Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

V60

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.03.18 - klo:14:48
Diesel on nyt Suomen suurin vientituote.

"Dieselpolttoaineet nousivat viime vuonna selkeästi Suomen suurimmaksi vientituotteeksi ohi päällystetyn paperin. Dieselviennin arvo kohosi 19 prosenttia 4,5 miljardiin euroon."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/diesel-on-nyt-suomen-suurin-vientituote/iCEsJvae

Samalla kun dieseliä parjataan, tuottaa se hyvinvointia taloudellisessa mielessä maallemme.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Visa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.03.18 - klo:14:52
Samalla kun dieseliä parjataan, tuottaa se hyvinvointia taloudellisessa mielessä maallemme.

Tämänhän on loistavaa. Vietäsiin vaan kaikki dieseli maasta pois tuottamaan hiukkasia ja typen oksideja muualle  ;D ;D


vasara

Lainaus käyttäjältä: Visa - 08.03.18 - klo:15:02
Tämänhän on loistavaa. Vietäsiin vaan kaikki dieseli maasta pois tuottamaan hiukkasia ja typen oksideja muualle  ;D ;D
Tässä pitäsi huomioida samansuuntainen 'eettisyys' kun asekaupassa.. dieseliä ei myydä sellaisiin maihin jossa autokanta on vielä vanhempi kuin Suomessa ja näin poltettaisiin Suomeakin saastuttavammin.. tälläisiä maita ei tosin kovin montaa ole.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.03.18 - klo:16:05
Tässä pitäsi huomioida samansuuntainen 'eettisyys' kun asekaupassa.. dieseliä ei myydä sellaisiin maihin jossa autokanta on vielä vanhempi kuin Suomessa ja näin poltettaisiin Suomeakin saastuttavammin.. tälläisiä maita ei tosin kovin montaa ole.

Tätä just meinasin itsekin, jotta sekös muka olisi parempi poltella ne disut vaikkapa tuossa rajan takana autoissa jotka eivät täytä about mitään euro-päästönormia ja tuulet sitten tuovat sen kaiken paskan tänne takaisin vs. että se poltellaan täällä suht. nykyaikaisella kalustolla ja päästötkin on näin edes joten kuten hallittuina ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Pitäisikö jo vaihtaa otsikoksi ”dieselissä tulevaisuus”  8)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

passo_s

Tuota hybridien CO päästömääritystä ihmettelin, nytpä tuokin hieman tiukkenee. Uusi WLTP vaatii 50 ajomatkaa akuilla.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 08.03.18 - klo:17:08
Tuota hybridien CO päästömääritystä ihmettelin, nytpä tuokin hieman tiukkenee. Uusi WLTP vaatii 50 ajomatkaa akuilla.

Vaatii isommat akut =>
- lisää massaa
- kasvattaa kulutusta pitkällä matkalla
- nostaa hintaa
- pienentää tiloja

Ei hybridillä ainakaan autoilun kokonaiskustannukset laske. Itse luotan pieneen ahdettuun bensa-moottoriin kunnes ladattavat sähköautot täyttävät kriteerini (> 500 km, < 30 000 ,, farmari ).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.03.18 - klo:17:30
Vaatii isommat akut =>
- lisää massaa
- kasvattaa kulutusta pitkällä matkalla
- nostaa hintaa
- pienentää tiloja
Paitsi että akkujen hinta ja energiatiheys kehittyvät sellaista vauhtia, että mikään noista uhkakuvista ei ole realistinen. Massa ei edes näy juurikaan pitkällä matkalla - varsinkaan hybridissä. Tehokkaammat akut ovat toivottavia, niin saadaan sähkömoottoreihin ja jarrutusenergian talteenottoon lisää tehoja.

-karppa-

Yksi oleellinen asia on kantavuuden huomattava pienentyminen sähköautoissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Tekniikan Maailma 5/2018 sivu 112  :D


Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.03.18 - klo:20:31
Yksi oleellinen asia on kantavuuden huomattava pienentyminen sähköautoissa.
Esim. Toyotan (Prius) Hybrideissä tuo näkyy. Samoin joissakin malleissa vetokoukku on no-go jos oikein muistan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.03.18 - klo:20:38
Samoin joissakin malleissa vetokoukku on no-go jos oikein muistan.

Ja vaikka sen koukun saakin, niin mitä sillä tekee jos vetomassat ovat max. 500kg tai jopa alle. Fillaritelinettäkö varten se sitten muka on ??? Tesla Model X on tässä mielessä piristävä poikkeus 2250kg vetokyvyllään = sinne saa jo aika hulppean as.vaununkin perään, tosin "hieman" saattaa range tuollainen nyytti perässä kutistua ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Trafin sivuilla on rajoitus:
•B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.

Mikäli Tesla painaa 2250....2450 kg omapaino ja kuormaa on esim. 400 kg jää jarrullisen perävaunun painoksi 650...850 kg. Tämä on voimassa mikäli on B-kortti.

Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.

Taidan olla väärässä kuten yleensä. Mikäli katsotte Tekla-myyjien ilmoituksia on yleensä auton oma paino ja kokonaispainotiedot jätetty pois.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.03.18 - klo:08:50
Trafin sivuilla on rajoitus:
•B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.

Mikäli Tesla painaa 2250....2450 kg omapaino ja kuormaa on esim. 400 kg jää jarrullisen perävaunun painoksi 650...850 kg. Tämä on voimassa mikäli on B-kortti.

Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.

Taidan olla väärässä kuten yleensä. Mikäli katsotte Tekla-myyjien ilmoituksia on yleensä auton oma paino ja kokonaispainotiedot jätetty pois.

Jos teslan rekkaa kuorma-autoksi niin eikös se vaadi sitten C1E kortin jos kärryä vetää?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

HiTecci

#1545
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.03.18 - klo:08:50
Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.

Ei siitä nyt mitään kuorma-autoa tartte tehdä, vaan kortista pitää löytyä tuo ns. pikku-e, eli siis BE ja näin se kortin "sietokyky" max. 3500kg veturilla max. 3500kg kärryä = max. 7tn siis yhteensä. Johan tuo BE tulee itselläkin vastaan allekirjoituksen yhdistelmällä (QQ:n otteessa yhd. kok.massa 3830kg, josta 2030kg auton kok.massaa, eli vetokykyä on 1800kg ja tuo vaunumme kok.massa on 1700kg = kortista pitää siis löytyä vääntöä 3730kg verran, jonka tuo BE siis itselleni tuo), vaikka mikään raskas sähkäri saati kuorma-auto ei tuo veturini olekaan ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.03.18 - klo:08:50
Trafin sivuilla on rajoitus:
•B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.

Mikäli Tesla painaa 2250....2450 kg omapaino ja kuormaa on esim. 400 kg jää jarrullisen perävaunun painoksi 650...850 kg. Tämä on voimassa mikäli on B-kortti.

Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.

Taidan olla väärässä kuten yleensä. Mikäli katsotte Tekla-myyjien ilmoituksia on yleensä auton oma paino ja kokonaispainotiedot jätetty pois.
Pikkasen ollaan mettässä ja offtopicissa mutta ei se mitään..

B-kortti = henkilöauton ajokortti
BE-kortti = henkilöauton + perävaunun ajokortti
Kokonaismassa = rekisteriotteeseen merkitty tieliikenteessä suurin sallittu massa

B-kortilla saa vetää jarrutonta peräkärryä jonka massa (kärryn paino + kuorman paino) on maksimissaan sama kuin vetoauton rekisteriotteeseen merkitty, useimmiten se 750kg

B-kortilla saa vetää jarrullista peräkärryä jos auton kokonaismassa + perävaunun kokonaismassa on maksimissaan 3500kg, nyt tarkkana!!, eli auton rekkariotteeseen merkitty suurin sallittu massa ja perävaunun rekkariotteeseen merkitty suurin sallittu massa yhteensä maksimissaan 3500kg eli sillä ei ole mitään väliä onko auto ja kärry tyhjiä vai kuormattu. Esim. jos auton kokonaismassa on 2200kg ja perävaunut kokonaismassa 1350kg eli yhteensä 3550kg niin et saa vetää kärryä edes tyhjänä pelkällä B-kortilla. Jos vaihdatkin auton toiseen jonka kokonaismassa on 2100kg niin saman kärryn kanssa kokonaismassa on 3450kg jolloin yhdistelmä on laillinen pelkällä B-kortilla ajettavaksi, ilman kuormaa sekä kuorman kanssa. Tällöin täytyy vain olla tarkkana ettei kärryn + kuorman paino ylitä 1350kg tai jos auton rekisteriotteeseen merkitty jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on pienempi kuin 1350kg niin noudatetaan aina pienempää lukemaa.

BE-kortilla saa vetää peräkärryä (jarruton tai jarrullinen, ihan sama) ja silloin on noudatettava vain auton ja kärryn rekisteriotteisiin merkittyjä massoja, kumpi tulee ensin vastaan.

  • Esim1. Auton otteessa lukee "jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa 1800kg" ja perävaunun otteessa lukee "suurin sallittu kokonaismassa 2200kg" niin noudatetaan auton 1800kg lukemaa eli kärryn omapaino + kuorma saa olla yhteensä 1800kg.
  • Esim2. Auton otteessa lukee "jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa 2800kg" ja perävaunun otteessa lukee "suurin sallittu kokonaismassa 2200kg" niin noudatetaan perävaunun 2200kg lukemaa eli kärryn omapaino + kuorma saa olla yhteensä 2200kg.

Toivottavasti joku ymmärsi..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.03.18 - klo:13:49
BE-kortilla saa vetää peräkärryä (jarruton tai jarrullinen, ihan sama) ja silloin on noudatettava vain auton ja kärryn rekisteriotteisiin merkittyjä massoja, kumpi tulee ensin vastaan.

Lisätään tähän vielä että läheskään aina auton rek.otteessa auton kok.massa + vedettävän jarrullisen kok.massa ei ole sama kuin sallitun yhdistelmän kok.massa. Eli autolla saa esim. tyhjänä vetää 1800kg, mutta jos autossa on esim. 300kg tavaraa jo kyydissä, ei sillä saakaan vetää enää kuin 1500kg ettei yhdistemän kok.massa ylittyisi. Oman tämänhetkisen autoni tapauksessa nuo ovat kyllä yhtäsuuret, joten voin lastata auton täyteen ja yhä nyppiä sillä täydet 1800kg, mutta tosiaan aika monessa ex. autossani tämä ei olisi ollut mahdollista 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.03.18 - klo:14:55
Lisätään tähän vielä että läheskään aina auton rek.otteessa auton kok.massa + vedettävän jarrullisen kok.massa ei ole sama kuin sallitun yhdistelmän kok.massa. Eli autolla saa esim. tyhjänä vetää 1800kg, mutta jos autossa on esim. 300kg tavaraa jo kyydissä, ei sillä saakaan vetää enää kuin 1500kg ettei yhdistemän kok.massa ylittyisi. Oman tämänhetkisen autoni tapauksessa nuo ovat kyllä yhtäsuuret, joten voin lastata auton täyteen ja yhä nyppiä sillä täydet 1800kg, mutta tosiaan aika monessa ex. autossani tämä ei olisi ollut mahdollista 8)

Tämä täysin totta! Erikoinen yksityiskohta on myös se, että joskus auton kokonaismassa saa olla perävaunun kanssa suurempi kuin ilman perävaunua kuten nykyisessä omassa kotterossa.

Tässä oman auton tiedot otteesta:
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 1940
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 3465
Auton kokonaismassa pv-käytössä (kg) 1965
Perävaunumassa jarruin (kg) 1500
Perävaunumassa jarruitta (kg) 700

Eli auto saa painaa täyteen lastattuna 25kg enemmän (peräkärryn aisapaino mukaan luettuna) jos peräkärry on kiinni kuin ilman kärryä, eipä juuri jollain 25kg lisäyksellä ole todellista merkitystä mutta teoriassa näinkin päin on mahdollista.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Alkuperäistä aihetta hieman hipoen. Raskaalla kalustolle missä diesel on vaikein korvata, on pikkuhiljaa tullut saataville LNG-terminaaleja, eli nesteytetyn kaasun tankkausasemia. Ohessa pieni propagandapläjäys:  https://www.gasum.com/Yrityksille/kaasu-yrityksille/kuljeta-lnglla/. Ilmeisesti LNG:llä saadaan kantomatkaa mikä on raskaalla kalustolle tärkeää, lisäksi ainakin tuon webbisivun väitteiden mukaan polttoainekulut jäävät hieman dieseliä pienemmäksi.

Kaikesta huolimatta, dieselin osuus on jatkuvasti noussut Suomen ajoneuvokannasta. Uusimmassa Talouselämässä oli hieman juttua dieselistä, jutussa oli mukana myös grafiikka jossa näkyi vuoden 2007-2008 "dieselhuippu" ja sen jälkeen dieselin osuuden lasku uusissa autoissa. Silti ajoneuvokannassa dieselin osuus on tasaisesti noussut aina vuoteen 2017 asti (grafiikka loppuu siihen), sillä dieselin suosion hiipumisesta huolimatta a) uusissa autoissa %-osuus on edelleen suurempi kuin ajoneuvokannassa keskimäärin ja b) tuontiautot ovat >50% dieseleitä. Dieselin kokonaisosuus oli siinä about kolmanneksen tienoilla 2017. Samassa jutussa oli myös grafiikkaa typpioksidipäästöistä eri maissa. Suomessa arvot alle raja-arvojen, mutta esim. Britanniassa, Ranskassa, Saksassa mennään yli että heilahtaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Tesla 3:sta tulee jo pientä määrää pihalle, mutta laatu tökkii. Saas nähdä miten käy kun esim. saksalaiset saavat kunnolliset täyssähkönsä sarjatuotantoon.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/testaajan-tyly-arvio-laadultaan-heikoin-testiauto-10-vuoteen-tesla-model-3-ssa-melkoisia-laatuongelmia-6706283
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Tässä taas vähän bensan haistelijoille  ;D 8)

https://www.jokamies.fi/uusi-paastomittaus-tuo-ongelmia-bmw-joutuu-keskeyttamaan-7-sarjan-bensakoneisten-mallien-myynnin-euroopassa-vuodeksi/

LainaaUusi päästömittaus tuo ongelmia " BMW joutuu keskeyttämään 7-sarjan bensakoneisten mallien myynnin Euroopassa vuodeksi.

Autojen luokitteleminen uuden WLTP-syklin mukaisiksi on tuottanut päänvaivaa jo monelle valmistajalle. Esimerkiksi BMW joutuu ottamaan M3:n tuotannosta jo tulevana kesänä hyvissä ajoin ennen uutta mallia, koska bensamoottorin hiukkaspäästöjä kontrolloivan suodattimen asentaminen olisi liian hankalaa ja kallista nykyversioon.

Dieselversiot jatkavat sen sijaan tuotannossa entiseen malliin, koska ne läpäisevät nykyisellään uudetkin päästönormit.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Ruotsi aikoo kieltää vanhat dieselautot kaupunkien keskustoista. Kolmen tason vyöhykkeitä, sisimpään mennään vain EU6 ja sähköautoilla.
Tuossa artikkelin tekstissä on muuten virhe, siinä väitetään että dieselin ongelma on hiukkaspäästöt vaikka itseasiassa nykyään asia on päinvastoin, suorasuihkubensan ongelma on joissakin malleissa hiukkaspäästöt, dieselien DPF:t ovat jo kohtuu toimivaa tekniikkaa jolla saadaan hiukkaset talteen. Samaa ei voi tosin sanoa NOx loukuista / AdBlue ruiskutuksista tms, näissä on edelleen massiivisia eroja EU6-autoissakin.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005614506.html

VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Tulipa luettua HS:n linkkaama lähdekin. Zone 3:n pääsisi vain sähköautot ja EU6-kaasuautot. Eli jos tuo on noin silloin ei ydinkeskustaan olisi asiaa edes EU6-dieselillä eikä bensalla. Sitä onko sähköhybridi sähköauto tuossa luokittelussa, jaa-a ei käy ilmi.

Enligt vad SVT erfar handlar det om tre miljözoner där man i den hårdast reglerade zonen (zon 3) bara kommer att tillåta elfordon samt de mest miljövänliga gasbilarna som uppfyller kraven för Euroklass 6.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zego

https://www.is.fi/autot/art-2000005612893.html
Merkel on autoteollisuuden sätkynukke: ”Saksan liittokansleri Angela Merkel sanoi keskiviikkona, että liittovaltion hallitus torjuu ajatuksen kattavasta ajokiellosta dieselautoja koskien.”

a_jaba

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/viime-hetken-lapimurto-yksinkertainen-ratkaisu-voi-vahentaa-dieselauton-paastoja-98-prosentilla/6830364

LainaaVarhaisissa testeissä yksinkertaiseksi ja halvaksi kehutun ACCT-järjestelmän prototyyppi istutettiin dieselkäyttöiseen Skodaan. Euro 6 -luokituksen täyttävä AdBlue-järjestelmä nappasi 60 prosenttia haitallisista päästöistä, kun taas ACCT, jota ei oltu edes kalibroitu kyseiseen Skodaan, poisti typenoksideista aiemmin mainitut 98 prosenttia.

Vaikka monet täällä edelleen tätä kuolemaa viljelevät ja ovat aivan varmoja että kehitys ei ole enää mahdollista niin silti älykkäät ihmiset keksivät parempia ratkaisuja kerta toisensa jälkeen..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 23.03.18 - klo:10:47
Vaikka monet täällä edelleen tätä kuolemaa viljelevät ja ovat aivan varmoja että kehitys ei ole enää mahdollista niin silti älykkäät ihmiset keksivät parempia ratkaisuja kerta toisensa jälkeen..

Vaan tuonkin artikkelin on kirjaittanut taas laiska, taustatyötään tekemätön toimittaja :-\ Meinaan kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on pakokaasujen lämmittämästä AdBlue-nesteestä, joka lämpö riittää jo höyrystämään tuon nesteen ennen SCR-kattia ja täten SCR:n toimivuuskin tehostuu, kun kusi ei SCR:lle tullessaan olekaan enää nestesumuna. Eli tuo ei siis korvaa mitenkään AdBlue-nestettä tahi SCR-kattia, jonka käsityksen tuosta artikkelista helposti kyllä saa, vaan se on nykyisen järjestelmän lisälaite 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Enhancer

Tänään tuli itselle diesel-kilometrit täyteen. Omasta vanhasta dieselistä kaupat yksityisen kanssa sopivaan hintaan ennen romahdusta ja uuden kaasupolttimen myyjältä odotusajaksi käytetty 1.4tsi Octavia III..

En kyllä ihan heti keksi, mikä olisi se syy että joskus vielä öljypistooliin tarttuisin?

Suosittelen samaa muillekin, viedään sitten nuo nokivasarat vaikka Venäjälle :D.

Herrasmies ei hehkuta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Geoman

Itse ajan oman dieselini loppuun, sen käyttöarvo on enemmän kuin hyvityshinta vaihdossa.

Oletan, että ajan myötä dieselhenkilöauton tarina on loppu. Henkilöautoihin on muita energiavaihtoehtoaja, joita ei teollisuudella ja raskaalla liikenteellä (kuorma-autot, laivat jne) ei ole.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.03.18 - klo:22:03
Tulipa luettua HS:n linkkaama lähdekin. Zone 3:n pääsisi vain sähköautot ja EU6-kaasuautot. Eli jos tuo on noin silloin ei ydinkeskustaan olisi asiaa edes EU6-dieselillä eikä bensalla. Sitä onko sähköhybridi sähköauto tuossa luokittelussa, jaa-a ei käy ilmi.

Siinä, että keskustoissa saisi ajaa vain paikallispäästöttömillä ja pörinättömillä autoilla, on plajon ajatusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy