Kirjoittaja Aihe: Vetokoukku - DIY jälkiasennus  (Luettu 852 kertaa)

Poissa Juna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« : 18.06.17 - klo:09:45 »
Terve,

Suunnittelen vetokoukun hommaamista, auto on vuoden 2000 Passat Variant 1.8 manuaali. Halvalla pitäisi selvitä, eli varmaankin kiinteä koukku ja asennus itse.

Onko eri valmistajien, esim. Kovil, Bosal ja Westfalia (tai ehkä Saksan eBay / Motonet halpamerkki), koukuilla tai sähkösarjoilla merkittäviä eroja asennuksessa tai käytettävyydessä? Onko koukun valmistajan lisäksi jotain muuta huomioitavaa? Onko koukun tyypillä - kiinteä vrt. irroitettava - vaikutusta auton jälleenmyyntiarvoon?

Kiitos

Juna

Poissa Yarski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #1 : 18.06.17 - klo:15:21 »
Moi,

itse asensin Steinhoffin koukun 3BG Passattiin viime kesänä. Parin tunnin homma ensikertalaiselta. Joissakin kalliimman hintaluokan koukuissa käsittääkseni irroitettavan koukun "kanta" jää paremmin piiloon puskurin taakse verrattuna halvempiin yksilöihin.

Puskuri irti, vanha palkki pois ja uusi tilalle. Pultit läpi ja sähköt paikalleen, äärimmäsein helppo homma!

Minulle tuli takuuna ylimääräinen automallikohtainen sähkösarja jos 3BG sarja sinulle käy. Lähtee halvalla, koska on tällä hetkellä varastossa syvällä laatikon sisällä avaamattomana.


Poissa petaso

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #2 : 18.06.17 - klo:20:38 »
Ja mitä tulee jälleenmyyntiarvoon, luulen että tuon ikäisessä autossa vetokoukun olemassaololla ei ole enään mitään merkitystä.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.366
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #3 : 18.06.17 - klo:20:42 »
Ei arvoon, mutta myytävyyteen kyllä. Jos joku hakee vetoautoa tonnin hintaluokassa niin hän ei varmastikaan ensitöikseen halua ostaa parin sadan vetokoukkusarjaa autoon jossa ei sellaista ole (+ asennukset vielä ensitekijäisiksi)

Poissa Yarski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #4 : 18.06.17 - klo:22:29 »
Ei arvoon, mutta myytävyyteen kyllä. Jos joku hakee vetoautoa tonnin hintaluokassa niin hän ei varmastikaan ensitöikseen halua ostaa parin sadan vetokoukkusarjaa autoon jossa ei sellaista ole (+ asennukset vielä ensitekijäisiksi)

Tuo on täysin totta. Samat lainalaisuudet pätee kalliiman hintaluokan autoissa missä haetaan valmista pakettia (koukut, webasto jne). Iso etu jos on valmiina

Unohdin ottaa kantaa tuohon kiinteä vai irroitettava. Henkilökohtaisesti näen että jos ei raski ostaa Kovilin (tai muuta joka jää kokonaan piiloon irroituksen jälkeen) niin kannattaa ostaa kiinteä. Itsellä edullisen luokan steinhoff joka törröttää kyllä rumasti koukku irti. Normaalimman näköinen koukun kanssa. Viimeinen puoli vuotta mennytkin paikallaan kerran irroittaneena voitelun vuoksi.

Sähkösarjaan kannattaa satsata että saat mallikohtaisen. Sähköjen kytkeminen plug and play takavaloihin.

Poissa petaso

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #5 : 18.06.17 - klo:23:42 »
Ei arvoon, mutta myytävyyteen kyllä. Jos joku hakee vetoautoa tonnin hintaluokassa niin hän ei varmastikaan ensitöikseen halua ostaa parin sadan vetokoukkusarjaa autoon jossa ei sellaista ole (+ asennukset vielä ensitekijäisiksi)

Tuo totta. Yksi kriteeri itselle aina uuden auton ostossa on koukku. Edellinen omistaja on laitattanut passattiin thulen irroitettavan koukun, joka on kiinteytynyt 150tkm aikana kun avain ei toimi varressa olevaan pesään sen jumittumisen vuoksi.

Poissa Juna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #6 : 19.06.17 - klo:14:43 »
Kiitos avusta. Mun auto on 3B, eli 3BG sähkösarja ei käyne

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.366
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #7 : 19.06.17 - klo:21:19 »
Kyllä käy, ja yleismallin ryöstöliitinsarjankin kytkee parissa minuutissa, ei jää homma siitä ainakaan kiinni.

Poissa kerkko

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #8 : 20.06.17 - klo:16:10 »
Ja mitä tulee jälleenmyyntiarvoon, luulen että tuon ikäisessä autossa vetokoukun olemassaololla ei ole enään mitään merkitystä.

Vetokoukku laskee aina auton arvoa, aivan kamalan näköinen. Ja on tietysti pahimmillaan kun on peräkärrykin kytkettynä ja hirvenruholla lastattuna. Kieltää pitäisi, kaiketi?

K.

Poissa golffisti IV

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Vetokoukku - DIY jälkiasennus
« Vastaus #9 : 20.06.17 - klo:16:35 »
Vetokoukku laskee aina auton arvoa, aivan kamalan näköinen. Ja on tietysti pahimmillaan kun on peräkärrykin kytkettynä ja hirvenruholla lastattuna. Kieltää pitäisi, kaiketi?

K.

Mistäs sun tommonen tuli mieleen et arvo laskee, vetokoukku autossa on valinta tarpeen mukaan, ei koukullista autoa ole pakko hankkia.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi