Oikealta ohittamisen esto -toiminnon poiskytkeminen

Aloittaja Welt, 07.06.17 - klo:18:45

« edellinen - seuraava »

Welt

Mielestäni ACC:n oikealta ohittamisen esto -toiminnosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Osaisiko joku neuvoa kuinka sen saisi kytkettyä pysyvästi pois.

avene

^ VCDS:llä pitäisi onnistua, jos Googlea käy uskominen.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jultsu

No jo on perkele ominaisuus tuokin. Ihan mielenkiinnosta (kun tuollaisen auton ostan sitten joskus vuonna 2030), miten tuo siis käytännössä estää ohittamisen (ja missä tilanteissa?)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.06.17 - klo:20:55
No jo on perkele ominaisuus tuokin. Ihan mielenkiinnosta (kun tuollaisen auton ostan sitten joskus vuonna 2030), miten tuo siis käytännössä estää ohittamisen (ja missä tilanteissa?)
Ei se estä. Se on vakkari, joka kytkeytyy pois päältä, kun huomaa moisia laittomuuksia. Jotkut kusipäät vaan ei tätä(kään) taida tajuta...

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 07.06.17 - klo:21:19
Ei se estä. Se on vakkari, joka kytkeytyy pois päältä, kun huomaa moisia laittomuuksia. Jotkut kusipäät vaan ei tätä(kään) taida tajuta...
On tämäkin melkoinen foorumi. Kaveri kysyy apua spesifiin ongelmaan, ja sitten joku tulee heittämään tämmösen kommentin. Miksi pitää heti lähteä nimittelemään rumasti?

Itsekin haluaisin valita ne toiminnot, joita haluan autossani käyttää. Ilman, että olen jonkun mielestä "kusipää"...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

roiala

Oikealta ohittaminen on kiellettyä moottoritiellä, muilla useampikaistaisilla kuten vaikka kehäteillä tai kaupungissa sallittua. Niinpä tuo on enemmän poikkeus jotta on laitonta. Mielenkiintoinen ominaisuus silti.

biili_

Juu tuon fiitserin kyllä voisi ottaa pois käytöstä.

Itsellä tulee annettua kaasua hieman tuossa kohtaa, niin ei ala hidastelemaan ja ei myöskään vakkari mene pois päältä.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: roiala - 07.06.17 - klo:21:44
Oikealta ohittaminen on kiellettyä moottoritiellä, muilla useampikaistaisilla kuten vaikka kehäteillä tai kaupungissa sallittua. Niinpä tuo on enemmän poikkeus jotta on laitonta. Mielenkiintoinen ominaisuus silti.
Moottoritielläkään se ei ole aina kiellettyä vaan siinäkin on poikkeuksia. Kaistaa vaihtamatta voi oikealtakin ohittaa esimerkiksi, jos vasen jono kulkee hitaammin tai jos opasteiden mukaan kaistat johtavat eri paikkoihin.

Welt

#8
Oikealta ohittamisen esto on osa mukautuvan vakionopeussäätimen ACC:n toimintaa - eli aina kun ACC on päällä myös oikealta ohittamisen esto toimii.
Niille, joilla ao toiminto on uusi kuvaan tässä kolme tilannetyyppiä, jossa oikealta ohittamisen esto (OOE) toimii - ainakin minun mielestäni - liikenneturvallisuutta heikentävästi:
1. ajat kaksikaistaista tietä toisen perässä. Edellä oleva kääntyy vasemmalle ohjaten auton tien keskellä olevalle kääntyvien kaistalle. Vaikka edellä oleva auto on selkeästi eri kaistalla eikä mitään vaaraa ole, niin OOE voi silti jarruttaa autosi melkein pysähdyksiin. Takana ajavalle tämä tietenkin on myös yllätys: se ei käsitä miksi tuossa edellä jarrutetaan voimakkaasti. Tilanne altistaa peräänajolle.
2. vastaava tilanne, kun oleva auto kääntyy oikealle samalta kaistalta, kuin jolla itsekin ajat (pääkaista). OOE tunnistaa kääntyvän auton perän vielä silloinkin, kun kääntyvä auto on jo selkeästi edennyt oikealle, eikä mitään syytä vauhdin hidastamiselle enää ole.
3. kun ajat nelikaistaisella tiellä ruuhkassa, jossa molemmat kaistat ajavat hitaasti nopeuttaan vaihdellen. Jos oikean puoleisen kaistalla ajavien autojen nopeus ylittää vasemmalla kaistalla ajavien nopeuden ei OOE anna oman autosi edetä samaa vauhtia kuin edellä oleva auto, vaan hidastaa nopeuden vasemman kaistan nopeuteen, jolloin oman autosi eteen alkaa yllättäen tulla pidempikin väli, aiheuttaen taas turhaa harmia niin itselle kuin kanssa-autoilijoillekin.

On totta, että OOE:n voi ohittaa/ kumota hetkellisesti painamalla kevyesti kaasua tai napauttamalla vakkarin + -namiskaa pykälän ylöspäin, mutta mielestäni OOE aiheuttaa vain turhaa säätämistä ja mahdollisesti myös todella vaarallisia tilanteita. Siksi haluaisin koko toiminnon pois. Keinoäly ei vielä tässä voita kuskin liikennesilmää.

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 07.06.17 - klo:21:19
Ei se estä. Se on vakkari, joka kytkeytyy pois päältä, kun huomaa moisia laittomuuksia. Jotkut kusipäät vaan ei tätä(kään) taida tajuta...

Oikealta ohittaminen ei ole totaalisen kiellettyä. Riippuu tietyypistä ja vasemmalla kaistalla ajavan nopeudesta suhteessa nopeusrajoitukseen.

Terveisin,
Kusipää

EDIT: Jaa tuossa olikin jo edellä lueteltu joitain poikkeuksia
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Welt

Korjaan edellistä kirjoitustani: kolmas kohta ei ole OOE:n syy, vaan ACC:n. Tuli vain listattua se samoilla höyryillä  :)

Mika2

Oikealta ohittamisen estossa on vielä joku logiikka, joka antaa auton lipua oikealta ohi vaikka ACC:n näytössä näkyy auto vasemmalla kaistalla. Epäilen että riippuu ajonopeudesta + säädetystä ACC:n nopeudesta. En ole kokenut estoa ongelmalliseksi, sillä aina ei kannata singahtaa sata lasissa oikealta ohi vaikka se laillista olisikin, mutta ymmärrän kyllä että ärsyttää välillä. Kääntyvästä autosta jäävä haamu aiheuttaa vaaratilanteita, mutta ehkä olisi vieläkin vaarallisempaa, jos tutka kadottaisi auton hetkellisen tutkan sokaistumisen seurauksena. Kaiken kaikkiaan ACC on mainio. Vaatii toki pientä räpläämistä, jotta kaikki oikut tulee hoidettua. Olen ajanut enemmän ACC päällä kuin ilman!

tet

Lainaus käyttäjältä: Welt - 08.06.17 - klo:19:24
Oikealta ohittamisen esto on osa mukautuvan vakionopeussäätimen ACC:n toimintaa - eli aina kun ACC on päällä myös oikealta ohittamisen esto toimii. Niille, joilla ao toiminto on uusi kuvaan tässä kolme tilannetyyppiä...

Minulle oli uusi tieto, että ACC:ssä on oikein erikseen nimettynä tuollainen "OOE". Ilmeisesti Atecan ACC on vielä pidemmälle kehitetty versio, kun siinä on myös "VOE" eli Vasemmalta Ohittamisen Esto. ;D

Itse en siis ainakaan ole huomannut mitään eroa eri puolien välillä; ACC jarruttaa edestä pois kääntyvän nopeuteen, oli se minusta nähden vasemmalla tai oikealla kaistalla. Ã,,rsyttävää sinänsä, mutta aika äkkiä tuon oppi ennakoimaan; kun edellä ajava vilkuttaa ja ryhtyy vaihtamaan kaistaa, niin siinä kohtaa jalka kaasupolkimelle ja homma hoidettu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy