Kummallinen kytkin Golf 1,9 tdi 4motionissa

Aloittaja Sepittäjä, 05.06.17 - klo:06:43

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Olen tätä kysymystä pohtinut jo viikkokausien ajan eikä oikein sevää ja loogista VIKAOLETTAMAA tunnu löytyvän muuta kuin ,että " VAIHDA KAIKKI KYTKIMEEN LIITTYVÃ,,T OSAT VAUHTIPYÖRINEEN JA SYLINTEREINEEN ."
Tämä kuulostaa  melko kalliilta ja osin ei niin kovin mielekkäältä, jos ei ongelman syytä pysty tarkemmin olettamaan.

Ja se ongelmahan on se,että kytkin EI AINA KUNNOLLA IRROTA, vaan jättää ikäänkuin pientä vetoa päälle vaikka kuinka lujaa painaa kytkintä pohjaan. Kun antaa olla kytkimen pohjassa ja sammuttaa moottorin niin jäännösvääntö poistuu heti.
Yleensä liikkeelle lähtiessä ei ole mitään ongelmaa mutta varsinkin pakilla ajon jälkeen ( joskus ykköselläkin ajon jälkeen ) ongelma tulee kummittelemaan.................. MUTTA EI JOKA KERTA.
Kertokaa nyt te, jotka voitte tietää tai arvata,että miksi kytkimen toiminta on tuommoista ja jos minimikustannuksin haluaisin siitä eroon, niin minkä osan ( tai mitkä osat ) vaihdan uusiin ?????
Ajellahan tällä kyllä voi kun tiedostaa ongelman eikä " RUNTTAA" vaihteita.

APUJA....................KIITOS!

Marko

Mistään mitään tiiä,mutta olettaisin,että kytkinlevy takertelee kytkin akselilla.Jää ongelmatilanteissa hippasen osumaan vauhtipyörään,eikä näin ollen pysäytä vaihteiston rattaita.
Tuo kytkinlevyn liikehän on melko pieni.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

TDiih

Kannattaa aloittaa ilmaamalla kytkin, ilmausruuvi sijaitsee laatikon päällä olevassa sylinterissä. Jarru- ja kytkinnesteet ovat samassa säiliössä jos tarvitsee lisätä. Jos ei auta, niin vika saattaa olla kuluneessa paineasetelmassa/-laakerissa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Sepittäjä

Hyviä näkemyksiä molemmat mielipiteet.
Jotenkin oireistoon minun mielestäni sopisi tosi hyvin tuo kytkinlevyn takertelu akselilla, koska tilanne tosiaankin SELVÃ,,STI VAIHTELEE, samoissa käyttöolosuhteissa ja samalla tavalla kytkintä käyttäen, toisinaan ongelma ilmestyy ja toisinaan taas ei. Ongelma myös PÃ,,Ã,,SÃ,,Ã,,NTÖISESTI HÃ,,IPOYY,kun käyttää kytkintä kerran tai pari ylhäällä vaihteen ollessa vapaalla.
Mitenkähän sinne kytkinakselille voisi saada vähän vaseliinia purkamatta kovin paljoa ????? Ajatus ja toive lienee vähintäänkin UTOPISTINEN ?

Tu ilmaaminenhan on kyllä helppotehdä ihan normaaliin tapaan ilmauspropusta, joka on siinä kytkinkopan yläreunassa.................. siis ilmausproppu siitä löytyy  mutta ei löydy sylinteriä siitä kohdasta. Sylinteri on kyllä kytkinkopan sisällä eikä ole vaihdettavissa kytkintä esille kaivamatta ( jakolaatikko ja vaihdelaatikko irrotettava ).
Itsekseni mietin ,että jos ilmaa olis, niin eikö ongelma tulisi esille joka kerta kun käyttäolosuhteet ja tavat ovat samanlaiset ?

Tässä minun tapauksessa ongelma ei tule vaikuttavaksi edes joka toinen käyttökerta........ehkä oikea arvio voisi olla, että joka kolmas kerta ongelma tuntuu edelleen mukana olevan.

Pitänee ajella menemään ja toivoa,että kytkinlevyn luisto kytkinakselilla paranee käytön myötä. Yleensähän kyllä ongelmien kanssa käy päinvastoin,että ainakin pahenee, jos ei paukahda......................

#timo#

Lainaus käyttäjältä: Marko - 05.06.17 - klo:11:06
Mistään mitään tiiä,mutta olettaisin,että kytkinlevy takertelee kytkin akselilla.Jää ongelmatilanteissa hippasen osumaan vauhtipyörään,eikä näin ollen pysäytä vaihteiston rattaita.
Tuo kytkinlevyn liikehän on melko pieni.
+1 tälle. Tuttu ongelma varsinkin käytettäessä tarvike levyä. Kokenut asentaja hoksaa kokeilla levyä akselin rihloille ennen asennusta ja tarvittaessa hieman väljentää levyn rihloja neulaviilalla  ;)

Sepittäjä

Joo, oikein hyvä vinkki tämäkin,jahka osien vaihtaminen alkaa. Vähän ihmetyttää,että olis viilaustarvetta, koska aikaisemmin homma on pelittänyt näillä vehkeillä ihan ongelmitta eikä mitään osien vaihtoja ole tehty, niin eipä oikein tunnu loogiselta,että yhtäkkiä olis viilaustarvetta mutta VAIHDON YHTEYDESSÃ,, KYLLÃ,, SAATTAA OLLAKIN. Kiitos vaan hyvästä vinkistä jatkoa ajatellen !

Sepittäjä

Jos joku on kekenut saman tai samanlaista, niin olis kiinnostavaa kuulla, miten asia hoidettiin ja kuinka selkeästi varsinainen vian syy selvisi ja millä perusteilla, KIITOS?
Toistaiseksi olen ajellut ( vähin ) eikä vika ainakaan pahentunut ole. Jospa se vaikka " notkistuisi" kokonaan.......?????

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy