VW Golf Variant -08, 1.4 TSI turbon lahoaminen

Aloittaja PabloJ87, 14.08.17 - klo:10:48

« edellinen - seuraava »

PabloJ87

Tossa toissapäivänä pelästyin, että turbo lahos kokonaan. Kesken ajon, mitään varoittamatta, kaasu ei enää oikein totellu. Aina kun kierrokset nousi siihen saakka, että turbo ottaa osaa, tehot katos. Kaverin mukaan, jos turbo hajoais kokonaan, kone viheltäis aika lujaa ja tulis sinistä savua mahdollisesti. Tollaisia ei onneks tullut. Eilen sitten lyötiin kone piuhan päähän ja katsottiin vikakoodit. Itse turbo ei aiheuttanu vikakoodia, mutta väliaikainen vikatila tuli Magnetic Clutch for supercharger -osasta. Jotain vikaa on siis ahtopaineissa, jonka takia kone meni limp-modeen.

Vien auton huoltoon lähipäivinä, kirjoitin tän jutun lähinnä siks, jos jollain fiksulla on kertoa, mikä mahdollisesti olis vialla.
Google antoi mahdollisiks ongelmiks mm vesipumpun tai jotain erinäisiä sulakkeita...

M_M

Jos vetoa on jotenkuten 3500rpm asti ja sitten nyykähtää, niin vastaavilla oireilla omassa autossani oli aikanaan syynä turboa ohjaava N75-venttiili. Ei ole kallis eikä hankala vaihtaa.

Tuo vikakoodihan viittaa mekaanisen ahtimen ongelmiin, mutta se on vähän outoa jos veto loppuu vasta siinä kohtaa kun turbo pitäisi ottaa ahtaminen hoitaakseen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Eiköhän se ahdin ähise jo täydellä hiellä alta 2000rpm, ihan tyhjäkäyntikierroksilta alkaen, mekaanisesta vehkeestä kun kyse.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.08.17 - klo:11:59
Eiköhän se ahdin ähise jo täydellä hiellä alta 2000rpm, ihan tyhjäkäyntikierroksilta alkaen, mekaanisesta vehkeestä kun kyse.

Nimenomaan, joten jos tehot katoaa vasta siinä vaiheessa kun turbon pitäisi ottaa homma hoitaakseen, viittaa se turbon ongelmiin (eli mahdollisesti tuo N75 venttiili).

Sikäli oireet ovat ristiriidassa tuon vikakoodin kanssa, joka osoittaa sinne mekaanisen ahtimen puolelle.

Vai enkö nyt vaan ymmärtänyt mitä yritit sanoa tai mihin se liittyi?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

PabloJ87

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.08.17 - klo:12:34
Nimenomaan, joten jos tehot katoaa vasta siinä vaiheessa kun turbon pitäisi ottaa homma hoitaakseen, viittaa se turbon ongelmiin (eli mahdollisesti tuo N75 venttiili).

Sikäli oireet ovat ristiriidassa tuon vikakoodin kanssa, joka osoittaa sinne mekaanisen ahtimen puolelle.

Vai enkö nyt vaan ymmärtänyt mitä yritit sanoa tai mihin se liittyi?

Joo ns normisti pystyi ajamaan matalilla kierroksilla, mutta kun tallan painoi kovemmin pohjaan, turbo vinkaisi normaaliin tapaan, kone nostatti kierrokset mutta mitään ei tapahtunut.

Jultsu

Liian uusia vehkeitä mulle, unohdin että nämä kaksoisahdettuja..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jyrsija

Kyllä samoilla linjoilla olen, turbo todnäk mekaanisesti ihan ehjä mutta joku ohjauslaite (Venttiili, hukkaportin säädin) tiltissä. Eli ei järjen mukaan ole mikään kallis korjata

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy