A3 1.4 90kw DSG7 helinää/kilinää voimansiirrosta?

Aloittaja Fatalchili, 16.08.17 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

Fatalchili

Olen omistanut auton n kuukauden ja huomannut äänen aikaisemminkin mutta nyt olen kiinnittänyt enemmän huomiota siihen. Vielä en ole tarkkaan kirjannut ylös(tai päähäni) missä tilanteissa ääni esiintyy, mutta välillä kevyesti kaasuttaessa, välillä vaihteensiirron ollen kesken 5->6 kevyellä kaasulla. Jostain "edestä" kuuluu hento helinä  tai kilinä - kuin metallirasiassa pyörittelisi pieniä laakerin kuulia tms. Auton seisten parkissa en ole ääntä saanut vielä kuulumaan. Onko tälläistä havaittu, ominaisuus tai vika jossain? Autossa 90kw bensakone hihnalla, noin 40tkm ajettu.

Toinen kysymys koskee vaihteistoa. Olen tottunut Priuksen CVT-vaihteiston upeaan (joskin kiihdytyksissä hitaaseen reagoimiseen) huomaamattomaan toimintaan ja DSG7 on suuremmilla vaihteilla lähes huomaamaton mutta liikkeellelähdössä esim. liikennevaloista vaihteiston vaihdot 1-2 2-3 huomaa hyvin selvästi ja tätä voi helpottaa vain lähtemällä liikkeelle varsin rauhallisesti. Hidastaessa 3-2-1 ei erityistä nykimistä havaitse. Onko normaalia dsg7:n toimintaa ja omaa herkkyyttä Priuksen loistavan pehmeän vaihteiston jälkeen?

exlex

Kun hankin A3:sen, niin hoksasin että liikkeellelähtö vaati totuttelua. Nykyään liikkeelle lähtö ei nykäisi, mutta alussa jostain syystä sain aina suton nykäisemään. Vaihteiden vaihto "tuntuu" 1-2 ja 2-3 välissä, kun autoa monottaa kunnolla. Se kuitenkin tuntuu normaalilta automaattivaihdolta. Jos vertaa muihin automaatteihin, niin mielestäni ainoastaan bmw:ssä parempi. Mutta tosiaan en ole ajanut tuolla 90kw s-tronicilla.

S-tronicista kuuluu mekaniikka-ääntä joskus, mutta en ole kuullut koskaan isommilla vaihteilla. Mutta kuulostaa toi sinun ääniongelma hieman eriltä. Itse en kuulu ääniä vaihteisto oikeastaan koskaan.

Fatalchili

Jep. Yritän jossain välissä tallentaa ääntä. Se on sellainen helinä tai
sirinä joka ei esiinny aina kaasuttaessa vaan kevyellä kaasulla useinmiten pienessä kiihdytyksessä ei tasaisessa matkanopeudessa. Siksi en ole varma onko vaihteisto vai moottorin puolella.

Fatalchili

Tuossa videolinkki Vimeon sivulle. Jotta sirinän kuulee, voi volumea ja diskanttia hieman joutua säätämään, todella hankala kaapata tuo ääni kännykkään ajossa. Mutta kyllä se siellä taustalla on. Onko kenellekään tuttu ääni kevyessä kaasutuksessa?

https://vimeo.com/229957194

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Fatalchili - 16.08.17 - klo:20:49
Olen tottunut Priuksen CVT-vaihteiston upeaan (joskin kiihdytyksissä hitaaseen reagoimiseen) huomaamattomaan toimintaan ja DSG7 on suuremmilla vaihteilla lähes huomaamaton mutta liikkeellelähdössä esim. liikennevaloista vaihteiston vaihdot 1-2 2-3 huomaa hyvin selvästi ja tätä voi helpottaa vain lähtemällä liikkeelle varsin rauhallisesti. Onko normaalia dsg7:n toimintaa?

On normaalia DSG:n toimintaa, ja todennäköisesti yksi niistä harvoista VAG-ilmiöistä, jotka todella ovat ominaisuuksia, eivätkä vikoja  ;D. Pehmeä liikkeellelähtö DSG:llä edellyttää, että jalan jarrulta nostamisen jälkeen auton täytyy antaa lähteä liikkeelle. Tästä aiheutuu pieni viive. Jos siirtyy suoraan painamaan kaasua, tulee lähdöstä nykäisevä. Täytyy toivoa, että tämä asia selviäisi mahdollisimman monelle jo koeajon yhteydessä, sillä tuohon asiaan ei korjaamalla on saatavissa parannusta. Ainut keino on ostaa auto manuaalivaihteella tai sitten vaihtaa merkkiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.08.17 - klo:12:09
Ainut keino on ostaa auto manuaalivaihteella tai sitten vaihtaa merkkiä.

Tai ostaa auto jossa on DSG6. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.08.17 - klo:13:47
Tai ostaa auto jossa on DSG6. ;)

Koeajoin etuvetoista Atecaa 1.4  TSI:llä ja siinä oli DSG7. Olin varautunut kaiken maailman nykimiseen ja ryntäilyyn, mutta täytyy sanoa että ainakin Atecassa ko. voimalinja toimi hienosti. Ei mitään ongelmia, vaikka yritin niitä hakemalla saada esiin. Tuon perusteella voisin DSG:n ottaa omaankin ajoon.

DSG häviää varmasti Toyotan kuminauha-vaihteistolle pehmeydessä, mutta sentään kiihtyykin tarvittaessa.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mfroberg

Hmm, vaimolla oli VW Golf variant 1.4 TSI DSG7 2012 (ajettiin 91 tkm) ja nyt on VW Golf variant 1.6 TDI DSG7 2015 (ajettu 82 tkm). Kumpikaan ei ole nykinyt lähdöissä vaikka miten nopeasti siirtää jalan kaasulle. Eli ovatko nuo nykineet kulkineet vanhempaa kaartia vai onko jollakin vielä tuoreemmissakin samaa ilmiötä?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Nalkkis

Lainaus käyttäjältä: Fatalchili - 17.08.17 - klo:07:01
Jep. Yritän jossain välissä tallentaa ääntä. Se on sellainen helinä tai
sirinä joka ei esiinny aina kaasuttaessa vaan kevyellä kaasulla useinmiten pienessä kiihdytyksessä ei tasaisessa matkanopeudessa. Siksi en ole varma onko vaihteisto vai moottorin puolella.

Se taitaapi olla turbon hukkaportin vivusto, joka siellä kevyellä kiihdytyksellä kilisee. Vuonna 2013 laittoivat minulle jonkun prikan sinne vivustoon, johan loppui sirinät. Aikani valittelin, niin löysivät "ominaisuuden" jostain Seatin huolto/korjausohjelistasta (Käyttöauto, Pori).
Audi A3 SB Business Sport 1.4 TFSI 90kW S tronic Ex

Fatalchili

Näitkö tuon videon jonka laitoin? Onko sirinä samanlaista kuin itselläsi? Videossa voi joutua laittaa vähän volaa eikä ehkä erotu sirinä kännykän äänellä..

Fatalchili

Auto kävi huollossa, koeajoivat ja tarkistivat sekä sirinän että vaihteiston. Kaikki ok ja ääni on normaali. Jep. Ei kyllä ole normaali ääni kun kaasua painaessa edestä kuuluu kuin pieniä hauleja pyörittelisi peltirasiassa, heikkoa helinää tai resonaatiota moottoritilasta. Pitänee ajaa vain radio kovemmalla niin ei häiritse. Tippui laatupisteet Audista pykälällä. Tälläistä vikaa kun ei tavis osaa itse korjata, joku muovinen rätinä kojelaudasta olisi korjattavissa kiristämällä tai kiilalla, tätä nyt jää ominaisuudeksi.

Fatalchili

Onneksi pidän pääni ja vein auton vielä uudelleen tsekattavaksi vaikka ensimmäisellä kerralla vikaa ei löydetty. Nyt löytyi ja DSG7:n kytkin rikki. Vaihtoon menee, uudelleen. Se siis vaihdettiin non 2000km sitten viimeksi :)

makelja

En saanut tuosta äänityksestä selvää, mutta minulla kuuluu myös pieni helinä etenkin  vähän yli 50n nopeudessa ja vaihde 5lla.
En vaan ole kerinnyt käyttämään huollossa, kun aika menee talon remontissa.

rami

Näissä DSG ja Stroniceissa on niin paljon ihmeellisiä ääniä kun olla voi. Ja mikä ihmeellisintä kaikki on normaalia niin kauan kunnes merkkivalot syttyy ja tapahtuu täydellinen jyräys. Laittaa kyllä miettimään kannattaako uuttakaan pirssiä pitää takuuajan jälkeen kovin kauan.

EkiHoo

Eikos tuo helina ole se hukkaportin saatovivuston perinteinen pieni kilina ? Ittella oli Golffissa (-15) aikoinaan sama homma, mutta eipa tuosta nyt haitaksi asti ollut ku pahiten kuului kabiiniin kylmalla moottirilla. En jaksanut moisen takia alkaa autoa missaan kayttamassa.

Mutta kun tassa taas parjattiin DSG:ta niin taytyy ainakin itse todeta etta viimeisin 7-vaiht markavaihteisto toimii ilman mitaan aania ja muutenkin kuin ihmisen mieli. Ainoa asia on tuo jo mainittu kytkimen tartunta, joka pitaa odottaa ennen kuin astuu kaasulle. Mutta sen logiikka mene selkaytimeen eika tarvi ajatella kaytannossa.

Fatalchili

#15
Saatiin toistaiseksi piste näihin ongelmiin.

Käytin autoa huollossa 4 kertaa noin 1,5kk aikana.
1. kerta: mitään vikaa ei todettu, ääni autolle ominainen, kovaa ajoa vain..
2. vein auton uudelleen koska ääni ei todellakaan ole ominainen, pidin siis pääni. Löysivät viat, kytkin viallinen(!?).
3. kytkin vaihdettu. En tiedä oliko siinä miten vikaa, mutta itse sirinä mistä alunperin valitin, ei poistunut. Vaihteiston tai siis kytkin hieman nopeutui, eli mittaa en sitä voi mutta tuntuu että auto lähtee hitusen nopeammin liikenteeseen pysähdyksestä. Sanoivat että kytkinpakka on päivitetty uudella versiolla, toivottavasti kestää. Oli nimittäin vaihdettu n 2tkm sitten viimeksi autokaupassa..
4. koska ääni jatkui, tein nettietsivän työtä ja analysoin/tarkistin vian itse; turbon hukkaportin vivussa ei ole klapin poistavaa jousta. Tätä olin alunperin kysynyt huollossa 1. kerralla että tarkistaisivat - oli ollut kaikki ok :) heh heh.. no tällä kertaa päivittivät osan ja ääni on poissa, vihdoin.

Kysymyksiä jäi mietityttämään: jos 1. huollossa tuo jousi olisi jo asennettu ja ääni korjaantunut - ajaisin nyt edelleen vanhalla kytkimellä, josta siis olivat löytäneet vian(?) kun intin auton uudelleen tarkistettavaksi. Ja miten kytkin kestää jatkossa jos edellisestä vaihdosta kesti vain n 2tkm? Vai vaihdettiinko kytkinpakka vain koska valitin asiasta? Tiedä häntä.. auto nyt toimii ok, toistaiseksi.

Lujaa laatua, Audi.

Fatalchili

#16
Mitä tulee DSG7:n ominaispiirteisiin, kesti kyllä vähän aikaa oppia ettei jarrusta heti siirrytä kaasuun vaan jätän hetken että kytkin pääsee kiinni. Pari kertaa tämän tein liian nopeasti ja auto kyllä nytkähtää liikkeelle. Edelleen tunnen ne vaihdot 1-2 ja 2-3 ylöspäin selvästi, koska ajoin 4v Priuksella jossa vaihtoja ei käytännössä huomaa mitenkään. DSG7:ssa huomaa kun voimansiirto katkeaa aivan lyhyeksi hetkeksi ja se (jos ei nyt sentään nytkäytä) tuntuu auton etenemisen pienenä töksähdyksenä. Tähän auttaa vain kiihdyttäminen pienemmälä kaasulla - tai kaasua kunnolla kehiin.

DSG7:ssa on heikkoutena (vaikka olisi vaihdettu mineraaliöljyt) kytkimen kuluminen kun Audi ei tietenkään voi opastaa kuskia ajamaan sillä tavalla miten dsg7 toimisi mahdollisimman pitkään ja luotettavasti. Kuskin opastaminen miten autolla ajetaan, olisi viesti/tunnustus ongelmista joten ei tule tapahtumaan. Kaksoiskytkin-autoa ei saa ryömittää esim. liikennevaloissa tai ylämäessä pitäen autoa kaasulla paikoillaan. Tätä on hyvin yleistä normiautomaatilla, tässä vaihteistossa se on myrkkyä ja johtaa kuivakytkimen ylikuumenemiseen/kulumiseen pitkällä jouksulla. Itse ennakoin valoihin tullessa, pysäytän kun on pakko enkä liikahda eteenpäin ennenkuin koko jono liikkuu, niin ei tarvitse ärsyttävää start&stoppia sammutella ja käynnistyttää kokoajan ja kytkin säästyy vähän.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Fatalchili - 05.10.17 - klo:11:58
koska ajoin 4v Priuksella jossa vaihtoja ei käytännössä huomaa mitenkään.

Ei tietenkään huomaa, koska siinä ei ole vaihteita. Vähän epäreilu vertailu siis.  :D

Mutta hieno juttu että helinät ja kilinät saatiin autostasi pois.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

EkiHoo

Ylla ollut juttu olikin hyva muistutus tuosta ryominnasta, jota kannattaisi valttaa kaikissa DSG-vaihteistoissa. Sehan pykaltaa miltei heti 2-vaihteen paalle kun auto liikahtaa. Itse teen monesti niin etta hitaissa veklauksissa ajan manuaalipuolella, esim. autotallin rampin, tukkoset risteykset jne. 1-vaihteella siihen asti kun oikeasti paasee vauhtiin.

exlex

Itse taas en ole koskaan oppinut ryömittämään, kuin korkeintaan liikkeelle löhdössä. Olen hypännyt manuaalivaihteistosta s-stroniciin, niin olen jotenkin aina tajunnut ettei ryömittäminen tee hyvää kytkimille. Dsg ja s-tronichan ei ole oikeastaan automaattivaihteisto, vaan robottivaihteisto. Vaihteidtohan on sinänsä manuaali, jota säätää tietokone ja siinä on kaksi kytkintä. Manuaalilla kun ei suositela ryömittämistä myöskään. Kaksoiskytkin vaihteiston eduthan on nimenomaan nopea vaihteen vaihtaminen (noin 200ms), taloudellisuus, moottorijarruttaminen. Sinänsä vaihteisto on automaatti, joten ihan ymmärrettävää että perinteisestä automaatista hyppäävälle asia on uutta.

Tosiaan vielä otan kantaa tuohon vaihteiston ääniin, niin tosiaan ei vaihteistosta pitäisi koskaan lähteä kyllä kilinä ääniä. Korkeintaa mekatroniikan ääntä saattaa paikallaan ollessa kuulua.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Fatalchili - 05.10.17 - klo:11:58
Mitä tulee DSG7:n ominaispiirteisiin, kesti kyllä vähän aikaa oppia ettei jarrusta heti siirrytä kaasuun vaan jätän hetken että kytkin pääsee kiinni. Pari kertaa tämän tein liian nopeasti ja auto kyllä nytkähtää liikkeelle. Edelleen tunnen ne vaihdot 1-2 ja 2-3 ylöspäin selvästi, koska ajoin 4v Priuksella jossa vaihtoja ei käytännössä huomaa mitenkään. DSG7:ssa huomaa kun voimansiirto katkeaa aivan lyhyeksi hetkeksi ja se (jos ei nyt sentään nytkäytä) tuntuu auton etenemisen pienenä töksähdyksenä. Tähän auttaa vain kiihdyttäminen pienemmälä kaasulla - tai kaasua kunnolla kehiin.

DSG7:ssa on heikkoutena (vaikka olisi vaihdettu mineraaliöljyt) kytkimen kuluminen kun Audi ei tietenkään voi opastaa kuskia ajamaan sillä tavalla miten dsg7 toimisi mahdollisimman pitkään ja luotettavasti. Kuskin opastaminen miten autolla ajetaan, olisi viesti/tunnustus ongelmista joten ei tule tapahtumaan. Kaksoiskytkin-autoa ei saa ryömittää esim. liikennevaloissa tai ylämäessä pitäen autoa kaasulla paikoillaan. Tätä on hyvin yleistä normiautomaatilla, tässä vaihteistossa se on myrkkyä ja johtaa kuivakytkimen ylikuumenemiseen/kulumiseen pitkällä jouksulla. Itse ennakoin valoihin tullessa, pysäytän kun on pakko enkä liikahda eteenpäin ennenkuin koko jono liikkuu, niin ei tarvitse ärsyttävää start&stoppia sammutella ja käynnistyttää kokoajan ja kytkin säästyy vähän.

Suosittelen Softapäivitystä marmorilla, maksaa n. 100â,¬. Itselläni laatikon toiminta parani ja käytös muuttui selkeästi smootimmaksi.
A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy