Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 10.11.19 - klo:11:58
Erinomainen kolumni:

https://www.is.fi/autot/art-2000006300612.html

Roskalehdessä kirjoitellaan roskaa. Ei mitään uutta auringon alla.

Lainaadieselautot päästävät putken päästä äärettömän vähän mitään myrkyllistä tai vaarallista



V60

No ei itseäni ainakaan purista mistään. Euro 6d auto tilattu ja sitten vaan kilometrejä nielemään.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

b1mpo

Tuolla wltp:hen siirtymisellä saattaa olla oma osansa ilmoitettujen päästöjen nousuun myöskin? Lähinnä itselle tuli bensa ajankohtaiseksi, kun kulutus ja käytännön suorituskyky on riittävän lähellä dieseliä. Verot ja muut käyttökulut on pienemmät myös suhteessa kilometreihin, eikä hankintahintakaan dieseliin kallistanut. Nyt vain tuntuu itseltä siltä, että pelkällä fossiilisella ilman sähköapuja ajaminen saattaa kääntyä dieselin eduksi vielä uudestaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: apche - 10.11.19 - klo:13:15
Roskaa nämäkin:
https://tekniikanmaailma.fi/dieselautojen-suosion-romahtamisen-erikoinen-kaantopuoli-uusien-autojen-co2-paastot-kaantyivat-nousuun-ja-uusien-lukujen-mukaan-nousu-kiihtyy/

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd

https://www.talouselama.fi/uutiset/dieselautojen-kieltamiselta-murenee-pohja-uskomattoman-alhaisia-lukuja-paastotestissa-yhden-mallin-tulos-oli-0-grammaa/e7ec9b17-1205-35b6-ab22-1fa511485f94
Kun yhdessä mittauksessa saadaan poikkeuksellisen pieniä NOx-päästölukemia, niin roskalehtien lööpeistä oppinsa ottavat luulevat, ettei dieseleistä tule ”mitään myrkyllistä tai vaarallista”. Tuossa kyseisessä ADAC:n mittauksessa on joko NOx-puhdistukselle erityisen otolliset olosuhteet tai jotain hämärää. Mitäpä luulet, tuleeko sieltä putkestä mitään myrkyllistä tai vaarallista vaikka näin talvella, kun, dieselit sammuttavat NOx-päästöjen puhdistuksen? Monien uusien dieseleiden Nox-päästöt ovat myös kaukana nollasta silloinkin, kun puhdistus on päällä. Emissions Analytics mittasi esim. Tiquanille 140 mg/km moottoritiellä. Kona päästeli 143 ja Megane 129 mg/km. Nömä kaikki Euro 6d-temp -normin dieseleitä varustettuna SCR:llä.

Nesteen mainosmateriaali varmasti saa Mydieselin kuulostamaan ratkaisulta kaikkiin ongelmiin, mutta Mydieselin Nesteen laskenttavanmmukaisten päästöjen vertaaminen keskimääräisiin sähkön päästöihin ontuu vahvasti. Jos poimitaan kirsikoita kakusta, niin verrattakoon Mydieseliä vaikka ydinvoimalla tai uusiutuvilla liikkuvaan sähköautoon. Jos taasen puhutaan kokonaisuudesta, niin sitten verrattakoon fossiilisen ja Mydieselin keskiarvoa sähkön keskiarvoon.

Kuten TM:n jutussakin mainitaan, niin uusien autojen CO2-päästöjen pienessä nousussa diesel vs. bensa on vain osatekijä. Kuluttajat ovat samaan aikaan alkaneet ostaa epätaloudellisemman mallisia autoja. Itseäni tietää myös päästönormin muuttumisen vaikutus tässä vertailussa.

V60

Itse teen päätökset kokonaisarvion perusteella ja mikä sopii itselle. En kiinnitä huomiota nyansseihin. Kun kilometrejä tulee 25-30 tkm, ei pysty latailemaan, dieselin vääntöominaisuudet kiinnostaa sekä uuden automerkin kokeilu, niin valinta on tällä kertaa diesel. Lisäksi puhdistussysteemit on kehittyneet ja MY:n käyttö myös hyvä juttu. Jos SCR-systeemi toimii -11 asteeseen saakka, niin vuositasolla kuitenkin ison osan puhdistus toimii. Aika näyttää miten järjestelmä muuten pelaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.11.19 - klo:14:46
Kun yhdessä mittauksessa saadaan poikkeuksellisen pieniä NOx-päästölukemia, niin roskalehtien lööpeistä oppinsa ottavat luulevat, ettei dieseleistä tule ”mitään myrkyllistä tai vaarallista”. Tuossa kyseisessä ADAC:n mittauksessa on joko NOx-puhdistukselle erityisen otolliset olosuhteet tai jotain hämärää. Mitäpä luulet, tuleeko sieltä putkestä mitään myrkyllistä tai vaarallista vaikka näin talvella, kun, dieselit sammuttavat NOx-päästöjen puhdistuksen? Monien uusien dieseleiden Nox-päästöt ovat myös kaukana nollasta silloinkin, kun puhdistus on päällä. Emissions Analytics mittasi esim. Tiquanille 140 mg/km moottoritiellä. Kona päästeli 143 ja Megane 129 mg/km. Nömä kaikki Euro 6d-temp -normin dieseleitä varustettuna SCR:llä.

Korkeassa paineessa palamisprosessissa syntyy erilaisia "ikäviä" palamistuotteita ja -yhdisteitä, osaako joku paloprosessia oikeasti tunteva valottaa asiaa tarkemmin ?  :o
Yritetään pärjätä.

tet

Hyvä yhteenveto teräksenharmaalta. Lisäisin vielä sen, että tuo IS:n toimittaja ei tunnu olevan oikein ajan hermolla tässä päästöasiassa. Toisin kuin useimmilla maallikoilla, hänellä kyllä on CO2- ja muut päästöt jotenkuten omissa lokeroissaan. Mutta hän ei tunnu hahmottavan sitä, että CO2-päästöjen (eli "ilmastopäästöjen") osalta tämän hetken pulssi on nyt sellainen, että haetaan selvästi suurempia pudotuksia päästötasoon. EU:n sanktiot autonvalmistajille ovat ne, jotka tällä hetkellä tätä pakkaa sekoittavat ja määrittävät. EU sakottaa yli 95 g/km päästötasosta, ja antaa bonareita alle 50 g/km tasosta. Kääntämällä kelloa vuosikymmen taaksepäin, ja palaamalla diesel-kantaan, ei millään päästä näihin tavoitteisiin. Nyt vaaditaan ihan toisen mittaluokan toimia.

Enkä oikein pysty nyt itse hahmottamaan, että mitä "demonisointia" itse asiassa nyt on meneillään dieseleitä kohtaan, meillä Suomessa? Kuka demonisoi, valtioko? Vai media, vai kuka? Nämä EU-määräykset, jotka oikeasti mallivalikoimaa nyt muokkaavat, eivät liity mitenkään johonkin tiettyyn polttoaineeseen. Niissä määritellään vain CO2-päästörajat, keinovalikoima niihin pääsemiseksi on vapaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.19 - klo:23:34
Ja mitkähän ovat lukujesi lähteet?
Ne oli molempien Spiritmonitorin toteutuneita käytännön päästöjä.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.19 - klo:23:34
Focus on paljon raskaampi ja vähän isompi auto. Silti Focus Dieselillä on suorituskykyisempi kuin Leaon Ecomotive.

Miten muka suorituskykysempi? Katsoin arvot maahantuojien sivuilta.

Leon ST 1.0 TSI (85 kW)
- huippunopeus 202 km/h
- 0-100 km/h 9,8 s

Focus 1.5 TDCi (88 kW)
- huippunopeus 191 km/h
- 0-100 km/h 10,2 s

Ei niissä isoa eroa, muttei Focus ainakaan numeroiden mukaan ole suorituskykyisempi. Molempia ajaneena Leon kulkee perstuntumalla paremmin.

PS. Minulla oli ennen tätä Leonia kaksi diesel-Focusta. Hyviä autoja ja pidin molemmista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

andyh

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.19 - klo:18:11
EU sakottaa yli 95 g/km päästötasosta, ja antaa bonareita alle 50 g/km tasosta. Kääntämällä kelloa vuosikymmen taaksepäin, ja palaamalla diesel-kantaan, ei millään päästä näihin tavoitteisiin. Nyt vaaditaan ihan toisen mittaluokan toimia.
Biodiesel, jos hyväksyttäisiin noihin päästörajoihin muuttaisi tilannetta, mutta ei koko diesel autokannan päästöjä voida nollata ja tehdä synninpäästöä vaikka muutamaan autoon sitä tankataan. Suomessa ollaan vähän jäävejä asian suhteen kun Neste sitä tuottaa, mutta ymmärrän jos ei EU tasolla haluta sitä ottaa huomioon. On ihan hyvä juttu mutta ei isommassa kuvassa ratkaise mitään.

Toivottavasti kuitenkin saatas enemmän järkeä nykyiseen polttonesteiden verokohteluun. Vaikka sitten enemmän veroa fossiilisille ja vähemmän bionesteille niin että hinta sama. Sama biokaasun kanssa.

Lainaa
Enkä oikein pysty nyt itse hahmottamaan, että mitä "demonisointia" itse asiassa nyt on meneillään dieseleitä kohtaan, meillä Suomessa? Kuka demonisoi, valtioko? Vai media, vai kuka? Nämä EU-määräykset, jotka oikeasti mallivalikoimaa nyt muokkaavat, eivät liity mitenkään johonkin tiettyyn polttoaineeseen. Niissä määritellään vain CO2-päästörajat, keinovalikoima niihin pääsemiseksi on vapaa.

Media lähinnä, onhan päästy tekemään meheviä lööppejä. Isompi vaikutus on ihan sillä että diesel ei kannata enää samaan malliin ja ihmiset äänestää kukkarollaan. Asia tuntuu harmittavan jos on ostanut diesel auton ja nyt arvo romahtanut kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Löytyy tuttujen parista esimerkkejä.

Mielestäni on kuitenkin jossain määrin ristiriitaista että sähköauton co päästö on 0, mutta muiden päästöt lasketaan pahimman mukaan. Vaikka uusiutuvaa sähköä onkin tarjolla paljon enemmän ja helpommin mitä bionesteitä, niin ei se silti ihan reilua ole.

vagfani

Kyllähän nykyinen hallitus tulee korottamaan dieselin hintaa ja reippaasti, lisäkorotuksia suunnitellaan jo:

"Polttoaineveron nostamisella haetaan kahta eri vaikutusta. Toisaalta veron nousu hillitsee liikennesuoritteen kasvua, toisaalta taas se ohjaa autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja. Erityisesti vaikutus autohankintoihin on varsin suuri. Polttoaineveron korottaminen heikentää jonkin verran suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukykyä, jos veronkorotukset kohdennetaan myös fossiiliseen dieseliin (ei pelkästään bensiiniin). Koska fossiilisesta dieselistä on pitemmällä aikavälillä kuitenkin päästävä eroon, myös dieselin veronkorotuksille on painavat perusteet."

https://www.is.fi/autot/art-2000006299773.html

vagfani

Eli tämä hallitus demonisoi dieseliä minkä ehtii.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.11.19 - klo:18:11
Enkä oikein pysty nyt itse hahmottamaan, että mitä "demonisointia" itse asiassa nyt on meneillään dieseleitä kohtaan, meillä Suomessa? Kuka demonisoi, valtioko? Vai media, vai kuka? Nämä EU-määräykset, jotka oikeasti mallivalikoimaa nyt muokkaavat, eivät liity mitenkään johonkin tiettyyn polttoaineeseen. Niissä määritellään vain CO2-päästörajat, keinovalikoima niihin pääsemiseksi on vapaa.

Ei taida olla suoranaista demonisointia, vaan erään saksalaisen suurmerkin  :( dieselskandaalista alkanut eurooppalaisten merkkien dieselien syynääminen - siis mitä sieltä putkenpäästä todellisuudessa tulee ulos. Tässä on useampi valmistaja narahtanut softafuskauksesta ja saanut seuraamuksia, mm. sakkoja ja jotain korjausmääräyksiäkin on annettu.

Tämä yhdistettynä monien keski-Europan suurkaupunkien huonoon ilmanlaatuun pienhiukkasineen- on alettu vaatimaan rajoituksia vanhemmille euro5 ja vanhemmillle dieseleille - jotka kai useimmat ilma dpf filtteriä - on sitten langetettu niitä esim. saksalaisia Umweltzone ajokieltoja.

Ei sinänsä Suomessa, mutta tunnelma kyllä välittyy tehokkaasti median kautta tännekin. Ja tämä kaikki on heijastunut disukoiden - sekä uusien että käytettyjen menekkiin ja imagoon. Ja puhdistuslaitteiden kalleus taas supistaa mallivalikoimaa. Ja dieselin verotusta on nostettu suhteellisesti enemmän kuin esim. bensiinin. No, hinnankorotukset sitten kertaantuvat mm. kuljetuskustannuksissa ja siirtyvät yleensä (kuluttaja-) hintoihinkin. Ja ajan henki näyttää myös olevan, että ajosuoritetta ja siitä syntyvää kulutusta ja päästöjä pyritään muutenkin ohjamaan vähentävään suuntaan (pyöräily jne.). No, kohta ei varmaan enää tarvitse korjata rapistuvia teitäkään.  :'(

Itse ajelin eilen kotikaupunkini sisällä talvirenkain 26km lenkin 4,0l keskikulutuksella - paljon vai vähän?  ??? ???
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.11.19 - klo:19:10
Ne oli molempien Spiritmonitorin toteutuneita käytännön päästöjä.
Ahaa eli siis vertaat jotain satunnaisia yksittäisiä tuloksia, jolloin saadaan ihan juuri sellaisia tuloksia kuin halutaan. Otat vielä vapauden vertailla täysin eri automallejakin toisiinsa. Miten haarukoimalla muuten sait muuten noin suuren kulutuksen Fordille? Itse kun haarukoin ehdoilla Focus, diesel, 115-125 hv ja 2016-, niin ruutuun tuli yli 11 sivullista tuon sun ilmoittaman kulutuksen alittavia Focuksia. Leon ST -haussa sinulla oli litran ero seuraavaan. Nämä sun vertailut ovat joka kerta yhtä järjettömiä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: andyh - 10.11.19 - klo:19:21
Mielestäni on kuitenkin jossain määrin ristiriitaista että sähköauton co päästö on 0, mutta muiden päästöt lasketaan pahimman mukaan. Vaikka uusiutuvaa sähköä onkin tarjolla paljon enemmän ja helpommin mitä bionesteitä, niin ei se silti ihan reilua ole.

Vaikka autossa käytetty sähkö olisikin tuotettu fossiilisilla, niin se hiilen vapauttaminen ilmakehään tapahtuu sähkön tuotantovaiheessa, jolloin on ifksumpaa "sakottaa" tuota vaihetta. Bensan sisältämän hiilen taasen vapauttaa autoilija. Sitä, että auton päästämä CO2-päästö on hinnoiteltu tosi kalliiksi muihin hiilen polttajiin verrattuna, voi toki kritisoida, mutta itse näen perusperiaatteet ihan loogisina.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.11.19 - klo:14:46
Kun yhdessä mittauksessa saadaan poikkeuksellisen pieniä NOx-päästölukemia, niin roskalehtien lööpeistä oppinsa ottavat luulevat, ettei dieseleistä tule ”mitään myrkyllistä tai vaarallista”. Tuossa kyseisessä ADAC:n mittauksessa on joko NOx-puhdistukselle erityisen otolliset olosuhteet tai jotain hämärää. Mitäpä luulet, tuleeko sieltä putkestä mitään myrkyllistä tai vaarallista vaikka näin talvella, kun, dieselit sammuttavat NOx-päästöjen puhdistuksen? Monien uusien dieseleiden Nox-päästöt ovat myös kaukana nollasta silloinkin, kun puhdistus on päällä. Emissions Analytics mittasi esim. Tiquanille 140 mg/km moottoritiellä. Kona päästeli 143 ja Megane 129 mg/km. Nömä kaikki Euro 6d-temp -normin dieseleitä varustettuna SCR:llä.
Kyllä pieni osa Euro6-dieseleistä reputti myös ADAC:n testissä NOx:t, ei kuitenkaan yhtä radikaalisti kuin oli Euro5:n aikoihin. Uudet dieselit ovat muilta haitallisilta päästöiltä useaa bensaa selkeästi paremmat, HC, CO ja hiukkaspäästöiltä.
Esim. Audi Q3 40 TDI: https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4289&info=Audi+Q3+40+TDI+S+line+quattro+S+tronic
HC: 2 mg/km
CO: 6 mg/km
NOx: 122 mg/km (yli EU6 mittausnormin)
Partikelmasse: 0,2 mg/km

Ja toiseksi kohtuu suosittu Mitsun Outlander hybridi: https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4249&info=Mitsubishi+Outlander+2.4+Plug-In+Hybrid+Top+4WD
HC: 35 mg/km +16,5x Audiin
CO: 1567 mg/km  +260x Audiin
NOx: 47 mg/km -0,6x Audiin
Partikelmasse: 2,7 mg/km +12,5 Audiin.

Toisaalta, taasen esim. Toyotan 1,8 Hybridillä NOx 0mg, HC 5mg, CO 63mg ja hiukkaset 0,1mg - tässä on siis käynyt niin että bensojen päästöissä on erittäin suurta hajontaa, samaan aikaan kuin mittauksessa uusimpien dieseleiden päästöjen hajonta on pienentynyt ja suuri osa menee alle EU6 normin myös riippumattomissa mittauksissa - tosin näitähän ei tehdä talvioloissa kun AdBlue jäässä ja päästölaitteistot off.

Eikä mittauksia tehdä myöskään sitten 200t km ajettuna kun osa intoutuu asentelemaan lastuja, EGR:n tulppaus, DPF:n suolistus etc..

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.11.19 - klo:14:46
Kuten TM:n jutussakin mainitaan, niin uusien autojen CO2-päästöjen pienessä nousussa diesel vs. bensa on vain osatekijä. Kuluttajat ovat samaan aikaan alkaneet ostaa epätaloudellisemman mallisia autoja. Itseäni tietää myös päästönormin muuttumisen vaikutus tässä vertailussa.
Totta, katumaasturibuumi nostaa CO2 päästöjä, näissä "epätaloudellisen" (painava, korkea) mallisissa autoissa CO2 päästöt ovat usein suuremmat, ja diesel vs bensa kulutus ero voi olla vielä suurempi. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.11.19 - klo:19:10
Ne oli molempien Spiritmonitorin toteutuneita käytännön päästöjä.
Ota mieluummin vastaavasti varustellut mallit ja niistä WLTP-lukemat, niin saat vakioidun vertailukohdan. Kuten teräksenharmaa toteaa, Spiritmonitorin lukemia ei ole mitenkään vakioitu, niitä on hyödytön verrata kun ei tiedetä ajoprofiilia, nopeuksia, auton kuormaa, rengastusta, rengaspaineita, lämpötila ja muita olosuhteita jne jne.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.11.19 - klo:21:44
Ahaa eli siis vertaat jotain satunnaisia yksittäisiä tuloksia, jolloin saadaan ihan juuri sellaisia tuloksia kuin halutaan. Otat vielä vapauden vertailla täysin eri automallejakin toisiinsa. Miten haarukoimalla muuten sait muuten noin suuren kulutuksen Fordille?

Vertasin minun ja Freezen signauksessa olevia kulutuksia. Vertailu ei tietenkään ole hyvä, koska ovat eri autot. Silmään pisti vain Freezen ajoprofiilin jokainen tankkaus oli merkitty kevyeksi ajoksi. Samoin kuin minulla. Täten ne olivat kyllä ainakin suuntaa antavia. Tuo 1.5 TDCi moottori on minulle tuttu, koska koeajoin juuri sillä Focuksen. Moottori on uusinta uutta Euro6xx normit täyttävä ja koitin ajaa sillä niin tarkasti kuin osaan. Kulutus jäi kuitenkin selvästi suuremmaksi kuin omalla bensa TSI:llä. Kun vielä dieseli tuottaa 15% enemmän CO2-päästöjä per litra kuin bensa en voi millään allekirjoittaa, että diesel päästäisi vähemmän kuin bensa.

Spritmonitorista en löydä yhtäkään Golf-luokan Euro6 dieseliä, jonka päästöt ovat alle 100 g/km. Bensoja niitä on kymmeniä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

passo_s

Paljonkohan 1.6 TDi -17 pakoputkesta mitaten päästöt olivatkaan kun hetken ,muistaakseni kolmentankillista,ehdin MyDieselillä ajaa? Nyt ajan firman työsuhdeauto sääntöjen aiheuttamana GTE hybridillä, joka on vienyt 98 bensaa 7.7-8.0 l/100 km, 2500 km aikana.

V60

Nyt on itsellä ajossa VAG- konsernin 1.0 tsi ja 350 km matkalla atk näyttää 5.0 l/100 km. Valtaosa on maantieajoa ja hidasvauhtista taajamaa. Ajelin jokin aika sitten 3-litran dieselillä n. 200 km ja kulutus 5.1 l/100 km. Ei noita ajoprofiileja voi ihan verrata. Mutta omassa ajossa vaikea päästä mihinkään maagisiin lukemiin pikkubensalla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: V60 - 11.11.19 - klo:13:23
Nyt on itsellä ajossa VAG- konsernin 1.0 tsi ja 350 km matkalla atk näyttää 5.0 l/100 km. Valtaosa on maantieajoa ja hidasvauhtista taajamaa. Ajelin jokin aika sitten 3-litran dieselillä n. 200 km ja kulutus 5.1 l/100 km. Ei noita ajoprofiileja voi ihan verrata. Mutta omassa ajossa vaikea päästä mihinkään maagisiin lukemiin pikkubensalla.
Mutta jos ajoja on vähän ja vetotarpeita ei ole, niin onhan tuo litrainen silloin paljon parempi vaihtoehto, ainakin järkevämpi ja halvempi. Voimaan nähden dieselit on kulutukseltaan hyvinkin asiallisia monesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.11.19 - klo:06:28
Vertasin minun ja Freezen signauksessa olevia kulutuksia. Vertailu ei tietenkään ole hyvä, koska ovat eri autot. Silmään pisti vain Freezen ajoprofiilin jokainen tankkaus oli merkitty kevyeksi ajoksi. Samoin kuin minulla. Täten ne olivat kyllä ainakin suuntaa antavia. Tuo 1.5 TDCi moottori on minulle tuttu, koska koeajoin juuri sillä Focuksen. Moottori on uusinta uutta Euro6xx normit täyttävä ja koitin ajaa sillä niin tarkasti kuin osaan. Kulutus jäi kuitenkin selvästi suuremmaksi kuin omalla bensa TSI:llä.
Joo selvä hommahan se on, että sinun Leonin spritmonitorin selvästi alhaisin kulutus on tietenkin mielestäsi vertailukelpoinen Freezen lukemalle, vaikka se on spritmonitorissa keskitasoa. Mikä,tässä nyt voi olla olematta vertailukelpoista?

Sekin on luonnollisesti vertalikelpoisuutta puhtaimmillaan, että ajat Leonilla spritmonitorin haamutuloksen, mutta Focuksella et pääse läheskään samanlaiseen urotekoon.

Ihan kuin jonkinlahkolaisen kanssa keskustelisi. Logiikka unohtuu heti, kun usko ottaa vallan...

tet

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 10.11.19 - klo:19:43
Eli tämä hallitus demonisoi dieseliä minkä ehtii.

Millä perusteella? Ei ainakaan suunnitelluissa polttonesteiden veronkorotuksissa. Niissä näyttäisi dieselin veronkorotus olevan pienempi kuin bensalla, kun korotus suhteutetaan energiasisältöön. Parafiinisen dieselin tukien poistaminen kyllä näyttäytyy kieltämättä hieman oudossa valossa, ja joku voi sen dieselin demonisoinniksi ehkä tulkita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Hidalgo

Normaalit kuluttajat ostavat aina halvinta polttoainetta, myös dieselin tapauksessa. Ihan sama onko tarjolla my-dieseliä tai muuta trendikästä ilmaston ”pelastajaa”, niin valinta on silti aina se halvin vaihtoehto millä vaan eteenpäin pääsee.

V60

No sehän on jokaisen oma valinta. 25 tkm ajomäärällä 250-300 eur. Aski tupakkia päivässä niin 3500 eur vuodessa. Elämä on.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 13.11.19 - klo:21:15
Normaalit kuluttajat ostavat aina halvinta polttoainetta, myös dieselin tapauksessa.

Näinhän se useimmiten varmaan menee ja siksi HVO:n pumppuhinta pitäisikin ehdottomasti saada alle fossiilisen. Hiljattain ehdotettu päästöoikeuskauppa olisi ollut tälläinen, mutta nykyinen liik.ministerihän antoi tuolle koko ajatukselle niskalaukauksen välittömästi siitä kuultuaan, ajattelematta asiaa yhtään sen pidemmälle miten tuo vaikuttaisi mm. suomen kauppataseeseen, kotimaiseen tuotantoon, työllisyyteen... puhumattakaan tämän maan CO2-tavoitteista :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: V60 - 13.11.19 - klo:22:48
No sehän on jokaisen oma valinta. 25 tkm ajomäärällä 250-300 eur. Aski tupakkia päivässä niin 3500 eur vuodessa. Elämä on.
Näinhän se on, mutten puhunut itsestäni sillä en onnekseni halua dieseliä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.11.19 - klo:09:02
Näinhän se useimmiten varmaan menee ja siksi HVO:n pumppuhinta pitäisikin ehdottomasti saada alle fossiilisen. Hiljattain ehdotettu päästöoikeuskauppa olisi ollut tälläinen, mutta nykyinen liik.ministerihän antoi tuolle koko ajatukselle niskalaukauksen välittömästi siitä kuultuaan, ajattelematta asiaa yhtään sen pidemmälle miten tuo vaikuttaisi mm. suomen kauppataseeseen, kotimaiseen tuotantoon, työllisyyteen... puhumattakaan tämän maan CO2-tavoitteista :-\

Mitä tuo pumppuhinnan alennus muuttaisi tässä tilanteessa, jossa valmistusmäärät rajoittavat myynnin?

passo_s

#2519
Mikä HVO:n vuosittaista valmistusmäärää itseasiassa rajoittaa? Rajoittaako poliittinen päätös vai tehdäänkö kaikki järkevästi saatavilla oleva raaka-aine HVO: ksi ?Onko vuosittainen valmistusmäärä kysynnän mukainen? Hinta jos laskisi poliittisella päätöksellä, vaikkapa verotuksen kautta fossiilisen dieselin alapuolelle olisiko raaka-ainetta tarpeeksi ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy