Octavia III parempi äänentoisto

Aloittaja torput, 23.08.17 - klo:13:45

« edellinen - seuraava »

torput

2006 Ocu II vaihtui 2014 kolmoseen. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta mielestäni edellisessä autossa oli selvästi paremmat kaiuttimet. Mahdollisesti riittäisi peilin kohdalla olevien diskanttipiipittimien vaihto? Onko joku teettänyt tällaista?

Petunet

Aika paljon paranee jo kun viestelee sen lähes ummessa olevan muoviritilän pois diskantin edestä.
Jos vielä äänieristää etuovet niin saa bassotoistoon lisää tarkkuutta jo ihan vakiokaiuttimillakin.

Tai sitten voi äänieristää auton kunnolla, käyttää hintavia välikaapeleita, asentaa varapyöräkoteloon subwooferin ja tehdä ne diskantitkin kokonaan uusiksi:




Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

torput

Nyt on vihdoinkin kaiuttimet vaihdatettu. Muuten soi selvästi paremmin, mutta korkeat diskantit (esimerkiksi sähkökitaran säröäänet) ottavat korviin ja tuntuvat tulevan ikäänkuin epämääräisistä suunnista. Voisiko tämä johtua noista kaiutinritilöistä (joille ei asennuksen yhteydessä ole mitään tehty ja jotka ovat siis edelleen diskanttien päällä)? Valmiita "hifiritilöitä" tuskin mistään löytyy, mutta toisaalta tuon ritilän irrottaminen "viilausta" varten on myös aika tympeää kun ilmeisesti pitää koko ovi avata.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:11:05
Nyt on vihdoinkin kaiuttimet vaihdatettu. Muuten soi selvästi paremmin, mutta korkeat diskantit (esimerkiksi sähkökitaran säröäänet) ottavat korviin ja tuntuvat tulevan ikäänkuin epämääräisistä suunnista. Voisiko tämä johtua noista kaiutinritilöistä (joille ei asennuksen yhteydessä ole mitään tehty ja jotka ovat siis edelleen diskanttien päällä)? Valmiita "hifiritilöitä" tuskin mistään löytyy, mutta toisaalta tuon ritilän irrottaminen "viilausta" varten on myös aika tympeää kun ilmeisesti pitää koko ovi avata.
Uteliaisuutta: Minkä merkkiset - ilmeisesti sekä diskantti, midi ja jakosuodin - kaiuttimet?
Golfkärry Mk 7.5

torput

Focal PS 165 FX. Mahtuu orkkispaikoille.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:12:54
Focal PS 165 FX. Mahtuu orkkispaikoille.
Pitäisi olla ihan pätevät. Mutta, jos ovat ihan uudet/käyttämättömät, niin vähintään 10 h:n sisäänajoa, eli soittoa ennen kuin alkavat soida miellyttävästi. Tämä sisäänajo /-soitto pätee kaikkiin uusiin kaiuttimiin.
Golfkärry Mk 7.5

northrob

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:11:05
Muuten soi selvästi paremmin, mutta korkeat diskantit (esimerkiksi sähkökitaran säröäänet) ottavat korviin ja tuntuvat tulevan ikäänkuin epämääräisistä suunnista. Voisiko tämä johtua noista kaiutinritilöistä?
Itsellä sama setti originaaleilla asennushiluilla ja kyllähän nuo disut kuulostaa lievästi S-vikaisilta. Sama ominaisuus voi korostaa säröääniä. Diskantin ritilässä on sisäpuolella erikoinen kartio ilmeisesti "hajauttamassa" ääntä. Tiedä sitten haetaanko sillä korjausta soundiin vai heikennetäänkö suuntaavuutta.

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:11:05
Valmiita "hifiritilöitä" tuskin mistään löytyy, mutta toisaalta tuon ritilän irrottaminen "viilausta" varten on myös aika tympeää kun ilmeisesti pitää koko ovi avata.
Mulla oli aluksi Ocun originaalit diskantit kytkettynä Focalin sarjan rinnalla. Arvelin, että midien 3 kHz alipäästö huolehtisi, että disut olisivat vaiti. Mutta ilmeisesti passiivijako onkin alempana ja ääniähän niistä kuului. En sitten jaksanut ottaa koko ovipahvia irti vaan keplottelin disukotelon irti (väkisin) vetämällä ylös- ja ulospäin, jolloin pääsin käsiksi disujen kaiutinjohtoihin. Tutkaileppa varovasti onnistuisiko se varsinkin, jos saat lämmitettyä muoveja hieman, jotteivat napsahda rikki. Muutenkin laiskuuttani päädyin asentamaan Focalin disut A-tolppaan peltiklipsun avulla.

Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

-karppa-

Tuossa focal jakosuotimessahan on muistaakseni kolme säätöä dippikytkimellä diskantille ( 0, 3Db, 6Db) jolla pystyy säätämään diskantin kirkkautta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

torput

Joo, tai kaksi niitä asentoja on (0 / -3 dB). Ongelma ei ole kuitenkaan sinänsä kirkkaus vaan se, että ihan ylimmät diskantit alkavat raastaa korvia asennosta riippumatta, ja tulevat korviin "epämääräisestä" suunnasta.

northrob

Onko setissäsi DSP ja viiveet käytössä eli tarkoitatko äänen suuntaongelmilla stereokuvan epämääräisyyttä vai sitä, että korkeat äänet eivät kuulu diskantin suunnista? Onko takakaiuttimet käytössä? Löytyykö mittauskalustoa taajuusvasteen mittaamiseen, jolloin näkisi diskantin tason suhteessa midiin tarkemmin ja mahdolliset korostumat?

Kimmokkeiden ansiosta syntyvien vaihevirheiden vuoksi osa äänistä voi kuulostaa jopa tulevan takaa vaikka kaikki kaiuttimet olisivat kuuntelijan etupuolella. Metallikalottidiskantit ovat ääneltään vähän kangasversioita raaempia.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:16:21
Joo, tai kaksi niitä asentoja on (0 / -3 dB). Ongelma ei ole kuitenkaan sinänsä kirkkaus vaan se, että ihan ylimmät diskantit alkavat raastaa korvia asennosta riippumatta, ja tulevat korviin "epämääräisestä" suunnasta.
Et vastannut ovatko kaiuttimet uudet / käyttämättömät (?). Uudet vaativat useamman(kin) kymmenen tuntia sitä "raastavaa soitantaa" --> ääni muuttuu miellyttäväksi.
Ps. Kannattaa tarkistaa, että (etu- ja takakaiuttimien) vaiheet ovat keskenään ok.
Golfkärry Mk 7.5

torput

Lainaus käyttäjältä: northrob - 23.12.17 - klo:11:20
Onko setissäsi DSP ja viiveet käytössä eli tarkoitatko äänen suuntaongelmilla stereokuvan epämääräisyyttä vai sitä, että korkeat äänet eivät kuulu diskantin suunnista? Onko takakaiuttimet käytössä? Löytyykö mittauskalustoa taajuusvasteen mittaamiseen, jolloin näkisi diskantin tason suhteessa midiin tarkemmin ja mahdolliset korostumat?

Kimmokkeiden ansiosta syntyvien vaihevirheiden vuoksi osa äänistä voi kuulostaa jopa tulevan takaa vaikka kaikki kaiuttimet olisivat kuuntelijan etupuolella. Metallikalottidiskantit ovat ääneltään vähän kangasversioita raaempia.

Ei ole käytössä DSP:tä ja ääni on ohjattu pelkästään etukanaviin.

Kaapista kyllä löytyy UMIK-1 jolla taajuusvasteen mittaus onnistuisi mutta en ole vielä sitä alkanut tehdä.

Tuo diskantin räikeys on vähän vaikea kuvailla, hyvin äänitetyt levyt (kuten esim. Brothers in Arms) soivat hienosti, mutta sitten jotkut nykyajan loudness-miksaukset joissa on suht korkeaa ääntä, voivat vähän "ujeltaa". Käytössä on vain Amundsenin pääte, mutta en usko että sen päätteestä loppuu paukku koska ei ole tapana luukuttaa.

Jos täältä löytyy muita Pirkanmaalla asuvia, olisi ihan mielenkiintoista joskus vähän vertailla miten autot soivat.

torput

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 23.12.17 - klo:13:43
Et vastannut ovatko kaiuttimet uudet / käyttämättömät (?). Uudet vaativat useamman(kin) kymmenen tuntia sitä "raastavaa soitantaa" --> ääni muuttuu miellyttäväksi.
Ps. Kannattaa tarkistaa, että (etu- ja takakaiuttimien) vaiheet ovat keskenään ok.

Kaiuttimet ovat uudet ja mutta asennus tehty jo pari kuukautta sitten. Takakaiuttimet eivät ole käytössä ja olen varmistanut että etukanavien vaiheet ovat kunnossa.

Jaska_K

Asensin Match dsp:n hantin penkin alle ja vanhan omatekemän subikotelon ja vahvarin varapyöräkoteloon. Lisäksi äänieristystä... Matchin säädöillä pyytyy taikomaan orkkiskaiuttimistakin ihan pirun hyvin soivat. Niissä alkuperäisenä aika jäätävä ääni etenkin diskanteissa. Viiveiden säädöllä ja taajuuskorjauksella saa napakan basson aikaan ja yläpään reippaalla taajuuskorjauksella diskantin soinnin miellyttävämmäksi.
Edellisessä Ocu II:ssa pelkkä kondensaattorin vaihto nosti jakotaajuutta sen verran että soinnin sai silläkin paranemaan.
Tuo Match on kyllä varauksetta erittäin suositeltava kapine.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

torput

Mielenkiintoista, niissä mid elementeissä on todella kevyt magneetti ja diskanttien "jakosuodin" taisi olla yksi kondensaattori joka oli suoraan juotettu kiinni höttöiseen elementtiin. No nyt on mun osalta myöhäistä parannella alkuperäisten soundia :D

Ile-H

Vakiodiskantin yhteydessä oleva kondensaattori on helppo vaihtaa. Oviverhoilujen käyttö irti ja vähän kolvailua. Olisikohan vakio ollut 6,8 ja tilalle laitettava 3,3 mikrofaradia. Vakio päästää diskantin toistettavaksi liian matalia taajuuksia, jolloin se kuulostaa riipivältä. Vaihdon jälkeen ääni on oikein miellyttävä, jopa FM on ihan kuunneltavissa. Tulee pidettyä äänen feidausta melko edessä, joten ei ole vielä tullut takaoviin noita vaihdeltua.

Toisaalta olisi voinut olla kunnossa jo tehtaalta tullessa, mutta onhan se kiva vähän päästä harrastelemaan kärryn parissa.

Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

torput

Noniin, vihdoinkin ehdin tätä vähän testailla lisää.

Tässä esimerkiksi pari kappaletta, jotka ovat tuosta diskantin ongelmasta johtuen oikeastaan kuuntelukelvottomia:

Leona Lewis / Run
https://open.spotify.com/track/4hrAKlxfblnG7llBEEX7TR

Etenkin viimeiset pari minuuttia, joissa musiikki ja Leona pauhaavat kovaa ja korkealta, ovat sietämättömiä koska diskantti kuulostaa tosi epämiellyttävältä.

Ghost B.C: / He is (Meliora-albumin versio)
https://open.spotify.com/track/7mAbzwRo89VEKfXbHWdJr8

Tämä kuulostaa yhtä kamalalta oikeastaan heti kun kertosäe alkaa.

Toisaalta sitten esimerkiksi Ahan Take on Me:n uutta Summer Solstice versiota voi luukuttaa ja kuulostaa sangen mainiolta:
https://open.spotify.com/track/7CFN1zqKSjucIyDzcrqE6I

En kyllä keksi mikä muun tuon voisi aiheuttaa kuin se että diskantin suuntaus on nyt epämääräinen.

Focalin mukanahan tulee asennuskupit diskanteille (joita tosin en liikkeestä saanut mukaan, pitääpä kysellä), olisikohan niistä iloa?

northrob

Ootko vielä mittaillu taajuusvastetta? Passiivisuodatetun Focal setin vapaassa kentässä mitattu vaste on mielenkiintoinen, sillä siinä on melkoinen monttu 4 kHz:n kohdalla. Saattaa olla midin ja disun vaihe-erosta johtuva, mutta voi olla suunniteltukin juttu rauhoittamaan yläkeskialuetta. Itse olen DSP:llä tasoitellut vasteesta pahimmat piikit pois ja sointi on kohtuu rauhallinen vielä keskikovallakin volumella.



Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

#timo#

Melkoinen korostuma (10dB) sulla tuossa 70-120Hz kohdalla :o Eikö kumise yhtään? Tuon kyllä tasoittaisin imupiirillä jos ei muuten onnistu ;)

northrob

Tuostahan puuttuu vielä subin kumpu 60 Hz alaspäin ;D Tässä ei ole haettukaan kisasäätöjä vaan maantienopeuksiin sopivaa 70-80 dB äänenpainetasolla mukavan pehmeää lievästi bassoista soundia. Tottahan tuossa kuminan rajamailla liikutaan ainakin ilman ajomelua.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: northrob - 21.01.18 - klo:12:22
Tuostahan puuttuu vielä subin kumpu 60 Hz alaspäin ;D Tässä ei ole haettukaan kisasäätöjä vaan maantienopeuksiin sopivaa 70-80 dB äänenpainetasolla mukavan pehmeää lievästi bassoista soundia. Tottahan tuossa kuminan rajamailla liikutaan ainakin ilman ajomelua.
Tuo mittauskäppyrähän on aika ihanteellinen muutoin mutta subbarilla vielä täyte 80 Hz:n jälkeen: 80 Hz:stä linja kohti pystyakselin 50 dB:tä; subbasso saa alkaa putoamaan tuosta linjasta 30 - 40 Hz:n kohdalla, jotta autokorostus ei pääse buustaamaan ääntä pilalle.
Golfkärry Mk 7.5

torput

Lainaus käyttäjältä: northrob - 21.01.18 - klo:08:28
Ootko vielä mittaillu taajuusvastetta? Passiivisuodatetun Focal setin vapaassa kentässä mitattu vaste on mielenkiintoinen, sillä siinä on melkoinen monttu 4 kHz:n kohdalla. Saattaa olla midin ja disun vaihe-erosta johtuva, mutta voi olla suunniteltukin juttu rauhoittamaan yläkeskialuetta. Itse olen DSP:llä tasoitellut vasteesta pahimmat piikit pois ja sointi on kohtuu rauhallinen vielä keskikovallakin volumella.

En ole, ja veikkaan että taajuusvasteessa ei näy kamaluuksia vaan ongelma tulee enemmän heijastuksista. Millä ohjelmalla olen tuon mitannut? Joskus kolme vuotta sitten kotona Room EQ Wizardilla mittailin ja meni muutama tunti että ymmärsin miten se toimii. Nyt olen unohtanut jo kaiken eli pitäisi jälleen käyttää perehtymiseen puoli työpäivää :-)

northrob

Room EQ Wizardilla mikkinä UMIK-1.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

torput

Noniin, löysin oman UMIK-1:n ja mittailin. Käppyrä näyttää suoraan REW:sta otettuna näin järkyltä:



Sopiva piuha oli hukassa joten jouduin tekemään mittauksen bluetoothin läpi, mutta uskoakseni se ei muuten tuohon vaikuta paitsi korkeilla taajuuksilla aaltomuoto muuttui hauskan näköiseksi:


Mikav

Edelliseen autoon verrattuna kuulosti Boleron ääni hämmästyttävän huonolta. Laitoin Matchin M5DSP:n ja ääni on ihan kuin eri maailmasta. Ã,,äni on tasapainoinen, tarkka ja napakka. Ainakin edeltävään tilanteeseen verrattuna. En keksi enää syytä kaiuttimien vaihdolle. Subbarilla voisi vielä parantaa matalien toistoa.

Onko helppoa keinoa vetää kaapelia ratin alla olevasta sulakeboksista hanskalokeron taakse?
Polestar 2 LRDM

torput

Palaanpa vielä tähän ketjuun ja kiteytän omat kokemukseni, jos tänne joku sattuu törmäämään:

- Edessä on erillissarjana: Focal PS 165 FX. Soi todella nätisti.
- Focaleitten Jakosuodin kannattaa avata, siellä on dip kytkimet joilla Octavian kaltaisessa asennuksessa saa midbassoon lisää jytyä ja diskanttia vähän vaimennettua (tämä on mainittu manuaalissakin)
- Valtavan suuri kiitos Petunetille, joka heti ensimmäisessä viestissä vinkkasi että ovipeilin ritilät särkevät ääntä. Ne todellakin tuhoavat diskantin totaalisesti (toki myös vakiokaiuttimilla) ja tekevät siitä tosi raastavan, aukkojen muotoilun vuoksi. Yhtä suuri kiitos henkilölle joka auttoi puhkaisemaan näihin ritilöihin aukot ja tuomaan diskantit pintaan. Ero on valtava.
- 2014 Amundsenissa riittää potkua noiden Focaleiden ajamiseen.
- Vararenkaan montussa on Gladen RS 08 RB Dual Active 2X8'' subbari, joka mahtuu sinne näppärästi (meillä farkkumalli mutta sedanissa lienee samankokoinen paikka).
- Aluksi Gladen oli kytketty hi inputiin eli signaali oli ryöstetty etukanavien kaiuttimille menevästä signaalista. Ã,,änenpaine jäi kuitenkin todella pieneksi ja lisäksi virran sammutuksen yhteydessä kuului paukahdus.
- Tämän jälkeen subbarin ja Amundsenin väliin tuli PAC LP7-2 linjamuunnin, joka ratkaisi äänenpaineongelman ja poisti samalla paukunnan.
- Gladenista toimii todella hyvin Octaviassa ja noiden Focaleiden kanssa. Matalin jakorajataajuus on tosin aavistuksen korkea, mutta tämä ei ole merkittävä ongelma, aiheuttaa vain sen että bassot osin paikantuvat takaa kuuluviksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: torput - 02.03.18 - klo:22:56
Palaanpa vielä tähän ketjuun ja kiteytän omat kokemukseni, jos tänne joku sattuu törmäämään:

- Edessä on erillissarjana: Focal PS 165 FX. Soi todella nätisti.
- Focaleitten Jakosuodin kannattaa avata, siellä on dip kytkimet joilla Octavian kaltaisessa asennuksessa saa midbassoon lisää jytyä ja diskanttia vähän vaimennettua (tämä on mainittu manuaalissakin)
- Valtavan suuri kiitos Petunetille, joka heti ensimmäisessä viestissä vinkkasi että ovipeilin ritilät särkevät ääntä. Ne todellakin tuhoavat diskantin totaalisesti (toki myös vakiokaiuttimilla) ja tekevät siitä tosi raastavan, aukkojen muotoilun vuoksi. Yhtä suuri kiitos henkilölle joka auttoi puhkaisemaan näihin ritilöihin aukot ja tuomaan diskantit pintaan. Ero on valtava.
- 2014 Amundsenissa riittää potkua noiden Focaleiden ajamiseen.
- Vararenkaan montussa on Gladen RS 08 RB Dual Active 2X8'' subbari, joka mahtuu sinne näppärästi (meillä farkkumalli mutta sedanissa lienee samankokoinen paikka).
- Aluksi Gladen oli kytketty hi inputiin eli signaali oli ryöstetty etukanavien kaiuttimille menevästä signaalista. Ã,,änenpaine jäi kuitenkin todella pieneksi ja lisäksi virran sammutuksen yhteydessä kuului paukahdus.
- Tämän jälkeen subbarin ja Amundsenin väliin tuli PAC LP7-2 linjamuunnin, joka ratkaisi äänenpaineongelman ja poisti samalla paukunnan.
- Gladenista toimii todella hyvin Octaviassa ja noiden Focaleiden kanssa. Matalin jakorajataajuus on tosin aavistuksen korkea, mutta tämä ei ole merkittävä ongelma, aiheuttaa vain sen että bassot osin paikantuvat takaa kuuluviksi.

Sitten kun haluat parempaa äänenlaatua, niin DSP mukaan tai joku match:n tai vastaava vahvistin missä sellainen on sisäänrakennettuna. Huomaat sen jälkeen, että tuo amudsen on huono vitsi  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

torput

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.03.18 - klo:23:44
Sitten kun haluat parempaa äänenlaatua, niin DSP mukaan tai joku match:n tai vastaava vahvistin missä sellainen on sisäänrakennettuna. Huomaat sen jälkeen, että tuo amudsen on huono vitsi  ;)

Mulla ei ole mahdollisuutta mitata Amundsenin suorituskykyä, mutta kuuntelun perusteella veikkaan että ainakin taajuusvaste on suhteellisen suora.

Petunet

Veikkaan että Karppa tarkoitti lähinna äänikentän laajuutta ja sijaintia.
Toki vastettakin voi helposti säätää DPS:n kanssa jos on tarvetta.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Weissman

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.12.17 - klo:12:54
Focal PS 165 FX. Mahtuu orkkispaikoille.

Tarkoitatko ettei tarvinnut edes soviterenkaita laittaa?

Itse ajattelin laitella samanlaisen/-tapaisen sarjan orkkisten tilalle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy