Kestääkö volkkarin lukkopultin avain?

Aloittaja Ukki, 18.04.17 - klo:15:27

« edellinen - seuraava »

Ukki

Tänään vaihdoin talvella ostettuun uuteen volkkariin kesärenkaat.

Lukkopulttien ”piparkakkumuotti”-avain epäilytti heti alkuunsa. Homma kuitenkin tällä kertaa onnistui. Epäilylle on ihan syynsäkin. Edellisessä vastaavassa tapauksessa reilut 10 vuotta sitten ”piparkakkumuotti” hajosi heti ensimmäiseen uuden auton pultinavausyritykseen. Silloin oli Volvo.

Millaisia kokemuksia muilla? Jos itse vaihtaa renkaat keväisin ja syksyisin vuodesta toiseen, tuleeko lukkopultin avaimen kanssa ongelmia?
Golf Alltrack 1,8 tsi

M_M

Joko tai sitten ei.

Pyöränpultit eivät kovin kalliita ole, joten miksipä ei kävisi ostamassa neljä tavallista pulttia ja heittää nuo lukkopultit hittoon. Ei tarvitse miettiä kestävyyttä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kerkko

Hyvin kestää, kun huolella käyttää. Pitää tietysti olla pohjaan saakka painettuna, myös kiertämisen aikana. Ei tuosta mitään vaivaa ole, päinvastoin, sillä saa ensimmäisen pultin helpoiten paikalleen. Liekö tuosta sitten mahdolliselle pyörävarkaallekaan haittaa?

K.

Jarek86

Itsellä alkoi ongelmat piparin kanssa sen jälkeen kun käytin auton euromasterilla renkaiden vaihdossa ja ampuivat renkaat pulttipyssyllä kiinni ja seuraavan kerran kun yritin itse vaihtaa renkaita niin kusessa oltiin....
Lopulta sain tapeltua pultit auki, jonka jälkeen lähti romukoppaan koko perkeleen pipari ja tilalle vaihtui 4kpl tavallisia pultteja.

tet

Ihan varmasti kestää, jos käyttää edes osapuilleen oikeaa kiristysmomenttia. Jos on tottunut peltivanteet vetämään "varman päälle"-kireyteen, niin sitten ei ehkä kestä. Oikea kiristysmomentti oli ainakin itselleni suuri yllätys, kun siirryin aluvanteisiin ja ostin momenttiavaimen - oli tullut vedettyä peltivanteet varmaan nelinkertaisella momentilla oikeaan nähden. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jarek86 - 18.04.17 - klo:17:48
Itsellä alkoi ongelmat piparin kanssa sen jälkeen kun käytin auton euromasterilla renkaiden vaihdossa ja ampuivat renkaat pulttipyssyllä kiinni ja seuraavan kerran kun yritin itse vaihtaa renkaita niin kusessa oltiin....
Lopulta sain tapeltua pultit auki, jonka jälkeen lähti romukoppaan koko perkeleen pipari ja tilalle vaihtui 4kpl tavallisia pultteja.
Sanasta sanaan sama kokemus. Belsebuubin keksintöä ovat moiset pultit.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

Noita lukkojakin on niin erilaisia. Tuo abema-ura on kyllä yksi sieltä mihin aurinko ei paista ja sen käytön kanssa pitääkin olla ihan super-huolellinen ettei vaan lipsahda :-\



Ja taasen tuo tappi-malli on kyllä sellainen rimpula jonka kiertäisin ihan suosiolla jo kaukaa :-\



Mutta vastaavasti tuo "torx" versio ainakin yhdessä autoistani kesti n. 10v ihan normaalia renkaiden kausivaihtoa ja kun se eka avain lopulta lipsahti, otettiin paketissa mukana tullut vara-avain käyttöön ja sillä mentiin vielä ne muutamat vuodet mitä tuo auto itselläni oli :)



Tosin sen koomin ei noita lukkoja ole autoissani ollutkaan, on se pienoinen riski kuitenkin ettei sitä sitten lopulta saa itsekään auki :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

skrikoo

Sciroccoon tuli vaihdettua 9 kertaa renkaat ja hyvin kesti tuo lukkopulttiavain ei mitään ongelmia. Peugeotissa vaihdettu yli tuplaten enemmän.
Ovat Ranskalaisissa sen verran avokätisempiä että antoivat 2 lukkopulttiavainta kun volkkarissa tuli vain yksi.

mmustaja

Samantapainen mutta vähän erilainen malli jollainen oli asennettuna GTE Passattiini. Tuossa kuva:

https://www.google.com/search?rlz=1C1FGUR_fiFI701FI701&biw=1280&bih=649&tbm=isch&sa=1&ei=_H-3XO75DZDLrgT22o2ADQ&q=lukkopulttisarja&oq=lukkopulttisarja&gs_l=img.3..0j0i24l4.7772.14334..14987...0.0..3.287.3170.21j6j3......2....1..gws-wiz-img.....0..35i39j0i67j0i5i30.sdI21s9Sgrw#imgrc=Plxj0KlVEGjlsM:

Ja tämä oli sitten ilmeisesti huollossa huolella ylikiristetty, koskapa syksyllä laitoin pyörät ihan momenttiavaimella. Nyt kaikki pultit metrin avaimella avattava ja kova PAM kun aukeaa, ja tietty toi penteleen lukkopultin avain petti. Passatin vanteet sellaiset jossa pultti syvässä kuopassa. Ei sinne mikään hylsy sovi pultin ympärille. Pultin avainkuvio on ilmeisesti jotenkin epäsymmetrinen että jos vain yksi kulma kun menee liukuriksi niin avain nostaa itsensä urasta ylös, ei mitään voimaa toiseenkaan pulttiin jota varovasti yritin. Ei voi kuin toivoa, että Volkkarilta löytyy uusi avain, ja että se pitää.

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: mmustaja - 17.04.19 - klo:22:48
Samantapainen mutta vähän erilainen malli jollainen oli asennettuna GTE Passattiini. Tuossa kuva:

https://www.google.com/search?rlz=1C1FGUR_fiFI701FI701&biw=1280&bih=649&tbm=isch&sa=1&ei=_H-3XO75DZDLrgT22o2ADQ&q=lukkopulttisarja&oq=lukkopulttisarja&gs_l=img.3..0j0i24l4.7772.14334..14987...0.0..3.287.3170.21j6j3......2....1..gws-wiz-img.....0..35i39j0i67j0i5i30.sdI21s9Sgrw#imgrc=Plxj0KlVEGjlsM:

Ja tämä oli sitten ilmeisesti huollossa huolella ylikiristetty, koskapa syksyllä laitoin pyörät ihan momenttiavaimella. Nyt kaikki pultit metrin avaimella avattava ja kova PAM kun aukeaa, ja tietty toi penteleen lukkopultin avain petti. Passatin vanteet sellaiset jossa pultti syvässä kuopassa. Ei sinne mikään hylsy sovi pultin ympärille. Pultin avainkuvio on ilmeisesti jotenkin epäsymmetrinen että jos vain yksi kulma kun menee liukuriksi niin avain nostaa itsensä urasta ylös, ei mitään voimaa toiseenkaan pulttiin jota varovasti yritin. Ei voi kuin toivoa, että Volkkarilta löytyy uusi avain, ja että se pitää.

Sama homma itselläkin kun piti alkaa syksyllä vaihtamaan talvirenkaita alle. VW alkuperäiset lukkopultit tiukassa ja avaimen "hampaat" reunoista juuri sen verran kuluneet ettei avain purrut vaan nousi ylös urastansa kun koitti alkaa vääntämään.

VW Airportin huollosta löytyi onneksi vastaava avain jolla saivat pultit avattua. Tässä yhteydessä vaihtui lukkopoltit tavallisiin ja käskin huoltoneuvojaa heittämään avaimen ja lukkopultit helvettiin.  ;)
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

joonasmmm

Kahdessa viimeisessä autossa on nyt ollut noi lukkopultit, golfissa semmonen torxin näköinen ja nyt Yetissä tuollainen "abema". Mulla on tapana voidella pultit joka kerta kun vaihdan renkaat ja kiristän ton lukkopultin vielä erityisen hellävaroen. Tähän asti on sovussa selvitty, kun olen itse renkaat vaihtanut.

Viime syksynä talvirenkaat menivät pqikalleen rengasliikkeessä ja asiantunteva liike osasikin kiristää pultit järkevään momenttiin ja pultit lähti irti ilman probleemaa.

tapanixxx


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 18.04.19 - klo:10:09
+1 unohtakaa lukkopultit

+2. Kerran olen joutunut lukkopulttia irroittamaan, kun hylsy rikkoontui ja toisia ei tule!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: joonasmmm - 18.04.19 - klo:08:01
Kahdessa viimeisessä autossa on nyt ollut noi lukkopultit, golfissa semmonen torxin näköinen ja nyt Yetissä tuollainen "abema". Mulla on tapana voidella pultit joka kerta kun vaihdan renkaat ja kiristän ton lukkopultin vielä erityisen hellävaroen. Tähän asti on sovussa selvitty, kun olen itse renkaat vaihtanut.

Viime syksynä talvirenkaat menivät pqikalleen rengasliikkeessä ja asiantunteva liike osasikin kiristää pultit järkevään momenttiin ja pultit lähti irti ilman probleemaa.
Kaikkein petollisin juttu pulttien kiristyksessä on ylikiristys. Ja tuon petollisuuden synnyttää pulttien voitelu! Voidellut pultit ylikiristyvät.
Pyörien pultit/mutterit kuuluu kiristää puhtaina ja kuivina ko. momenttiin. Lukkopultit /-mutterit kestävät käsin ( ei hakkaavalla koneella! ) momenttiin kiristykset ja avaukset.
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 18.04.19 - klo:16:34
Rallimiehet käyttää pulteissa asennustervaa ja kiristys 120 momenttiin.

Sotkee vain paikkoja tuo terva.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

^Ei sotke jos suihkuttaa pultinreikään ennenkuin on sovittanut pyörää paikoilleen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy