että se soi hyvin vielä moottoritiellä, ilman että kaikilta hajoaa korvat, vaatiikin sitten jo vähän muutakin kuin pelkät uudet elementit + dsp + säädöt. Tähän verrattuna se valmiiksi säädetty automallikohtainen tiedosto, mikä siinä tulee mukana on ihan ok. Kokeilin itse jopa toisella Matchin DSP:llä, missä taisi olla KIA Ceed farkun filet sisässä ja verrattuna tilanteeseen ilman Matchiä se oli suorastaan taivaallista :D Pitää kuitenkin muistaa, että paljonko ollaan sijoittamassa rahaa poppeihin ja mikä se lähtötilanne on.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

webziz

Tähän huomiona että tuohon m5seen ei ole tarjolla Matchin Utomallikohtaisia filuja

Zetter

Tekeeköhän tuolla perus Match PP 41DSP mitään -16 octaviassa? Amundseni löytyy ja äänihän on yllättävän heikko. Kertokaa kokemuksia jos olette laittaneet kyseisen tai sanokaa suoraan jos ei edes kannata yrittää.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Zetter - 06.10.19 - klo:10:35
Tekeeköhän tuolla perus Match PP 41DSP mitään -16 octaviassa? Amundseni löytyy ja äänihän on yllättävän heikko. Kertokaa kokemuksia jos olette laittaneet kyseisen tai sanokaa suoraan jos ei edes kannata yrittää.
Tuskin vahvistin auttaa huonoihin kaiuttimiin jotka ovat upotettuna ämpärimuoviin.

b1mpo

Noissa vakiosoittimissa on jonkinlaiset auton akustiikkaan liittyvät esiasetukset äänelle. Tuossa katsoin jonkun taajuuskäppyrän ennen ja jälkeen elementtien vaihdon. Ei siinä paljoa eroa ollut. Tuollainen dsp muuttaa kyllä noiden vakiokaiuttimienkin toistoa parempaan hyvin säädettynä. Parhaan tuloksen saa kun vielä vaimentaa hyvin ja vaihtaa kaiuttimet.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Jos tavoitteena on hyvä äänen laatu, niin kunnon kuulokkeet päihittää vaimennukset sekä kaiuttimet.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.10.19 - klo:14:41
Jos tavoitteena on hyvä äänen laatu, niin kunnon kuulokkeet päihittää vaimennukset sekä kaiuttimet.

Onkohan noin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

duckie

Lainaus käyttäjältä: Zetter - 06.10.19 - klo:10:35
Tekeeköhän tuolla perus Match PP 41DSP mitään -16 octaviassa? Amundseni löytyy ja äänihän on yllättävän heikko. Kertokaa kokemuksia jos olette laittaneet kyseisen tai sanokaa suoraan jos ei edes kannata yrittää.
Olen keväästä lähtien kokeillut ja ainakin toistaiseksi jätin sen kytkettynä autoon. Ongelmana oli se, ettei ainakaan tuossa omassa 41DSP:ssä ollut Oculle omaa ohjelmaa/valintaa vaan olen koekuunnellut kaikki läpi ja valinnut sieltä "parhaan". Sekään ei kuitenkaan ihan kaikkiin musiikkityyleihin sovi suoraan, mutta menettelee kuitenkin.

sam-1

Yrittelin Asentaa Match pp41dsp Octaviaan -15, mutta vahvistimella tuleva liitin ei sovi mitenkään autoon vai vaatiiko jonkin muun piuhan väliin vielä kuin pp92b välipiuhan,kun liitin näyttää tältä



Auton pää näyttää tältä, eivät sovi mitenkään



johras

#147
PP41DSP näytti olevan samanlainen liitin kuin UP7 DSP:ssä.
Itse laitoin -19 Ocuun QuadLock-ISO -adapterin ja PP-ISO -piuhan.
Oliskohan ollut PP-AC 92b ja PP-ISO 2.

EDIT: Ilmeisesti muuttunut liitin tuossa vuosimallien välissä. Kävisikö tämä?
https://www.audiotec-fischer.de/en/match/adaptors-harnesses/pp-ac-88

JeansBeetle

Itselläni on nyt -13 mk3 Ocu ja Amundsen audio. Onko siihen nyt siis Match 88 vai 92B kaapeli sopiva? Fischerin tietokanta tarjoaa 92B mutta jollain oli täällä foorumilla ongelma sen kanssa joskus.

northrob

Jos jollakulla on käyttöä combin takaluukun syvennykseen väkerretyllä subwooferboxilla, niin täältä löytyy: https://www.tori.fi/vi/68401353.html
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy