1.6Tdi viritys

Aloittaja Nuka, 27.04.17 - klo:12:10

« edellinen - seuraava »

Nuka

Onko kenelläkään käytännön kokemuksia facelift Octavian mukana maliistoon tulleen 1.6Tdi:n virityksestä ja sen kestävyydestä? Onko käytännön hyötyä tai haittaa esim. Vauhtipyörälle. Googlen kautta löytyi hyvin vähän ikivanhoja pohdintoja aiheesta, joista ei oikeastaan selvinnyt aiheesta juuri mitään. Näyttäisi muutenkin vain muutamat sivut tarjota uudelleen ohjelmointia ja yleensä nekin on volkkarille suunnattuja.

Kyseinen kone kaipaisi lisää vääntöä alle 1500 kierroksen, kun vaihdelaatikon välitykset on melko haastavat tietyissä nopeuksissa. Erityisesti 50km/h ja 70km/h jossa pieni vaihde kiertää turhan korkealle ja isompi vaihde jyristää kunnes lisää vauhtia sen +10km/h. Lieneekö nämä ollut niitä huijaus ohjelmalla olevia malleja tehtaalta lähtiessä, kun auto kehoittaa jo 60km/h vaihtamaan vitoselle, vaikka nelosella kierrokset pyörii 1500 rajoilla?

Muuten olen koneen menopuoleen ihan tyytyväinen. Kulutus pyörii hyvin samoissa, kun vanhassa 1.9tdi leonissani. Siitä jäi kaipaamaan vaan tuota loistavaa alavääntöä.

b1mpo

Ã,,lä väännätä vakionakaan alle 1500 kierroksen, silloin menee vedätyksen puolelle. 1500 on hyvä raja nelipyttyisille dieseleille muutenkin, joissa kaksoismassa varsinkin. Toki voi kevyellä kaasulla ajaa, mutta voimaa ei kannata ottaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ram1

Ei se softaus muuta tuota turbon heräämistä. Käyrä pysyy periaatteessa samana siihen 1500 asti, ja siitä nousee vaan jyrkemmin kuin vakio.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

b1mpo

#3
Aloittaja ilmeisesti tarkoittaa vaihdesuositusta, joka kuuden kympin paikkeilla käskee isompaa pykälää. Sitä ei kannata noudattaa. Itse olen ajanut varsin taloudellisesti tuijottamatta vaihdesuositusta ja säästin myös voimansiirtoa ja hermoja.  ;D

Ps. Tuo 5-vaihteinen laatikko on kyllä surkea välityksiltään noissa nopeuksissa, varsinkin jos ei halua "huudattaa" tai jyristää. Uudemman octavian moottori toimii paremmin tuon laatikon kanssa. Välitykset aika lailla samat. Kaipaisi kyllä kuudennen pykälän, jos haluaa sivistyneesti ajaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

matlock

Hyvä on huomata se, että kysymyksessä on ainoastaan 1.6 kone. Sen vuoksi, vaikka sen virittäisitkin, ei siellä alakierroksilla käytännössä tapahdu ihmeitä. Ohessa vertailun vuoksi entisen autoni, jossa oli myös sama kone, dynopaperit. Nyrkkisääntönä sanoisin, että lyö 5. vaihde silmään vasta kun nopeus on yli 80 km/h. Silloin ei jyristele.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.04.17 - klo:12:37
Ã,,lä väännätä vakionakaan alle 1500 kierroksen, silloin menee vedätyksen puolelle. 1500 on hyvä raja nelipyttyisille dieseleille muutenkin, joissa kaksoismassa varsinkin. Toki voi kevyellä kaasulla ajaa, mutta voimaa ei kannata ottaa.

+1. Veit jalat suustani.
Yritetään pärjätä.

Nuka

Lainaus käyttäjältä: matlock - 27.04.17 - klo:13:30
Hyvä on huomata se, että kysymyksessä on ainoastaan 1.6 kone. Sen vuoksi, vaikka sen virittäisitkin, ei siellä alakierroksilla käytännössä tapahdu ihmeitä. Ohessa vertailun vuoksi entisen autoni, jossa oli myös sama kone, dynopaperit. Nyrkkisääntönä sanoisin, että lyö 5. vaihde silmään vasta kun nopeus on yli 80 km/h. Silloin ei jyristele.

Näin pelkäsinkin ettei sinne eloa saa edes virittämällä. Kyllä tuo kone on jo tullut sen verran tässä parissa kuukaudessa tutuksi, että oppinut nuo minimi nopeudet joka vaihteelle. 3:nen 40km/h, 4:nen 60km/h ja 5:nen 80km/h ja alle 1500 kierroksen ei tosiaan kannata jurruttaa. Eiköhän tuon kanssa pysty elämään.

Samaa mieltä b1mpon kanssa tuosta, että kaipaisi 6-vaihdetta ehdottomasti.

Jultsu

Ihmeisiin ei juu pystytä, mutta syöttöä lisäämällä ja savurajoja hölläämällä saadaan kyllä kummasti lisää potkua alarekisteriin missä tahansa turbodieselissä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy