VW Jetta 07 1,4 Tsi nokka-akselin asentoanturivika

Aloittaja aloittelija73, 29.05.17 - klo:11:58

« edellinen - seuraava »

aloittelija73

Tällainen vika autossa. Kojetaulussa palaa "vika pakokaasun puhdistusjärjestelmässä". (Olikohan se tuollainen nimeltään se moottorinkuva...)

Vikakoodina antaa nokka-akselin asentoanturin vian. Tuli samantien takaisin kun yritettiin kaverin kanssa poistaa ko. vika.

Pari kertaa auto on aamulla käynyt tyhjäkäynnilla n. 1200 rpm, muutoin tasaisesti 800rpm. Mitään muita oireita en ole huomannut.

Ketju vaihdettu 117tkm kohdalla; nyt mittarissa 138tkm.

Onko niin simppeli homma, että tuo anturi vaihtoon -vai pitääkö varautua pahempaan...? Ja onko anturi helppo tavallisen mattimeikäläisen vaihtaa?

mopo_ocu

...ottaako kone vielä kierroksia yli 3000rpm? Tai siis onko limp-mode päällä, todennäköisesti on. Uutta anturia vaan hommaamaan.

aloittelija73

Kyllä tuolla 500 kilsaa tuli huristeltua, osittain motarilla. Ilman ongelmia enkä huomannut kierrosluvuissa ihmeellistä. Onko se hyvä merkki? Mikä on limp-mode?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: aloittelija73 - 29.05.17 - klo:21:26Mikä on limp-mode?

Eikö löytynyt vielä Googlella? ;)

Okei. Annan amatöörin vastauksen: Limp-mode on moottorinohjausyksikön tai muun auton tekoälyn keino ehkäistä lisävaurioita, jos auto epäilee itsessään vakavampaa vikaa. Yleensä tällä kai tarkoitetaan moottorin vikoja, mutta ilmeisesti hienommissa autoissa myös esim. tyhjä run flat rengas voi laukaista limp-moden. Auto siis rajoitta maksiminopeuden tai maksimi-RPM:n johonkin rajaan, jolla pyritään estämään suuremmat vahingot. Autolla voi siis vielä "nilkuttaa" (limp suomeksi ontua) seuraavalle korjaamolle / turvalliselle pysähdyspaikalle, mutta normaali ajo on estetty.

aloittelija73

Autoon vaihdettu nokka-akselin asentoanturi ja jakoketju, edelleen sama merkkivalo palaa. Mitä seuraavaksi kannattaa vaihtaa? Paitsi hermot...

Jultsu

Onko ihan satavarmasti vaihdettu oikeanlainen volkkarilta haettu anturi oikealla varaosanumerolla, vai tilattu netistä se halvin sinnepäin oleva varaosa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ram1

Onko sitä koodia poistettu osien vaihdon jälkeen. Ja ihan sama mistä sen anturin ostaa. Vikahan ei siinä luultavastikaan, vaan tulee tuosta jakoketjusta/vaihdosta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

aloittelija73

Anturi(kin) on vaihdettu liikkeessä. En tiedä onko halpisosa vaiko eikö.
Ketjun vaihdon jälkeen viat nollattiin ja puolwn tunnin ajon jälkeen kojetaulussa sama vika. Vikakoodeja ei ole vielä luettu eli ainakin teoriassa tuolla voi olla jokin muukin vika kuin alkujaan.

Eka Golf

Minulle herjas ensin polttoainesuodatinta. Vaihdoin. Sitten herjas nokka-anturin sekoilua. Vika oli venyynessä ketjussa, vaihto auttoi.
Koko ajan siis paloi moottorin häiriövalo eli tuo suodattimen vaihto ehkä turha mutta onneksi halpa kun itse teki. Opetuksena että vika voi olla useassa paikassa tai vikakoodi on virheellenen jos "moniongelma".

jaspasA4


Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

aloittelija73

Palaan asiaan. Nokkaketjun vaihdon jälkeen tuo vikavalo syttyi n. vartin ajon jälkeen.
Vikakoodit nollattiin ja nyt pääsikin jo 100 km erimittaisia lenkkejä huristelemaan ennen kuin ko. vikavalo taas syttyi.

Onko tuossa ylipäätänsä jokin viive, ennenkuin kojetaulussa vikavalo syttyy?

Nyt siis vaihdettu nokka-akselin asentoanturi ja ketju. Liikkeen mukaan tuo ketju oli venynyt eli uskoisin, että se oli osasyyllinen. Pitäisikö tuo anturi vaihtaa piruuttaan uudelleen vai missä tuo vika voi vielä olla? Sinänsä ajossa tuo ei tällä hetkellä paljon haittaa -kiihdytyksissä joskus vähän nikottelee. Toivottavasti ei tule lisävaurioita ennenkuin vika selviää...

ram1

Kaverillahan oli tuollainen tupla-ahdettuna, niin en muista oliko yhtään osaa mitä siitä ei vaihdettu, että lopulta se kyllä tajusi sen kiertoon laittaa. Siitähän lopulta vaihdettiin koko moottori, mutta edelleen siihen jäi vielä hajonnut turbo ja erinäisiä vikavalojakin. En jaksa uskoa tuohon asento- anturivikaan ollenkaan kun se vaihdettu. Paitsi jos se asennettu väärin, tai joku liitin irti. Tietyt vikavalot tulee takaisin isommalla viiveellä kuin toiset. Ajoturvallisuuteen vaikuttavat tulee seuraavalla käynnistyksellä. Ja myös tuo akun irtipitäminen ja nollaukset/sopeutukset kandee aina tehdä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Eka Golf

Oiskihan nokkaketju asennettu väärin tai kiristäjä sökö?  :o

finnjet2000

Vanha ketju mutta frendillä samaa P3008.
Anturi vaihdettu, tulpat ja öljyt ja suodattimet samoin.
Yksi tulppa vähäsen ruskea.

Epäilin että onkohan puola paskana.
Mutta startissa käy nykien minsan, sitten tasaantuu.
Mutta ylämäissä rasituksissa nykii taas.

En heti lähtisi vaihtamaan puolia.

214 000km ajettu ketju vaihdettu 199 000:ssa..
Epäilen että vika on toisaalla, mutta sieltä se heijastuu nokka-akselin vikaan.
Kivat sullensa.

Just saatu leima ja seuraava on kiven-navan alla jos moottorissa vikakoodia, eikä se poistu.
ennen se sentään poistu ja tuli vasta kuormittaessa :(

Pitäisköhän katsoa livenä sytkää?
Kiitos etukäteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy