Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.11.19 - klo:10:20
AdBlue jäätyy -11C lämpötilassa. Tällöin merkistä tai EU-luokasta riippumatta SCR-katalysaattori ei ole toiminnassa. TM:ssä oli vuosi pari sitten artikkeli asiasta ja kylmällä käynnistetyn dieselin lämpiäminen niin että päästöjenpoisto toimii optimaalisesti voi kestää jopa puoli tuntia.
https://www.neste.fi/artikkeli/seitseman-kysymysta-adbluesta

Hmm, onko siis niin ettei henkilöautoissa ole tuolle AdBlue säiliölle mitään lämmitystä? En ole omaa pirssiä tutkinut sen tarkemmin tässä suhteessa. Meillä on työmaalla kaksi Liebherr työkonetta vm.2016 joissa on tuollainen AdBlue järjestelmä _sekä_ ko. säiliön lämmitys (kierukka tms.)
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

b1mpo

Meillä on kanssa kaksi tadanoa. Toisessa lämmitys ja ongelmia. Toisessa ei ole lämmitystä eikä ongelmia. Liebhereissä pelannut vissiinkin. Itellä -16  Liebherri ajossa ja se on viimeisiä ilman kusia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mfroberg

Meidän Liipperit on tulleet käyttöön 11/2016. Ongelmia oli aluksi noiden AdBlue laitteiden kanssa ja niitä korjattiin moneen kertaan, nyt ovat pelanneet jo pitkään ilman ongelmia. Puskukoneessa vaihdettiin muistaakseni joku kompura ja pyöräkoneessa taisi rikkoutua AdBlue tankkiin menevät tangon/lämmityskierukan kiinnitys, on vaan ylhäältä kiinni ja osa on pitkä joten tulee helposti heiluriliikettä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tet

Lainaus käyttäjältä: V60 - 31.10.19 - klo:18:12
Mutta tyyni sää ja -20 astetta, niin säätövoimaa pitää olla. Kun kivihiililaitokset suljetaan, millä ne korvataan?

Pitäisi puhua ennemmin yksikössä kuin monikossa. Suomessa on vain yksi lauhdevoimaa tuottava kivihiilivoimala, Meri-Pori. Muut puolisen tusinaa laitosta tuottavat myös kaukolämpöä, joten ne korvattaneen pääosin biovoimalaitoksilla, ja näin ollen tulevat tuottamaan sähköä yhtä varmasti ja tasaisesti kuin nyt hiilellä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.19 - klo:13:33
Muut puolisen tusinaa laitosta tuottavat myös kaukolämpöä, joten ne korvattaneen pääosin biovoimalaitoksilla, ja näin ollen tulevat tuottamaan sähköä yhtä varmasti ja tasaisesti kuin nyt hiilellä.

Ainoa mutti että tuon biomassan energiasisältö on vain murto-osa kivihiilestä => tarvitaan aika valtavat materiaalivirrat jotta päästäisiin samoihin teholukuihin ja milläs tuo massa kulkee, kumipyörillä => kokonaispäästöt polttoaineineen ja meluineen voivat olla jo aika valtavat, puhumattakaan millaisen liikennekaaoksen nuo rekat tälläisen bio-voimalan ympärille aiheuttavatkaan :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.19 - klo:13:46
Ainoa mutti että tuon biomassan energiasisältö on vain murto-osa kivihiilestä => tarvitaan aika valtavat materiaalivirrat jotta päästäisiin samoihin teholukuihin ja milläs tuo massa kulkee, kumipyörillä => kokonaispäästöt polttoaineineen ja meluineen voivat olla jo aika valtavat, puhumattakaan millaisen liikennekaaoksen nuo rekat tälläisen bio-voimalan ympärille aiheuttavatkaan :-\

Kyllä, ja siksi muitakin keinoja niiden korvaamiseen on suunnitteilla. Mutta ei niiden sähköntuotannon korvaaminen mikään ongelma tule olemaan. Pelkästään Olkiluoto 3 tulee tuottamaan enemmän sähköä, kuin kaikki suomen CHP-hiilivoimalat (eli kaikki miinus Meri-Pori) yhteensä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5


V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

b1mpo

https://www.is.fi/autot/art-2000006298833.html

Saa nähdä koska henkilöautojen manipulointi kriminalisoidaan. Toisaalta odotan niin käyvän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:21:37
Saa nähdä koska henkilöautojen manipulointi kriminalisoidaan. Toisaalta odotan niin käyvän.

Miksi? Eikös se riitä että sellaisen käyttäminen on kiellettyä = tarkastuksia vaan lisää jotta riski kiinnijäämiseen kasvaa ja näin noiden manipulointien kysyntäkin pienenee => manipulointeja tarjoavat katoavat kun ei enää ole markkinoita, siihen mitään kriminalisointeja tarvita. Ihan samalla tavalla voisit vaikka ajella edullisella löpöllä, ei sen myyntiä ole kriminalisoitu mitenkään, mutta kiinnijäämisen riski ja varsinkin siitä saatavat seuraamukset laittavat kyllä pari kertaa miettimään kannattaako 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Yksi tärkeä seikka on jälkimarkkinat. Ei ole mukava yllätys niille, jotka ajavat tavallista ripeämpikulkuisella vekottimella tyytyväisenä, kunnes saattavat saada sanktiot päästöjen takia tietämättään. Siksi ohjelmoijat varsinkin pitäisi saada syynin alle. Siellä markkinoidaan pienempää kulutusta, mutta ei markkinoida suurentuneita muita päästöjä. Veroasiat on sitten erikseen liittyen löpöllä ajamiseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.11.19 - klo:08:40
Yksi tärkeä seikka on jälkimarkkinat. Ei ole mukava yllätys niille, jotka ajavat tavallista ripeämpikulkuisella vekottimella tyytyväisenä, kunnes saattavat saada sanktiot päästöjen takia tietämättään.

Käytetyn auton(kin) ostaminen on aina oma riskinsä, suurempi tahi pienempi, mutta riski joka tapauksessa ja varsinkin jos auton historiasta ei voi olla ihan 100-varma. Kuinka moni auto tuolla tienpäällä kulkeekaan esim. DPF keihästetynä tai EGR tukittuna, who knows, ja näihin ei todellakaan tarvita edes sitä nyt kriminalisoitavaksi ehdotettua "palveluntarjoajaa" = vain ja ainoastaan valvonta sekä säntilliset tarkastukset on se mikä näihin puree, merkittävillä rangaistuksilla avitettuina. Toki tämänkin on ikuinen ns. kissa-hiiri -leikki, miten jostain manipuloinnista jääkään kiinni ja kuinka niitä kiertoja jälleen kehitetään ettei niistä jäätäisi kiinni, autoja ohjelmoidaan OBD:n kautta nämä manipuloinnit peitelläkseen jne 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

dosetti

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:21:37
https://www.is.fi/autot/art-2000006298833.html

Saa nähdä koska henkilöautojen manipulointi kriminalisoidaan. Toisaalta odotan niin käyvän.

Sivua ei löydy, olisko toista linkkiä?

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 01.11.19 - klo:12:25
Hmm, onko siis niin ettei henkilöautoissa ole tuolle AdBlue säiliölle mitään lämmitystä?

On siellä lämmitys, sekä siirtolinjassa että säiliössä. En tiedä onko kaikissa, mutta ainakin mulla Kodiaqissa ja olettaisin että kaikissa muissakin joissa on vastaava EA288 dieseli.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi




Freeze

Saksassa dieselautojen myynti 9% kasvussa, siellä lähdettiin jo toiseen suuntaan.

https://europe.autonews.com/sales-market/german-sales-rise-9-may-diesel-market-rebounds
Kia Niro EV 2022

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 09.11.19 - klo:15:05
Saksassa dieselautojen myynti 9% kasvussa, siellä lähdettiin jo toiseen suuntaan.

Koska Saksassa valmistajat antavat huomattavia alennuksia diesel-autoista. Ilman niitä dieselien myynti sakkaisi sielläkin
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Freeze

No, lähteepähän sielläkin päästöjen keskiarvo taas laskuun myynnin piristymisen myötä.
Kia Niro EV 2022

Pihistelijä

Ei kyllä vakuuta näiden uusien dieseleiden CO2-päästöt. Focuksen uusi 1.5 TDCi näyttää päästävän 148 g/km. Vertailun vuoksi oma 1.0 TSI bensa vain 94 g/km. Dieselin päästöt ovat 60% suuremmat.

Dieselissä on enemmän hiiltä per litra kuin bensassa. Täten litra dieseliä tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia. Diesel lähtee siten altavastaajana päästöissä. Uusissa dieselissä pitää käsitellä pakokaasuja niin paljon, että niiden kulutus on noussut. Ne eivät pääse enää entisiin haamukulutuksiin. Bensat puolestaan ovat kehittyneet huimasti polttoainetaloudessa viime vuosina.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Ota huomioon oman autosi NEDC päästöt ja focuksen WLTP päästöt. Ei ne erot niin radikaaleja noissa ole. Lisäksi keskiarvoautoilija ajaa focuksella pienemmällä kulutuksella(l/100km) käytännössä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.11.19 - klo:19:45
Ei kyllä vakuuta näiden uusien dieseleiden CO2-päästöt. Focuksen uusi 1.5 TDCi näyttää päästävän 148 g/km. Vertailun vuoksi oma 1.0 TSI bensa vain 94 g/km. Dieselin päästöt ovat 60% suuremmat.
Ja mitkähän ovat lukujesi lähteet?

Tässä Seat Leon Ecomotiven luvut:
102 (NEDC)/120-137 (WLTP)
https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Leon/$file/Seat_Leon.pdf?open

Focus 1.5 EcoBLue 120 hv:
121-124 WLTP
https://indd.adobe.com/view/b1d3627f-6afb-4cb4-9845-8b6ef87bd6a9?fmccmp=other:nwp:vhp:overlay::view%20interactive%20brochure:ford%20focus

Focus on paljon raskaampi ja vähän isompi auto. Silti Focus Dieselillä on suorituskykyisempi kuin Leaon Ecomotive ja Focuksen ilmoitettu CO2-päästö pysyy Leonille ilmoitetun alueen alarajalla.

Freeze

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.11.19 - klo:19:45
Ei kyllä vakuuta näiden uusien dieseleiden CO2-päästöt. Focuksen uusi 1.5 TDCi näyttää päästävän 148 g/km.

Kieltämättä hämmentää nuo sinun arvot, Trafin todistuksessa kun lukee että allekirjoituksen ja tallissa olevan vm 2018 1.5 TDCi -Focukseni CO2 -päästöt ovat 110 g/km.

Tämänhetkiset viralliset tiedot, joissa 1.5 TDCi -koneilla päästöt 119-142 g/km:
https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/fi/documents/brochures/cars/focus-new/BRO-ford_new_focus.pdfhttps://www.ford.fi/content/dam/guxeu/fi/documents/brochures/cars/focus-new/BRO-ford_new_focus.pdf
Kia Niro EV 2022

-karppa-

Ja eikö noihin päästöihin lasketa myös lisävarusteet ja vanteetkin, jos erehdyt tehtaalta ottamaan liian suuret  :'( ?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Freeze

Minulla taitaa olla lähes kaikki lisävarusteet, , lisävarustevanteet ja 215-50-17 renkaatkin alla.
Kia Niro EV 2022

vagfani


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy