Kirjoittaja Aihe: Dieselin aika on ohi  (Luettu 494435 kertaa)

Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2580 : 16.01.20 - klo:10:11 »
Ota pisteet pois linkin perästä niin toimii.

Itse ihmettelen myös että miksi bensakoneiden hiukkaspäästöistä ei nosteta samoja ongelmia esille. Ovatko ne hiukkaset jotenkin haitattomanpia kuin dieselissä?
« Viimeksi muokattu: 16.01.20 - klo:10:16 kirjoittanut janike »
Mielipide on kuin persreikä, kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.

Poissa Saltti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2581 : 16.01.20 - klo:10:26 »
Roomassa kaikki dieselit kieltoon aamun ja illan välisenä aikana: https://yle.fi/uutiset/3-11157320.

Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Testissä olivat mukana Opel Astra ja Nissan Quashai, EU6. Linkin takaa löytyvät myös varsinaiset mittaustulokset erillisessä tiedostossa. Muut haitalliset päästöt pysyivät about regulaation limiteissä, mutta hiukkasissa on melkoinen piikki polton aikana.

Tuo Rooman kielto haittaa vain paikallisia. Ei ole moneen vuoteen turisti päässyt ajelemaan Rooman keskustaan minkäänlaisella autolla. Se on rajoitetun liikenteen aluetta ZTL. Kun ylittää alueen rajan autosi kuvataan ja sinulle tulee noin 100 euron sakko joka kerta kun menet alueelle ja kai myös pois tullessa. Jos on vuokra-auto, sakko tulee vuokraamon kautta lisätyllä maksulla. Tuollaisia ZTL-alueita on Italiassa useissa isommissa kaupungeissa.

Nykyään myös tutkimusyhteisö on politisoitunut. Tutkijan tai laitoksen tutkimusraportti esitetään tämän laitoksen edustaman ajatussuunnan tavoitteita tukevana. Vale, emävale, tutkimustulos.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.124
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2582 : 16.01.20 - klo:11:48 »
Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Tuliko tämä nyt yllätyksenä, että päästöt muuttuu DPF polton aikana? Ja jos mietitään että poltto tapahtuu noin 400km välein ja kestää noin 10km (näin siis omassa autossani) niin onko se huonompi kuin että otettaisiin koko suodatin pois? Hiukkassuodatin kuitenkin todistetusti toimivaksi ja se poistaa yli 99% moottorin hiukkaspäästöistä myös välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.639
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2583 : 16.01.20 - klo:11:59 »
Kun nyt uusissa bensa-autoissakin on hiukkasfiltterit, niin onko niiden polttotapahtuma jotenkin ekologisempi dieseleihin verrattuna?

Eihän noita bensakoneiden filttereitä poltella kuin erikoistapauksissa. Normaalisti niiden kaappaama noki palaa omineen, koska bensakoneen pakokaasu on paljon kuumempaa kuin dieseleiden.

Itse ihmettelen myös että miksi bensakoneiden hiukkaspäästöistä ei nosteta samoja ongelmia esille. Ovatko ne hiukkaset jotenkin haitattomanpia kuin dieselissä?

Lähtökohtaisesti bensakoneet eivät ole hiukkasia tuottaneet juuri lainkaan, kuten jokainen vähänkin vanhempi autoilija pystyy omasta kokemuksesta kertomaan. Ennen puhdistustekniikoiden aikaa ehjää ja oikein säädettyä bensakonetta ei juuri saanut savuttamaan millään, mutta dieselin kyllä sai ihan vaan pedaalia polkaisemalla. Nykyisin yleistyneet suorasuihkutteiset bensakoneet tuottavat sen sijaan pienhiukkasia niin paljon, että ne eivät tahdo enää päästörajoja onnistua alittamaan ilman hiukkassuodatinta. Niiden tuottama hiukkasmäärä on silti murto-osa dieselin vastaavaan verrattuna.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.124
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2584 : 16.01.20 - klo:12:19 »
Nykyisin yleistyneet suorasuihkutteiset bensakoneet tuottavat sen sijaan pienhiukkasia niin paljon, että ne eivät tahdo enää päästörajoja onnistua alittamaan ilman hiukkassuodatinta. Niiden tuottama hiukkasmäärä on silti murto-osa dieselin vastaavaan verrattuna.

Kyllä murto-osa kun vertaa dieseliin ilman hiukkassuodatinta joita ei ole montaa enää viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistettu.

Päästönormit eivät erottele dieseliä ja bensaa hiukkaspäästöjen osalta vaan raja on sama molemmilla käyttövoimilla ja nykyään kumpikaan ei alita tätä rajaa ilman hiukkassuodatinta.

Sanoisin että tämän osalta bensa ja diesel ovat aika lailla samalla viivalla nyt 2020-luvulla.

Ja aika hiljaista on tälläkin foorumilla ollut DPF ongelmien osalta... DPF saattaa siis olla toimiva, huoltovapaa ja lähes huomaamaton järjestelmä nykyään?
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2585 : 16.01.20 - klo:13:18 »
Ja aika hiljaista on tälläkin foorumilla ollut DPF ongelmien osalta... DPF saattaa siis olla toimiva, huoltovapaa ja lähes huomaamaton järjestelmä nykyään?

No kun forumilaiset ajelee tarpeeksi tuoreilla autoillaan, ei siinä auton elinkaaren ekan 2-3v aikana juuri ongelmia kerkiä tulemaan, vaan kysytäänpäs uudelleen kun mittarissa on se 200tkm raja mennyt jo rikki, onko niiitä ongelmia ja kuinka huoltovapaa se oikeasti onkaan, PSA:lla wanhemmat vielä käyttivät omaa eolys-lisäaineistustaankin noissa ja jossain vaiheessa se on sekin neste loppu ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 483
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2586 : 16.01.20 - klo:13:24 »
Työkaveri vaihdatti 350 tkm ajettuun Pösöön DPF:n. Taisi maksaa 3-400 eur töineen kun tilasi pöntön ulkomailta. Ei se nyt kovin stressaantuneelta vaikuttanut asian tiimoilta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.124
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2587 : 16.01.20 - klo:13:47 »
No kun forumilaiset ajelee tarpeeksi tuoreilla autoillaan, ei siinä auton elinkaaren ekan 2-3v aikana juuri ongelmia kerkiä tulemaan, vaan kysytäänpäs uudelleen kun mittarissa on se 200tkm raja mennyt jo rikki, onko niiitä ongelmia ja kuinka huoltovapaa se oikeasti onkaan, PSA:lla wanhemmat vielä käyttivät omaa eolys-lisäaineistustaankin noissa ja jossain vaiheessa se on sekin neste loppu ???

Itsellä oli A4 B7 2.0TDI (EU4 + DPF päästönormi) joka oli aikalailla alkupään DPF autoja Audilta. Ajoin sillä 96 -> 248tkm ja ikää autolla oli tolla välillä 5½ -> 11 vuotta.

DPF paine-ero anturin joiuduin vaihtamaan jossain 230tkm nurkilla.. muuten ei toimenpiteitä DPF:ään liittyen. Kaiken näköstä muuta kyllä tapahtui..

Työkaverilla A4 B8 2.0TDI vm. 2010 ja joulukuussa meni 400tkm rikki, alkuperäinen DPF, paine-ero anturi vaihdettu, ei muuta DPF:ään liittyen.
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.639
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2588 : 16.01.20 - klo:14:56 »
Kyllä murto-osa kun vertaa dieseliin ilman hiukkassuodatinta joita ei ole montaa enää viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistettu.

Päästönormit eivät erottele dieseliä ja bensaa hiukkaspäästöjen osalta vaan raja on sama molemmilla käyttövoimilla ja nykyään kumpikaan ei alita tätä rajaa ilman hiukkassuodatinta.

Sanoisin että tämän osalta bensa ja diesel ovat aika lailla samalla viivalla nyt 2020-luvulla.

Juu, nimenomaan tarkoitin itse moottoreiden tuottamia hiukkaspäästöjä. Molemmissa sitten nykyään filtteri kaappaa päästöt talteen. Bensakoneesta tulee kuitenkin merkittävästi vähemmän hiukkasia, joten filtterikin on "kevyempi" ja halvempi ratkaisu. Eikä pääsääntöisesti tarvitse regenerointia, näin olen ymmärtänyt.

En nyt tiedä, voiko sanoa, että ovat samalla viivalla. Päästörajan osalta kyllä, mutta itse (filtteröimättömän) päästömäärän ei. Ja läheskään kaikki bensakoneet eivät edelleenkään taida olla suorasuihkutteisia.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2589 : 16.01.20 - klo:20:32 »
Samalta linkatulta sivustolta bensojen hiukkasista ja suodattimista: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/GDI%20Briefing_final_T%26E_revised.pdf

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.042
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2590 : 16.01.20 - klo:20:46 »
Samalta linkatulta sivustolta bensojen hiukkasista ja suodattimista: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/GDI%20Briefing_final_T%26E_revised.pdf

En tiennytkään, että se on noin edullinen (50 €) bensa-autoon. Ihan eri luokkaa kuin dieselissä. Eikä nosta kulutusta!
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2591 : 16.01.20 - klo:21:26 »
Yritin hakea, ei osunut enää silmään, mutta muistelen b1mpon postanneen jossain siihen suuntaan että Fordin ecobuusteissa on ollut suodattimen kanssa melkoisia haasteita, vaikka VAGgineissa moisia ei olekaan havaittu.

Ja kaiketi se on bensoissa sama kuin dieseleissäkin, eli pätkäajo s.e. kone ei kunnolla aina edes lämpene, on bensahiukkaspöntölle huono homma siinä missä disukallekin. Muistelen myös, että upouusissakaan Renu Cliossa dce100 koneissa ei vielä pönttöä olisi vaan vasta siitä ylöspäin. VAGineissa se taitaa olla 2019 malleista alkaen jo 95hv 1.0 TSI:ssäkin, vaikka VAGin 1.0TSI ilman pönttöä esmes TM:n talvitestissä (115hv Arona) olikin hiukkaspäästöiltään parhaasta päästä ellei paras.

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2592 : 16.01.20 - klo:23:10 »
^ Juu niin siis Rellun TCe konetta tarkoitin eikä dce:tä. Ja tuon mukaan litraisessa sataheppaisessa ei ole vielä muuta kuin katti:
https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2019/10/Uusi_CLIO_Tekniset_tiedot_FI_V_Ph1_10_2019-1.pdf

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.011
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2593 : 16.01.20 - klo:23:17 »
En tiennytkään, että se on noin edullinen (50 €) bensa-autoon. Ihan eri luokkaa kuin dieselissä. Eikä nosta kulutusta!
Hinta valmistajalle vs. hinta marmorilla ovat kaksi täysin eri asiaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.011
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2594 : 16.01.20 - klo:23:22 »
Kumpikaan linkki ei mulla toiminut.
Pahoittelut mokasta linkkien kanssa. Tässä toimivat, niihin oli eksynyt ylimääräinen piste loppuun:
https://yle.fi/uutiset/3-11157320
https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems
-tuosta jälkimmäisestä kun selaa alas sivua on sininen linkki "test results..." jossa erittäin yksityiskohtainen esitys tutkimustuloksista. "Pihvi" eli hiukkaset löytyvät sieltä loppupuolelta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.011
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2595 : 16.01.20 - klo:23:45 »
Tuliko tämä nyt yllätyksenä, että päästöt muuttuu DPF polton aikana? Ja jos mietitään että poltto tapahtuu noin 400km välein ja kestää noin 10km (näin siis omassa autossani) niin onko se huonompi kuin että otettaisiin koko suodatin pois? Hiukkassuodatin kuitenkin todistetusti toimivaksi ja se poistaa yli 99% moottorin hiukkaspäästöistä myös välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen.
DPF on ehdottomasti hyödyllinen. Ei se yllätys ole että päästöt muuttuvat, mutta se ehkä voi olla yllätys että hiukkaspäästöt tupsahtavat about 1000-kertaisiksi polton aikana. Muut päästöt toki kasvavat myös, mutta ovat silti normin sisällä, esim. NOx-päästöt olivat molemmassa testiautossa myös polton aikana normin sisällä. 

Lisäksi päästömittauksiin on päässyt porsaanreikä. Jos mittauksen aikana käynnistyy regenerointi, testi uusitaan. Joten päästömittauksissa "puhdas" dieseli voikin sylkee hiukkasia poskettomasti re-generoinnin aikana ja läpäisee silti testin. Eihän se nyt näin pitänyt mennä? Taso oli mittauksissa niin suuri että se ylitti EU5-dieselin rajan ilman hiukkassuodatinta.

Eihän noita bensakoneiden filttereitä poltella kuin erikoistapauksissa. Normaalisti niiden kaappaama noki palaa omineen, koska bensakoneen pakokaasu on paljon kuumempaa kuin dieseleiden.

Lähtökohtaisesti bensakoneet eivät ole hiukkasia tuottaneet juuri lainkaan, kuten jokainen vähänkin vanhempi autoilija pystyy omasta kokemuksesta kertomaan. Ennen puhdistustekniikoiden aikaa ehjää ja oikein säädettyä bensakonetta ei juuri saanut savuttamaan millään, mutta dieselin kyllä sai ihan vaan pedaalia polkaisemalla. Nykyisin yleistyneet suorasuihkutteiset bensakoneet tuottavat sen sijaan pienhiukkasia niin paljon, että ne eivät tahdo enää päästörajoja onnistua alittamaan ilman hiukkassuodatinta. Niiden tuottama hiukkasmäärä on silti murto-osa dieselin vastaavaan verrattuna.
Totta. Regenerointi on jatkuvatoimista, erillistä polttosykliä kuten dieselissä ei normaalisti tarvita. Samoin vaadittava suodatin on selvästi pienempi ja halvempi.

Kyllä murto-osa kun vertaa dieseliin ilman hiukkassuodatinta joita ei ole montaa enää viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistettu.

Päästönormit eivät erottele dieseliä ja bensaa hiukkaspäästöjen osalta vaan raja on sama molemmilla käyttövoimilla ja nykyään kumpikaan ei alita tätä rajaa ilman hiukkassuodatinta.

Sanoisin että tämän osalta bensa ja diesel ovat aika lailla samalla viivalla nyt 2020-luvulla.
Juu, nimenomaan tarkoitin itse moottoreiden tuottamia hiukkaspäästöjä. Molemmissa sitten nykyään filtteri kaappaa päästöt talteen. Bensakoneesta tulee kuitenkin merkittävästi vähemmän hiukkasia, joten filtterikin on "kevyempi" ja halvempi ratkaisu. Eikä pääsääntöisesti tarvitse regenerointia, näin olen ymmärtänyt.

En nyt tiedä, voiko sanoa, että ovat samalla viivalla. Päästörajan osalta kyllä, mutta itse (filtteröimättömän) päästömäärän ei. Ja läheskään kaikki bensakoneet eivät edelleenkään taida olla suorasuihkutteisia.

Linkitetyssä T&T bensan hiukkastestissä kaikki kolme suorasuihku-bensaa täyttivät EU6b normin ilman DPF:ää, mutta eivät enää EU6c normia. Hlöauto-dieselillä ilman hiukkassuodatinta ei ole mitään mahdollisuuksia päästä noihin lukemiiin. Lisäksi epäsuoralla suihkutuksella olevat bensamoottorit saattavat pystyä täyttämään myös tiukemman EU6-normin ilman DPF:ää. Näin ollen bensakone, vaikka olisi suorasuihkutus, on silti ennen DPF:ää dieseliin verrattuna selvästi puhtaampi mitä tulee hiukkasiin ja suotimen kanssa hiukkaset tippuvat murto-osaan ilman dieselin vastaavia polttojaksoja. Sitä en ole vilkuillut mitkä ovat hiukkastasot normaalitilanteessa, eli suorasuihkubensa+DPF, diesel+DPF ja epäsuoralla suihkutuksella oleva bensa ilman DPF:ää. Ehkäpä esim. ADAC:n mittauksista voisi löytyä arvoja. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Saltti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2596 : 17.01.20 - klo:09:29 »
Onkohan näitä pakoputkesta tulevia pienhiukkaspäästöjä laitettu suurempaan asiayhteyteen, eli mietitty kaikkia liikenteen aiheuttamia päästöjä. Kaikki autot nostattavat ja irrottavat pölyä tien pinnasta. Meidän yksityistiemme ajoittaisesta pölypilvestä ei voi päätellä, menikö ohi sähkö- vai dieselauto. Kaupunki-ilmassa on pölyjä hiilivoimaloista, rakennustoiminnasta, luonnosta ja monesta muusta. Tietenkin on hyvä, että autoille on tiukat päästörajat, mutta tuntuu, että päästörajoja on ruvettu käyttämään politiikan tekoon.
Sitten kun puhutaan NOx-päästöistä, pitää muistaa, että vaarallisin pakokaasujen kaasu on CO eli häkä. Bensiiniautojen pakokaasu on nopeammin tappavaa kuin dieselin.
Roomassa varmaan kaksipyöräiset aiheuttavat ison osan päästöjä. Niissä kai normit ovat oleellisesti löyhemmät ja valvonta pienempää.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2597 : 17.01.20 - klo:19:54 »
Suurin ongelma lienee kaupungit jotka ovat rakennettu/kasvaneet notkelmaan, eli sitä saa mitä tilaa. Kalliolle kukkulalle, rakennan minä taloni, on parempi.  8)
Kyllä autojen päästöt ovat jo nyt ihan riittävän hyvät, kuolema kerää kyllä miljoonasta muustakin syystä ja parempi ettei täällä eletä ikuisesti.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2598 : 17.01.20 - klo:20:17 »
Suurin ongelma lienee kaupungit jotka ovat rakennettu/kasvaneet notkelmaan, eli sitä saa mitä tilaa. Kalliolle kukkulalle, rakennan minä taloni, on parempi.  8)

Juuri tästä syystä tämä päästöhömpötys ei juurikaan koske yhtäkään Suomalaista kaupunkia; saasteita syntyy jo alunalkaenkin vähempi, ynnä nekin vähäiset huuhtoutuu sieltä talojen välistä varsin tehokkaasti merituulen tai muuten vain varsin väljän kaupunkirakenteen vuoksi. Toinen asia on huomattavasti tiheämmin asutussa Keski-Euroopassa, jonnekin korkeiden vuorien väliseen laaksoon kun on se city rakennettu :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa jamo75

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 745
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2599 : 17.01.20 - klo:21:58 »
nuorempana olin työharjoittelussa helsingin kaupunkilla, senaatin torin alueella.
kyllä se ilmanlaatu oli todella huono jo silloin 90 luvun alkupuolella enkä usko hetkeäkään että olisi parantunut siitä
silmän vuosivat lähes joka kerta kun töistä lähti ruuhka aikaan, nykyisin toki yksityis autoilua on vähennetty merkittävästi ydinkeskustesta sulkemalla teitä mitä aikoinaan olivat

Juuri tästä syystä tämä päästöhömpötys ei juurikaan koske yhtäkään Suomalaista kaupunkia; saasteita syntyy jo alunalkaenkin vähempi, ynnä nekin vähäiset huuhtoutuu sieltä talojen välistä varsin tehokkaasti merituulen tai muuten vain varsin väljän kaupunkirakenteen vuoksi. Toinen asia on huomattavasti tiheämmin asutussa Keski-Euroopassa, jonnekin korkeiden vuorien väliseen laaksoon kun on se city rakennettu :-\
Tulossa: VW ID.3 1st max
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2600 : 17.01.20 - klo:22:54 »
nuorempana olin työharjoittelussa helsingin kaupunkilla, senaatin torin alueella.
kyllä se ilmanlaatu oli todella huono jo silloin 90 luvun alkupuolella enkä usko hetkeäkään että olisi parantunut siitä
silmän vuosivat lähes joka kerta kun töistä lähti ruuhka aikaan, nykyisin toki yksityis autoilua on vähennetty merkittävästi ydinkeskustesta sulkemalla teitä mitä aikoinaan olivat

Ei pidä myöskään unohtaa paljonko on päästömääräykset kiristyneet kuluneen 20v aikana, voidaanko puhua edes samalla dekadilla olevista päästöistä per pakoputki ::)
Erään merkkihenkilön sanoja lainatakseni: Ennen oli ennen, nyt on nyt ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa Saltti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2601 : 18.01.20 - klo:10:08 »
nuorempana olin työharjoittelussa helsingin kaupunkilla, senaatin torin alueella.
kyllä se ilmanlaatu oli todella huono jo silloin 90 luvun alkupuolella enkä usko hetkeäkään että olisi parantunut siitä
silmän vuosivat lähes joka kerta kun töistä lähti ruuhka aikaan, nykyisin toki yksityis autoilua on vähennetty merkittävästi ydinkeskustesta sulkemalla teitä mitä aikoinaan olivat
Tuolloin 92 % henkilöautoista kävi bensalla. Se selittää, miksi ilmanlaatu oli huono. Bensiiniautoille tuli 1991 uudet päästövaatimukset ja katalysaattori tuli asteettain käyttöön. Samoin tietokoneohjatut polttoaineen suhkutukset. Tuo ei ehtinyt kuitenkaan vielä 90-luvun alussa vaikuttaa. Aikaisemmin autoissa oli kaasuttimet ja tuollaisen kaasutinauton pakokaasuja ei ulkonakaan mielellään hengitellyt. Dieselin pakokaasut ovat miellyttävämpiä hengittää, koska häkää on vähemmän.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Poissa 58make

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2602 : 18.01.20 - klo:10:28 »
Tuolloin 92 % henkilöautoista kävi bensalla. Se selittää, miksi ilmanlaatu oli huono. Bensiiniautoille tuli 1991 uudet päästövaatimukset ja katalysaattori tuli asteettain käyttöön. Samoin tietokoneohjatut polttoaineen suhkutukset. Tuo ei ehtinyt kuitenkaan vielä 90-luvun alussa vaikuttaa. Aikaisemmin autoissa oli kaasuttimet ja tuollaisen kaasutinauton pakokaasuja ei ulkonakaan mielellään hengitellyt. Dieselin pakokaasut ovat miellyttävämpiä hengittää, koska häkää on vähemmän.

Kun molemmissa, kaasutin sekä suihkutus moottorisssa päästöarvo on sama, miten sitten kaasuttimella varustetun auton pakokaasut
ovat erilaisia?
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.011
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2603 : 18.01.20 - klo:10:43 »
Onkohan näitä pakoputkesta tulevia pienhiukkaspäästöjä laitettu suurempaan asiayhteyteen, eli mietitty kaikkia liikenteen aiheuttamia päästöjä. Kaikki autot nostattavat ja irrottavat pölyä tien pinnasta. Meidän yksityistiemme ajoittaisesta pölypilvestä ei voi päätellä, menikö ohi sähkö- vai dieselauto. Kaupunki-ilmassa on pölyjä hiilivoimaloista, rakennustoiminnasta, luonnosta ja monesta muusta.
On pölyä ja pölyä. Varsinkin keväisin (etelä-Suomessa läpi talven, poislukien kun sataa vettä?) nastarenkaat aiheuttavat huomattavia pölyongelmia kun nastat jyrsivät paljasta asfalttia katupölyksi, jota liikenne, käyttövoimasta riippumatta, nostaa sitten ilmaan.

Mutta sitten tulee se ero pölyn ja pölyn välillä. Katupölyssä on pääosin suuria hiukkasia, jotka jäävät nenäkarvoihin ja hengitysteiden alkuun, liman mukana ulos. Sen sijaan pienhiukkaset joita tulee nestemäisiä polttoaineita käyttävistä polttomoottoreista, ovat mikroskooppisen pieniä hiukkasia jotka menevät hengitysteiden läpi ja voivat aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia kun liukenevat verenkiertoonkin.

Tietenkin on hyvä, että autoille on tiukat päästörajat, mutta tuntuu, että päästörajoja on ruvettu käyttämään politiikan tekoon.
Sitten kun puhutaan NOx-päästöistä, pitää muistaa, että vaarallisin pakokaasujen kaasu on CO eli häkä. Bensiiniautojen pakokaasu on nopeammin tappavaa kuin dieselin.
Roomassa varmaan kaksipyöräiset aiheuttavat ison osan päästöjä. Niissä kai normit ovat oleellisesti löyhemmät ja valvonta pienempää.
Ainahan päästörajat ovat myös poliittisia päätöksiä, tuskinpa kukaan haluaisi palata 80-luvulle ennen katalysaattorien aikaa..
NOx-päästöistä puhuttiin sen takia dieselkohun muodossa koska säädetyt rajat ylittyivät jopa kymmeniä kertoja. CO-päästöjen kanssa ei vastaavia ongelmia käsittääkseni ole ollut, hyvin toimivat moottori eivät päästä ylimääräisiä CO-päästöjä. Ja samaan mieltä monen kaksipyöräisen osalta, taakse jää usein melkoinen hajuvana.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Saltti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2604 : 18.01.20 - klo:11:02 »
Kun molemmissa, kaasutin sekä suihkutus moottorisssa päästöarvo on sama, miten sitten kaasuttimella varustetun auton pakokaasut
ovat erilaisia?
Tietokoneohjattuun polttoaineen suihkutukseen oli pakko siirtyä siinä vaiheessa kun katalysaattori ja uudet määräykset tulivat. Kaasuttimilla ei yksinkertaisesti päästy vaadittaviin arvoihin koko kierroslukualueella. Kyllä eron huomasi jo nenällään.

Mitä tulee dieselin ja bensa-auton sallittuihin päästöihin. Bensiinimoottoreille sallitaan kaksi kertaa suurempi arvo tuottaa tappavaa häkäkaasua, koska bensiinimoottorilla on varsin vaikea päästä yhtä hyvälle tasolle kuin dieselillä.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2605 : 18.01.20 - klo:12:52 »
nuorempana olin työharjoittelussa helsingin kaupunkilla, senaatin torin alueella.
kyllä se ilmanlaatu oli todella huono jo silloin 90 luvun alkupuolella enkä usko hetkeäkään että olisi parantunut siitä
silmän vuosivat lähes joka kerta kun töistä lähti ruuhka aikaan, nykyisin toki yksityis autoilua on vähennetty merkittävästi ydinkeskustesta sulkemalla teitä mitä aikoinaan olivat

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Kuten voi huomata, päästörajat ovat "hieman" kiristyneet sitten 90-luvun alun.  8)


Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2606 : 18.01.20 - klo:13:08 »
Kun molemmissa, kaasutin sekä suihkutus moottorisssa päästöarvo on sama, miten sitten kaasuttimella varustetun auton pakokaasut ovat erilaisia?

Jos sallittu raja on jossain ja toinen pääsee sen alle hädin tuskin, toisen alittaessa ne todella kirkkaasti, niin eikös noissa muka ole eroja - vaikka se raja onkin molemmilla ihan sama ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2607 : 18.01.20 - klo:15:07 »
Noihin bensahiukkaspönttöihin vielä hiukan palatakseni, löysin tuolta Polo GTI -ketjusta sen mitä etsin, eli moottorista riippuen on niissäkin omat, ainakin pätkäajossa (ja Foordeissa  :( ) korostuvat haasteensa:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37731.msg686599#msg686599

Ei sillä, etteikö se pönttö hyväksi ympäristön kannalta bensassakin hyvä olisi, jos kone moista edellyttää parhaaseen luokitukseen päästäkseen. Jotain noissa upouusissa Rellun 1.0 bensaturboissa on vissiin tehty toisin, jos eivät pönttöä tarvitse.

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.124
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2608 : 17.04.20 - klo:14:29 »
Heitetääs taas pikkasen bensaa liekkeihin  ;D

"Käytetty dieselkö muka huono sijoitus? – Saksassa vanhemmat jo halutumpia kuin uudet, ja hinnat nousevat"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f2ecb39b-ab5d-4c16-bc07-c53810ab9176?ref=ampparit:ba2e
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.190
    • Profiili
Vs: Dieselin aika on ohi
« Vastaus #2609 : 17.04.20 - klo:14:48 »
Noihin bensahiukkaspönttöihin vielä hiukan palatakseni, löysin tuolta Polo GTI -ketjusta sen mitä etsin, eli moottorista riippuen on niissäkin omat, ainakin pätkäajossa (ja Foordeissa  :( ) korostuvat haasteensa:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37731.msg686599#msg686599

Ei sillä, etteikö se pönttö hyväksi ympäristön kannalta bensassakin hyvä olisi, jos kone moista edellyttää parhaaseen luokitukseen päästäkseen. Jotain noissa upouusissa Rellun 1.0 bensaturboissa on vissiin tehty toisin, jos eivät pönttöä tarvitse.
Tekniikastahan se on kiinni bensoissa. Suorasuihkutteiset enempi ja vähempi tuottaa nokea. Moottorin koko vaikuttaa myös määriin. Oliko reilun ysisatasesta puhe?

RS3 oli carwow:n testissä. Kulkupuolessa ei tullut hiukkasellisella takkiin. Sama auto muuten. Ei siitä bensassa juuri haittaa ole, jos ei huonosti suunniteltu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy