1.2 TSI ilmastoinnin äänet ja taustapeilin räminä

Aloittaja teraja, 22.07.17 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

teraja

Minulla on kesäkuun alussa käyttöönotettu 1.2 TSI DSG manuaali-ilmastoinnilla, ja tuosta olisikin kysyttävää. Ajettu on n. 3000km. Ilmastoinnit eri autoissa ja moottoreissa kun pitää erinäisiä luontaisääniä ja käyttäytyvät vaihtelevasti...

Kuuluuko tuosta kuulua tyhjäkäynnillä ilmastoinnin päällelaiton yhteydessä selkeä suhina hetken aikaa, selvä ääni, kun kaasu lähtee liikkeelle? Ajossa kuuluu pientä sirinää sekä matalissa nopeuksissa kuuluu myös hiljainen kaasun suhina.

Onko kaasuvajausta vai luonnollisia ääniä tässä autossa ja koneessa?

Toinen ärsyttävä ääni on taustapeilin räminä. Peilinä tummentuva versio ja epätasaisella pinnalla (riittää hyvin karkea asfalttikin) resonoi ikävästi. Loppuu, kun peilistä ottaa kädellä kiinni. Onko yleistä? Täytyy tehdä melkein takuuhuoltokeikka.

the_raz

Ainakin tuo peilin räminä kuului itsellänikin. Myyjäliike liimasi joku osa peilissä paremmin kiinni takuukorjauksena, ja räminä loppui siihen. Kannattaa siis selvittää myyjän kanssa.


Timbali

Itselläni on alle 1000km ajettu 1.2tsi Fabia ja selvä sirinä/sirkutus kuuluu ilmastoinnista, etenkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Jos kytken ilmastoinnin pois päältä, sirinä häviää. Itse yhdistän ääneen ilmastoinnin kytkeytymiseen. Parhaiten ääni kuuluu tosiaan kevyessä moottorijarrutukseasa. Todella ärsyttävä ääni, saatan käyttää pian pajalla, jos ääni jatkuu tai pahenee. Vaikea mieltää ääntä normaaliksi, uuteen autoon kuuluvaksi.

Onko muilla havaintoa vastaavasta ilmastoinnin sirinästä?

-ruoska-

Tässä minun laitteessani kuuluu jotain hentoa sirinää etuoikealta ihan pintakaasulla, jotenkin olen mieltänyt sen turboon liittyväksi ääneksi. Ilmastointi kyllä pysyy suhteellisen hiljaisena.

repomies

Lainaus käyttäjältä: teraja - 22.07.17 - klo:08:43
Kuuluuko tuosta kuulua tyhjäkäynnillä ilmastoinnin päällelaiton yhteydessä selkeä suhina hetken aikaa, selvä ääni, kun kaasu lähtee liikkeelle? Ajossa kuuluu pientä sirinää sekä matalissa nopeuksissa kuuluu myös hiljainen kaasun suhina.

Sinänsä kaikissa kylmälaitteissa on jokseenkin normaalia jos kylmäaineen liike pitää pientä ääntä, siellähän tapahtuu nesteen kiehumista ja aine liikkuu putkissa ja paisuntaventtiilin läpi.

Mutta vaikka nämä kylmälaitteiden äänet monesti kuuluvat niin täytyy tunnustaa että ikinä minulla ei ole ollut niin hiljaista autoa, että niissä ilmastoinnin kylmäaineen liike olisi kuulunut. Uusissa autoissa on kai myös uusi kylmäainetyyppi, voisiko liittyä sitten siihen? Tuota kannattaisi kysyä huollon puolelta.

teraja

Kiitoksia vastauksista. Peili siis ainakin laitetaan kuntoon.

Tuo ilmastoinnin sirinä ei ole kaasuuntumisen ääntä - sehän on enemmänkin suhinaa ja kuuluu kyllä hetken, kun ilmastointi käynnistyy ensi kerran auton käynnistyksen jälkeen. Sirinä on enemmänkin mielestäni itse kompressorista ja kuten joku totesi, kuuluu moottorijarrutuksessa voimakkaimmin (kuten itse asiassa tuntuu myös itse ilmastointikin olevan moottorijarrutuksessa "tehokkaampi" kuin kaasulla ajettaessa).

Täytyypi varata aika takuutarkistuksiin.

Timbali

Lainaus käyttäjältä: teraja - 19.08.17 - klo:17:31
Kiitoksia vastauksista. Peili siis ainakin laitetaan kuntoon.

Tuo ilmastoinnin sirinä ei ole kaasuuntumisen ääntä - sehän on enemmänkin suhinaa ja kuuluu kyllä hetken, kun ilmastointi käynnistyy ensi kerran auton käynnistyksen jälkeen. Sirinä on enemmänkin mielestäni itse kompressorista ja kuten joku totesi, kuuluu moottorijarrutuksessa voimakkaimmin (kuten itse asiassa tuntuu myös itse ilmastointikin olevan moottorijarrutuksessa "tehokkaampi" kuin kaasulla ajettaessa).

Täytyypi varata aika takuutarkistuksiin.

Ilmoittele mitä siellä tarkastuksissa ilmenee, vai ilmeneekö mitään. Itse en taida vielä jaksaa viedä katsottavaksi. Omistin aiemmin uuden Dacian, mikä kuulosti aivan höyryveturilta kun ilmastoinnin kytki päälle.   :D

teraja

Lainaus käyttäjältä: Timbali - 19.08.17 - klo:21:47
Ilmoittele mitä siellä tarkastuksissa ilmenee, vai ilmeneekö mitään. Itse en taida vielä jaksaa viedä katsottavaksi. Omistin aiemmin uuden Dacian, mikä kuulosti aivan höyryveturilta kun ilmastoinnin kytki päälle.   :D
Juu, laitan tietoa sitten tähän ketjuun. Katsotaan nyt kuinka pian itsekään saan tuon aikaiseksi tehdä...

Timbali

Lainaus käyttäjältä: teraja - 19.08.17 - klo:17:31
Kiitoksia vastauksista. Peili siis ainakin laitetaan kuntoon.

Tuo ilmastoinnin sirinä ei ole kaasuuntumisen ääntä - sehän on enemmänkin suhinaa ja kuuluu kyllä hetken, kun ilmastointi käynnistyy ensi kerran auton käynnistyksen jälkeen. Sirinä on enemmänkin mielestäni itse kompressorista ja kuten joku totesi, kuuluu moottorijarrutuksessa voimakkaimmin (kuten itse asiassa tuntuu myös itse ilmastointikin olevan moottorijarrutuksessa "tehokkaampi" kuin kaasulla ajettaessa).

Täytyypi varata aika takuutarkistuksiin.

Käytin omaani merkkikorjaamolla tarkistuksessa. Eivät kuulemma kuulleet ääntä ollenkaan, vaikka oli käyty kahteen kertaan koeajolla. Mitään vikaa ei myöskään tietysti löytynyt. Ilmastoinnin kaasumäärä oli tarkistettu ja se oli kuulemma täysin kunnossa. >:(

Kävin koeajamassa toisen, samalla koneella varustetun esittelyauton ja se ei mielestäni pitänyt minkäänlaista ääntä. Ajelin oman auton kotiin ja siellähän se sirinä oli tuttuun tapaan, välillä kuuluu selkeämmin ja välillä vähemmän, mutta siellä se on. Täytyy varmaan katsella, josko se voimistuisi ajan kanssa tai jotain... muutakaan en oikein voi. Voihan se sirinä vähentyä kun kelit kylmenee.

the_raz

Minull akuului myös hiljainen sirinä ajoittain kun ajoi n 60 km/h uudella asfaltilla. Ã,,äni alkoi yhtäkkiä, ja sitten taas hiljeni hetken päästä.Siihen oli syynä vääränmuotoinen ilmaputki (olisiko ollut ilmastointiin liittyvä).
Se vaihdettiin huolto-ohjeen mukaisesti merkkihuollossa, ja sen jälkeen ei ole enää kuulunut sirinää. Oma auto on ensimmäisiä Faba III  Suomessa, toimitettu maaliskuussa 2015

MikHei

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 30.08.17 - klo:22:15
Minull akuului myös hiljainen sirinä ajoittain kun ajoi n 60 km/h uudella asfaltilla. Ã,,äni alkoi yhtäkkiä, ja sitten taas hiljeni hetken päästä.Siihen oli syynä vääränmuotoinen ilmaputki (olisiko ollut ilmastointiin liittyvä).
Se vaihdettiin huolto-ohjeen mukaisesti merkkihuollossa, ja sen jälkeen ei ole enää kuulunut sirinää. Oma auto on ensimmäisiä Faba III  Suomessa, toimitettu maaliskuussa 2015

https://www.youtube.com/watch?v=5vSfCYqcpyg Videossa ääni ehkä vähän kärjistyy, itsellä tuo kuuluu omaan korvaan vaimeampana. Mulla siis käytettynä ostettu 2013 vuoden 1.4Tsi ja menossa maanantaina kyseisen haitariputken vaihtoon.

Se on N80 venttiilille menevä haitariputki. Polttoainetankissa syntyvä bensahöyry virtaa tätä putken pitkin ja tietyissä tilanteissa putken mallista johtuen syntyy viheltävän/kitisevän ääni. Vaihtavat huollossa nyt mulle sileän kumiletkun tilalle.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

teraja

Lainaus käyttäjältä: Timbali - 24.08.17 - klo:18:31
Käytin omaani merkkikorjaamolla tarkistuksessa. Eivät kuulemma kuulleet ääntä ollenkaan, vaikka oli käyty kahteen kertaan koeajolla. Mitään vikaa ei myöskään tietysti löytynyt. Ilmastoinnin kaasumäärä oli tarkistettu ja se oli kuulemma täysin kunnossa. >:(

Kävin koeajamassa toisen, samalla koneella varustetun esittelyauton ja se ei mielestäni pitänyt minkäänlaista ääntä. Ajelin oman auton kotiin ja siellähän se sirinä oli tuttuun tapaan, välillä kuuluu selkeämmin ja välillä vähemmän, mutta siellä se on. Täytyy varmaan katsella, josko se voimistuisi ajan kanssa tai jotain... muutakaan en oikein voi. Voihan se sirinä vähentyä kun kelit kylmenee.
Tänään oli oma auto takuuhuollossa. Ilmastointi sai ehjän leiman, eli sirinää ei kuultu ja kylmäainekin oikealla määrällä. Taustapeilin räminä korjattiin, joku johtonippu peilin sisällä pääsi heilumaan ja sen ympärille laitettiin sukkaa ja kiinnitettiin peilin sisäseinämään.

Näillä siis mennään ja ilmastointia pitää seurata. Sirinä sieltä toki tuli jo kotiinajettaessa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy