Volvotietäjää kaivataan

Aloittaja JarnoF, 20.03.17 - klo:13:56

« edellinen - seuraava »

JarnoF

Nettiautoa selaillessa osui silmä tuollaiseen kulkineeseen: https://www.nettiauto.com/volvo/v60/8338992.

Tietämys noista ruotsalaisista on kuitenkin aika nollatasolla. Osaako joku kertoa enemmän tuonmallisista/ikäisistä Volvoista? Ajokokemuksia? Yleisiä vikakohteita? Moottori/voimalinja? Kyseisen yksilön pyyntihinta? Kannattaako edes harkita ostohousujen etsimistä kaapin perältä?

Anzander

Hep!
En ole kuullut että tuossa mallissa mitään yleisiä tyyppivikoja olisi, ja tuohan juuri uutisoitiin keskiluokan luotettavuusmittauksessa kärkeen: http://www.iltalehti.fi/autot/201703032200079954_au.shtml?_ga=1.183901285.213450766.1426162209

T5-myllyisestä bensakoneesta ei ole  kokemusta, mutta itsellä vuoden jo ollut alla 2014 facelift D5 AWD Summum autom. mallia melkein "full loaded". Täysin huoleton ja murheeton peli ollut.
Ã,,ärimmäisen mukavaa kyytiä ja todella rivakka lähtemään etenkin sport-puolen vaihteilla, oli keli kuin keli (tuosta linkkaamastasihan puuttuu nelikko), ja kulutuskin on varmasti tuota bensamyllyä huomattavasti maltillisempi (itsellä matka-ajossa reilu kuutonen ja pitkän ajan sekalaisessa, kaupunkiajoa ja Kuutostien repäisyn sisältävässä ajossa reilut 7 litraa).
Tuolta naapuriforumin puolelta omasta autotallista kokemuksia:

Viikon jälkeen:

+ Kokonaisuudessaan pehmeämpi ja ennen kaikkea sivistyneempi, mutta samalla ketterämpi ja huomattavasti räväkämpi ajettava kuin entinen XC60

+ Edelliseen liittyen vaihteiston toiminta. Etenkin sport-asennossa kiihdytettäessä nopeammin vaihtaa kuin unelma.

+ Eleetön ja huomiota hakematon voimantunne. Edellistä keveämpi auto ja yli 50 hepoista enemmän. V60 näillä varuste- ja värivalinnoilla ei ulkoisesti pullistele racing-henkeä, mutta voimaa on mahtavasti tarjolla aina tarvittassa. Uskomattoman hieno fiilis rampeilla ja ohituksiin lähtiessä.

+ Kahteen edelliseen liittyen: viisimukisen äänimaailma. Pehmeämpi mutta samalla urheilullisempi kuin edellisessä autossa.

+ High Tech. Digitaalinen mittaristo + iso keskinäyttö saavat uuden tuntumaan kokonaan seuraavan vuosikymmenen autolta.

+ Laadun tuntu. Niin ohjaamo, kuin etenkin ovien ja kahvojen tukeva jämäkkyys ja niiden matalasti tumpsahtava sulkeutumisääni ovat ottaneet taas laatufiiliksessä askeleen eteenpäin.

+ Faceliftin lähes eteenpäin kallistettu ja hiukan kyömy keula (BMW F30-tyyliin)  miellyttää omaa silmää huomattavasti alkuperäistä XC60-tyylin väkinäisillä tuplavaloilla varustettua versiota enemmän.

+ Ergonomia. Jos sitä tuli suitsutettua jo edellisessä, ollaan tässä vielä askel edellä. Loistavasti selkää tukevat Sport-nahkapenkit mukavan pehmeällä niskatuella ja rennomman makaavampi istuma-asento on kyllä nautinnollinen yhdistelmä.

+ Valot + hyvin toimiva automatiikka

+ Yleiset varusteparannukset: lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävä ratti, Volvo On Call, vetokoukku yms...

Ja sitten toki on löydyttävä negatiivisiakin puolia..:

- Info-järjestelmän käytettävyys on välillä vähän hankalan tuntuinen, esim. navigoinnin osoitteen kirjoitus kojelaudan rullalla. Tässä esim. Audin ja BMW:n keskikonsolin valintapyörä tuntuu paljon paremmalta käyttää.

- Ohjaus palautti edellisessäkin terävästi, mutta tämä tuntuu uraisilla mutkateillä ehkä vieläkin terävämmin vetävältä. Tässä suhteessa uusi A4 tai Mercedes C miellyttivät enemmän. Toki renkaatkin ovat XC:tä pienemmät ja matalampiprofiiliset, ja ohjauksessakin tuntuu vielä olevan rehellistä puoltamista oikealle. Kulmien säätö sovittu jo ennen luovutusta ja aika varattu ensi viikolle. Samalla koitetaan uudelleen laittaa Volvo On Call toimimaan - luovutuksessa kun ei yhteyttä onnistuttu muodostamaan.

+/- Ã,,änimaailman vertailu edelliseen on ollut hankalaa. Moottori ja tuulensuhinat ehkä paremmin eristetty, mutta karkeammilla pinnoilla asfaltin kohina sekä myös soran ropinat ehkä kuuluvat hiukan voimakkaammin.


Yhdeksän kuukauden jälkeen:

Kuten edellisenkin Volvon kohdalla: mitä pimeämpää, kylmempää, tuulisempaa ja tuiskuisempaa ulkona on, sitä mukavammalta Volvossa eristyminen ulkomaailmasta tuntuu. Jokainen talvipäivä muistuttaa neliveto-webasto-lämmitettävä tuulilasi-lämmitettävä ratti -kombinaation ihanuudesta. <3

Voimantunne, ergonomia, mukavuus ja äänentoistolaitteisto tuntuvat edelleen mahtavilta.
Noita on tullut suitsutettua moneen otteeseen, joten kehaistaan nyt valoja. Pimeiden tullen paljastui että Volvossa ei olekaan pelkät kääntyvät automaatti-pitkät/lyhyet, vaan auto lisäksi varjostaa edellä ajavan ja vastaantulijan mustaan neliöön, ja antaa sivuille samaan aikaan hyvin valoa. En tiennytkään että xenoneitakin saa noinkin mukautuvina. Upea insinöörityön taidonnäyte, ja Octavian jälkeen voi sanoa että vieläpä toimiva sellainen.


Viime viikolla Kuusaalla käydessäni pääsi automaattinen hätäjarrutuskin pelastamaan ensimmäistä kertaa puskurin rikkoutumisen ja allekirjoittaneen bonukset. Olin poistumassa parkkialueelta isolle tielle toisen auton perässä, ja edellä ajava oli lähdössä ns. pitkään rakoon. Vilkaisin itsekin vielä molempiin suuntiin ja lähdin perään, ja saman tien Volvo tempaisi punaiset valot tauluun, summerit soimaan ja jarrut pohjaan. Edellä ajava olikin jäänyt yllättäen paikalleen, ja Volvon reaktionopeus pelasti tällä kertaa itse hölmöillyltä kolarilta. Loistavaa!

Vikoja, ongelmia tai muita negatiivisia juttuja?
Noh, kuskin puoleisen peilin vilkun polttimo on pimennyt. Siinä taitaa olla ainoa "vika" omistusajallani. (huom. vaihdettu sittemmin uusi LED-yksikkö)
Negatiiviseksi jutuksi laskettakoon tuo monen parjaama navigaattorin hankala ratilla/rullalla käytettävä "kirjainympyrä" (joku onneksi mainitsi toisessa ketjussa tuon kojelaudan kirjainten käyttömahdollisuudenkin), ja muutenkin tuo Sensuksen käyttö paikoittain.


Tämä ei kauppapaikka ole, mutta mainitaan nyt. Jos yhtään kiinnostaa, niin laita 3000-4000â,¬ lisää tuohon linkkaamaasi auton hintaan, ja osta tuosta pois erittäin siististi pidetty ja hyvin varusteltu 3 vuotta uudempi facelift vielä paremmilla varusteilla. Laitan mielelläni kuvia/lisätietoja. Mitään sen kummempaa vikaa tuossa ei siis ole, mutta vaihto uudempaan, ehkä 90-sarjaan kiinnostaa.

- Ajettu nyt 117 000km (120tkm iso huolto tehdään tällä viikolla)
- 215 hv / 440Nm
- Neliveto
- Automaattivaihteisto 6-v.
- Power Blue metalliväri
- Beechwood Sport-nahat + sähkösäätöinen kuljettajan istuin
- Modern Wood -koristeet
- Parkkitutka taakse + risteävän liikenteen varoitin
- Varustep. Driver Support (Mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistus, automaattinen hätäjarrutus + jalankulkijan ja pyöräilijän havaitseminen, etäisyysvahti, täysautomaattiset mukautuvat Xenonit, BLIS-kuolleen kulman varoitin)
- Varustep. High Tech (Sensus Connect Audio High Performance 7" näytöllä, digimittaristo, Volvo On Call (hätäpuhelut, webasto kännykkään yms)
- Webasto
- Varustep. Winter (lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävä ratti ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet)
- Vetokoukku
- Avaimeton käyttö


JarnoF

Kiitos kommenteista. Iltalehden artikkeliakaan en ollut aikaisemmin huomannut. :)

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 20.03.17 - klo:14:58
Tämä ei kauppapaikka ole, mutta mainitaan nyt. Jos yhtään kiinnostaa, niin laita 3000-4000â,¬ lisää tuohon linkkaamaasi auton hintaan, ja osta tuosta pois erittäin siististi pidetty ja hyvin varusteltu 3 vuotta uudempi facelift vielä paremmilla varusteilla. Laitan mielelläni kuvia/lisätietoja. Mitään sen kummempaa vikaa tuossa ei siis ole, mutta vaihto uudempaan, ehkä 90-sarjaan kiinnostaa.

Valitettavasti tuossa 30kâ,¬:n T5:ssakin on jo se "3000-4000â,¬" lisää siihen, mitä oikeasti olisin autosta valmis maksamaan. :P

...mutta näinhän sen autokuumeen kanssa aina käy.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy