Passat 3C 6-lovinen vaihteisto

Aloittaja muub, 23.04.17 - klo:12:38

« edellinen - seuraava »

muub

Heips.

Omassa 06 2.0 FSI Passatissa, jossa on 6-lovinen vaihteisto olisi jotain häikkää vaihteiston suhteen. Autolla on ajettu 158tkm. Ostin auton kun sillä oli ajettu 148tkm ja sama ongelma on ollut koko ajan.

Eli siis kyse on vaihteistosta. Vaihteet kytkeytyvät kyllä ihan normaalisti. Mitään erityisiä ääniä ei kuulu ajon aikana ja vaihteistoöljyt vaihdatin joulukuussa. Vaihdekeppi ei kuitenkaan kytke vaihteita 2 ja 3 ihan niin sulavasti, kuin pitäisi. Niistä kuuluu pieni "klonk" tai sellainen lyhyt rutina, kun ne laittaa päälle ja kolmonen ehkä hieman vastustaa kytkemistä kylmiltään. Ã,,änet kuuluvat pahemmin varsinkin jos yrität vaihtaa vaihteita nopeasti, kun taas rauhallisesti vaihtaessa vaihteet menevät päälle pehmeämmin. Auton tai ilmanalan lämmetessä vaihteet menevät päälle suluvammin. Vaihteet siis kyllä kytkeytyvät päälle ihan ok eikä siinä mitään, mutta tuo ihan normaalia kuitenkaan ole. Liekö kyse vaan ominaisuudesta auton ikääntyessä, vai hiljalleen pahenevasta vaihteistorikosta? Kytkin on autossa alkuperäinen eikä se luistata lainkaan. En myöskään kuule moottoripuolelta mitään esim. massapyörän rikkoutumiseen viittaavaa rumpsutusta.

En löytänyt netistä keskustelua, missä oltaisiin koettu 6-lovisen manuaalivaihteiston rikkoutumista, mutta onko näitä mennyt rikki miten usein?

Sepittäjä

Mulla oli 6-lovisessa golfin vaihteistossa samantyylistä ongelmaa ja ihmettelin ja kyselin ja funtsailin. Sitten löysin youtubesta videon, jossa esiteltiin kaksi tapaa vaihdekaapeleitten säätöhimmiin. https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo   
Kokeilin ne molemmat ja havaitsin sen jäkimmäisen tavan minun käsille paremmin sopivaksi ja sitä säätötapaa TARKASTI noudatellen sain kaapeleitten säädöt kohdilleen. Niitähän säädetään sieltä vaihdelaatikon päästä niillä lukituskappaleilla, kuten videosta hyvin näkyy.
Lisäksi huomasin ,että vw-vaihteiston käyttösysteemissä on kovin monta nivelkohtaa, joissa laakerointi on kulunut liikaa tai jopa holkit lohkeilleet- Pääasiassa tarkoitan niitä muoviholkkeja, joita on monessa paikassa. Yhdet ovat vaihdekepin laakeroinnissa heti nahkasuojan alla........................
En tietenkään voi tietää, mistä sinun autosi laatikossa on kyse mutta minä löysin tällaisia juttuja ja nyt olen vaihteitten toimintaan aivan tyytyväinen vaikka en vaihtanut mitään osia. Ei muuta kuin säädin onnistuneesti kaapelit.

muub

Onkohan kyseessä saman vaihteisto? Minkä ikäinen golffisi on? Käsittääkseni esim. tuo 90-luvun 6-vaihteinen ei olisi enää sama vaihteisto, kun mitä näissä 05- eteenpäin volkkareissa on käytetty.

Ilmeisesti kellekään ei näytä tulleen vaihteistorikko näiden kanssa, kun ei kellään näytä edes huoltoasemahuhuja olevan näihin liittyen :p

Sepittäjä

En tietenkään tiedä, onko sama vaihteisto tai edes vastaava mutta katso konepellin alle, näkyykä siellä noita säädettäviä kaapelin päitä. Jos näkyy, niin varmaankin suunnilleen samalla periaatteella säätö tapahtuu. Mun auto on ns. neloskoppanen golffi. Suunnilleen -98-2005 ( variat tähän saakka, muutt ovat samaa -2004 saakka).
Tietenkin vois kuvitellaq,että jos kaapelien säädöt ovat kohdallaan ja silti " rutisee ", niin irrottaako kytkin kunnolla tai joko synkronirenkaat ovat kulahtaneet ? Milloin olet öljyn vaihtanut ?
Täytyy vaan ponnistella. Jos ei muu auta, niin varmaan pitää harkita koko vaihdelaatikon vaihtamista vaikka hyvään käytettyyn.............................

Sepittäjä

Löytyiskö tuolta       https://www.youtube.com/watch?v=o3yi9X2aw1g         jotain uutta harkittavaa ?

Sepittäjä

Miten tämä asia ratkesi vai jatkuuko ennallaan ? Kiinnostaa............................

muub

Nyt kun on lämmintä vaihteet kytkeytyy sulavammin. En sellaisia taitoja omaa, että uskaltaisin mitään säätöjä lähteä tekemään tuolle. Lähinnä kiinnostaisi olisiko jollakin 3c:n omistajalla samanlaisia kokemuksia tuosta vaihteistosta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy