Valoautomatiikka

Aloittaja TrdToy, 15.05.17 - klo:23:38

« edellinen - seuraava »

TrdToy

Onko 2010 Poloissa missään valoautomatiikkaa, auto on 1.2 TSI DSG Comfortline.
Jotenkin outoa ettei ton ikäisessä autossa ole valoautomatiikkaa  :D

Turbokiisseli

Jos tarkoitat automaattisia ajovaloja niin perusmallissa nuo on, ja Highlinessa on erilliset päivävalot sumuvalojen yhteydessä.

Varsinaiset automaattiset ajovalot on saanut tilaamalla Highlineen, samalla tulee sadetunnistin ja tummentuva taustapeili. Jälkiasennus Highlineen maksanee luokkaa 250-350, + uusi tuulilasi, Trendlineen ja Comfortlineen ilman tehdasasenteisia päivävaloja selvästi enemmän, koska myös mukavuuselektroniikan ohjainlaite täytyy vaihtaa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Dieselgolf

Kun Rouvalle nyt tuollainen Polo päätyi, tai valittiin, hyvältähän tuo kaikinpuolin tuntuu. Ja pääasiahan on se, että auton omistaja itse on tyytyväinen.
Osaa autoa käyttää ja meneminen paikasta A paikkaan B on helppoa. Siksihän auto yleensä hankitaankin.

Tähän valoautomatiikkaan liittyen, huomasin että tuossa Highline Polossaan valot syttyy kun auton käynnistää. Siis ne LED päiväajovalot.
Ei varsinaiset ajovalot eikä takavalot.
Tulisiko noiden siis Highline varustelussa syttyä hämärtyessä sitten ittekseen ? Vai vaatiiko kytkimen kääntämisen päälle asentoon aina jos haluaa nuo oikeat ajovalot ja takavalot päälle ?
Ja pystyykö takavalot ohjelmoimaan päälle noiden LED-päiväajovalojen kanssa ? Näyttää hiukan mielestäni oudolta kun takapää on täysin pimeänä ja edessä palaa vain nuo LEDit.

tex-

onko valokatkaisijassa "auto" kohtaa? jos ei niin joutuu käyttämään katkaisijaa vanhanaikaisesti.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Dieselgolf

Ei ole ”AUTO” asentoa kytkimessä... :-\
No sitten opastin häntä ihan oikein.

Eikö edes takavaloja saa ohjelmoitua päälle noiden päiväajovalojen kanssa ?
Tosin siinä on sitten se riski että ei muista lainkaan käännellä oikeita ajovaloja päälle illan pimetessä, jos ei tartte käännellä kytkimestä lainkaan.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 05.02.19 - klo:06:15
Ei ole ”AUTO” asentoa kytkimessä... :-\
No sitten opastin häntä ihan oikein.

Eikö edes takavaloja saa ohjelmoitua päälle noiden päiväajovalojen kanssa ?
Tosin siinä on sitten se riski että ei muista lainkaan käännellä oikeita ajovaloja päälle illan pimetessä, jos ei tartte käännellä kytkimestä lainkaan.
Palaako tuossa mittarivalot silloin kun katkaisin on 0-asennossa? Jos palaa, niin on menty samaan ääliömäiseen kuvioon kuin esim. Opelilla. Mittariston pimeys kun olisi riittävä indikaattori useimmille kääntää valoja päälle. Ehkä sitten parempi pitää ne valot päällä aina, jos riskiä on että oikein käyttö ei onnistu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Dieselgolf

Sorry viive, kärry oli pajalla. Nyt kun tutkailin valonamiskukkelia ja sen käytöstä, niin juu u, 0-asennossa ei syty mittariston valotkaan. Vain ne päiväajovaloledit.
Taidan pitäytyä Rvan kanssa siinä opastuksessa että käännät aina ajoon lähtiessä valot päälle. Näin ei koskaan ole sitten vahingossa ne pois päältä.

Siis tulkitsen nyt niin, että kun on oikein komealla nimellä olevat päiväajovalo-LEDitkin tuonne keulaan tehtaalla laitettu hehkumaan, niillä voi päivänvalon aikaan ajella oikein laillisestikin? Välittämättä siitä että ahterissa ei ole päällä tuikun tuikkua. 
En kyllä ole tuohon ratkaisuun itse järin tyytyväinen. Ei ne pari hassua polttimoa takana voi niin paljon sähköä viedä tai polttoaineen kulutusta lisätä.
Tuon pointin tavallaan kyllä sulatan, että päiväajovalo-LED härpättimillä voi säästää noita kohtuu arvokkaita Xenoneja.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 07.02.19 - klo:18:18
Sorry viive, kärry oli pajalla. Nyt kun tutkailin valonamiskukkelia ja sen käytöstä, niin juu u, 0-asennossa ei syty mittariston valotkaan. Vain ne päiväajovaloledit.
Taidan pitäytyä Rvan kanssa siinä opastuksessa että käännät aina ajoon lähtiessä valot päälle. Näin ei koskaan ole sitten vahingossa ne pois päältä.

Siis tulkitsen nyt niin, että kun on oikein komealla nimellä olevat päiväajovalo-LEDitkin tuonne keulaan tehtaalla laitettu hehkumaan, niillä voi päivänvalon aikaan ajella oikein laillisestikin? Välittämättä siitä että ahterissa ei ole päällä tuikun tuikkua. 
En kyllä ole tuohon ratkaisuun itse järin tyytyväinen. Ei ne pari hassua polttimoa takana voi niin paljon sähköä viedä tai polttoaineen kulutusta lisätä.
Tuon pointin tavallaan kyllä sulatan, että päiväajovalo-LED härpättimillä voi säästää noita kohtuu arvokkaita Xenoneja.
Xenon-polttimot maksaa luokkaa 50,/kpl, joten ei niitä kyllä kannata säästellä. Jos tosiaan ei mittariston pimeydestä tule mielleyhtymää valojen sytyttämiseen, niin sittenhän sen valokatkaisijan voi pitää valot päällä asennossa aina? Vai alkaako Polo mekkaloimaan auton sammutuksessa jos katkaisin on päällä-asennossa?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Dieselgolf

Kyllä se taitaa jotain älämölöä pidellä jos on valokatkaisija ON asennossa ja auton sammuttaa ja yrittää ovesta luikahtaa.

Winku

...eikä sammuta valoja. Toisaalta se johtaa siihen että seuraavana päivänä ei enää vingu, sen kummemmin summerit kuin starttikaan.

Tää on yksi asia jota olen jo useamman vuosikymmenen ihmetellyt volkkareissa...

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Winku - 08.02.19 - klo:15:57
...eikä sammuta valoja. Toisaalta se johtaa siihen että seuraavana päivänä ei enää vingu, sen kummemmin summerit kuin starttikaan.

Tää on yksi asia jota olen jo useamman vuosikymmenen ihmetellyt volkkareissa...
Siksi kysyin, kun nykyinen FL Octavia antaa sammuttaa auton valot päällä asennossa juttelematta mitään ja valot tosiaan sammuu. Parkithan palavat akku tyhjäksi asti parkkiasennossa, toimii niinkuin pitääkin. Ajovalot eivät ole jääneet päälle missään VAG-tuotteessa, parkit kyllä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tuomas_eronen

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 05.02.19 - klo:06:15
Eikö edes takavaloja saa ohjelmoitua päälle noiden päiväajovalojen kanssa ?
Tosin siinä on sitten se riski että ei muista lainkaan käännellä oikeita ajovaloja päälle illan pimetessä, jos ei tartte käännellä kytkimestä lainkaan.

Ainakin samanikäiseen Toledoon onnistuin VCDS:llä ohjelmoimaan siten että valot 0-asennossa palaa päiväajovalot ja takavalot sekä mittarivalot on pimeänä.

Eli kun valaistus heikkenee ja alkaa kaipaamaan mittarivaloja on aika kääntää katkaisijasta ajovalot päälle.

Oli varsin toimiva ratkaisu eikä aiheuttanut mussutusta katsastuksessa tai merkkihuollossa. Oikeastihan noin ei kai saisi tehdä, koska päästot on speksattu ilman palavia takavaloja. Sen vuoksi merkkiliikkeet ei noita saa softata päälle vaikka pystyisivätkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy