Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

-karppa-

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c8cb26af-e624-4fa5-b053-264261a55141

"Yle julkaisi materiaalia ensimmäisenä. Sen laajassa selvityksessä kerrotaan muun muassa, että viime vuonna yli miljoona kiloa jätebroileria päätyi biopolttoaineeksi Honkajoen laitokselle."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Sellaista se tehotuotanto on, eläimiä kuolee. Mutta mikä tässä oli niin kuin se pointti? Sekö, että kaikille tipulle ei järjestetä hautajaisia vai yleinen kritiikki tehotuotantoa kohtaan?
Mitä tulee biodieseliin, niin taitaa olla pienen pieni osa Neste My -dieselissä tipuja tai muutakaan eläinpäräistä. Ainakin jos on uskoo Nesteen lupausta polttoaineen koko elinkaaren "lähes 90 %" pienemmästä hiilijalanjäljestä niin silloin valmistuksen tulee tapahtua lähes 100 % kasvisperäisistä jätteistä/öljyistä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.01.20 - klo:18:02
Ainakin jos on uskoo Nesteen lupausta polttoaineen koko elinkaaren "lähes 90 %" pienemmästä hiilijalanjäljestä niin silloin valmistuksen tulee tapahtua lähes 100 % kasvisperäisistä jätteistä/öljyistä.
Nuo Nesteen mainosten lupaukset kannattaa pureskella ekstrasuolan kera. Ymmärtääkseni riippumatta Nesteen jätteeksi laskeman tavaran tuotannon päästöistä, se saa Nesteen laskelmissa nollan päästöksi.

V60

Sähkö ja biodiesel kai lasketaan 0- päästöisiksi. Eihän se sähköntuotantokaan päästötöntä ole, jos globaalisti mietitään.

"Emissions from electricity generation have doubled over the past 27 years, from 6.3 GtCO2 to 12.5 GtCO2.

Despite these improvements, large increases in electricity demand combined with a power generation mix that’s 50% fossil fuels means that emissions from power generation are projected to remain close to today’s levels in 2040."

https://www.iea.org/commentaries/tracking-the-decoupling-of-electricity-demand-and-associated-co2-emissions
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Lainaus käyttäjältä: V60 - 06.01.20 - klo:19:02
Sähkö ja biodiesel kai lasketaan 0- päästöisiksi. Eihän se sähköntuotantokaan päästötöntä ole, jos globaalisti mietitään.

"Emissions from electricity generation have doubled over the past 27 years, from 6.3 GtCO2 to 12.5 GtCO2.

Despite these improvements, large increases in electricity demand combined with a power generation mix that’s 50% fossil fuels means that emissions from power generation are projected to remain close to today’s levels in 2040."

https://www.iea.org/commentaries/tracking-the-decoupling-of-electricity-demand-and-associated-co2-emissions

Ei ole sähköntuotanto päästötöntä, mutta Suomessa uusiutuva ja hiilineutraali sähköntuotanto on erittäin hyvällä tasolla kun taas Nesteen Porvoon jalostamolla on Suomen 3. suurimmat yksitäisen yrityksen CO2-päästöt. Biodieselillä ajava saastuttaa ihan yhtä paljon kuin fossiilisella dieselillä ajava. Mutta biodieselin elinkaaripäästöt ovat pienemmät, kysymyksessä on tavallaan hiilidioksidin kierrätämisestä eikä uuden co2:n vapauttamisesta mikä on tietysti hyvä juttu.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.01.20 - klo:19:51
Nesteen Porvoon jalostamolla on Suomen 3. suurimmat yksitäisen yrityksen CO2-päästöt.

No sehän on hyvä että päästöt tulee keskitetysti, yhdestä pisteestä, niin niiden jatkojalostaminenkin on näin helpompaa :)
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/hiilidioksidin-talteenotossa-lapimurto-mutta-uutinen-ilman-muuttamisesta-polttoaineeksi-oli-silkka-pr-tempaus/116f51fe-eb02-3830-ac98-e4182b34eabb

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tapanixxx

Suomi hirttää ittensä näiden co2 päästöjen osalta. Maailmalla tupruaa yhä enemmän kun kiina ja intia ja afrikka vaurastuvat ja lisäävät päästökuormia. Ihan järjetöntä hommaa tämä suomen osalta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.01.20 - klo:23:33
Suomi hirttää ittensä näiden co2 päästöjen osalta. Maailmalla tupruaa yhä enemmän kun kiina ja intia ja afrikka vaurastuvat ja lisäävät päästökuormia. Ihan järjetöntä hommaa tämä suomen osalta.

Kirjoitan tämän alle. Suomi verottaa itsensä tämän takia kilpailukyvyttömäksi!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.01.20 - klo:15:25
Yritin löytää artikkelista edes jonkin pienen tarttumapinnan biodieseliin. En löytänyt. Voitko valaista, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?
Artikkelissa mainittiin, että "Kuolleista broilereista tulee eläinjätettä, joka päätyy esimerkiksi raaka-aineeksi biopolttoaineisiin". Oisko se tuo ollut, en tiedä?

vwmies

Näin asian olen ainakin itse ymmärtänyt. Ja sen, että kovin laajamittaisen tuotannon suurin pullonkaula olisi raaka-aineen riittävyys.
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.20 - klo:17:53
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c8cb26af-e624-4fa5-b053-264261a55141

"Yle julkaisi materiaalia ensimmäisenä. Sen laajassa selvityksessä kerrotaan muun muassa, että viime vuonna yli miljoona kiloa jätebroileria päätyi biopolttoaineeksi Honkajoen laitokselle."

Honkajoella tehdään biokaasua, ei biodieseliä. TGI-miehien kaasutankkeihin ne tiput näyttävät päätyvän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.01.20 - klo:23:33
Suomi hirttää ittensä näiden co2 päästöjen osalta. Maailmalla tupruaa yhä enemmän kun kiina ja intia ja afrikka vaurastuvat ja lisäävät päästökuormia. Ihan järjetöntä hommaa tämä suomen osalta.

Lyhytnäköisesti toki totta, mutta entäs pidemmällä aikajänteellä? Jonkunhan sitä on oltava se ensimmäinen, kokeiltava, testattava ja haettava ne parhaiten toimivat ratkaisut. Se juju tässä on kaikenlainen teollinen patentointi yms. jotka keksinnöt voidaan sitten vaikka lisensoida muualle ja näin saadaan niistä se taloudellinenkin hyöty takaisin. Tietty tässä on aina myös ne riskinsä jos veikkaakin ns. väärää hevosta ja jää se Musta Pekka käteen, mutta se on ihan kauttaaltaan kaiken uuden kehittämisen riski. Jos muistellaan miten esim. viihde-elektroniikan erilaiset formaatit ovat kautta aikain taistelleet keskenään, kunnes niistä on se yksi voittanut koko kisan ja vallannut markkinat täysin. Luuletteko että tuon yhden kehittäjä on tässä jäänyt tyhjin käsin vain nuolemaan näppejään, tuskin ???

Ja mitä tulee tuohon hirttämiseen, niin ainahan voidaan poliittisesti keskustella millä panoksella tuohon uuteen lähdetään, kuinka suurilla investoinneilla lähdetään kokeilemaan ja ylipäätään mitä lähdetään yrittämään, ajoituksista ja aikatauluista nyt sitten puhumattakaan. Vaan ajatellaanpas nyt esim. autoteollisuutta, millaisen valtaisan taistelun ja sapellien kolistelun jälkeen nuo nykyiset malliston CO2-vaatimuksetkin heille on aikaansaatu ja mitä tästä on nyt sitten seuraamassa. Heidän on ollut ihan pakko kehittää pienipäästöisiä ja varsinkin sähkäreitä aivan tosissaan, mutta myös hinnoitella ne niin että kansa niitä ostaa ja näin he välttyvät noilta EU-sanktiosakoilta. Loppupelissä kuitenkin heille on edullisempaa vaikka ottaa jostain täyssähkömallista jopa takkiinsa, kuin riskeerata saavansa nuo EU-sanktiot maksettavakseen. Ja näin on kansa vihdoinkin saanut aidosti edullisia täyssähköautojakin käyttöönsä jotka myyvät kuin häkä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Beetle

Audi irtisanoo 10 000 työntekijää

LainaaAudi aikoo irtisanoa 15 prosenttia työvoimastaan. Näin syntyvät, arviolta 6 miljardin euron kustannussäästöt aiotaan ohjata sähköautojen kehityskustannuksiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.01.20 - klo:08:14
Honkajoella tehdään biokaasua, ei biodieseliä. TGI-miehien kaasutankkeihin ne tiput näyttävät päätyvän.
Luin tuon (pitkän) artikkelin, kuolleista tipuista kerätään rasva talteen ja se toimitetaan Nesteelle biodieselin tekoon. Toki siitä voidaan tehdä biokaasuakin, mutta ainakaan lukemassani artikkelissa siitä ei ollut mainintaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 07.01.20 - klo:22:57
Luin tuon (pitkän) artikkelin, kuolleista tipuista kerätään rasva talteen ja se toimitetaan Nesteelle biodieselin tekoon. Toki siitä voidaan tehdä biokaasuakin, mutta ainakaan lukemassani artikkelissa siitä ei ollut mainintaa.

Jaa, se olikin Honkajoki Oy, eikä Gasumin Honkajoen biokaasulaitos. Eli dieseliksi sittenkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Saas nähdä kauanko kestää joskos nuo 2t-moottorit palaisivat henkilöautoihin. Mainittu 50% hyötysuhde meinaan olisi jo sellainen että siinä on dieselikin helisemässä ???

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/3cb532d3-e6ce-40dc-99ff-382e12b17753
LainaaFormula 1:n tavoite päästöjen merkittäväksi alentamiseksi edellyttää uudenlaista moottoritekniikkaa. F1-sarjan teknisen johtajan Pat Symondsin mukaan tuleva voimanlähde on todennäköisesti kaksitahtimoottorinen hybridi, kertoo Motorsport Magazine. Ahdettu kaksitahtimoottori käyttää suunnitelmien mukaan synteettistä polttoainetta, joka on tehty vedystä ja ilmasta kaapatusta hiilidioksidista.

Kaksitahtimoottori tulisi näillä näkymin F1:een vuonna 2025 tai 2026. Symondsin mukaan F1:n seuraava moottoriversio saattaa jäädä viimeiseksi hiilivetypohjaisella polttoaineella toimivaksi moottoriksi.

Symondsin mukaan kehitettävänä olevat uudet kaksitahtiset polttomoottorit saavuttavat jopa 50 prosentin hyötysuhteen. Niissä on polttoaineen suorasuihkutus, ahdin sekä uudentyyppinen sytytysjärjestelmä, joiden avulla moottorit ovat hyvin vähäpäästöisiä ja ympäristöystävällisiä.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Saltti

Kyllähän se 2-tahtimoottori voi dieselkin olla. Itseasiassa isot laivanmoottorit ovat kaksitahtidieseleitä. Hanomag teki traktoreita niillä sodan jälkeen, mutta meni konkurssiin sen takia. Hyötysuhde on hyvä, mutta päästöt ovat isot. Jos käytetään venttiliohjattua kaasujen vaihtoa ja ahdinta, voidaan nykytekniikalla päästä pieniin päästöarvoihin. Kaksitahtidieselin etuna pieni paino saavutettavaan tehoon nähden. Tietenkin venttiilikoneisto kyllä lisää painoa. Ahtimeksi käy turbo, jota voidaan auttaa sähköisellä ahtimella pienillä kierroksilla. Tästä on juttua saksaksi:  https://de.wikipedia.org/wiki/Zweitakt-Dieselmotor
Tämä sama pätee myös bensiinikäyttöiselle kaksitahtimoottorille. Perämoottoreissa tunnetusti Evinrude käyttää suorasuihkutteista 2-tahtimoottoria isommissa koneissa. Ne kai täyttävät nykyajan määräykset tällaisille laitteille.  Eivät ole painoltaan juuri kevyempiä kuin nelitahtiset.
Löytyyköhän riittävää mielenkiintoa kehittää näitä kaksitahtimoottoreita nykyisessä sähköautoja ylistävässä maailmassa.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

jt

Roomassa kaikki dieselit kieltoon aamun ja illan välisenä aikana: https://yle.fi/uutiset/3-11157320.

Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Testissä olivat mukana Opel Astra ja Nissan Quashai, EU6. Linkin takaa löytyvät myös varsinaiset mittaustulokset erillisessä tiedostossa. Muut haitalliset päästöt pysyivät about regulaation limiteissä, mutta hiukkasissa on melkoinen piikki polton aikana.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zego

Tuo tutkimus oli täysin turha koska se on tiedetty jo aikoina sitten mutta rahaa saa varmaan helpoista tuollaisiin?

Bensakoneiden hiukkaspäästöistä vaietaan varmaan jollain tavalla tarkoituksella?

V60

Ainakin talvitestien perusteella bensakoneiden hiukkaspäästöt ovat olleet suuremmat kuin nykydieseleillä. Kun nyt uusissa bensa-autoissakin on hiukkasfiltterit, niin onko niiden polttotapahtuma jotenkin ekologisempi dieseleihin verrattuna? Vai mikä tämän uutisoinnin pointti on?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

sambolo

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.20 - klo:23:28
Roomassa kaikki dieselit kieltoon aamun ja illan välisenä aikana: https://yle.fi/uutiset/3-11157320.

Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Testissä olivat mukana Opel Astra ja Nissan Quashai, EU6. Linkin takaa löytyvät myös varsinaiset mittaustulokset erillisessä tiedostossa. Muut haitalliset päästöt pysyivät about regulaation limiteissä, mutta hiukkasissa on melkoinen piikki polton aikana.

Kumpikaan linkki ei mulla toiminut.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

janike

#2571
Ota pisteet pois linkin perästä niin toimii.

Itse ihmettelen myös että miksi bensakoneiden hiukkaspäästöistä ei nosteta samoja ongelmia esille. Ovatko ne hiukkaset jotenkin haitattomanpia kuin dieselissä?
Näi se o.

Saltti

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.20 - klo:23:28
Roomassa kaikki dieselit kieltoon aamun ja illan välisenä aikana: https://yle.fi/uutiset/3-11157320.

Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Testissä olivat mukana Opel Astra ja Nissan Quashai, EU6. Linkin takaa löytyvät myös varsinaiset mittaustulokset erillisessä tiedostossa. Muut haitalliset päästöt pysyivät about regulaation limiteissä, mutta hiukkasissa on melkoinen piikki polton aikana.

Tuo Rooman kielto haittaa vain paikallisia. Ei ole moneen vuoteen turisti päässyt ajelemaan Rooman keskustaan minkäänlaisella autolla. Se on rajoitetun liikenteen aluetta ZTL. Kun ylittää alueen rajan autosi kuvataan ja sinulle tulee noin 100 euron sakko joka kerta kun menet alueelle ja kai myös pois tullessa. Jos on vuokra-auto, sakko tulee vuokraamon kautta lisätyllä maksulla. Tuollaisia ZTL-alueita on Italiassa useissa isommissa kaupungeissa.

Nykyään myös tutkimusyhteisö on politisoitunut. Tutkijan tai laitoksen tutkimusraportti esitetään tämän laitoksen edustaman ajatussuunnan tavoitteita tukevana. Vale, emävale, tutkimustulos.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.20 - klo:23:28
Ja toisaalla polttiksiin kriittisesti suhtautuva T&E tuli ulos uuden julkaisun kanssa, jossa toteaa dieselin hiukkaspäästöjen hyppäävän jopa 1000-kertaisiksi hiukkassuodattimen polton aikana: https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems.

Tuliko tämä nyt yllätyksenä, että päästöt muuttuu DPF polton aikana? Ja jos mietitään että poltto tapahtuu noin 400km välein ja kestää noin 10km (näin siis omassa autossani) niin onko se huonompi kuin että otettaisiin koko suodatin pois? Hiukkassuodatin kuitenkin todistetusti toimivaksi ja se poistaa yli 99% moottorin hiukkaspäästöistä myös välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.01.20 - klo:09:14
Kun nyt uusissa bensa-autoissakin on hiukkasfiltterit, niin onko niiden polttotapahtuma jotenkin ekologisempi dieseleihin verrattuna?

Eihän noita bensakoneiden filttereitä poltella kuin erikoistapauksissa. Normaalisti niiden kaappaama noki palaa omineen, koska bensakoneen pakokaasu on paljon kuumempaa kuin dieseleiden.

Lainaus käyttäjältä: janike - 16.01.20 - klo:10:11
Itse ihmettelen myös että miksi bensakoneiden hiukkaspäästöistä ei nosteta samoja ongelmia esille. Ovatko ne hiukkaset jotenkin haitattomanpia kuin dieselissä?

Lähtökohtaisesti bensakoneet eivät ole hiukkasia tuottaneet juuri lainkaan, kuten jokainen vähänkin vanhempi autoilija pystyy omasta kokemuksesta kertomaan. Ennen puhdistustekniikoiden aikaa ehjää ja oikein säädettyä bensakonetta ei juuri saanut savuttamaan millään, mutta dieselin kyllä sai ihan vaan pedaalia polkaisemalla. Nykyisin yleistyneet suorasuihkutteiset bensakoneet tuottavat sen sijaan pienhiukkasia niin paljon, että ne eivät tahdo enää päästörajoja onnistua alittamaan ilman hiukkassuodatinta. Niiden tuottama hiukkasmäärä on silti murto-osa dieselin vastaavaan verrattuna.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.01.20 - klo:11:59
Nykyisin yleistyneet suorasuihkutteiset bensakoneet tuottavat sen sijaan pienhiukkasia niin paljon, että ne eivät tahdo enää päästörajoja onnistua alittamaan ilman hiukkassuodatinta. Niiden tuottama hiukkasmäärä on silti murto-osa dieselin vastaavaan verrattuna.

Kyllä murto-osa kun vertaa dieseliin ilman hiukkassuodatinta joita ei ole montaa enää viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistettu.

Päästönormit eivät erottele dieseliä ja bensaa hiukkaspäästöjen osalta vaan raja on sama molemmilla käyttövoimilla ja nykyään kumpikaan ei alita tätä rajaa ilman hiukkassuodatinta.

Sanoisin että tämän osalta bensa ja diesel ovat aika lailla samalla viivalla nyt 2020-luvulla.

Ja aika hiljaista on tälläkin foorumilla ollut DPF ongelmien osalta... DPF saattaa siis olla toimiva, huoltovapaa ja lähes huomaamaton järjestelmä nykyään?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.01.20 - klo:12:19
Ja aika hiljaista on tälläkin foorumilla ollut DPF ongelmien osalta... DPF saattaa siis olla toimiva, huoltovapaa ja lähes huomaamaton järjestelmä nykyään?

No kun forumilaiset ajelee tarpeeksi tuoreilla autoillaan, ei siinä auton elinkaaren ekan 2-3v aikana juuri ongelmia kerkiä tulemaan, vaan kysytäänpäs uudelleen kun mittarissa on se 200tkm raja mennyt jo rikki, onko niiitä ongelmia ja kuinka huoltovapaa se oikeasti onkaan, PSA:lla wanhemmat vielä käyttivät omaa eolys-lisäaineistustaankin noissa ja jossain vaiheessa se on sekin neste loppu ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

Työkaveri vaihdatti 350 tkm ajettuun Pösöön DPF:n. Taisi maksaa 3-400 eur töineen kun tilasi pöntön ulkomailta. Ei se nyt kovin stressaantuneelta vaikuttanut asian tiimoilta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.01.20 - klo:13:18
No kun forumilaiset ajelee tarpeeksi tuoreilla autoillaan, ei siinä auton elinkaaren ekan 2-3v aikana juuri ongelmia kerkiä tulemaan, vaan kysytäänpäs uudelleen kun mittarissa on se 200tkm raja mennyt jo rikki, onko niiitä ongelmia ja kuinka huoltovapaa se oikeasti onkaan, PSA:lla wanhemmat vielä käyttivät omaa eolys-lisäaineistustaankin noissa ja jossain vaiheessa se on sekin neste loppu ???

Itsellä oli A4 B7 2.0TDI (EU4 + DPF päästönormi) joka oli aikalailla alkupään DPF autoja Audilta. Ajoin sillä 96 -> 248tkm ja ikää autolla oli tolla välillä 5½ -> 11 vuotta.

DPF paine-ero anturin joiuduin vaihtamaan jossain 230tkm nurkilla.. muuten ei toimenpiteitä DPF:ään liittyen. Kaiken näköstä muuta kyllä tapahtui..

Työkaverilla A4 B8 2.0TDI vm. 2010 ja joulukuussa meni 400tkm rikki, alkuperäinen DPF, paine-ero anturi vaihdettu, ei muuta DPF:ään liittyen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.01.20 - klo:12:19
Kyllä murto-osa kun vertaa dieseliin ilman hiukkassuodatinta joita ei ole montaa enää viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistettu.

Päästönormit eivät erottele dieseliä ja bensaa hiukkaspäästöjen osalta vaan raja on sama molemmilla käyttövoimilla ja nykyään kumpikaan ei alita tätä rajaa ilman hiukkassuodatinta.

Sanoisin että tämän osalta bensa ja diesel ovat aika lailla samalla viivalla nyt 2020-luvulla.

Juu, nimenomaan tarkoitin itse moottoreiden tuottamia hiukkaspäästöjä. Molemmissa sitten nykyään filtteri kaappaa päästöt talteen. Bensakoneesta tulee kuitenkin merkittävästi vähemmän hiukkasia, joten filtterikin on "kevyempi" ja halvempi ratkaisu. Eikä pääsääntöisesti tarvitse regenerointia, näin olen ymmärtänyt.

En nyt tiedä, voiko sanoa, että ovat samalla viivalla. Päästörajan osalta kyllä, mutta itse (filtteröimättömän) päästömäärän ei. Ja läheskään kaikki bensakoneet eivät edelleenkään taida olla suorasuihkutteisia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy