Multivan -96, korjausneuvoja, Tampere

Aloittaja emo, 14.06.17 - klo:13:38

« edellinen - seuraava »

emo

Moi!
Heti alkuun, että olen keskimäärin tekninen naiseksi, mutta autoihin en ole koskaan jaksanut perehtyä. Nyt pihassa Tampereella seisoo rakas reissuautomme, joka kaipaa huoltoa ennen katsastusta. Pohdin, voinko tehdä jotain itse poikieni kanssa tai osaako joku neuvoa luotettavaa ja siedettävän hintaista korjaamoa. Otetaan lista alle.

1. Polttoainesäiliön kiinnityspanta on poikki. Olen tilannut uuden. Korjaamolle vai yritänkö itse? Jos itse, mitä työkaluja tarvii? Voinko rikkoa auton? (Ei tarvitse viisastella, kiitos)
2. No sitten on kaikenlaisia polttimoita. Ne me saadaan vaihdettua. Saksankielinen manuaali löytyy. Toki kaikki linkit tervetulleita.
3. Jarrut. Takajarrujen jarruvoimien ero liian suuri. Missä tsekkaisin?
4. Sitten asia, joka ei liity katsastukseen. Ilmastointi ei toimi. Siihe voi tietty olla monta syytä, mutta onko arvioita, kannattaako korjata ja tuleeko järjettömän kalliiksi. Onko joku tyypivika tms? On toiminut vielä minun käytössäni.
5. Takakontin lukkoon ei mene avain ja nyt kun auto on seissyt pitkää (yli vuoden), ylöspäin aukeava takaluukku ei aukea ollenkaan. Kahva on jotenkin jumissa. Neuvoja.

Olen todella kiitollinen kaikista neuvoista. Tarkoitus olisi taas lähteä roadtripille tänä kesänä ja ottaa auto muutenkin ihan päivittäiseen käyttöön.

Vai pitäisikö tilata ilmastoinnin korjaus jonnekin matkan varrelle, esim. Puolaan tai Saksaan?

Mukavaa kesäpäivää sulle!

T. Emo

kirsko1

Ihan ensimmäinen vanhan auton omistajan hankinta kannattaa olla Haynesin tms. toimittama seikkaperäinen korjausopas (löytyy myös yleensä kirjaston valikoimista). Helppo lähteä purkamaan ja tsekkaamaan, missä vika piilee, kun ei purkaessa hajota mitään ja tietää oikean järjestyksen tehdä asioita. Sen mukaan sitten, esim. riippuen omien erikoistyökalujen ja osaamisen tasosta, pienet jutut voi tehdä itse ja vaativammat jättää suosiolla korjaamolle.

Arvion korjauskustannuksista voi aina pyytää ja sellaisen korjaamo antaa ilman kustannuksia. Vanhan auton omistajan ei ole välttämättä järkevää käyttää merkkikorjaamoa, jollei sitten hinta ole sama kuin "Pärnäsen korjaamolla". Facebookin eri ryhmissä myös palveluksia tarjotaan ja vaihdetaan ja osa tekee omalla kotikorjaamolla pientä korvausta vastaan juttuja. Google auttaa alkuun

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy