Climatic ilmastoinnin sielunelämä.

Aloittaja Pexi_, 17.05.17 - klo:00:55

« edellinen - seuraava »

Pexi_

Hyvää Iltaa rakkaat kansanauton palvojat!

Ennen kuin lähden vaihdattamaan golffiin 1500â,¬:n ilmastointikompuraa, ajattelin kysellä olisiko jollain tietotaitoa selventää tuon "lähes ilmastoinnin" sielunelämää hieman tarkemmin.

Auto siis 2009 2.0 TDI golf jossa tuollainen otsikon mukainen puoliautomaatti-ilmastointi. Auto käväisi juuri 120tkm huollossa jossa suoritettiin "ilmastoinnin huolto", eli tuttavallisemmin nesteiden vaihto, ja vaikka asiasta mainitsinkin, huolto totesi ilmastoinnin toimivan oikeaoppisesti.

Ongelma on siis ilmastoinnin lähes mielivaltainen sisäilmankierrätyksen käyttö, joka vaikuttaisi olevan jotenkin kytköksissä pyyntilämpötilaan. Eli mitä kylmempää ilmaa pyytää, sitä nopeammin ilmastointi tiputtaa itsensä kierrättämään vain sisäilmaa. Sisään tuleva ilma yllättäin tämän seurauksena lämpenee selvästi. Ilmastoinnin (AC-napin) kun tämän jälkeen napauttaa pois päältä ja takaisin päälle, jaksaa se taas hetken puhaltaa kylmepää ilmaa, kunnes jonkun ajan kuluttua tekee saman tempun uudestaan. Sillä missä asennossa puhalluksen suunta- tai nopeussäädin on, ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta asiaan.

Muutenhan ongelmaa ei varsinaisesti olisi, ellei kapistus olisi niin kierosti koodattu että jos haluat käyttää ilmastointikompuran viilentämää ilmaa, on AC:n oltava päällä... joka samalla myös aktivoi tämän hienon "puoliautomaatti-ilmastoinnin"

Kysymykseni onkin.... onko toiminta normaalia? (tapahtuuko muillakin?) Voiko ongelman ratkaista jollain muulla tavalla kuin liikkeen ehdottamalla koko kompuran vaihdolla? Vai voisiko kyseessä olla esim anturivika?

Kiitos jo valmiiksi jos jaksoitte lukea loppuun asti! :)

Turbokiisseli

Vikakoodit kannattaa lukea ensin. Mielestäni Polon ilmastointi ei näin tee. Ettei olisi kenno tukossa, ja paineanturi puuttuu peliin?

Lisäksi 1500â,¬ ilmastoinnin kompressorin vaihdosta on melko paljon. Laadukkaan tarvikekompressorin valmistajalta, joka orkkiskompuratkin valmistaa, kuten Denso, saanee luokkaa 400â,¬ ja asennustyöt päälle. Pitkälle alle yhdellä touhuyksiköllä selviää ellei samalla joudu vaihtamaan muitakin osia. Kuivain ja paisuntaventtiili nyt ainakin ja kunnosta riippuen myös lauhdutin.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pexi_

Tollanen perus OBD-bluetooth lukija ja torque ei anna mitään vikakoodeja mut pitää yrittää käydä kaverilla viel VCDS:llä lukemassa mitä siel sit oikeasti on koodeja tarjolla.

Mistäs noita tarvikeosia kantsii metsästää? Motonet..?

Jerkus

#3
Lainaus käyttäjältä: Pexi_ - 17.05.17 - klo:00:55

Ongelma on siis ilmastoinnin lähes mielivaltainen sisäilmankierrätyksen käyttö, joka vaikuttaisi olevan jotenkin kytköksissä pyyntilämpötilaan. Eli mitä kylmempää ilmaa pyytää, sitä nopeammin ilmastointi tiputtaa itsensä kierrättämään vain sisäilmaa. Sisään tuleva ilma yllättäin tämän seurauksena lämpenee selvästi. Ilmastoinnin (AC-napin) kun tämän jälkeen napauttaa pois päältä ja takaisin päälle, jaksaa se taas hetken puhaltaa kylmepää ilmaa, kunnes jonkun ajan kuluttua tekee saman tempun uudestaan. Sillä missä asennossa puhalluksen suunta- tai nopeussäädin on, ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta asiaan.


Minulla samanlaista ongelmaa täysautomaattisen ilmastoinnin kanssa. Välillä startin jälkeen ilmastoinnin ollessa päällä puhallin huutaa kovalla nopeudella, mutta mistään suuttimesta ei tule ilmaa. Kun ilmastoinnin kytkee pois päältä ac-nappulalla niin saman tein ilmaa alkaa tulla tuulilasille, keski-ja sivusuuttimiin. Välillä toimii normaalisti niin kuin kuuluukin ja välillä tekee tuon häiriön. Läppämoottoritestillä ei ole vaikutusta toimintaan.

Vikakoodin antaa muistaakseni sisäilmakierrätyksen läppämoottorista joka silloin tällöin tuntuu naputtavan jonkin muun vastaavan moottorin kanssa. Ajatuksena on vaihtaa tuo sisäilman läppämoottori ja katsella vaikuttaako toimintaan.
Kompressorissa ei ainakaan minulla ole vikaa. Se pyörii niin kuin kuuluukin ac-painikkeen olleessa aktivoituna ja kun imupaineen tarkastin niin se oli normaali.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy