Ilmastointilaite rikki?

Aloittaja R1v3r, 16.05.17 - klo:16:01

« edellinen - seuraava »

R1v3r

Moro,

Elikkäs mistä kannattais lähtee tutkimaan, kun v aikka ilmastoinnin painaa päälle, niin autoon ei ala tulee kumminkaan kylmää ilmaa.

Kun on hiljaa, niin siinä paneelin takana kuuluu pieni *klonks* ääni ja sitten puhallin alkaa puhaltamaan lujempaa, mutta ei tee muuta.

Ilmastointi on juuri "huollettu" eli ainetta pitääs olla ihan oikeet määrät. (aikaisemmin kuulemma oli ollut liikaa? Paljonko tuolla pitäisi olla?)

Jultsu

Jos auto on automaatti-ilmastoinnilla niin vikakoodit lukuun ilmastoinnin ohjainyksiköltä.

Jos väännät lämpöpyynnit maksimille niin hönkiikö se kuumaa (kuumempaa) ilmaa kuin siinä vakioasennossaan? Entä jos väännät pyynnit minimille?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

R1v3r

Onkohan toi nyt sitten puoliautomaattinen?

(Mistä sen tietää, et onko auto, vaiko puolikas?)

Ja sen verran koitin, et omalla vikakoodin lukulaitteella ei anna mitään vikakoodeja.

Jos kääntää täysille (siis kuumalle) niin alkaa puhaltamaan kuumaa ilmaa. Ja sit taas jos kääntää sen ihan minimille, niin puhaltaa mun mielestä max ulkoilman lämpöstä ilmaa sisälle.

Puhalluksen voimakkuutta siis säädetään erikeen. Ei kait toi ite osaa sitä säätää.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: R1v3r - 16.05.17 - klo:16:59
Onkohan toi nyt sitten puoliautomaattinen?

(Mistä sen tietää, et onko auto, vaiko puolikas?)

Ja sen verran koitin, et omalla vikakoodin lukulaitteella ei anna mitään vikakoodeja.

Jos kääntää täysille (siis kuumalle) niin alkaa puhaltamaan kuumaa ilmaa. Ja sit taas jos kääntää sen ihan minimille, niin puhaltaa mun mielestä max ulkoilman lämpöstä ilmaa sisälle.

Puhalluksen voimakkuutta siis säädetään erikeen. Ei kait toi ite osaa sitä säätää.
Jos on automaatti-ilmastointi, niin se säätää puhallinta itse auto-asennossa. Jos sulla on manuaali-ilmastointi niin näet sen siitä että siinä ei lue auto.

R1v3r

No sitten toi on maanuuaali-ilmastointi.

Mutta tää mun ohjekirja ei sano ollenkaan ilmaasstointilaieen sulakkeen numeroa?

Olisko jollain sanoa vinkkiä? ja tuntu, et tuolla on muutenkin paljon tyhjiä paikkoja ja eri sulakkeita kiinni, mitä tää mun ohjekirjanen näyttää..

Yalle

Meikäläisellä samanlainen vika (Leon vm. 2010 1.6TDI ecomotive). Huomasin viime perjantaina kun helle iski, että ilmastointi ei anna ollenkaan kylmää.
Ilmastointi lienee automatik-mallia, koska auto-asennossa puhallinteho vaihtelee tilanteen mukaan.

Käytin pirssin tänään nyrkkipajalla ja sisään laitettiin uudet litkut, mutta kylmää ei tule edelleenkään.
Järjestelmä ei anna minkäänlaista vikakoodia eli vianhaku meni aika hankalaksi.

Muita huomioita:
- Kompurasta lähtevät putket eivät kylmene
- Flekti ei lähde pyörimään

Olisiko vinkkejä mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Yalle - 26.05.17 - klo:11:54
Meikäläisellä samanlainen vika (Leon vm. 2010 1.6TDI ecomotive). Huomasin viime perjantaina kun helle iski, että ilmastointi ei anna ollenkaan kylmää.
Ilmastointi lienee automatik-mallia, koska auto-asennossa puhallinteho vaihtelee tilanteen mukaan.

Käytin pirssin tänään nyrkkipajalla ja sisään laitettiin uudet litkut, mutta kylmää ei tule edelleenkään.
Järjestelmä ei anna minkäänlaista vikakoodia eli vianhaku meni aika hankalaksi.

Muita huomioita:
- Kompurasta lähtevät putket eivät kylmene
- Flekti ei lähde pyörimään

Olisiko vinkkejä mistä vikaa voisi lähteä etsimään?
Sulla voi siis olla se Delphin kompura kun autosi 2010. Täällä parillakin palstalla ollut juttua ja viimeksi eilen. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35487.msg601481;topicseen#new
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

sambolo

Munki leonin ilmastointi lopetti pelittämisen hiljattain! :( aattelin että täytöllä kuntoon, toimi kotiin ajaessa(ehkä ei kuitenkaan kovin tehokkaasti), seuraavana päivänä ei ollenkaan. Talteen otettiin reilu 400g ainetta ja lisättiin 550, aiemmasta huollosta ei tietoa(ei ainakaan 3 vuoteen). Öljyä otettii 1g ja lisättiin 10g.  Ei havaittu vuotoa täytössä ja vikakoodeja ei löytyny ainakaa obdelevenillä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ram1

Kylmäaine häviää niin hitaasti, että jos ilmastointi ei toimi, niin harvoin syynä kylmäaineen vähyys kun aika pienelläkin määrällä lähtee ilmastointi pyörimään. Ilmastointihuolto kannattaa tehdä tarpeeksi usein, niin yleensä ei tule noita ongelmia ollenkaan, paitsi noissa yksilöissä missä vika käytännössä jo tehtaalta asti.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

R1v3r

Nonnii. Nyt on taas päästy pidemmälle tutkinnalla.

Eli kävin lukemassa vikakoodit, niin ei antanu mitään. (tai siis antoi pari vikakoodia ekassa luvussa, kun irrotin kompuran kaapelin mitatakseni, et meneekö sinne virtaa) Mutta nyt nollattu koodit ja sitten kokeiltu uusiksi, niin ei tullu enää samoja koodeja esiin.

Tuosta pultista kun pyörittelee (mikä on siis kompuran päässä) niin pyörii vapaasti, kun kone sammuksissa. Ja kun kone on käynnissä ja ilmastointi päällä, niin se samainen pultti on edelleen pysähdyksissä (Eli joko se kytkin siinä kompuran päässä on paskana, tai sitten koko kompura.)

Onko vinkkiä? et onko toi mahdollista vaihtaa pelkkä kytkin? Ja onko siinä järkeä 10 vanhaan autoon? vaiko vaihtaa suosiolla koko kompura.

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

R1v3r

Ourait! Oletin vaan, kun aikaisempi keskustelu oli tuosta -10 mallista, niin en aatellut, josko olisi samaisesta kyse.

Mutta pitääpä katsella, josko sitä sais sitten tuon korjattua ihan vaan tuolla kytkimen vaihdolla. Se on vielä sen verran edukas, että mieluummin sen koittaa eka vaihtaa, kun lähtee koko kompuraa vaihtaan.

ram1

Kompuran tyyppi on ainakin helppo katsoa. Ja tosiaan en tiedä onko sulla siinä vika, mutta mahdollisesti. Ja en sun vuosimallia tiedä.
Vanhemmissakin oli ongelmia, mutta niissä piti vaihtaa koko kompura. About 06- mallit. Niissä oli muistaakseni myös magneettiventtiilivikoja. Itsellä hajosi 06- mallin Rs Ocusta missä se oli tyyppivika. Nyt en muista enää sen kompuran merkkiä, mutta niitä hajoili pitkin maailmaa. Löytyy kyllä googlella.

Jos ei osaavaa Vcds käyttäjää löydy, niin voi joutua menee ihan merkkihuoltoon, ettei tarvitse tehdä turhaan mitään.

Perushuollot ei noista yleensä vikaa irti saa kovin helpolla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

R1v3r

Päivitystä.

Kävin pajalla, niin siellä katsottiin juurikin, että tuo oultti siitä kompuran kytkimen kohdalta oli noin  5milliä ulkonevana. Ja kun auton käynnisti, niin se pultti pysyy paikallaan, vaikka vetopyörä pyörii, joten laittelin tilaukseen uutta kytkintä siihen. Vien sen sitten takasin samalle pajalle ja eka jos kokeilis tuota pelkkää kytkintä vaihtaa ja sit jos ei sillä lähe pelaan, niin sit hajetaan uus kompura siihen paikalliselta pitäjältä :)

Kiitokset kaikille vastauksista.

BTW, toi mun kompura oli siis DELPHIn valmistama ja osakoodilla 5N0 820 803 A

Ja tilasin osan ebaystä, että katotaan, mitä tulee :)

http://www.ebay.com/itm/Mitnehmerscheibe-Magnetkupplung-Klimakompressor-DELPHI-HARRISON-DH5/322536368874?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

R1v3r

Jebulistajee!

Elikkäs nyt on tää murhe aika saada päätökseen.

RATKAISU: Tämä oli juurikin tuo linkin kyseinen Delphin Kompura, josta tuo kytkin rikki. (kuvia lopussa) Eli kompuran akselin boorit vielä hyvässä kunnossa, mutta kytkin sileänä.

1. Auto ylös
2. Pyörä irti
3. pohjapanssari irti
4. Sisälokari irti
5. pissapojan säiliö irti (ei poistettu kokonaan)
6. pultit irti. (keskipultti oli haastava. mutta kangottamalla vanhaa kytkintä ruuvarin avulla ja hakkaavalla porakoneella saatiin onnistumaan) ja yksi noista kolmesta uloimmaisesta pultista oli niin jumissa, että piti porata kanta pois ja sitten porailla loput pultista sitten irrallaan.
7. Tuon pultin poraamiseksi poistettiin myös tuo vetopyörä tuosta kompuralta.
8. Kasaus
9. KYLYMÃ,,Ã,, TULOO!!

Jos jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä :)








pekii

Onko näitä Delphin kompuroita ollut ihan kaiken ikäisissä autoissa? Itsellä -10 golffi ja ainakin tuo pään pultti on koholla. Viikonloppuna varmaan joutuu tsekkaamaan olisiko samaa ongelmaa itsellä vai onko kompura leikannut kiinni.  :-[

R1v3r

Lainaus käyttäjältä: pekii - 09.08.17 - klo:20:57
Onko näitä Delphin kompuroita ollut ihan kaiken ikäisissä autoissa? Itsellä -10 golffi ja ainakin tuo pään pultti on koholla. Viikonloppuna varmaan joutuu tsekkaamaan olisiko samaa ongelmaa itsellä vai onko kompura leikannut kiinni.  :-[

Ootko koittanut laittaa kompuran päälle ja tuo kyseinen pultti on paikoillaan?

Näitä on ollut juurikin tuolla aikavälillä. Olisko ollut 2006-2010 välille? (varmaankin kaikissa VAGineissa)

Kannattaa kattoa se kompuran malli. (itse investoin bilteman tarkistuspeilin tätä tarkoitusta varten :D

Ja tosiaan, sen voi testata koneen ollessa sammuksissa, että jos se pultti pyörii suht kevyesti, niin silloin yleensä kompura vielä kunnossa.

pekii

Joo ilmastointia testattu ja täytettykin tuossa pari kk sitten. Nyt ei vaan enää puhalla kylmää ja ruuvi koholla. Toivottavasti olisi tämä eikä kompuran totaalituho. Silloin ilmeisesti pitäisi pestä kaikki osat ettei kompuran moska pääse leviämään uuteenkin.

R1v3r

Juuh. Toki toi ruuvin vähän kohollaan olo ei vielä välttämättä sano. Kun tuo uusikin on asennettu, niin on se vähän irti tuosta.

Mutta kun laittaa ilmastoinnin päälle ja jos se keskiruuvi pysyy paikoillaan, niin sitten on luultavasti tuo. (ja pyörii vapaasti kuitenkin, kun ruuvarilla pyörittää)

pekii

Testailin tänään öljynvaihdon yhteydessä tuota ruuvin pyörimistä ja suhteellisen kevyesti se pyörii (ei nyt ihan sormin, mutta kevyesti avaimella). Kertooko tuo nyt vielä jotain?

Onnistuuko tuon varokkeen poisto ilman, että apulaitehihnaa käyttää irti?

R1v3r

Juu. Samanlainen oli mulla.

Ei tartte välttämättä sitä hihnaa ottaa pois, mutta kun mun omassa oli pari pulttia vähän hankalia, niin helpotti, kun otettiin sitten koko vetopyörä pois. (tuo apulaitehihnan otto ei kyllä vienyt ammattilaisetla kuin minuutin verran, että en usko, et sen pitääs olla mikään onkelma. Aina saa lisää tilaa :)

pekii

Nyt tuli omakin käytettyä pajalla. Tuolla kytkimen vaihdolla lähti pelittämään. Säästyipähän muutama roponen  8)

Muutamassa liikkeessä ehdottivat suoraan kompuran vaihtoa+systeemin putsausta, koska kompressori leikannut kiinni.

R1v3r

Lainaus käyttäjältä: pekii - 19.05.18 - klo:17:50
Nyt tuli omakin käytettyä pajalla. Tuolla kytkimen vaihdolla lähti pelittämään. Säästyipähän muutama roponen  8)

Muutamassa liikkeessä ehdottivat suoraan kompuran vaihtoa+systeemin putsausta, koska kompressori leikannut kiinni.

Juuh. Taitaa isommat noita vaihtaa aina vaan uuteen, koska nopeempi. Ihme kyllä, että sanovat kompuran leikanneeksi kiinni, kun se kerran pyöri suht iisisti? :O Mut eipä nykyään oikeen enää tutkita ja koiteta korjata "pikkuosia" kun sit taas uuteen kompuraan saa takuun...

pekii

Diagnoosi annettiin suoraan tuon ulospäin tulleen pultin takia. Toisaalta epäilen, että osahan näistä saattaa oikeasti mikä vikana ja sitten vain sumutetaan asiakasta  >:(

Hsippe

#24
Jep,
Jos se pultti on tullut esiin on vika 100 varmasti vetolevyn pooreissa. Ja tää on just Delphi merkkisen kompuran tyyppivika.
Taas sitten kiinnileikkanneessa kompurassa sen vetolevyn peltilipareet törröttää ulkona, syynä että se vetolevy toimi sulakkeena ja estää apulaitehihnan katkeamisen päästämällä hihnapyörän pyörimään. Joo vähän epämääräinen selitys mutta luonnossa asia ihan selvä :-)

Noita vetolevyjä taitaa olla hieman huonosti saatavilla (siis korjaamoiden käyttämiä hankintareittejä myöten) ja ainahan korjaamon kannattaa varaosamyynti maksimoida (% katteellahan noissa mennään).

AJV55

Mitä raati sanoo kuvan perusteella? En muistanut auton alla ulkoa tän ketjun ohjeita ja jäi pyörittelyt ja käytöt tekemättä. Mutta toi keskipultti on vähän koholla ja kompuran mallinumero täsmää noihin Delphin värkkeihin.


Hsippe

Selvän oloinen tapaus --> vetolevy / keskiö vaihtoon.

Kannattaa kasatessa laittaa vielä tippa ruuvilukitetta navan pooreihin varmistamaan ettei napa enää löysty.




AJV55

Pitää laittaa varaosa tilaukseen.

Vielä kasauksesta - jos noi pultit sattuu saamaan kiltisti auki tilan puolesta, onnistuuko vaihto ilman apulaitehihnaan koskemista? Näyttäis kerrankin sellaiselta osalta jonka kanssa mahtuis touhuamaan.

Hsippe

Joo, sitä pyörää ei tartte normaalisti irroittaa.
Keskipultin irroitamiseen tarvii iskevän vehkeen kun mistään ei pysty pitämään vastaan.

golffisti IV

VW Golf 1.6 16v BCB -03

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy