Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:09:26
Tässä päästään keskustelussa taas siihen, että monella on vara ostaa se uusi litrainen karvalakkimalli, mutta he mielummin ajavat sillä käytetyllä premiumilla jossa rahalle saa enemmän vastinetta ja joku muu varakkaampi on ajanut kalliit kilometrit pois.

Yhtä hyvin voisin ostaa sen "premiumin" niin uutena kuin käytettynäkin, mutta saan mielestäni paljon enemmän vastinetta rahalleni ajamalla uudella litraisella Octavialla. Elämä on valintoja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.03.18 - klo:09:07
Eli milloin kansalaiset sitten saa niitä täyssähköllä toteutettuja päästöttömiä perheautoja kohtuuhintaan ilman että pitää olla liisaria, rikas tai hölmö? Valmistajien tarjonnan/hinnoittelut perusteella ei näköjään ole vielä mitään kiirettä.
Sähköautojen hinnat tulevat sitä vauhtia alas, että ei mene pitkään, ennen kuin ollaan tasoissa.  Tänä vuonna tulevat Leaf 60 kWh ja Hyundain malit menevät hinnaltaan jo lähelle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 01.03.18 - klo:09:34
Yhtä hyvin voisin ostaa sen "premiumin" niin uutena kuin käytettynäkin, mutta saan mielestäni paljon enemmän vastinetta rahalleni ajamalla uudella litraisella Octavialla. Elämä on valintoja.

Minä taas näen järkevämmäksi ostaa pari kolme vuotta vanhan vähän ajetun käytetyn josta joku muu on ajanut kalleimmat kilometrit pois. Perus litraisesta ocustakin häviää siinä ajassa se 6000-10000 euroa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.03.18 - klo:09:09
Siitä en tiedä, mutta jos osa euro5 disukoista päivitetään scr- tai muulla systeemillä "vähäpäästöisiksi", niin tarvitaan siirtymäaika ja kuka ehtii valvoa 6-7  miljoonan auton statuksen ?  Ai niin joo. Pihistelijä.  :) ;) :D ;D
Saksassa tuntuu olevan nyt aika tavalla pöhinää noista jälkiasennusjärjestelmistä, jotka näyttävät jopa toimivan. Vaikuttaa siltä, että tuo voi hyvinkin tulla ratkaisuksi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.03.18 - klo:10:15
Saksassa tuntuu olevan nyt aika tavalla pöhinää noista jälkiasennusjärjestelmistä, jotka näyttävät jopa toimivan. Vaikuttaa siltä, että tuo voi hyvinkin tulla ratkaisuksi.

Pöhinää - siis epäselvää päästöissä sekä moottorien "ohjelmistoissa" on nyt niin paljon eri autonvalmistajien parissa, ettei perässä tahdo pysyä.
Toki ongelmat on ratkaistavissa, kysymys kuuluu vain vielä, kuka päivityslaskun maksaa ja miten auton arvon käy, ilman tai päivitettynä...  ???

Koomista, että vielä 2012 EU komissio piti dieseliä hyvänä päästöjen ja sitä kautta ilmanlaadun kannalta.... ja d on ainakin mediassa suurin syyllinen.  :o
Yritetään pärjätä.

BMF

#1445
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.03.18 - klo:10:10
Sähköautojen hinnat tulevat sitä vauhtia alas, että ei mene pitkään, ennen kuin ollaan tasoissa.  Tänä vuonna tulevat Leaf 60 kWh ja Hyundain malit menevät hinnaltaan jo lähelle.

Menevät hinnaltaan "lähelle" mutta kyse oli perheautoista. Katsotaan miten pitkään menee...Annetaan paavin vaan nyt huristella vatikaania ympäri sähköautollaan.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

passo_s

Kolleega Saksassa osti partikkelisuodattimella varustetun dieselin, jos partikkelisuodatin vaihdetaan uuteen tukkiintumisen takia, valtio kustantaa ison osan vaihdosta. Kaippa Saksassa vastaava tuki saadaan aikaiseksi kun vanhoihin dieseleihin partikkelisuodatinta ruuvataan paikalleen. Meillä työsuhde hybridiautot ovat saamassa IS:n mukaan tukea, perustuen vähäpäästöisyyteen.

vasara

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.03.18 - klo:10:38
Kolleega Saksassa osti partikkelisuodattimella varustetun dieselin, jos partikkelisuodatin vaihdetaan uuteen tukkiintumisen takia, valtio kustantaa ison osan vaihdosta. Kaippa Saksassa vastaava tuki saadaan aikaiseksi kun vanhoihin dieseleihin partikkelisuodatinta ruuvataan paikalleen. Meillä työsuhde hybridiautot ovat saamassa IS:n mukaan tukea, perustuen vähäpäästöisyyteen.
Partikkelisuodatin (DPF) on ollut dieseleissä jo jonkin aikaa (kymmenisen vuotta ainakin), mutta nyt puhutaan vanhempien disukoiden osalta sen jatkona olevasta SCR- suodattimesta.. eli kuka sen asennuksen maksaisi?
http://www.hartridge.com/blog/3-differences-between-doc-dpf-and-scr-filters

mattinen

Helsingin Sanomat on tämänpäiväisessä pääkirjoituksessaan esittänyt oman näkemyksensä dieselin tulevaisuudennäkymistä. Ajan tavan mukaan teksti on "vain lukijoille", joten lehtilinkin sijasta laitan tähän valokuvalinkin.

http://s1216.photobucket.com/user/LettutieteenVihtori/media/20180301_110608.jpg.html

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.03.18 - klo:10:55
Partikkelisuodatin (DPF) on ollut dieseleissä jo jonkin aikaa (kymmenisen vuotta ainakin), mutta nyt puhutaan vanhempien disukoiden osalta sen jatkona olevasta SCR- suodattimesta.. eli kuka sen asennuksen maksaisi?
http://www.hartridge.com/blog/3-differences-between-doc-dpf-and-scr-filters
Auton omistajat ja käyttäjät ovat tähänkin päivään asti olleet kaikkein helpoiten jymäytettäviä - maksavat kiltisti kaikki verot muidenkin puolesta.

Yksi nykyaikainen (Karibian) risteilyalus tuottaa saman verran näitä kirottuja typenoksideja ja pienhiukkasia kuin 21 450 000 TDI-Passattia.  ???

Jos autoilu loppuisi totaalisesti niin "sivistynyt" ihmiskunta menisi konkurssiin.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.03.18 - klo:11:48
Yksi nykyaikainen (Karibian) risteilyalus tuottaa saman verran näitä kirottuja typenoksideja ja pienhiukkasia kuin 21 450 000 TDI-Passattia.  ???

On iso ero missä ne typen oksidit tuotetaan. Ne ovat voimakkaita hapettajia ja reagoivat muihin aineisiin pian synnyttyään. Laiva tuottaa ne keskellä merta ja oksidit ehtivät reagoida ennen joutumistaan ihmisten keskelle. Happamoittavat lähinnä valtamerta. Kaupungissa se tulevat suoraan ihmisten naamalle ja juuri siinä hapetusvaiheessa tekevät vahinkoa hengityselimistössä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.18 - klo:12:36
On iso ero missä ne typen oksidit tuotetaan. Ne ovat voimakkaita hapettajia ja reagoivat muihin aineisiin pian synnyttyään. Laiva tuottaa ne keskellä merta ja oksidit ehtivät reagoida ennen joutumistaan ihmisten keskelle. Happamoittavat lähinnä valtamerta. Kaupungissa se tulevat suoraan ihmisten naamalle ja juuri siinä hapetusvaiheessa tekevät vahinkoa hengityselimistössä.

Eli poissa silmistä saa painaa vaikka kuinka isoa tuubaa putkesta pihalle, kunhan se ei vaan omaan nenään tuoksahda. Jep jep ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:12:47
Eli poissa silmistä saa painaa vaikka kuinka isoa tuubaa putkesta pihalle, kunhan se ei vaan omaan nenään tuoksahda. Jep jep ::)
Nyt et tainnut edes lukea viestiä mihin vastasit. Saasteiden vaikutukset voivat olla lokaaleja tai globaaleja.  Vertaa esim. hiilidioksidi ja hiukkaspäästöt.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.03.18 - klo:13:00
Nyt et tainnut edes lukea viestiä mihin vastasit. Saasteiden vaikutukset voivat olla lokaaleja tai globaaleja.  Vertaa esim. hiilidioksidi ja hiukkaspäästöt.
Lokaaleja ja globaaleja satamia, rautatie- ja lentoasemia?? Eipä laivaan astuta keskellä valtamerta, kuten lentokoneeseenkaan ei hypätä "lennosta" ...  ::)
Ongelmallisinta on saasteiden ja päästöjen kanssa näillä "seisakkeilla" ja lastauspaikoilla ( tulo- ja lähtötilanteet ).
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

Ote tämän päivän Hesarin pääkirjoituksesta:

"Myöhemmin havaittiin, että jos yhdessä kohtaa voitettiin, toisessa hävittiin: diesel-autojen typpioksidipäästöt ovat bensiinillä kulkevien autojen päästöjä suuremmat, ja ne tappavat. Liikennealan asiantuntijoiden järjestö ICCT kertoi viime toukokuussa julkistamassaan tutkimuksessa, että vuosittain noin 100 000 ihmistä kuolee ennenaikaisesti dieselmoottoreiden typpipäästöjen vuoksi. EU-maiden osuus tästä summasta on 28 000 ihmistä. Kaiken lisäksi typpipäästöt ovat tämän selvityksen mukaan paljon suuremmat kuin aiemmin on arvioitu ja autojen valmistajat ilmoittavat. Pelkästään näiden ylitysten osuus ennenaikaisista kuolemista on noin 38 000 tapausta. Lukemista väitellään, mutta itse asiasta ei. Typpipäästöjen yhteys hengityselinsairauksiin on osoitettu."

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.03.18 - klo:11:48
Auton omistajat ja käyttäjät ovat tähänkin päivään asti olleet kaikkein helpoiten jymäytettäviä - maksavat kiltisti kaikki verot muidenkin puolesta.

Keitä ovat nämä "muut", ja mitä veroja autonomistajat maksavat heidän puolestaan?

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.03.18 - klo:11:48
Yksi nykyaikainen (Karibian) risteilyalus tuottaa saman verran näitä kirottuja typenoksideja ja pienhiukkasia kuin 21 450 000 TDI-Passattia.  ???

Ovatko kysymysmerkit tässä sen vuoksi, että risteilyaluksen ja Passattien päästövertailussa on jotain epävarmaa?

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.03.18 - klo:11:48
Jos autoilu loppuisi totaalisesti niin "sivistynyt" ihmiskunta menisi konkurssiin.

Mikään ei kai kuitenkaan viittaa siihen, että autoilu olisi loppumassa totaalisesti?

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:12:47
Eli poissa silmistä saa painaa vaikka kuinka isoa tuubaa putkesta pihalle, kunhan se ei vaan omaan nenään tuoksahda. Jep jep ::)

Eli kun risteilyalus "painaa vaikka kuinka isoa tuubaa putkesta pihalle", niin silloin ei pitäisi autojen päästöihin kiinnittää huomiota? Jep, jep.

Tämä on asia, jota en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Meillä on jokin epäkohta tai ongelma, jonka olemassaolo on luotettavasti näytetty toteen. Kun tähän epäkohtaan tai ongelmaan pyritään tarttumaan, selitetään, että joo, mutta entäs tämä toinen ongelma sitten? Asiaa A ei saisi nostaa esille, koska on myös asia B.

Risteilyalusten päästöt ovat varmasti asia, johon täytyy kiinnittää huomiota. Niiden putkista tulee "tuubaa", ja käsitykseni mukaan esimerkiksi Helsingin kaupunki on puuttunut ruotsinlaivojen päästöihin. Mutta että isot miehet vakavissaan väittävät, että risteilyalusten päästöt olisivat diesel-autojen päästöihin verrattava ongelma? Voi sentään  :-[.


vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.03.18 - klo:13:34
...
Eli kun risteilyalus "painaa vaikka kuinka isoa tuubaa putkesta pihalle", niin silloin ei pitäisi autojen päästöihin kiinnittää huomiota? Jep, jep.
...
Risteilyalusten päästöt ovat varmasti asia, johon täytyy kiinnittää huomiota. Niiden putkista tulee "tuubaa", ja käsitykseni mukaan esimerkiksi Helsingin kaupunki on puuttunut ruotsinlaivojen päästöihin. Mutta että isot miehet vakavissaan väittävät, että risteilyalusten päästöt olisivat diesel-autojen päästöihin verrattava ongelma? Voi sentään  :-[.
Laivojen päästöt todellakin on iso ongelma ja siihenkin pitäisi puutua tiukemmin.. sama koskee lentoliikennettä.
Nythän kaikki päästötavoitteet on sälytetty tieliikenteen osaksi vs viinalasteja Virosta saa hakea lähes ilmaisella laivalipulla, eli ilmastoa paskaten käytännössä ilman mitään rasitetta päästöistä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.03.18 - klo:14:44
Laivojen päästöt todellakin on iso ongelma ja siihenkin pitäisi puutua tiukemmin.. sama koskee lentoliikennettä.
Nythän kaikki päästötavoitteet on sälytetty tieliikenteen osaksi vs viinalasteja Virosta saa hakea lähes ilmaisella laivalipulla, eli ilmastoa paskaten käytännössä ilman mitään rasitetta päästöistä.

Väärin. Viron ja Suomen väli ajavat laivat käyttävät pääsääntöisesti rikitöntä polttoainetta! Ongelmana on Venäjälle menevät laivat!

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsä/pelätty-rikkidirektiivi-vähensi-ilmansaasteita-teollisuudelle-ei-käynyt-kuinkaan-1.152628
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.03.18 - klo:13:34
Tämä on asia, jota en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Meillä on jokin epäkohta tai ongelma, jonka olemassaolo on luotettavasti näytetty toteen. Kun tähän epäkohtaan tai ongelmaan pyritään tarttumaan, selitetään, että joo, mutta entäs tämä toinen ongelma sitten? Asiaa A ei saisi nostaa esille, koska on myös asia B.

Eikö puhdistus kannata keskittää sinne mistä sitä paskaa eniten syntyy? Sen sijaan että piperretään kallilla rahalla (satojen?) tuhansien pienten yksiköiden parissa, joilla ei tuohon paskan kokonaismäärään ole vaikutusta juuri hyttysen aivastusta enempää ???

Pahoin pelkään että tässä vielä tulee käymään niin että autoilijaa rokotetaan ihan simona ongelmasta, joka poistuu about itsestään seuraavan 10...20v aikana kun autoilu sähköistyy ja samaan aikaan laivaliikenne kansainvälisillä maailman merillä on kaiken lainsäädännön ulottumattomissa = se nykyisen tasoinen paskaaminen merillä ei kun vaan jatkuu rangaistuksetta. Tuollaisen raskasta polttoöljyä tupruttavan laivan elinikä kun nyt kuitenkin on pikkasen enempi kuin edes suomalaisenkaan autokannan :-\

Mutta hei, poliittista peliähän tämä vain on, jota media vielä oikein säestää omalla lööppiteollisuudellaan = sille autoilijan selkänahasta revitylle rahalle on siis ottajia kourat ojossaain ihan yllin kyllin >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mattinen

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:15:14
Eikö puhdistus kannata keskittää sinne mistä sitä paskaa eniten syntyy? Sen sijaan että piperretään kallilla rahalla (satojen?) tuhansien pienten yksiköiden parissa, joilla ei tuohon paskan kokonaismäärään ole vaikutusta juuri hyttysen aivastusta enempää ???

"Paskan" kokonaismäärää olennaisempi seikka saattaa olla se, missä "paskasta" aiheutuu vakavimmat ongelmat. Tosiasia on, että dieselmoottoreiden typpipäästöt vaikuttavat ihmisten hengityselinsairauksiin. Kuinka paljon ennenaikaisia kuolemia tästä aiheutuu, on asia, josta voidaan varmasti ns. vääntää. Sen sijaa vääntötarvetta ei ole siitä, että typpipäästöjen ja hengityselinsairauksien välillä on syy-yhteys. Tämän on myöntänyt autoilevakin tiedemies. Missä sitten ihmiset tyypillisesti altistuvat näille päästöille? Sellaisissa paikoissa, joissa on sekä ihmisiä että päästöjen lähteitä. Koska ongelma on suurimmillaan? Silloin, kun samassa paikassa on yhtä aikaa sekä paljon ihmisiä että päästölähteitä. Mitä ovat nämä paikat? Ne ovat suuria kaupunkeja, joissa on paljon ihmisiä ja autoja. Risteilyalukset toimivat suurimman osan ajasta paikoissa, joissa "paskalle" altistuvia ihmisiä on huomattavasti vähemmän kuin kaupungeissa. Risteilyaluksista tulevan "paskan" vaikutuksia ei luonnollisestikaan pidä väheksyä, mutta mielestäni on kohtalaisen selvää, että ongelma on mittaluokaltaan täysin toinen kuin ajoneuvojen päästöt.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:15:14
Pahoin pelkään että tässä vielä tulee käymään niin että autoilijaa rokotetaan ihan simona ongelmasta, joka poistuu about itsestään seuraavan 10...20v aikana.

10"20 vuotta on melko pitkä aika odotella ongelman poistumista itsestään. Siis sillä edellytyksellä tietenkin, että diesel-päästöjen haittavaikutukset myönnetään. Jos ne kiistetään, niin sittenhän odotteluaikaa on vaikka kuinka paljon. Miten muuten tuo autoilijan "simona rokottaminen" tulisi tapahtumaan?


TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.03.18 - klo:15:14
Eikö puhdistus kannata keskittää sinne mistä sitä paskaa eniten syntyy?
Kengänpohjissa eteisen matolle kulkeutunut paska on epämiellyttävä yllätys, mutta pellolla paska on satoa parantava lannoite. Saateissa ihan sama. Aina kannattaa miettiä se, onko kyseisen päästön vaikutus lokaali vai globaali.

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:15:02
Väärin. Viron ja Suomen väli ajavat laivat käyttävät pääsääntöisesti rikitöntä polttoainetta! Ongelmana on Venäjälle menevät laivat!

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsä/pelätty-rikkidirektiivi-vähensi-ilmansaasteita-teollisuudelle-ei-käynyt-kuinkaan-1.152628
Mikä meni väärin? Rikkioksidi (SOx) päästöt on pienentyneet rikittömän polttoaineen myötä, mutta typpioksidipäästöt, joista kyse autojenkin yhteydessä, ovat kasvaneet.. samoin co2 päästöt kasvaneet.

Bunkkeriöljyä maailman merillä käyttävät laivat (ja tottakait ryssät itämerellä) on sitten oma lukunsa.. yksi konttialus saastuttaa suunnilleen yhtä paljon kuin 50 miljoonaa autoa ja noita tanan laivoja on kymmeniä tuhansia.

Hawtin

Hihii, kaivoin popparit esiin ja tulin seuraamaan diesel-ihmisten kuolinkorinaa ;D.

Hädän hetkellä on näemmä siirrytty jo meri-ja lentoliikenteen päästöjen ruodintaan. Kun tuolla esitettiin, että nämä sektorit eivät tee mitään päästöjensä vähentämiseksi, niin se ei aivan pidä paikkaansa. Niitä päätöksiä ei vain voi tehdä kansallisesti, koska molemmat liikennemuodot ovat korostuneesti globaalia liiketoimintaa, minkä vääristymisen ehkäisemiseksi päätökset tehdään IMO:ssa ja ICAO:ssa. IMO:ssa on tarkoitus huhtikuussa hyväksyä strategia merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistoimista. Lentoliikenteestä puolestaan tuli syksyllä 2016 ensimmäinen teollisuudenala, joka teki päätöksen omien päästöjensä sääntelystä markkinamekanismin kautta (CORSIA, päästöjen hyvitysjärjestelmä).

Eli kyllä molemmilla aloilla tapahtuu, mutta nyt jos puhutaan mm typen oksideista, niin ne ovat lähi-ilmanlaatuun liittyviä kysymyksiä ja aivan oikein täällä on useampi huomauttanut, että tässä asiassa tieliikenne on aivan toisen kokoluokan ongelma siksi, että ihmiset ovat aivan päästölähteen vieressä ja siten terveysvaikutukset ovat hyvin ikäviä. Siksi myös tieliikennettä aivan perustellusti ”kuritetaan”, kuten täällä on asia ilmaistu. Toki on hyvä muistaa sekin, että kyllähän tieliikenne globaalisti tuottaa paljon enemmän kasvihuonekaasupäästöjäkin kuin meri- ja lentoliikenne yhteensä. Jälkimmäisten suhteellinen osuus päästöistä tulee kyllä kasvamaan, koska näiden liikennemuotojen kasvuvauhti on kova ja toisaalta näköpiirissä ei ole niin tehokkaita teknisiä keinoja päästöjen vähentämiseen - sähköautot ovat jo täällä, mutta kaupallisen ilmailun sähköistäminen on toistaiseksi vain toiveajattelua.

Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Polouni

Korinaa on tulossa muuallakin kuin liikenteessä. Vaikkapa ammateissa ja koulutuksessa, mutta se on oma tarinansa. Suomessa kuten muuallakin on erittäin vahvat lobbaajat ja etujärjestöt, jotka blokkaavat muutokseia tehokkaasti. Dieselautojen muutos markkinoilla on kuitenkin jo menossa. Pikkudieselit jää hiljalleen pois.
Suomessakin ilmanlaatu on huono isoissa kaupungeissa  (jos niitä täällä nyt on). Täällä tuntuu kyllä kuitekin kaukaiselta ajatukselta, että vaikkapa Jyväskylässä ei saa ajaa keskustaan euro4/5 dieselillä. Se muutos tulee muualta ja näkyy täällä uusien autojen ominaisuuksissa ja teknisessä muutoksessa puhtaammiksi. Ennen sitä? Alkaako tänne todellinen dieselien invaasio maista, joissa asioihin puututaan?
Sanotaan ettei pieni Suomi vaikuta kärpäsen kakkaa. Ehkä ei mutta autot tulee muualta ja ei tänne varmaan aleta valmistamaan "Suomi-malleja", jotka tuuppaa vähän enmpi nokea ja muuta mukavaa typenoksidia.

Hawtin

En minäkään usko, että Jyväskylään tulee ihan heti mitään ajokieltoja dieseleille, tuskin koskaan. Pikemmin realismia on se, että liikenteen hinnoittelun keinoin valtiovalta tulee jossain vaiheessa puuttumaan isojen käytettyjen diesel-kotteroiden maahantuontiin (siis tekemällä niiden käytön nykyistä kalliimmaksi, itse maahantuontia ei voi estää). Ja kukkarohan on tunnetusti se tehokkain keino vaikuttaa asioihin...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Enhancer

Euro 4 vanhemmat ajokieltoon, Euro 4 kolminkertainen dieselvero, Euro 5 kaksinkertainen dieselvero ja Euro 6 nykymallin mukaan ohjaisi jo ihan sopivasti oikeaan suuntaan. Vastaava porrastus tietenkin tuontiverotukseen.

My Dieselillä ajaessa jonkin verran parempaan suuntaan mennyt tuo oma -11 mallin kalkatin, mutta eilen oli loukun puhdistuspolton aika ja 20km moottoritielenkki oli heitettävä. En vaan kestä yhtään sitä käryä mikä poltosta lähtee. Kesäkuussa polttaa näillä näkymin viimeisen polttonsa onneksi :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Polouni

Ja jatkuva romutuspalkkio voimaan. Tämähän alkaa kuulostamaan jonkun mielestä punavihreältä. 🤠
Mutta näinhän se tietysti on. Haittaverot ja maksut, uusi tekniikka, markkinoiden voima eli kannattavaa myydä ja valmistaa kohtuuhinnalla...

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.03.18 - klo:17:13
yksi konttialus saastuttaa suunnilleen yhtä paljon kuin 50 miljoonaa autoa ja noita tanan laivoja on kymmeniä tuhansia.

https://streamable.com/ao36b

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.03.18 - klo:15:41
Miten muuten tuo autoilijan "simona rokottaminen" tulisi tapahtumaan?
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.03.18 - klo:19:49
Euro 4 vanhemmat ajokieltoon, Euro 4 kolminkertainen dieselvero, Euro 5 kaksinkertainen dieselvero ja Euro 6 nykymallin mukaan ohjaisi jo ihan sopivasti oikeaan suuntaan. Vastaava porrastus tietenkin tuontiverotukseen.
No siinähän niitä jo oikein urakalla ehdotellaan miten tuo simona rokottaminen tulisi esim. tapahtumaan >:(

Lienee ihan turha muistuttaa käsitteestä liikenneköyhyys, jota suomessakin varsin iso osa kansasta nyt tälläkin hetkellä potee ja jota tälläiset ehdotukset ei kun vain lisäisi hyvinkin radikaalisti. Mutta eihän tuo tietenkään koske mm. leasing-pellejä, joille jo 3v auto joutaisi paaliin ja ei kun uutta alle, firman piikkiin ja kun on niin ecoa, niin ecoa - olevinaan ::)
http://www.tut.fi/verne/liikennekoyhyys-esiselvitys/

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.03.18 - klo:19:49
Euro 4 vanhemmat ajokieltoon, Euro 4 kolminkertainen dieselvero, Euro 5 kaksinkertainen dieselvero ja Euro 6 nykymallin mukaan ohjaisi jo ihan sopivasti oikeaan suuntaan. Vastaava porrastus tietenkin tuontiverotukseen.

Kaupunkikielloissa olisi se etu että vanhemmat disukat voisi dumpata maaseudulle(lue harvaanasutulle alueelle), missä ne jo nyt pääsääntöisesti ovat. Siellä pieni NOx-tuprutus haittaisi lähinnä auton omistajaa itseään.

Yksi vaihtoehto voisi myös olla pakollinen häpeätarra takalasiin vrt. nykyiset tupakkalait.  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy