Q5 loota paskana ? Onko kokemuksia

Aloittaja Quutamolla, 05.07.17 - klo:19:32

« edellinen - seuraava »

Quutamolla

Terve. Tuli hankittua Q5 2010 TDI vai mikä lie, mallia joku vuosi sitten. Vaimo on ajanut sen "loppuun" (230 000 km). Olemme toinen omistaja ja alusta asti auto on silloin tällöin sammunut valoissa, nykäisee ja sammuu pysähtyessä. Erityisesti kylmänä. Diagnoosi Käyttöautosta : DSG korjaussarja ja mahdollisesti kytkin.noin 6000 e. Virossakin olisi maksanut 4500 e, ja siellä todettiin, että noin 200 tkm:ssa näissä menee loota. Onpa tuosta vaihdettu etuvetonivelet  ja muutakin pientä.  Vika on merkillinen, nyt kesällä ei juuri oireile, mutta talvella pahempi. Nyt juuri tuntuu, että ei enää ikinä Audia.. Onko kokemuksia lootasta tai sen korjaamisesta..

-karppa-

Onko ikinä vaihdettu vaihdelaatikkon öljyjä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quutamolla

On vaihdettu, olisiko ollut sinä 180 tkm kohdalla..siloin vika poistui hetkeksi. Muutenkin vika ei tunnu loogiselta, esim kostealla esiintyy useammin. Korjaamojen vikakoodien mukaan ainakin korjaussarja tarvittaisiin..jopa tosiaan myös kytkin. Suolaisin arvio oli 6700. Muutenhan auto toimii hyvin, mutta noilla kilometreillä laittaa jo miettimään, että takooko siihen vielä rahaa..vai tuleeko siitä ongelmajätettä.

Quutamolla

Suoraan sanottuna tekisi mieli ottaa yhteyttä Audi-maahantuontiin tms. ja vähän tiedustella Onko vaihdelaatikon hajoaminen todella melko kalliin auton tyyppivika ? On tullut ajettua joskus Volvo V 70 ja Opel Zafira yli 400 tkm eikä hädän päivää..

RSOCUstin

Maahantuojaan vaan yhteyttä. Voi matka loppua jos lähtee ohittaan tai kiihdyttää ripeästi risteyksestä pikkuväliin.

Samoja oireita oli itellä DSG7 Skodassa. Talvella paukutteli vikakoodeja, oli kulmikas ja kesällä periaatteessa ok.
285tkm ajettuna vähän uudempaa laatikkoa 160tkm ja mekatronikkaa 30tkm tilalle. Olihan siellä metallipurua ja osaa jo irti kun vain parittomat toimi loppumetreillä.
Oli 1v/30tkm aikaisemmin otettu mekatroniikka irti ja putsattu metallisilpusta sekä vaidettu öljyt yms.

Ei nää kestä.

Quutamolla

..tulipa vilkaistua tuolta kv-foorumilta, aika monella näkyy olevan "stalling problems" juuri samanikäisten DGS laatikoiden kanssa. USA.ssa Audi jopa jatkoi takuuta 10 vuoteen tai 100 000 mailia.. Kas kun ei asiasta puhuta Suomessa ?

M@s@

Kyllähän se siltä tosiaan kuulostaa että ensin kannattaa laitettava mekatroniikan korjaussarja, sitten kokeilu ja kytkinten diagnoosi ja huonommassa tapauksessa sitten vielä uusi kytkinpakka.
A4 Allroad & T-Roc 4motion

Jultsu

Ja jokatapauksessa pysytellä konsernipeleistä erossa tulevaisuudessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

maileri

Noita mekatroniikoita ja kytkimiä on vaihdettu paljon näihin Q5:siin 200tkm molemmin puolin. Kysymys kuuluu tuleekohan tuo vika enää pelkällä mekatroniikan vaihdolla kuntoon? Onko metallisilppua mukana laatikkoöljyissä? Silloin kannattaa varmaan myös harkita uutta lootaa (0B5) hintaan 10 727â,¬ + työt 660â,¬.

Tai sitten yksi vaihtoehto on koko laatikon korjauttaminen recrolla Latviassa.

M@s@

Juttu on siinä että kytkimen kuntoa et voi diagnosoida ellet tiedä että mekatroniikan kytkinventtiilit ovat kunnossa (ne voivat kulua ja siis tulevat korjaussarjassa). Siksi ensin korjaussarja ja sitten tarvittaessa kytkin. Koko mekatroniikkaa ei 0B5 laatikkoon tarvitse enää laittaa kuin äärimmäisen harvoin.
A4 Allroad & T-Roc 4motion

maileri

En tiennyt mekatroniikan korjaussarjasta. Mihin 0B5 laatikon vaivoihin tuo on pääasiallinen korjaustapa? Mitä tuo repair kit maksaa ja saako sitä marmorin kautta?

Trackpad

Ompahan Audilisää. Mulla meni MY13 octavista DSG 77k kohdalla. Uuden kytkimen vaihto ja työt päälle alta 2kâ,¬. Toki onhan tuo Audin loota nyt eri muutenkin mutta silti.

Toivottavasti saat kuntoon.

kailinds

Mekatroniikkavikojen lisäksi Q5:ssa (ja A4 & A5) on sellainen mukava tyyppivika, että vasemman puolen vetoakselin laakeri kilahtaa jossain vaiheessa 100tkm jälkeen, yleensä 150tkm jälkeen. Sen rikkoutuminen aiheuttaa sen, että laakeri rikkoo laakeripesän, joka sattuu olemaan vaihdelaatikon kuoressa. Väljään laakeripesään on hankalaa laittaa uutta laakeria, joskin ainakin Pörhö tekee tuota Oulussa.

Uudesta vaihdelaatikosta tuleekin sitten sellainen mukava 14000â,¬ lasku jos marmorilla teettää. Kunnostetun käytetyn laatikon saa Hollannista tai Baltiasta n. 5000-6000â,¬.

Tällaisen traumaattisen kokemuksen kokeneena ja Audi Centeristä lähinnä vittuilua saaneena (auto tuotu Saksasta), niin päätimme, että meidän perheeseen ei tule ikinä enää VAG-konsernin autoja. Ellei sitten joskus päädy ottamaan firman leasingautoa. Nykyään mennään Stuttgartin ja Münchenin tuotteilla.

maileri

Mihin perustat väitteesi, että vasemman puolen vetoakselin laakeri on tyyppivika? Onko Audi myöntänyt tämän? Jos on, niin silloinhan Audi olisi korvannut ainakin osan korjauksesta?

14 000 ei pidä paikkansa. Marmoritiskiltä saa lootaa (0B5) hintaan 10 727â,¬ + työt 660â,¬.


multsi

Mihin ihmeeseen nämä maahantuojan hinnat perustuvat? Vedetäänkö ne oikeasti aivan arpomalla siten, että ollaan kirjoiteltu numeroita lappuihin, joita vedetään sitten hatusta. Ei tuollaisen laatikon hinta valmistajalle ole kuin joitain satasia veikkaisin. Absurdia miettiä, että yhden audin laatikon hinnalla voi ostaa uuden pikkuauton.

Geoman

Osien hinnat perustuvat siihen, että kun niistä hyvitetään 50 % maahantuoja saa osalle vielä täyden katteen.

Lahjaksi et saamitään. Saat vain tunteen että sait lahjan.

kailinds

Lainaus käyttäjältä: maileri - 19.01.18 - klo:12:49
Mihin perustat väitteesi, että vasemman puolen vetoakselin laakeri on tyyppivika? Onko Audi myöntänyt tämän? Jos on, niin silloinhan Audi olisi korvannut ainakin osan korjauksesta?

14 000 ei pidä paikkansa. Marmoritiskiltä saa lootaa (0B5) hintaan 10 727â,¬ + työt 660â,¬.

Siihen, että olen muutamasta huoltofirmasta kuullut asian. Heput on olleet Audilla/VV-Autolla töissä mekaanikkoina, joten tietävät, mistä puhuvat. Koskee nimenomaan alkupään autoja, johonkin 2011 asti. 2010 autoissa ollut jopa sellaista, että ehkä laakeri on alkanut pyörimään laakeripesässä hajottaen laatikon kuoren. Eli surkeat toleranssit. Näitä Audi on korjannut takuuseen. Muuta Audi ei myönnä, tietenkään. Laakeri 50â,¬ + työt x kaikkien autojen määrä on sen verran iso kustannus, että kannattaa olla hiljaa. VV-Auto ei voi tehdä mitään, koska päämies käskee kieltämään.

Ainakin 3-litraisen Q5:n laatikon korjaushinta oli 14000â,¬ töineen. Hyvä väittää, että ei pidä paikkaansa, kun mulle lyötiin "tarjous" nenän eteen. Kai mä nyt tiedän, mistä puhun. Ei tämä mitään hevosmiesten tietotoimiston juttua ole.

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten tälle Quutamolla -kaverille kävi? Koska vaiva kuulostaa juurikin tuolta rikkoontuneelta laakerilta - se meinaan nykäisi juuri pysähtyessä.

jarkko_h

#17
Otsikon aiheeseen. Onhan nämät lootat outoja ominaisuuksia täynnä ja kallita korjata. Viron ja Latvian läheisyyttä kannattaa hyödyntää, jos ei jaksa tapella maahamtuojan ja myyjääliikkeen 200% myyntikatteellisten "goodwill" tarjousten kanssa.

Kokemuksia anonyymit audi dsg -uhrit foorumilta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?s=6efbba96e1bcce88fe49f3b24bdf4454&t=98484&page=3

ile

Lainaus käyttäjältä: kailinds - 01.03.18 - klo:16:22
Siihen, että olen muutamasta huoltofirmasta kuullut asian. Heput on olleet Audilla/VV-Autolla töissä mekaanikkoina, joten tietävät, mistä puhuvat. Koskee nimenomaan alkupään autoja, johonkin 2011 asti. 2010 autoissa ollut jopa sellaista, että ehkä laakeri on alkanut pyörimään laakeripesässä hajottaen laatikon kuoren. Eli surkeat toleranssit. Näitä Audi on korjannut takuuseen. Muuta Audi ei myönnä, tietenkään. Laakeri 50â,¬ + työt x kaikkien autojen määrä on sen verran iso kustannus, että kannattaa olla hiljaa. VV-Auto ei voi tehdä mitään, koska päämies käskee kieltämään.

Sama juttu A6:ssa, mistä muistaakseni lueskelin joko täältä tai Audifinssissä. Olin jopa siinä uskossa, että myös tuoreammissa peleissä tuo voi huonolla tuurilla tulla eteen kuin vain max 2010-2011 asti. Toinen juttu on kyllä sitten kuinka todennäköinen tuo on.

kailinds

Juu, A6 & A7 hajoilee DSG:T myös siinä 200tkm paikkeilla. Just yks kaveri kertoi, että oli käynyt Espoossa autoliikkeessä, jossa oli ollut piha täynnä laatikkovikaisia A6/A7-autoja. Niitä saa kuulemma pilkkahintaan Saksasta ja sitten nää firmat teetättää laatikkorempan Latviassa edullisesti ja myyvät autot suomalaisille hyvällä katteella.

Tiedä sitten, onko ne Tiptronicilla varustetut bensamallit parempia kestävyydeltään.

ile

Lainaus käyttäjältä: kailinds - 01.03.18 - klo:22:11
Tiedä sitten, onko ne Tiptronicilla varustetut bensamallit parempia kestävyydeltään.

Isompaan bensaan tai Bi-TDIhin istutettu ZF:n laatikko ei bmw-forumien mukaan sen ihmeellisempi ole kuin S-Tronic keston osalta. Onneksi sentään tuo pitkittäiskoneen S-tronic ei todellakaan yhtä huonossa maineessa ole kuin mitä poikittaiskoneen laatikot. Eipä noista niin paljon juttua löydy ja täälläkin on muuten joku hyvä ketju missä on lueteltu kaikki DSG/S-tronic variaatiot. Noilla laatikoillahan ei keskenään paljon tekemistä ole.

Nyt taloudessa toinen normi 7v S-tronic pitkittäin eikä kummassakaan ole ollut mitään ihmeellistä <kopkop>. Edellisellä olin toinen omistaja ja ajelin 90-150tkm välin ilman mitään ongelmia. VV-auton logienkaan mukaan edellinenkään omistaja ei ihme kyllä joutunut vaihtamaan kuin yhden etupyörän laakerin ja siinä se.

Q5:n kilsat on kyllä pahat ja liikettä/maahantuojaa auttaa tämä klassinen "auto tulee ikäistään/kilsojaan parempaan kuntoon" -tulkinta, jolloin vastaantulot ovat varmasti nihkeitä. Itse varaisin muutaman päivän lomaa ja veisin biilin Viroon ihmeteltäväksi.

Quutamolla

Tervehdys, aloitin tämän ketjun jokin aika sitten. Samaisella Q5:lla on nyt 285 tkm mittarissa. Meinasin jo korjauttaa laatikon Erikoisauto Oy / Vantaalla, joka on keskittynyt näihin. Siellä olisi laitettu korjaussarja ja kytkimet hintaan 2850 e, koko p..ska. Melko iso ero Audin (8-10000 e ) ja muiden merkkikorjaamojen sekä Baltian korjaamoihin (4-8000 e) arvioon. Noh, vaihdettiin kuukausi sitten vaihdelaatikon öljyt. Öljyä tuli ulos vain reilu puolet siitä mitä piti. Edellisessä huollossa ei ilmeisesti osattu vaihtaa. Nyt saatiin lootaan 7 litraa niin kuin pitääkin. Ja se yllätys - loota toimii kuin ajatus ? Pointtini on nyt se, että kuka / mikä kusettaa ? Useat ammattilaiset ovat heittäneet, että "kaikki" on korjattava ja k.a kieppuu 5-10 teu:n välillä.. kun... v...u sentään, kysymys saattaa olla vain kunnollisesta öljun vaihdosta 60 tkm välein, mutta sitähän ei Audi-korjaamojenkaan kannata edes kertoa ? Vanha Q5 tulee aina vaan paremmaksi etenkin näissä lumiolosuhteissa :) 

ile

Lainaus käyttäjältä: Quutamolla - 31.01.19 - klo:23:28
Noh, vaihdettiin kuukausi sitten vaihdelaatikon öljyt. Öljyä tuli ulos vain reilu puolet siitä mitä piti. Edellisessä huollossa ei ilmeisesti osattu vaihtaa. Nyt saatiin lootaan 7 litraa niin kuin pitääkin. Ja se yllätys - loota toimii kuin ajatus ? Pointtini on nyt se, että kuka / mikä kusettaa ? Useat ammattilaiset ovat heittäneet, että "kaikki" on korjattava ja k.a kieppuu 5-10 teu:n välillä.. kun... v...u sentään, kysymys saattaa olla vain kunnollisesta öljun vaihdosta 60 tkm välein, mutta sitähän ei Audi-korjaamojenkaan kannata edes kertoa ? Vanha Q5 tulee aina vaan paremmaksi etenkin näissä lumiolosuhteissa :)

Vähän sellainen fiilis, että nuo laatikon ongelmat tiettyjen normijuttujen yleisyyden pohjalta korjaamot vain arvioivat kulut. Ja parempihan se on lyödä varman päälle kuin jälkikäteen kainosti kysellä, että mitäs tehdään kun meni 2000e yli arvion. Lisäksi kyselijöitä voi olla esim kolminkertainen määrä kuin vastaavasti korjattavia vehkeitä. Mitä siinä älyttömästi pistää paukkuja ja omaa aikaa - kunhan omalla perstuntumalla päättelee mistä kyse ja mitä mahdollisesti maksaa.

Taas maksaisinko siitä ensin esim puolen päivän työn, että korjaamo varmistaa mistä kyse jonka jälkeen vasta antaa mitään arviota korjauksesta - no en mielellään.

Juuri sopivasti ehkä vähän tähän kulmaan omakohtainen esimerkki. Ensimmäistä kertaa ikinä missään rinkuloissani syttyi moottorin vikavalo syyskuussa. Tsekkasin itse vikamuistin ja syynä Bank 1 / Sensor 3 - exhaust temp sensor. Nollailin ja siinä seurailin miten tuo käyttäytyy. Ja kun taas tuli viikkoa myöhemmin vikavalo, varasin ajan vaan helposta ja edukkaasta ei-merkkihuollosta ja kerroin mitä pitäisi varmasti tehdä. Orggisosa tilaukseen, vaihto, työt kiinteä 100e.

Tuosta sitten meni viikkoja ja vikavalo syttyi uusiksi ja sama virheilmo. Siinä mietittiin korjaamon kanssa voisiko kaapeloinnissa tai DPF:ssa olla jotain, mutta laskin että kun polttokin normina menee, nollaan vielä kerran ja ajan yhden pidemmän reissun kun vian tullessa oli tullut ajeltua reilusti nurkka-ajoa. No valo ei syttynytkään - vasta kuin tammikuussa ja sama juttu. Kun normihuolto oli lähellä laskin, että no antaa marmorin katsoa. Diagnostiikkapaketti ja vianselvitys 195e ja lopputuloksena, että taisi käydä niin että aikaisempi vaihdettu anturi ei ollut se viallinen. Tsekit ennen, logitus jälkikäteen, vaihtotyö 70e + tietty tuo diag.paketti.

Ehkä tuolla tietyllä esiselvityksellä ja hintalapulla saa sitten tarkempaa tulostakin. Toinen juttu itsellänikin vain oli se, etten siitä mielellään maksa mitään tai ainakaan paljoa.

vwmies

Olen aina ajanut manuaalilla lyhyttä Saab 900 jaksoa (oli janoinen... :() lukuunottamatta. Jos ATM ei toimi kuten pitääkin, käsittääkseni öljyt kannattaa ensin vaihdattaa jossain asiantuntevassa (ei marmorilla  >:() liikkeessä. Jollei en jälkeen lähde toimimaan, niin sitten miettii seuraavaa siirtoa. Onko askin huollot yleensäkään tehty oikein ja ajallaan ?
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quutamolla - 31.01.19 - klo:23:28
Tervehdys, aloitin tämän ketjun jokin aika sitten. Samaisella Q5:lla on nyt 285 tkm mittarissa. Meinasin jo korjauttaa laatikon Erikoisauto Oy / Vantaalla, joka on keskittynyt näihin. Siellä olisi laitettu korjaussarja ja kytkimet hintaan 2850 e, koko p..ska. Melko iso ero Audin (8-10000 e ) ja muiden merkkikorjaamojen sekä Baltian korjaamoihin (4-8000 e) arvioon. Noh, vaihdettiin kuukausi sitten vaihdelaatikon öljyt. Öljyä tuli ulos vain reilu puolet siitä mitä piti. Edellisessä huollossa ei ilmeisesti osattu vaihtaa. Nyt saatiin lootaan 7 litraa niin kuin pitääkin. Ja se yllätys - loota toimii kuin ajatus ? Pointtini on nyt se, että kuka / mikä kusettaa ? Useat ammattilaiset ovat heittäneet, että "kaikki" on korjattava ja k.a kieppuu 5-10 teu:n välillä.. kun... v...u sentään, kysymys saattaa olla vain kunnollisesta öljun vaihdosta 60 tkm välein, mutta sitähän ei Audi-korjaamojenkaan kannata edes kertoa ? Vanha Q5 tulee aina vaan paremmaksi etenkin näissä lumiolosuhteissa :)

Eli öljyt olisi pitänyt vaihtaa huuhtelemalla, mutta merkkarilla ei ollut laitteita?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy