Nokka-akselin ajoitus

Aloittaja Mike69, 12.06.17 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

Mike69

Elikkäs, auto on vm. 03 leon 1.8t ja ajettu 215tkm. Moottoriin on tehty sisäpesu ja myös öljysihti vaihdettu. Moottorin sisäpesun yhteydessä huomasivat että jakoketju on venynyt, ja ketju pitäisi vaihtaa sekä kiristin myös. Elikkäs jos olen oikein ymmärtänyt niin moottorissa on jakohihnan ja ketju johtuen kahdesta nokka-akselista, ja hihna vaihdetaan 80tkm välein ja taas ketjulle ei tehdä mitään koska pitäisi kestää moottorin eliniän. Noh, sain auton huollosta viime viikolla ja nyt viikonloppuna heitti vikakoodin (camshaft a position timing over retrded) elikkäs nokka-akselin ajoitus viivästynyt. Ja toiseksi koneesta kuuluu apukuskin puolelta ilkeää rahinaa/"metallista surinaa", ja kolmanneksi moottori vuotaa öljyä kuskin puolelta. Mietin vain että ennen ketjun vaihtoa ei ollut mitään ongelmia, edes vikakoodia ketjun venymisestä, ja nyt on kaikkea mahdollista. Alkaa hieman v****aa.
Mietin että mikä muu koneessa voi pitää ilkeän kuulosta ääntä appari  puolella?

ram1

Vie se takaisin sinne huoltoon jos pystyt ajamaan, tai hinauta. Ne mokannut jotain sen nokkaketjun asennuksessa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Mike69

Juu, vein jo. Tuli vaan tehtyä virhe kun vikakoodi ilmaantui niin nollasin sen itte  ::) ja nyt korjaamolla sanoivat että eivät pysty paikallistamaan vikaa ilman vikakoodia. Ja heitin viellä sunnuntaina aika pitkän lenkin eikä vikavaloa syttynyt. Kuinkakohan usein se ilmottelee tommosesta? Ja voiko olla mahdollista että jäi vain yhteen kertaan vikakoodi?

ram1

Kyllä nyt luulisi vian löytyvän noilla oireilla. Pitäis sen koodinkin sieltä uudestaan tulla.Toi hihnanvaihto Auqeissa ei kyllä 80tkm, vaan 180tkm/5v. Eli vuosien mukaan siis yleensä. Niissäkin tosin Suomessa käytetty monesti 90tkm. väliä, mutta periaatteessa tarkistuskin riittää.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Mike69

Pajalla kävin ja totesivat että joku tiiviste oli jäännyt remontissa huonosti ja sieltä pääsi öljyä vuotamaan, moottorin vikavalo ( ketjun ajoitus viivästynyt) oli viellä mysteeri mutta sanoivat että todennäköisesti öljyn vuotaminen olisi sytyttänyt vikavalo  ::)
Noh, ajelin taas pari päivää ja valo syttyi uudestaan  ???
Vein pajalle ja taas sama juttu, ketju myöhässä. No sitten selvisi että uusi ketjun kiristin oli viallinen, uusia saman merkkisiä löytyy kyllä heti mutta muita tarvike merkkisiä ei sitten ihan heti kuulemma löydykkään, joten pistivät koneen kasaan ja ajetaan niin kauan kuin tarvike osa löytyy. Orkkis kiristin maksaa noin 800â,¬ ja tarvike 300â,¬... siitä voi miettiä miksi en ihan heti laita orkkis kiristintä  ::)
Ja kaikki kustannukset menivä tietysti tarvike osan valmistajan piikkiin.

ram1

Ei se kiristin maksa kymppiäkään, mutta koko jakoketjusarja kaikilla vaadittavilla kamoilla esim. täältä reilu 400e kun ei ota sitä halvinta. https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/7995458
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy