Ei kyllä vakuuta näiden uusien dieseleiden CO2-päästöt. Focuksen uusi 1.5 TDCi näyttää päästävän 148 g/km. Vertailun vuoksi oma 1.0 TSI bensa vain 94 g/km. Dieselin päästöt ovat 60% suuremmat.
Ei kyllä vakuuta näiden uusien dieseleiden CO2-päästöt. Focuksen uusi 1.5 TDCi näyttää päästävän 148 g/km.
Erinomainen kolumni:https://www.is.fi/autot/art-2000006300612.html
dieselautot päästävät putken päästä äärettömän vähän mitään myrkyllistä tai vaarallista
Roskalehdessä kirjoitellaan roskaa. Ei mitään uutta auringon alla.
Roskaa nämäkin:https://tekniikanmaailma.fi/dieselautojen-suosion-romahtamisen-erikoinen-kaantopuoli-uusien-autojen-co2-paastot-kaantyivat-nousuun-ja-uusien-lukujen-mukaan-nousu-kiihtyy/https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bdhttps://www.talouselama.fi/uutiset/dieselautojen-kieltamiselta-murenee-pohja-uskomattoman-alhaisia-lukuja-paastotestissa-yhden-mallin-tulos-oli-0-grammaa/e7ec9b17-1205-35b6-ab22-1fa511485f94
Kun yhdessä mittauksessa saadaan poikkeuksellisen pieniä NOx-päästölukemia, niin roskalehtien lööpeistä oppinsa ottavat luulevat, ettei dieseleistä tule ”mitään myrkyllistä tai vaarallista”. Tuossa kyseisessä ADAC:n mittauksessa on joko NOx-puhdistukselle erityisen otolliset olosuhteet tai jotain hämärää. Mitäpä luulet, tuleeko sieltä putkestä mitään myrkyllistä tai vaarallista vaikka näin talvella, kun, dieselit sammuttavat NOx-päästöjen puhdistuksen? Monien uusien dieseleiden Nox-päästöt ovat myös kaukana nollasta silloinkin, kun puhdistus on päällä. Emissions Analytics mittasi esim. Tiquanille 140 mg/km moottoritiellä. Kona päästeli 143 ja Megane 129 mg/km. Nömä kaikki Euro 6d-temp -normin dieseleitä varustettuna SCR:llä.
Ja mitkähän ovat lukujesi lähteet?
Focus on paljon raskaampi ja vähän isompi auto. Silti Focus Dieselillä on suorituskykyisempi kuin Leaon Ecomotive.
EU sakottaa yli 95 g/km päästötasosta, ja antaa bonareita alle 50 g/km tasosta. Kääntämällä kelloa vuosikymmen taaksepäin, ja palaamalla diesel-kantaan, ei millään päästä näihin tavoitteisiin. Nyt vaaditaan ihan toisen mittaluokan toimia.
Enkä oikein pysty nyt itse hahmottamaan, että mitä "demonisointia" itse asiassa nyt on meneillään dieseleitä kohtaan, meillä Suomessa? Kuka demonisoi, valtioko? Vai media, vai kuka? Nämä EU-määräykset, jotka oikeasti mallivalikoimaa nyt muokkaavat, eivät liity mitenkään johonkin tiettyyn polttoaineeseen. Niissä määritellään vain CO2-päästörajat, keinovalikoima niihin pääsemiseksi on vapaa.
Ne oli molempien Spiritmonitorin toteutuneita käytännön päästöjä.
Mielestäni on kuitenkin jossain määrin ristiriitaista että sähköauton co päästö on 0, mutta muiden päästöt lasketaan pahimman mukaan. Vaikka uusiutuvaa sähköä onkin tarjolla paljon enemmän ja helpommin mitä bionesteitä, niin ei se silti ihan reilua ole.
Kuten TM:n jutussakin mainitaan, niin uusien autojen CO2-päästöjen pienessä nousussa diesel vs. bensa on vain osatekijä. Kuluttajat ovat samaan aikaan alkaneet ostaa epätaloudellisemman mallisia autoja. Itseäni tietää myös päästönormin muuttumisen vaikutus tässä vertailussa.
Ahaa eli siis vertaat jotain satunnaisia yksittäisiä tuloksia, jolloin saadaan ihan juuri sellaisia tuloksia kuin halutaan. Otat vielä vapauden vertailla täysin eri automallejakin toisiinsa. Miten haarukoimalla muuten sait muuten noin suuren kulutuksen Fordille?
Nyt on itsellä ajossa VAG- konsernin 1.0 tsi ja 350 km matkalla atk näyttää 5.0 l/100 km. Valtaosa on maantieajoa ja hidasvauhtista taajamaa. Ajelin jokin aika sitten 3-litran dieselillä n. 200 km ja kulutus 5.1 l/100 km. Ei noita ajoprofiileja voi ihan verrata. Mutta omassa ajossa vaikea päästä mihinkään maagisiin lukemiin pikkubensalla.
Vertasin minun ja Freezen signauksessa olevia kulutuksia. Vertailu ei tietenkään ole hyvä, koska ovat eri autot. Silmään pisti vain Freezen ajoprofiilin jokainen tankkaus oli merkitty kevyeksi ajoksi. Samoin kuin minulla. Täten ne olivat kyllä ainakin suuntaa antavia. Tuo 1.5 TDCi moottori on minulle tuttu, koska koeajoin juuri sillä Focuksen. Moottori on uusinta uutta Euro6xx normit täyttävä ja koitin ajaa sillä niin tarkasti kuin osaan. Kulutus jäi kuitenkin selvästi suuremmaksi kuin omalla bensa TSI:llä.