EDIT: Tuttava soitti tuossa ja kysyi mitä mieltä olisin bensa Octaviasta ja voisinko sellaista suositella, kun on kokemusta skeidoista. Totesin että, jos ei ole dieseliä ostamassa, niin en suosittele yhtään 2010-luvun bensa vag:sta. Sanoin että kannattaa suosiolla sanoa jälkikasvulleen, että pysyy toyotoissa, kun iskä. Tuohon kiteytyy hyvin minun ajatusmaailma vag:sta.
Mikä vika Ocu III:n bensamoottoreissa on?
Kylläpä minun tekstit tarttuu nyt. Toteuta se haaste ja keskustellaan sitten?Kuten totesin minun mielipidettä kysyttiin skeidoista, niin totesin etten pysty mitään suosittelemaan bensana.
Ainoa kunnollinen VAG bensakone oli 1.8 vapari. Tuolla myllyllä ajettiin jopa 400 000 km ilman suurempia remppoja.Konetta istutettiin Golfista aina 100 Audiin. Sen jälkeen on tullut kuraa koko konsernista.Mikä mainiointa niin tää mylly oli vielä hihnakone.
Tässä ei ollut kyllä mitään henkilökohtaista. Ihmettelin vain sitä, että millä perusteella joku neuvoo kiertämään VW:n onnistuneimman pään tuotteita, eikä sieltä sitten vähemmän yllättäen mitään perustetta taustalta löytynytkään.
Sitten on toki DSG, 1.4 koneen ongelmat jne. Silti se VAG vaan porskuttaa...
Paljonkohan luontoa on säästetty, kun moottorien käyttöikä on noin 100 tkm (1960-luvun kuplavolkkari oli yhtä kestävä) ja DSG7 (DQ200) kytkin kestää 60 tkm (1960 kuplavolkkarissa kesti pidempään)?
Täällä on esitetty, että ”[a]inoa kunnollinen VAG bensakone oli 1.8 vapari”, ja että ”[t]uolla myllyllä ajettiin jopa 400 000 km ilman suurempia remppoja”. Tämän jälkeen on sitten ”tullut kuraa koko konsernista”.Syntyy vaikutelma, että tässä puhuu mies, joka tietää, miten asiat ovat. Näkemykset ovat selkeitä ja ehdottomia: ainoa kunnollinen oli se ja se moottori, ja sitten on tullut kuraa. Mutta miten on, onko näiden jämäköiden näkemysten perusteeksi löydettävissä jotain selvää faktatietoa? Siis muutakin, kuin näkemyksen esittäjän oma kokemus, joka siis koskee yhtä (1) kappaletta ko. moottoria. Kyseinen henkilö on itse ajanut edellä mainitulla ”myllyllä” 400 000 km ilman suurempia ongelmia. Voidaanko tästä vetää se johtopäätös, että myös muilla ko. moottoria käyttäneillä on sama kokemus? Mielestäni ei voida. Joku toinen autoilija on saattanut ajaa kyseisellä ”myllyllä” 10 000 km, jonka jälkeen se on lauennut. Voi hyvin olla, että mainittu ”1.8 vapari” on ollut hyvä moottori. Toisaalta meillä ei ole käytössä minkäänlaista statistiikkaa siitä, että ko. moottori todella on ollut kestävämpi kuin sen jälkeen käyttöön tulleet muut ”myllyt”. Meillä on yhden henkilön ilmoitus siitä, että ko. moottorilla ajettiin 400 000 km ”ilman suurempia remppoja”, ei muuta. Edellä esitetty lähdekritiikki ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö VAG:n laadussa todella voisi olla ongelmia. Laatuarvioiden olisi kuitenkin hyvä perustua hieman laajempaan otantaan, kuin yhden henkilön autoiluhistoriaan, olipa se kuinka loistelias tahansa. Tekniikan Maailman numerossa 23/2016 oli ”Autonostajien tyytyväisyystutkimus”. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja sen suoritti Suomen Gallup. Kysely kohdistettiin satunnaisotannalla auton käyttäjiin, jotka olivat ostaneet uuden auton 1.7.2013 – 31.3.2016. Vastauksia saatiin yhteensä 16 055. Vastausaineistossa on 75 sellaista automallia, joista saatiin vähintään 100 vastausta. Tällaista vastausmäärää voidaan lehden mukaan pitää luotettavuuden suhteen hyvänä.Tutkimuksessa oli esitelty eri automallien viat ja puutteet seuraavissa luokissa: ylempi pikkuluokka, alempi keskiluokka, ylempi keskiluokka ja isot autot. Vikojen lisäksi tutkimuksessa on selvitetty myös se, miten viat ja puutteet on saatu korjattua uuden auton luovutuksen jälkeen. Ylempään keskiluokkaan kuuluvan Audi A4:n osalta TM toteaa, että "on yllättävää, että monessa premium-autossa (kuten Audi A4/A5, BMW 3/4-sarja ja Volvo S60/V70) on keskimääräistä enemmän harmillisia vikoja tai puutteita. Suurin osa tämän luokan autojen ongelmista on saatu korjaamokäyntien myötä hoidettu."TM:n tutkimus viittaa siihen, että esimerkiksi A4:n laadussa todella on toivomisen varaa. Tämä havainto käy yksiin niiden kommenttien suhteen, joita tälläkin foorumilla on esitetty A4:n erilaisista nitinöistä ja natinoista. Toisaalta TM:n tutkimus on yhteneväinen foorumkirjoittelun kanssa myös siinä, että useimmat henkilöt ovat täällä kertoneet vikojen tulleen korjatuiksi. (Pl. rami, jonka A4 edelleen ”uikuttaa”). Mutta vaikka laadussa olisikin ongelmia, niin onko se laskussa? Oliko (tai onko) esimerkiksi Audi A4 B8 vähävikaisempi kuin nyt myynnissä oleva B9? Sen kun tietäisi. Täällä varmasti on henkilöitä, joilla on kokemuksia molemmista autoista, mutta millaisia johtopäätöksiä uskallamme vetää vaikkapa kolmen henkilön ilmoituksen perusteella? Ja mitä merkitsee se, että B9:n myynti on alkanut vasta vuonna 2014?
Kun rami on kaikilla ajanut, niin miten tuo vapari 1.6 sijoittuu TSI-kuran ja 1.8-legendan välillä?Tuollaisen 1.6 MPI II Octavian voi vielä löytää kohtuu kilometreillä. Jos meinaan kura 1.2 TSIn saisi sellaiseen jotenkin vaihdettua järkevästi. Tykkään muuten II Ocusta perheautona. Suorituskyky tosin heikkenee, mutta kai sillä vaparilla possujunissa pärjää...
Jos budjetti on noin 20k€ ja pitäisi vielä mahdollisesti saada automaattina, niin se budjetti asettuu juuri näihin ongelma tapauksiin (1,2, 1.4, 1.8 Tsi ja DSG) ja kun minulta kysyttiin mielipidettä, niin en varmana suosittele autoa, joka mahdollisesti ostetaan velkarahalla ja menee vielä tutulle.Enkä ole tämän mielipiteen kanssa yksin. Joten osaatko lopettaa vai menikö tunteisiin? Minä osaan.
On tosiaan tapauksia, joille ranskalaiset ovat edellenkin rapeitaa ja kaikki DSG- ja TSI-yhdistelmät ongelmatapauksia, mutta voitko kertoa millaisia ongelmia Ocu III:n ongelmatapauksiksi leimaamissasi moottoreissa on ollut? Itse kun en ole kuullut mistään merkittävästä epidemiasta ja omanikin toimi täysin ongelmitta. Kai nyt tutulle olisi hyvä antaa suosituksia, jotka eivät pohjaudu pelkkään mutuun.
Ocu III ja Golf 7 ovat hihnakoneilla, ja syystäkin.
Lehdet ja nettijulkaisut:http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962http://www.vibilagare.se/autoindex/volkswagen-vagrar-goodwill-2795http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.htmlhttp://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.htmlhttp://www.shortnews.de/id/950605/VW-Ist-das-Steuerkettenproblem-doch-groesser-als-behauptet-Updatehttp://www.auto-motor-und-sport.de/forum/threads/1188-Volkswagen-TSi-Steuerketten-defekt-nach-59000km-VW-kulanzhttp://www.autoplenum.de/Antworten/D/10973/Audi-VW-Motoren-1-2---1-4---1-6-FSI-TFSI-TSI--Kettenschaden--.htmlJuutuubissa:! No longer available! No longer available! No longer availableKeskustelupalstat:http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0http://www.tiguanforum.de/forum/board8-vw-tiguan-forum-sonstige-themen/board12-vw-tiguan-forum-smalltalk/1569-reine-info-steuerkettenprobleme-beim-1-4-tsi/index3.html?s=cfd0cbd01907c650aa4a3304505441d305d661c0
Olikos ainoana poikkeuksena, että 1.8 vaihtui hihnakoneeksi hiukan myöhemmin ja tästä OIII/G7-sukupolvessa ehdittiin käyttää hetki 1.8 TSI:n ketjullisia versioita?
1.6 MPI sekä 1.4 MPI molepia vaivaa hytkyminen varsinkin tyhjäkäynnillä. Jäi ratkaisemattomaksi jutuksi.Kaverilla on tuo 2,0 Sotka bens. aj 240 tkm ja on pelannut odotetusti.
Mun käsittääkseni 1.8 on edelleen ketjulla, vain nuo pienemmät vaihdettiin hihnavetoiseksi? Vai onko tämä muutos nyt mennyt ohi silmien...