Golf VII 1.2 Variant 2015 - Takajalkatilaan vettä sateella!?

Aloittaja Jouko_T, 05.08.17 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Ilmeisesti noita vuotoja on porukoilla ollut mutta miten yleisiä lienevät? Meillä(tuuria?) on ollut Golf Variant 7 vm.2015 ja 95 tkm sekä Golf Variantit 7.5 vm.2018 ja 2019 sekä 94 tkm ja 50 tkm. Ensimmäistäkään vesipisaraa ei ole päätynyt sisään vielä. Eli kannattaako sinun korjata ehjää jos ei ongelmaa ole?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

nalle80

Voisiko näissä vuoto ongelmissa olla merkitystä sillä missä autoa säilytetään. Tiivisteet mahdollisesti haurastuu nopeammin jos auto seisoo auringossa ja sateessa. Itselläni auto on katoksessa johon ei aurinko porota suoraan koskaan. Ei ole ongelmia ollut, tosin auto melko tuore vielä.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

pela

Kyllä ne alkaa ennenpitkää vuotaa riippumatta auton säilytyspäaikasta. Suojassa säilytettyna vuotoaei huomaa yhtä helposti kuin sateessa seisovan kohdalla.

Mullakin vuoto alkoi vasta 7 vuotta vanhassa autossa mutta tulihan se sieltä lopulta.

Tässä ihmetyttää kuinka vian korjaaminen voi maksaa nelinumeroisia summia. Kuka sellaisia ylipäänsä maksaa?
Uudet kajarit vanhojen tilalle maksaa 130, merkkiliikkesta ja jos haluaa ettei vika uudelleen heti iske kannattaa kiinnitys vaihtaa mutterimalliin. Homma on itse tehtävissä vaikka parkkipaikalla.

baobap

Lainaus käyttäjältä: pela - 14.09.21 - klo:15:11
Kyllä ne alkaa ennenpitkää vuotaa ....
,,,
Tässä ihmetyttää kuinka vian korjaaminen voi maksaa nelinumeroisia summia.

Onko ongelma olemassa myös esim 2019 mallissa eli tehdas ei ole tehnyt parannusta kaiuttimien tiivisteisiin? Itselleni 2013 malliin hintaa tuli, kun matto oli homeessa ja piti vaihtaa.
VW Golf 1.5 TSI DSG vm. 2019

Janija

#154
Syy miksi luultavasti parannan itse kaiuttimien tiivistystä, en halua että jalkatilat yhtäkkiä täynnä vettä ja sitten ruveta niitä kuivattelemaan. Olisi mukavampaa kun voisi luottaa enempi tiivistykseen.

Mutta mistä kohtaa ikkunatiivistettä se vesi sitten mahtaa vuotaa oven sisään?

Mulla tiivisteiden päät on joissain kohti aika tiiviit ja joissain hieman rakoa. Ne missä on rakoa, näyttää myös siltä, että niitä on puukolla tmv veistelty. Olisiko niissä hieman ylimääräistä uutena ja tarkoitus sovittaa asennettaessa?
Työkamun vastaavassa pari vuotta vanhassa autossa on myös vastaavasti tiivistelistat kuin mun autossa. Eilen sitten vilkaisin vaivihkaa ohi mennessä yhdestä kadun varrella olleesta toisen puolen tiivisteet, niin siinä ne näytti olevan aika tiiviit päistä.

Tiivistehän on ikäänkuin Z-muotoinen ja se joustaa aika hyvin ikkunan mukana sieltä alempaa. En usko että se tiiviste kovin paljoa vuotaa siitä tiivisteen ja lasin päästä, mutta tämä toki vain mutua. Jossain englanninkielisessä tekstissä, oliko se joltain foorumilta tmv, kerrottiin että vesi vuotaa tiivisteiden päiden raoista ja siinä oli myös että esim kuskin oven lukon yläpuolella on tiivisteen ”drainage”. Viitattiinko sillä tuon tiivisteen taaempaan rakoon?!

Mutta JOS vuoto tapahtuu noista raoista, silloinhan he, joiden tiivisteet olisi hyvin sovitettu, olisivat paremmassa asemassa kuin, jos raot on suuremmat.

Onko teillä kokemuksen tuomaa käsitystä, meneekö se vesi tiivisteen huulen ja ikkunan välistä, vaiko mahdollisesti päistä?



On niitä ongelmia noissa premium-autoissakin. Tuolla mainittiin, että vettä menee aina ikkunatiivisteen välistä oven sisään.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=10729

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Janija - 16.09.21 - klo:10:35
Mutta mistä kohtaa ikkunatiivistettä se vesi sitten mahtaa vuotaa oven sisään?

Ei niitä varmasti saa ikinä täysin pitäviksi, tietyissä olosuhteissa taitaa kondensoidakin sinne kosteutta. Siksi on ne kosteussulut ovipahvin ja oven välissä sekä reiät ovien alaosassa veden poistumiseksi. Noissa ovikajareissa on ongelma tiivisteessä/kaiuttimen muovirungon halkeamisessa ja vesi tulee sitä kautta sitten sisälle. Kaiuttimien tiivistyksen kun laittaa kuntoon ei ongelmaa enää ole.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Daatta

Ovi ei ole missään tilanteessa täysin tiivis, pikemminkin sellainen veneen avotila -tyyppinen. Vettä kuuluukin tulla sisään, mutta sen pitää myös päästä hallitusti ulos oven alareunan aukkojen kautta. Kaiuttimen tiivisteiden mureneminen ja vuoto sitä kautta on ikävä sivujuonne. Jos ennakoivasti haluaa tiivistää, niin nimen omaan kaiuttimia. Butyylimassa on parasta, varmaan Sikakin käy.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

pela

Mulla oli tilanne kaiuttimien osalta sellainen että sen lisäksi että tiivisteet olivat murentuneet
niin myös kaiuttimien muovirungot olivat hajalla.
Uusissa kajareissa tiivisteet olivat vaihtuneet mustiksi eli mahdolliseesti materiaalia on muutettu.
Mutta popparilla jos ne lyö kiinni niin liitos on niin joustamaton että todennäköisesti myös uudet rungot murtuvat aikaa myötä.

Janija

Kiitoksia vastauksista myös aiempaan kysymykseeni.
Tosiaan tuo tiiviste taitaa olla niin paksu, että niittien kohdalta se menee syvemmälle ja väliltä saattaa jäädä lähes tiivistämättä.

Mitä tiivistystuotteisiin tulee, niin Sikahan valmistaa monia tuotteita liimaukseen ja tiivistykseen, myös butyylimassaa. Olen käsittänyt että Sika valmistaa laadukkaita tuotteita.

Sikan butyylimassan asennus pitäisi suorittaa yli 10 celsiusasteessa, joten täytyy katsoa tuleeko sitä ennen kevättä korjattua.

Janija

#159
Tsekkasin nuo kaikki kajarit. En viitsinyt alkaa poraamaan niitä auki, kun niissä näkyi olevan musta tiiviste, liekkö jotain uudempaa materiaalia kuten pela mainitsi. Ehkä kaiuttimet on vaihdettu jossain vaiheessa, kun autolla kuitenkin ikää 4v. Yhdestä ovipahvista puuttuikin kokonaan se klipsin kiinnityskohta, eikä se hajonnut mulla. Mutta sen lisäksi että klipsejä meni rikki, hajosi myös yksi tai kaksi muovista ovipahvin irroitustyökalua, Motonetista.

Vedin kuitenkin kaiuttimien ympärille ja väliin pursottaen Sikalastomer 710-butyylimassaa. Näissä kannattaa tarkistaa päiväys ettei ole mennyt vanhaksi. Niillä on parasta ennen vuosi valmistuksesta.

JussiP.

Vuosimallin 2014 golf ja lattiamatto märkänä & osin jo homehtunut. Huollon yhteydessä huomasivat ja sanoivat että vettä on valunut just noista murtuneista takakaiuttimen rungoista. Oon nyt kolme vuorokautta kuivatellut mattoa sisätilanlämmittimellä, auto on ulkona pressun alla ikkunat raollaan. Maton joutuu varmaankin vaihdattamaan, kustannusarvio oli jotain 1500,, kiva homma kun just sai huollattaa 1400, hihnan vaihto, jarrut jne. ja muuta kuluvaa. Keväällä meni myös tonni takajarruihin, iskareihin ja mihin muuhun lie mennytkään. Ihanan kallista.

Pakko olisi kuitenkin saada tuo liikenteeseen. Onkos noissa miten ollut etukaiuttimissa tätä samaa vikaa? Matto oli nimittäin märkä myös apukuskin puolelta edestä niin olisiko mitenkään voinut valua takaa eteen vai olisiko edestäkin rikki se kaiuttimen tiiviste/runko? Takaa avaan ovipanelit jokatapauksessa ja tiivistelen ne nyt väliaikaisesti jollain ettei enää uudelleen kastu, ei vain huvittaisi turhaan repiä edestä ovipaneleita auki kun ne on kuitenkin niin tiukassa.

ebayssä on myytävänä tuollainen setti. Lieneekö odotettavissakin että panelin kiinnikkeitä menee rikki irrotettaessa, mukana kun näyttää tulevan näitä:

https://www.ebay.com/itm/174748097043?epid=1231154460&hash=item28afcc5a13:g:Dy8AAOSwpnFgh8dS

Pitää vielä otsonoida tuo kun on matto kuivahtanut nyt kun on matto ollut raollaan niin haju autossa on sellainen perunakellarin ja hikisukan yhdistelmä että ei tuolla voi nyt edes pikaiseen kaupassa käydä.

o.b.

Nuo kiinnikkeet kannattaa ehkä hakea merkkiliikkeestä jos niitä menee rikki. Yleensä se on itse verhoilu, josta lohkeaa palanen tuon kiinnikkeen kohdalta.

M1k4

Motonetistä saa myös noita kiinnikkeitä. Omaan kotteron pahvit laitoin muinoin 3C passattiin Motonetistä ostetuilla kiinnikkeillä ja hyvin tarttui eikä pahvit rämise.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
10 x VW

JussiP.

Mietin vain että jos joutuu nuo kaiuttimet (ehkä?) uusimaan niin voisi samalla tilata ebaysta nuo missä on kíinnikkeitä mukana, säästäisi edes muutaman kympin ;D Merkkiliikkeessä kaiuttimet taisi olla jotain luokkaa 80, kpl

JussiP.

Otsikko on takajalkatilaan vettä mutta mites tuo etujalkatila? Sekin kun oli ainakin apukuskin puolelta märkä.
Kaiuttimen runko oli ihan silppuna kiinnitysten kohdalta ja kaiuttimen sai otettua käteen ilman työkaluja kun irrotin ovipahvin.



Tiiviste oli kuitenkin ehjän näköinen eikä siinä näkynyt jälkiä kosteudesta, voisiko etujalkatilan vesi olla kuitenkin peräisin jostain muualta ::)...
Kaikki kaiuttimet paitsi yksi menee jokatapauksessa vaihtoon mutta vieläkö jotain muuta pitäisi tarkistaa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: JussiP. - 12.10.21 - klo:20:34
Otsikko on takajalkatilaan vettä mutta mites tuo etujalkatila? Sekin kun oli ainakin apukuskin puolelta märkä.
Kaiuttimen runko oli ihan silppuna kiinnitysten kohdalta ja kaiuttimen sai otettua käteen ilman työkaluja kun irrotin ovipahvin.



Tiiviste oli kuitenkin ehjän näköinen eikä siinä näkynyt jälkiä kosteudesta, voisiko etujalkatilan vesi olla kuitenkin peräisin jostain muualta ::)...
Kaikki kaiuttimet paitsi yksi menee jokatapauksessa vaihtoon mutta vieläkö jotain muuta pitäisi tarkistaa.

Minun ex-Golffiin korjattiin takajalkatilan vesiongelma hyvällä vastaantulolla ja silloin VW Center Airportissa vaihdettiin myös etukaiuttimet vaikka en ollut edessä mitään kosteutta huomannut. Kommentti huoltoaikaa varatessa oli tyyliin "rikki ovat kuitenkin joka nurkasta".

Auto oli tuolloin hitusen vajaa 5v vanha.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

JussiP.

Tämä setti 1700, eikä sisällä etukaiuttimia, tai mitään muutakaan
selvitystä miksi etumatto myös märkä.. Varmaan sitten korjauksen yhteydessä
tekisivät uuden "yllättävän löydöksen, tonni kiitos lisää. Ei tällaista ole koskaan ollut ennen" nice :o




En arvellut ottaa.. Lattiamaton pesu, kaiuttimien vaihto ja tiivistys ja lopuksi auton otsonointi.. Sillä pakko mennä.

o.b.

Osien hinta tuossa on noin 1150,, joista kallein tuo lattiamatto, hieman vajaa 700,. Eristeen hinta noin 220,. Se saattaa olla se haastavin saada pestyä/kuivattua.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.10.21 - klo:15:52
Nuo kiinnikkeet kannattaa ehkä hakea merkkiliikkeestä jos niitä menee rikki. Yleensä se on itse verhoilu, josta lohkeaa palanen tuon kiinnikkeen kohdalta.

Mulla ois näitä merkkarilta ostettuja kiinnikkeitä jemmassa. Oli tarkoitus tehdä vaimennukset oviin ja varalle ostin niitä, kun olin varma että näitä menee rikki. Mutta uus auto jo tulossa ja taitaa jäädä kiinnikkeet ylimääräiseksi. Oulussa on, mutta kirjeellä noi liikkus.  ;)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 12.10.21 - klo:23:16
Mulla ois näitä merkkarilta ostettuja kiinnikkeitä jemmassa. Oli tarkoitus tehdä vaimennukset oviin ja varalle ostin niitä, kun olin varma että näitä menee rikki. Mutta uus auto jo tulossa ja taitaa jäädä kiinnikkeet ylimääräiseksi. Oulussa on, mutta kirjeellä noi liikkus.  ;)
Hinta muistaakseni merkkarilla 1,36, per kpl, joten rikastumaan noilla et pääse ;D

MikHei

Joo ei pääse, vaan jollekkin tarvitsevalle tulis kotiin asti kourallinen mulle tarpeetonta tavaraa.  ???
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

JussiP.

Ei kyllä tuo uusi tiiviste sen fiksummalta vaikuta kuin vanhakaan. Taidan mennä massa + pultti kiinnityksellä..


Janija

No jos tiivisteen materiaali muuttunut sellaiseksi ettei haperru, niin varmasti parempaa kuin vanha. Paino sanalla jos.

los los

Lainaus käyttäjältä: JussiP. - 12.10.21 - klo:20:34
Otsikko on takajalkatilaan vettä mutta mites tuo etujalkatila? Sekin kun oli ainakin apukuskin puolelta märkä.
Kaiuttimen runko oli ihan silppuna kiinnitysten kohdalta ja kaiuttimen sai otettua käteen ilman työkaluja kun irrotin ovipahvin.



Tiiviste oli kuitenkin ehjän näköinen eikä siinä näkynyt jälkiä kosteudesta, voisiko etujalkatilan vesi olla kuitenkin peräisin jostain muualta ::)...
Kaikki kaiuttimet paitsi yksi menee jokatapauksessa vaihtoon mutta vieläkö jotain muuta pitäisi tarkistaa.
Aika yleistä vedentulo etujalkatilaan johtuu pyyhkiöiden alla oleva kaukalo täyttyy roskista.Tällöin vesi valuu jalkatilaan.

PSI1980

Sama projekti myös täällä menossa, vuosimallit 14 ja 16


Ananasakäämä

2016 Farkku-golffi, molemmat takaovet vuosi sisään. Ei onneksi suuria määriä, pieni lätäkkö oli muovimatolla. Ostin auton äskettäin liikkeestä ja ilmoitin heille että homma pitää korjata ja korjasivatkin veloituksetta. Kuulemma uudet kaiuttimet ja lisätiivistys jollain silikonilla/liimalla.

Korjasivat myös automaattivaihteistossa olleen mikrokytkinvian veloituksetta. Onneksi kävin lukemassa täällä tyyppiviat niin oli helppo huomata tuo vesi tuolla lattialla.

Ananasakäämä

2016 Farkku-golffi, molemmat takaovet vuosi sisään. Ei onneksi suuria määriä, pieni lätäkkö oli muovimatolla. Ostin auton äskettäin liikkeestä ja ilmoitin heille että homma pitää korjata ja korjasivatkin veloituksetta. Kuulemma uudet kaiuttimet ja lisätiivistys jollain silikonilla/liimalla.

Korjasivat myös automaattivaihteistossa olleen mikrokytkinvian veloituksetta. Onneksi kävin lukemassa täällä tyyppiviat niin oli helppo huomata tuo vesi tuolla lattialla.

TemeW

Näin se tämä osuu omallekin kohdalle, auto 2019 vuosimallia, ajettu 70tkm. Oikeasta takaovesta vettä sisään.
Nappasin ovipahvin irti ja paljastui että kaiuttimen tiiviste on ehjä, mutta tuo muovikaulus oli haljennut parista kohtaa.
Ebaysta uusi kaiutin 24,, jossa ehjä muovikaulus. Tiivisteen vaihdoin suoraan toisenlaiseen ja laitoin kiinni peltiruuveilla. Nyt sitten sadekelejä tai seuraavaa auton pesua odottamaan, josko vettä tulee vielä sisään.
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

pekka karvonen

Parin päivän kovemmat sateet pääsi täälläkin -15 hb golffin takajalkatilan kumimatoille. Eli purku-, rakenteenmuutos- ja tiivistyshommia tiedossa. Vai onko helpoin ja nopein napata takaikkunoiden moottoreilta piuhat irti ja tiivistää ikkunan tiiviste jollaki Sika tuotteella ja ajella mutkasta tietä näkymättömiin ;D Pörhön marmorilla asiointi ei ole vaihtoehto missään nimessä ellei kettuillessaan käy tyyppiviasta mainitsemassa :P

JussiP.

Apukuskin puolen matto taas märkä ;D Onneksi ei jatkuvasti tarvitse autoa, mistähän tuota vuotoa tällä kertaa lähtisi metsästämään..

Raitisilmasuodattimen ympäristö oli kuiva ja puhdas, mitä nyt vähän pölyinen ja vähän irtoroskaa..





Vuosi sitten asennettu kaiutin oli ehjä rungoltaan & butyylimassalla tehty tiivistys ehjä.

Pitäisiköhän sitä tuo oven tiiviste vaihtaa, tuntui kostealta heti tuosta kynnyslistan alta ja siinä olikin kosteutta. Saattanut tietysti tulla lattiamatostakin.


Mitenkäs se ilmastoinnin kondensointiputki, minkälainen operaatio se on kaivella esille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy