Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.03.18 - klo:23:20
Taitaa olla sitten kulu- ja painokuuri joka karsii foamit ja ääneneristeet katosta.

No foamin tapauksessa varsin suuri osahan siitä materiaalista on ilmaa = ei paina juuri mitään. Tosin tuo talous-puoli sitten voi olla se joka tekeekin hommasta autovalmistajalle kannattamattoman ja varsinkin kun se foam ei sieltä edes näy mihinkään. Toki kevyenä materiaalina sen äänieristyskykykin on vähintänkin kyseenalainen, joten eipä tuo siellä katossa juuri ole mitenkään aistittavissakaan. Toki lämpötilaan se sitten jo vaikuttaakin, mutta taitaa nuo kabiinin lämpötilaan aatokset olla varsin kaukaisia millekään autotestaajallekin yms ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Tehtaalla vaimennus on kuluerä, nostaa auton painoa ja myös mahdollisesti päästöjä. Vag:ssa ei tuota vaimennusmateriaalin määrää ole kovin paljoa lisätty 15 vuodessa 😉.

Jälkikäteen tehtynä joka centin arvoinen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Autojen eristystarpeet ovat erilaisia eri ilmasto-olosuhteissa. Olosuhteiden huomioiminen edellyttää erilailla erilaisten lämmöneristeiden asentamista eri maihin valmistettaviin autoihin. Aikaisemmin riitti kun oli valinnaisena ilmastointilaite ja lämmityslaite, nyt pitäisi olla valinnaisena lämmöneristekkin.

Lämmön eriste toimii luonnollisesti äänen eristeenäkin. Nuo pienet bitumilaput, joita on sisäkatoissa, ovissa ja laajoissa peltipinnoissa pienentävät peltipintojen värähtelyä ja "kuminaa". Mm. jenkkiautoihin on saatavissa erillisiä ääneneristyssarjoja joissa on erilaisia lappuja ja eristeitä asennusohjeineen.

Nyky VW Golf dieselien lämmön tuotto ohjaamoon on heikko, näin on Volvo V70 dieselienkin, polttoainekäyttöinen lämmitin on näiden autojen tärkeä talvivaruste. Eipä Golf autojen ääneneristys ainakaan rengasäänien osalta ole mairitteleva - huono alustarakenne äänen eristyksen suhteen?

No miten nämä asiat ratkaistaan sähköautoissa. Juuttuminen talviruuhkaan voi koetella lämmitysjärjestelmää?

teräksenharmaa

Aika monessa maassa riitää joku kuumaa tai kylmää säätä, joissakin maissa tarjolla on molempia olosuhteita. Samat eristeet ja periaatteet toimivat molemmissa olosteissa. Joku eristehuopa tai vaahto ei nyt hirveitä kustanna, varsinkaan verrattuna samaan käyttösäteeseen vaadittavaan akkukapasiteettiin. Peltien eristäminen on yksi asia, mutta ne taitavat olla aika pieni tekijä tässä paketissa. Nykyautojen suuret lasipinnat johtavat lämpöä aivan eri tavalla kuin verhoilun peittämät pellit.

Lasipinnan minimointi ja lasien lämmönjohtavuuden vähentäminen vaikuttaisivat paljon tarvittavaan lämmitystehoon. Paremmin eristetty lasit, joiden sulana pitämiseen käytetään lämpöpuhalluksen sijaan langatonta lasinlämmitintä. Laseja kaksi kerrosta ja väliin hyvä eristys.

Akkujen ja tehoelektroniikan hukkalämmön tehokkaampi hyödyntäminen auttaa myös tavella. Tässä ollaan vielä aika lapsen kengissä, joten eiköhän tuosta tule myös vähän apuja. Jos lasit pidetään sulina suoraan lämiittimellä, niin kuljettajakin voitaisiin pitää sulana infrapunasäteilijällä ja penkin lämmityksellä. Näin ilman lämmitystarve olisi hyvin pieni. Lyhyissä kaupunkisiirtymissä, joissa lämmityksen energian kulutus on kaikkein suurinta, ilmaa tuskin tarvitsisi lämmittää ollenkaan.

teräksenharmaa


Geoman

#1505
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:10
Aika monessa maassa riitää joku kuumaa tai kylmää säätä, joissakin maissa tarjolla on molempia olosuhteita. Samat eristeet ja periaatteet toimivat molemmissa olosteissa. Joku eristehuopa tai vaahto ei nyt hirveitä kustanna, varsinkaan verrattuna samaan käyttösäteeseen vaadittavaan akkukapasiteettiin.

Joku kuitenkin maksaa. Jos lasket VW:n kilohinnan vs BMW kilohinta vs MB:n kilohinta, Lexuksen kilohinta, niin niissä on suuri ero ja kalliimman kilohinnan omaava auto on äänettömämpi ja lämpöisempi.

Kilo höyheniä on kalliimpi kuin kilo rautaa (paino on sama).

Lämpöisissä maissa ajetaan usein ikkuna auki tai kattoluukku. Talvella siitä ei ole hyötyä. Lämmin ei luita riko, mutta kylmä on pahempi.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:30
Toyota liittyi nopeasti kasvavaan joukkoon:

https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html?ref=rss
Toyota ei ole paljoa viime akoina dieseleitä käyttänyt muutenkaan.. ja ilmoitus ei koske raskaampia autoja, eli maastureita.
Eli IS:n "uutispommin" uutisarvo nolla. Toyotan mynti painottuu hybrideihin.. toisivat kauppoihin hybrideitä, joissa ilmoitetut co2:set olisi pienet, eli plugareita. Saisi Suomessa sen toistaiseksi tarjolla olevan autoverohyödyn.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 06.03.18 - klo:11:01
Joku kuitenkin maksaa. Jos lasket VW:n kilohinnan vs BMW kilohinta vs MB:n kilohinta, Lexuksen kilohinta, niin niissä on suuri ero ja kalliimman kilohinnan omaava auto on äänettömämpi ja lämpöisempi.

Kilo höyheniä on kalliimpi kuin kilo rautaa (paino on sama).

Lämpöisissä maissa ajetaan usein ikkuna auki tai kattoluukku. Talvella siitä ei ole hyötyä. Lämmin ei luita riko, mutta kylmä on pahempi.
Jokunen eristehuovan kappale maksaa niin vähän, ettei se ehdi näkymään osakkeen tuotoissa. En myöskään pidä oikein suorana tuota kilohinnan lämpimyyden suhdetta. Esimerkiksi edelliseni eli Ocu lämpesi erittäin nopeusti niin sisältä kuin moottoristakin. Monesti lämmityslaittetesteissä näkee myös, kuinka Skoda on VW:n sisarmalliaan nopeampi lämpenemään. 

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.03.18 - klo:12:18
Toyota ei ole paljoa viime akoina dieseleitä käyttänyt muutenkaan.. ja ilmoitus ei koske raskaampia autoja, eli maastureita.
Eli IS:n "uutispommin" uutisarvo nolla. Toyotan mynti painottuu hybrideihin.. toisivat kauppoihin hybrideitä, joissa ilmoitetut co2:set olisi pienet, eli plugareita. Saisi Suomessa sen toistaiseksi tarjolla olevan autoverohyödyn.
Ei kai nyt voi niinkään sanoa, että eniten myyviä tuoteryhmiä koskeva linjaus olisi uutisarvoltaan nolla. Pienethän nuo päästöt ovat Toyotan hybrideissä riippumatta siitä, onko latausmahdollisuutta vai ei.

vwmies

#1508
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:30
Toyota liittyi nopeasti kasvavaan joukkoon:

https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html?ref=rss

Tojo on hybrideissä hatunnoston tai kahdenkin arvoinen edelläkävijä. Toisaalta Avenkin disuka on Bemun valmistetta, mitä sitten enteileekin siellä suunnassa Saksanmaalla tapahtuvan....  :o

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 06.03.18 - klo:09:34
Lämmön eriste toimii luonnollisesti äänen eristeenäkin. Nuo pienet bitumilaput, joita on sisäkatoissa, ovissa ja laajoissa peltipinnoissa pienentävät peltipintojen värähtelyä ja "kuminaa". Mm. jenkkiautoihin on saatavissa erillisiä ääneneristyssarjoja joissa on erilaisia lappuja ja eristeitä asennusohjeineen.

Nyky VW Golf dieselien lämmön tuotto ohjaamoon on heikko, näin on Volvo V70 dieselienkin, polttoainekäyttöinen lämmitin on näiden autojen tärkeä talvivaruste. Eipä Golf autojen ääneneristys ainakaan rengasäänien osalta ole mairitteleva - huono alustarakenne äänen eristyksen suhteen?

Bitumimatot eivät eristä lämpöä, paras on se 2-kerros eli dynamat tms alla matalille sekä resonansseille sekä korkeille taajuuksille & lämmölle+kylmälle huokoinen matsku (huopa, foami). Monessa muussa maassa on sileämmät tiepinnat....

Golf ei ole tosiaan ainakaan I-III sukupolvissa ollut kovinkaan hiljainen tieäänien suhteen, IV 80-sarjan mummorenkailla ei ollut paha. VII genarationia taas on kehuttu kokoluokassaan melko vaimeaksi.
Yritetään pärjätä.

MikaVeee

Mielenkiintoista.

Maksan todella kallista käyttövero-maksua, ja maksan todella törkeän kallista verotusta MyDieseliä käyttäessäni.

Pakoputkesta tulee vain hönkäisyjä ulos, ei mitään värillisiä, ei minkäänlaisia hajuja ulos, mutta tätä ei mitenkään huomioida vaikka kuinka yrittäisin olla ekologinen.

Terv. Diesel-mika (googlaa jos haluat lisätietoa)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: MikaVeee - 06.03.18 - klo:14:45
Maksan todella kallista käyttövero-maksua, ja maksan todella törkeän kallista verotusta MyDieseliä käyttäessäni.

,,lä murehdi. Kaikki bensakuskit maksavat 50% korkeampaa veroa polttoaineesta kuin sinä dieselistä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.03.18 - klo:15:04
,,lä murehdi. Kaikki bensakuskit maksavat 50% korkeampaa veroa polttoaineesta kuin sinä dieselistä.
bensiinin polttoainevero on 70,25 senttiä litralta
dieselin polttoainevero on 53,02 senttiä litralta.
=> bensiinin polttoainevero on n. 33% suurempi kuin dieselin.

Käyttövoiman mukainen kokonaisverorasitus & vertailu diesel vs bensa riippuu ajetuista kilometreista.
Käyttövoimavero on varsin korkea / vuosi => pelkästään sillä rahalla ostaa monta tankkia bensaa => vähemmän ajava dieselkuski tukee valtiota useilla satasilla enemmän / vuosi, kuin bensakuski.
Minun puolesta polttoainevero saisi olla molemmilla sama ja dieselvero (käyttövoimavero) pois.. samassa uudistuksessa rek. vero pois ja kilometrit verolle, niin pääsisi kaikilla käytövoimilla liikkuvat autoilijat mukaan tiestön korjausvelka talkoisiin samassa suhteessa, kuin tiestöä kuluttavat.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:12:24
Pienethän nuo päästöt ovat Toyotan hybrideissä riippumatta siitä, onko latausmahdollisuutta vai ei.
Esim. Rav4 hybrid nelivetona 118 g/km .. vs. Mercedes GLC hybrid neliveto 59 g/km .. Volvo T8 jne.
Jos ilmoitetut co2:set saisi seuravassa Rav4:ssa painettua tuonne 'kilpailevien', joskin isompien maasturien lukemiin, niin saishan siinä paremmin veroetua.

MikaVeee

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.03.18 - klo:15:46
bensiinin polttoainevero on 70,25 senttiä litralta
dieselin polttoainevero on 53,02 senttiä litralta.
=> bensiinin polttoainevero on n. 33% suurempi kuin dieselin.

Käyttövoiman mukainen kokonaisverorasitus & vertailu diesel vs bensa riippuu ajetuista kilometreista.
Käyttövoimavero on varsin korkea / vuosi => pelkästään sillä rahalla ostaa monta tankkia bensaa => vähemmän ajava dieselkuski tukee valtiota useilla satasilla enemmän / vuosi, kuin bensakuski.
Minun puolesta polttoainevero saisi olla molemmilla sama ja dieselvero (käyttövoimavero) pois.. samassa uudistuksessa rek. vero pois ja kilometrit verolle, niin pääsisi kaikilla käytövoimilla liikkuvat autoilijat mukaan tiestön korjausvelka talkoisiin samassa suhteessa, kuin tiestöä kuluttavat.

Moi. Pystytkö saamaan selville kuinka paljon maksan MyDieselistä veroa kun olen jakajalla.
Olen sitä kysellyt hallitukselta asti, mutta jossain vaiheessa tulee aina täysi hiljaisuus.
Ehkä maailman ekologisin ja puhtain diesel-polttoaine, ja taatusti kallein.
Ken haluaa, voi tulla ihmettelemään mitä mun pakoputken päästä tulee ulos....ja kutsu ei koske ainoastaan Keniä, vaan aivan kaikkia. Tervetuloa haistelemaan ja tutkimaan ja mittailemaan.
Vehkeessäni ei ole hiukkas-suodattimia, mutta en tiedä tarvitsisiko niitä olla ?

Suomen päättäjät haluavat saasteita, niitä saa halvalla, pienellä verotuksella.
Nesteen kehittämä Mydiesel on tajuttoman paljon ekologisempi joten sille pitää laittaa todella iso rankaisuvero. Liian puhdasta.


Terv. Diesel-mika


vasara

Lainaus käyttäjältä: MikaVeee - 06.03.18 - klo:16:25
Moi. Pystytkö saamaan selville kuinka paljon maksan MyDieselistä veroa kun olen jakajalla.
...
Biodieselillä vero / litra on pikkasen pienempi, kuin normidieselillä.. valmisteverolaissa nuo on määritetty.
Täällä löytyy taulukot: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941472

MikaVeee

Voivoi. Eikö kellään vapaaehtoisella olisi mittareita joilla voisi mitata pakuni kaikki nuo päästöarvot ?
MyDiesel sisällään on kirkasta, nestemäistä, ei öljymäistä; lähes hajutonta tuotetta, palaa uskomattoman puhtaasti wanhassa moottorissani.



Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.03.18 - klo:17:15
Biodieselillä vero / litra on pikkasen pienempi, kuin normidieselillä.. valmisteverolaissa nuo on määritetty.
Täällä löytyy taulukot: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941472

roadrunner

Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

multsi

Toyota on ottanut strategiakseen hybridit ja juuri esitellyn Auriksen 2.0 180hv hybrid vaikuttaa mielenkiintoiselta. Euroopassa on tarjottu dieseleitä pakollisena pahana, mutta kannattavampaa ollut ostaa ne kuin satsata itse panoksia tekniikkaan, jonka tulevaisuus on kysymys. Eihän muualla dieselillä ajeta kuin Euroopassa. Maanosaa dominoivat euromerkit ovat taas luottaneet dieseliin.

jarkko_h

#1518
Lainaus käyttäjältä: roadrunner - 06.03.18 - klo:21:22
Toybotan euroopanmallien disukathan tekee BMW.

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-paajohtaja-ennustaa-dieselmoottorien-renessanssia/

Toyota tehnyt fiksusti, eikä panostanut vanhentuvaan teknoligiaan. Teettänyt sen bemarilla.

Olisi järkevää jättää lankettamatta ajorajoitteita mydieseliä käyttäville. Toki vaikea valvoa.

passo_s

#1519
En jaksa kaivaa taulukoita, eipä 1.6 TDi paljoa ”tupruta” (päästöt g/km). Työsuhdeautoksi Passat 1.6 Tdi oli kaikin puoli edullinen valinta. Hybridi Volvolla pääsee kuulemma tankillisella 500 km, akusto kun vie siivun takin tiloista,ei oikein maistuisi mulle tiheä tankkailu. Viikkooni osuu useasti työpäiviä jolloin ajo siivu per suunta on yli 600 km.

Zego

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-paajohtaja-ennustaa-dieselmoottorien-renessanssia/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-05/volkswagen-ceo-predicts-renaissance-for-embattled-diesel-cars
Dieselpaniikki on kuitenkin ohimenevä ilmiö, uskoo Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller. Geneven autonäyttelyssä puhunut Müller nimittäin uskoo kuluttajien luottamuksen tahrattuun dieseliin palaavan " jopa melko pian:

”Dieseliä odottaa renessanssi ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa, sillä dieselautoilla ajaneet ihmiset tajuavat sen olevan erittäin mukava ajamisen konsepti”, Müller totesi.

”Kun ajatus ympäristöystävällisistä dieselmoottoreista asettuu kuluttajien mieliin, mielestäni ei ole mitään syytä, miksi ihmiset eivät ostaisi dieselautoja.”

Müllerin mukaan yksi dieselin renessanssin ajureista ovat EU:n asettamat päästötavoitteet, joiden saavuttaminen tulee olemaan vaikeaa ilman dieselautoja.

VOLKSWAGEN EI ole ainoa dieseliin edelleen uskova autovalmistaja. Myös Fordin Euroopan johtaja Steven Armstrong näkee dieselillä edelleen tulevaisuuden:
”Meidän näkemyksemme mukaan dieselillä on tulevaisuus, joskin se kadonnee pienemmistä ajoneuvoista”, Armstrong kertoi Bloombergille.

Armstrong kuitenkin myöntää, että todellinen haaste on onnistua palauttamaan kuluttajien luottamus dieseliin. ”Meidän täytyy tehdä kovasti töitä sen eteen ja saada heidät uskomaan, että diesel on puhdasta.”

sakal83

Mulla henk.koht. Ei ole dieseliä mitään vastaan, mutta kun VW konsernilta annetaan lausunto, että kyllä tää homma tästä saadaan ihan pian lakaistua maton alle ja kohta me taas rakennellaan ihan aikuisten oikeasti ympäristöystävällisiä autoja, eikä vaan kuseteta teitä, niin alkaa hieman sapettamaan.

Sanosin ettei VW ainakaan jenkkilässä tule enää jalansijaa saamaan dieselautojen myynnissä.
Euroopassahan ihmisiä ei kusetettu, eihän?  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Geoman

Autovalmistajille pitää antaa vaadittavat arvot kaikista päästöistä. Osaltaan ongelma on ollut annetut vaatimukset ja suositukset muuttuvat lyhytjänteisesti. Autovalmistajat noudattavat annettuja vaatimuksia, mutta kun autot on myyty ei vanhojen autojen päästöihin voi enään vaikuttaa. Huijaukset on tietysti luku sinänsä. Pitkäjänteisyyttä vaaditaan.

Mielestäni maailman öljy- ja hiilivarannot pitää hyödyntää (energiana tai raaka-aineen) kunha se tapahtuu ohjatusti ja hallitusti - tarvittaessa vaikka rajoitetaan vuosittainen kulutus.  Miksi nämä luonnonvarat pitää jättää hyödyntämättä jos se tapahtuu ympäristöystävällisesti, siirtymävaiheena parempiin energialähteisiin ja raaka-aineisiin.

Maa- ja autinkoenergiankin laaja käyttö voi johtaa ympäristömuutoksiin, kun energia ei enään ole luonnon käytössä (maakamaran, merien lämpötila, sää, kasvillisuus muuttuvat) . "Ikiliikkujaa" ei ole vielä keksitty. Näin syntyi Sahara ja muut erämaat kun makeaa vettä pumpattiin ja suolainen merivesi tuli tilalle - nythän sekin virhe ymmärretään.

HiTecci

Diesel on muutenkin "monipolttoainejärjestelmä", sillä siellä palaa niin öljyjalostuksen perinteinen tuote, kuin kierrätyspaskasta puristettu (Nesteen My Diesel), kuin vaikka ranskalaisten paistorasvatkin. Bensalla ei ole tarjota mitään vastaavaa ja kun tuo etanolikin tuotetaan yhä enempi vain samoilla pelloilla mitä maailman ruokakin, niin kaikki auton moottoriin menevä on poissa ruuan tuotannosta joka sekään ei todellakaan ole hyvä asia oikeastaan millään mittapuulla :-\

Eli itse ainakin uskon että dieselillä on yhä melko valoisakin tulevaisuus edessään ja nykyinen media-humppa on vain hikka sen pitkässä historiassa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 07.03.18 - klo:08:42

Mielestäni maailman öljy- ja hiilivarannot pitää hyödyntää (energiana tai raaka-aineen) kunha se tapahtuu ohjatusti ja hallitusti - tarvittaessa vaikka rajoitetaan vuosittainen kulutus.  Miksi nämä luonnonvarat pitää jättää hyödyntämättä jos se tapahtuu ympäristöystävällisesti, siirtymävaiheena parempiin energialähteisiin ja raaka-aineisiin.

Onko hiilen vapauttaminen ilmakehään mielestäsi ongelmatonta?

LainaaMaa- ja autinkoenergiankin laaja käyttö voi johtaa ympäristömuutoksiin, kun energia ei enään ole luonnon käytössä (maakamaran, merien lämpötila, sää, kasvillisuus muuttuvat) . "Ikiliikkujaa" ei ole vielä keksitty. Näin syntyi Sahara ja muut erämaat kun makeaa vettä pumpattiin ja suolainen merivesi tuli tilalle - nythän sekin virhe ymmärretään.
Tutkijat väittelevät siitä, montako miljoonaa vuotta sitten Saharan autiomaa syntyi. Millaisia pumppuja tuolloin oli käytössä ja mikä tai kuka niitä pumppuja käytti?

passo_s

#1525
Ihmettelen CO päästöjen ilmoittamiseen liittyvää virallista ja vallitsevaa käytäntöä hybridien osalta. En tiedä onko tässä ketjussa jo käsitelty esim. uusien isojen Volvojen matalia CO päästöjä. Ne sadaan aikaiseksi , kun standardi edellyttää vain lyhyttä ajomatkaa joka hoituu akuilla. Arkikäytössä jos noin 40 km pääsee akuilla tämän jälkeen alkaa bensamoottori napata 10l/100 km, sehän ei ilmoitetusta CO päästöissä näy, mittaustapa ei tätä ota ilmeisesti lainkaan huomioon.Tällä perusteella Volvo pääsee yritysautojen joukkoon, niissä yrityksissä jossa CO päästörajalla on iso merkitys,aika monella yrityksellä on.

a_jaba

^Eikös tämä ole sitä optimointia mitä jokainen autonvalmistaja harrastaa.. eli ladattavan hybridin akku mitoitetaan ensisijaisesti niin että saadaan ajettua NEDC ajosykli pelkällä täyteen ladatulla akulla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

Toki näin, aika lepsuja testejä joista sitten saadaan autoteollisuutta miellyttäviä CO testi tuloksia. Jospa joskus sitten tulevaisuudessa testi olisi aidompi ja siten testitulos korreloisi aidoimmin ympäristövaikutuksen kanssa, eikä vain miellyttäisi hybridiauton valmistajia.

HiTecci

No ainakin Mursu tuntuu uskovan dieseliin yhä kuin pässi suuriin sarviinsa :)

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/de-niin-kuin-saksalainen-ladattava-dieselhybridi-mercedes-benz-c-300de-ja-e-300de/
LainaaSaksan maatunnukseen viittaava de on sopiva tunnus Mercedes-Benzin ladattavalle dieselhybridille C300de ja E300de. Uudella mallilla saksalaismerkki vahvistaa uskoa dieselin tulevaisuuteen, vaikka käyttövoima onkin kohdannut median otsikoissa pääosin aiheetonta kritiikkiä.

Ajatuksena hybridin ja dieselin yhdistäminen on loistava idea, ja onhan se todettu toimivaksi myös Audi Q7 e-tronissa: sähköllä ajellaan paikallispäästöittä keskustoissa, ja pitkillä maantiesiirtymillä edetään taloudellisesti modernilla dieseltekniikalla.


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Diesel on nyt Suomen suurin vientituote.

"Dieselpolttoaineet nousivat viime vuonna selkeästi Suomen suurimmaksi vientituotteeksi ohi päällystetyn paperin. Dieselviennin arvo kohosi 19 prosenttia 4,5 miljardiin euroon."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/diesel-on-nyt-suomen-suurin-vientituote/iCEsJvae
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy