Passat 1.9tdi 2007 nykii kiihdyttäessä.

Aloittaja Stumppi, 08.04.17 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

Stumppi

Osaakohan joku kertoa mistä voisi johtua nykimen yleensä 4-5 vaihteella. Tulee esille myös 3:lla mutta ei niin helposti. Eli kun kaasun painaa pohjaan ja auto alkaa kiihtyä niin noin 2000 -  3000 kierroksen paikkeilla alkaa auto nykimään/pätkimään. Kytkin ja vauhtipyörä juuri vaihdettu. Kyseinen ongelma oli jo ennen sitä. Kytkin ongelmat luonnollisesti korjaantuivat mutta tämä nykiminen jäi.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

hypoid

miulla oli ainakin tankissa oleva siirtopumppu rikki

komuva

Hieman vanha topic, mutta selvisikö vika koskaan? Itsellä juuri sama vika RS dieselissä ja johonkin polttoaineen syöttöön luulen että liittyy.

Jultsu

Luulo ei ole tiedon väärti, vikakoodit koko autosta lukuun VCDS:llä ekana.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Juu siis itseasiassa ei vikakoodeja, VCDS:llä logattu seuraavasti:

- ahtopaineet: haluttu ja todellinen kulkee käsikädessä (aina max. 2601mbar asti) ja N75 vaihdettu, ei vaikutusta
- kansiremppa tehty (nykiminen oli ennen sitä)
- jakopääremppa tehty
- injection quantity ja - duration tippuu nykäysten aikana n. 30%

Jultsu

Niin mikä kone? Pumppusuutinvehje sekin? Onko ihan vakiona 1.6bar ahdot?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Pahoitteluni, ei näin uutena osaa kaikkea infoa kerralla antaa :)

Kone on siis BMN, vakiona 170hp mutta edellisen omistajan toimesta ohjelmoitu jonnekin 200hp luokkaan.

Jultsu

Mitä kansiremonttiin on sisältynyt? Onko suuttimien johtosarja vaihdettu? Onko suuttimien kuntoa tarkistettu jossain pajalla? Entä niiden korjauskertoimet?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Eli kansiremonttiin päädyttiin kun koneesta meni jakohihnan kiristäjän pultti ja huolto halusi avata koneen ja varmistaa ettei siellä ole mitään ylimääräistä. Muistaakseni kansi oli useammasta kohtaa halki (en valitettavasti muista mistä minne) ja se meni koneistukseen.

Uudet venttiilit kuulemma myös laitettiin. Suutttimista uusittiin yksi, koska oli käynyt tyhjäkäynnillä epätasaisesti ja se ongelma korjaantui sillä.

Jos korjauskertoimilla tarkoitetaan niitä mitä VCDSllä luetaan  :o , niin ne oli +- 1,5 sisällä kaikki.

Jultsu

Tuosta on siis tulkittavissa että suuttimien johtosarjaa ei ole vaihdettu. Se vaihtoon seuraavaksi (tai vaihtoehtoisesti liittimien irroitus, puhdistus ja "kiristys") ja sitten uudet testit.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Kiitos tiedosta, täytyy tiedustella tuo huollosta kun en ole vielä saanut yhteenvetoa.

komuva

No niin, päivitystä tähän.

Suuttimien johtosarja on vaihdettu huollon yhteydessä, joten siitä nykiminen ei oletettavasti johdu.
Polttoainepumppua huollossa ei myöskään epäilty syylliseksi (ei ole heillä aikaisemmin tarvinnut vaihdella, ei tosin ole VAG-merkkikorjaamo)

Löytyykö VCDS:n jostain blockista yksittäiset syötöt/suutin tai jokin muu keino millä voisi nähdä että onko jokin tietty kohta mikä kyykkää kiihdyttäessä? Ja toki muitakin keinoja otetaan vastaan, tuntuu että nykiminen jossain määrin lisääntyy nyt kokoajan.

Jultsu

Mitähän tarkoittivat polttoainepumpulla. Tankissa olevaa siirtopumppua vaiko tandemia?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Itse ainakin ajattelin tarkoittavani tankissa olevaa, mutta ei ollut keskustelussa tarkentavaa puhetta kummasta kumpikin puhuu  :D

Onko tuolle polttoaineen syötölle jotain tapaa testata?

Jultsu

VCDS:llä saa testattua tankin siirtopumpun toiminnan, toki sen pitäisi surista sekunnin-pari aina kun avainta kääntää virtalukossakin. Korva sinne jonnekin takapenkin / kontin juurelle ja kuuntelemaan. Suodattimelle tankilta tulevan letkun voi irroittaa ja laittaa vaikka juomapulloon ja katsoa paljonko tavaraa se siirtää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Pientä päivitystä tähän:

- polttoainesuodatin vaihdettu (aika lailla ylimääräisiä partikkeleita oli dieselin seassa) -> VCDS:llä ajettu suodatin täyteen joten siirtopumppu pelaa ainakin tältä osin
    -> suodattimen vaihdolla ei poistunut nykiminen  :(

Sen minkä tässä olen pannut merkille, että tuo nykiminen on tasaista koko kierrosalueen läpi. Noin 0,5 sek välein tulee nykäys, eikä ne nopeudu kierrosten tai vauhdin kasvaessa.

Nyt tässä viimeisten vikakoodilukujen aikana kone on alkanut antamaan vikakoodia:

008194 - Particulate Trap Bank 1
               P2002 - 006 - Efficiency Below Threshold - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 15
                    Reset counter: 40
                    Mileage: 361959 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 10:34:01

             Freeze Frame:
                    RPM: 2144 /min
                    Torque: 112.0 Nm
                    Speed: 79.0 km/h
                    Pressure: 0.0 mbar
                    Text:        0    mbar       
                    Text:  244    C               
                    Temperature: 22.5°C


Sikäli kierrosluku ja nopeus aika lailla täsmää nykimisen ajankohtaan, eli mahtaisiko tämä antaa jotain osviittaa tuohon nykimiseen?

komuva

Vai meneekös tämä niin että jos EGR ja DPF on poistettu käytöstä niin vikakoodit kyllä tulee mutta mittaristossa tästä ei ilmoiteta?

Jultsu

Ei. Jos joku vikakoodi aiheuttaa mittaristossa varoitusvalon syttymisen niin VCDS ilmoittaa siitä "MIL ON" lisäliitteellä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

Tilasin nyt sitten kuitenkin uuden siirto- ja tandempumpun.

Onkos noissa pumppujen vaihdoissa jotain, mitä pitää ottaa huomioon? Pitääkö esim. vaihdon jälkeen VCDS:llä syöttää ainetta tms?

Jultsu

Olisi se ihan hyvä aktivoida VCDS:llä se tankkipumppu ja antaa vetää muutamat syklit jotta saadaan linjasto taas täyteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva


Jultsu

Jos varmistella haluat niin suuttimien johto irti kannen takaa ja sitten starttailet sen 15-20s.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva


komuva

Päivitystä,

Tandem- ja siirtopumppu vaihdettu -> ei vaikutusta nykimiseen.. Eli nykii edelleen kun kiihdyttää voimakkaasti.

Alkaa kyllä keinot loppua, vieläkö löytyisi jotain vaihtoehtoja mitä VCDS:llä mitata? Hämää kyllä tuo nykimisen väli, koska se on aina ajallisesti lähes sama (n. 0,5-1sek) riippumatta koneen kierroksista tms.

- Injection quantity siis tipahtaa aina nykäyksen yhteydessä n. 30%> pystyykö jotenkin näkemään mistä suuttimesta vai onko tuo vain ohjelmallinen tieto mitä syötetään?
- Turbon vihellys myös notkahtaa nykäyksessä, mutta liekkö tuo seuraamusta siitä kun kone pätkäisee
- Jossain oli nokka-akselin kunto vaikuttanut tähän, pystyykö toteamaan muuten kuin ottamalla koppaa auki? Ja jos kyse olisi tästä, olisiko nykiminen enemmän vakio kuin satunnainen?
- Korkeilla kierroksilla menee nätisti (yli 3500)

Kiitokset avusta jo etukäteen!

komuva

Ja itse itselleni vastaten;
Turbo sanoi lopulta sopimuksensa vihellellen irti -> FinTurbolta kunnostettu turbo 920eur + panttimaksu 150eur vanhalle turbolle + työt eräässä Autoasi -liikkeessä 600eur -> nykiminen poistui.

komuva

Palautetaanpa vanhaa lankaa esille, koska nykiminen palautui vaikka ensin näytti turbon vaihdon jälkeen poistuneen.

Jotenkin alkaa tuntua, että ohjelmapuolella on jotain häikkää mistä tuo nykiminen johtuu. Mieleen tuli, että onko ecussa jokin rajoitus väännölle? Eli jos kone ottaa liikaa vääntöä niin rajoitetaan ja heitetään polttoaineen syöttö kiinni?

Toivottavasti tähän joku vielä vastailee ja ehkä joskus pääsee nykimisestä eroon  8)

Jultsu

Vastaus tulee vähän myöhässä, mutta kyllä on. ECUn polttoaineensyöttöä rajoittaa / voi rajoittaa todella moni tekijä, vääntöraja on yksi näistä. Rajoitus ei kuitenkaan ole mikään ”hanat auki/kiinni” vaan polttoainetta syötetään aina tarkalleen juuri milligramman kymmenyksen tarkkuudella mitä kaasupolkimella pyydetään ja mihin alin syötönrajoitin sen rajoittaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

komuva

No niin, pääsen omalta osaltani eroon tästä ketjusta :)

Kyseessä oli liiallinen ahtopaine. Eli ohjelmapuolella oli pyydetty 1,7bar ahtopainetta, jostain syystä tuotto meni kuitenkin yli 1,8barin ja silloin alettiin rajoittamaan menoa. Ohjelmaa korjattiin ja päästiin nykimisestä eroon!  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy