Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:08:37
Viime vuona sähköautojen myynti Suomessa yli kaksinkertaistui edellisestä vuodesta. Dataa:
http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/aikasarjat/henkiloautojen_ensirekisterointien_kayttovoimajakauma

Jos autojen myyntimäärä nousee 223-502kpl (2016-2017) sähköautoja, niin vaikuttaa todella marginaaliselta, kun henkilöautoja myytiin samaan aikaan 118 583kpl (2017). Sähköautojen osuus ei ole edes puolta prosenttia. Ei voi kuin nauraa yhden ihmisen vouhotusta tämän suhteen.

Vale, emävale, tilasto. Kyllähän kaksinkertainen kuulostaa suurelta jos yksi muuttuu kahdeksi  ;D.

Minun seuraavakin toinen auto on diesel.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:08:49
Jos autojen myyntimäärä nousee 223-502kpl (2016-2017) sähköautoja, niin vaikuttaa todella marginaaliselta, kun henkilöautoja myytiin samaan aikaan 118 583kpl (2017). Sähköautojen osuus ei ole edes puolta prosenttia. Ei voi kuin nauraa yhden ihmisen vouhotusta tämän suhteen.

Vale, emävale, tilasto. Kyllähän kaksinkertainen kuulostaa suurelta jos yksi muuttuu kahdeksi  ;D.

Minun seuraavakin toinen auto on diesel.

Ja tuosta lukemasta kun vielä poistaa kaikki "teslataxit" ja muut yrityskäyttöön rekisteröidyt autot niin mikä on se yksityisomistuksen kappalemäärä?  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.02.18 - klo:21:47
Hybridien taloudellisuusetu molempia moottoreita käytettäessä tulee jarrutusenegian hyödyntämisestä ja polttomoottorin käytön optimoimisesta.
Ja matka-ajossahan sitä jarrutellaan ja kiihdytelläänkin ihan hirveästi, eix je ::) Pikemminkin juuri päinvastoin, sillä sen hybridin suuremmalla massalla on tällöin jo oma osuutensa kulutuksessa ja se ei todellakaan ole pienentävä = myös päästötkin siis kasvaa. Vaan kuten sanoit, nopeatempoisessa ajossa esim. kaupunkiliikenteessä hybridi on parhaimmillaan ja tällöin se siis vähentää niitä päästöjä siellä. No jos tuo tekniikka siis toisissa olosuhteissa vähentää ja vastaavasti toisissa lisää, niin eikös se tällöin nimenomaan siirrä niitä paikasta toiseen ???

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:08:37
Olisiko joku Renault Twizzy sitten sellainen harvinaisuus, joka ei noita suorituskykyvaatimuksia täyttä?
Itse asiassa tuollakin vermeellä on se oma paikkansa kaupunki-liikenteessä. Mutta ennen kaikkea se on hinnaltaan jo sellainen että se tarjoaa täyssähköisen 2. kulkineen vaihtoehdon jo aika monelle. Onneksi siihen saa jo umpiseinätkin lisävarusteena, jolloin siitä tulee jo aidosti yksi vaihtoehto. Avoseinäisenä se on vaihtoehto korkeintaan kauniina kesäpäivinä ja tällöin se ei mitenkään pärjää esim. prätkälle, johon sitä tuon hintansa puolesta pitäisikin ennemmin verrata kuin autoon 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 15.02.18 - klo:09:00
Ja tuosta lukemasta kun vielä poistaa kaikki "teslataxit" ja muut yrityskäyttöön rekisteröidyt autot niin mikä on se yksityisomistuksen kappalemäärä?  ;D

Niin no. Ympäristövaikutuksien kannalta on fiksumpaa, että yhdellä "teslataxilla" korvataan 100tkm/v ajava disukka, kuin että ostettaisiin 6 sähköautoa mitkä seisovat 99% ajasta parkkiruudussa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.cFbZNzw
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 15.02.18 - klo:10:11
Niin no. Ympäristövaikutuksien kannalta on fiksumpaa, että yhdellä "teslataxilla" korvataan 100tkm/v ajava disukka, kuin että ostettaisiin 6 sähköautoa mitkä seisovat 99% ajasta parkkiruudussa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.cFbZNzw

Erittäin pätevä  vastaus johonkin muuhun kysymykseen.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 15.02.18 - klo:10:11
Niin no. Ympäristövaikutuksien kannalta on fiksumpaa, että yhdellä "teslataxilla" korvataan 100tkm/v ajava disukka, kuin että ostettaisiin 6 sähköautoa mitkä seisovat 99% ajasta parkkiruudussa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.cFbZNzw

Legendaarinen yksittäistapaus. Edes 100 teslataksia ei pelasta Suomessa maailmaa saati yksi.

BTW: Haluan nähdä, kun tuolle taksille tuleekin keikka Stadista vaikka Kuopioon  ;D.

https://op.media/talous/Autot-ja-liikenne/Tesla-haastoi-Suomineidon-423178309af84b58abb70f4d2b7917a0
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.02.18 - klo:22:17
Painossa ei varmaan suuria eroja.. puhutaan kiloista eikä sadoista kiloista. Ero joka tapauksessa niin pieni että kuskin paino ja tavaroiden määrä kyydissä on merkittävämpi.

Sama teho, pienempi tilavuus ja pienempi vääntö ei ole yhtä kuin parempi suorituskyky.
AMS vertailu numerossa 17/2015 Golfia eri moottoreilla. 1.0 TSI oli 115 kiloa keveämpi kuin 1.6 TDI ja myös kaikki suorituskykymittaukset menivät selkeästi maitopurkille - ohituskiihtyvyys mukaan lukien.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.02.18 - klo:20:43
Hybridit ja sähköautot eivät ole tavisten ulottuvissa vielä vähään aikaan. Eikä niitä kyllä voi perustella ekotekonakaan, koska akut louhitaan Kongossa lapsityövoimalla ja jos sähkötuotetaan ydinvoimalla.

Esim. Auris on ollut jo pitkään tavisten valinta ja ei Leafkaan mikään ökyauto ole. Tarjonta laajenee koko ajan varsinkin sinne tavisten hintaluokkaan. Kongossa louhitaan lähinnä kobolttia, joka on akkujen kehittyessä aina vain pienempi osuus akkua, eikä koboltti koskaan ole ollut hallitseva raaka-aina akuissa. Lapsityövoima ei muuten ole ekologinen ongelma, vaan tuossa sinun kuuluisi käyttää erästä toista samalla kirjaimella alkavaa sanaa.

Ydinvoimalla liikkuminen on ehdottomasti ekoteko verrattuna dieselin käryyttämiseen.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:08:49
Jos autojen myyntimäärä nousee 223-502kpl (2016-2017) sähköautoja, niin vaikuttaa todella marginaaliselta, kun henkilöautoja myytiin samaan aikaan 118 583kpl (2017). Sähköautojen osuus ei ole edes puolta prosenttia. Ei voi kuin nauraa yhden ihmisen vouhotusta tämän suhteen.

Vale, emävale, tilasto. Kyllähän kaksinkertainen kuulostaa suurelta jos yksi muuttuu kahdeksi  ;D.

Minun seuraavakin toinen auto on diesel.

Vastasin vain kysymykseen. Sinä näkyjään rakentelet urakalla olkiukkoja, kun et pysty ottamaan mitään kantaa itse asiaan. Ketään tuskin kiinnostaa seuraava autosi tai se, onko 502 myytyä autoa mielestäsi paljon vai vähän. Oleellista tässä on se, että sähköautojen myynti on kasvussa ja miten tuo kasvu jatkuu. Akkujen nopea halventuminen ja energiatiheyden kasvu tuovat sähköauton houkuttelevaksi vaihtoehdoksi laajemmalle asiakaskunnalle.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.02.18 - klo:09:08
Ja matka-ajossahan sitä jarrutellaan ja kiihdytelläänkin ihan hirveästi, eix je ::) Pikemminkin juuri päinvastoin, sillä sen hybridin suuremmalla massalla on tällöin jo oma osuutensa kulutuksessa ja se ei todellakaan ole pienentävä = myös päästötkin siis kasvaa. Vaan kuten sanoit, nopeatempoisessa ajossa esim. kaupunkiliikenteessä hybridi on parhaimmillaan ja tällöin se siis vähentää niitä päästöjä siellä. No jos tuo tekniikka siis toisissa olosuhteissa vähentää ja vastaavasti toisissa lisää, niin eikös se tällöin nimenomaan siirrä niitä paikasta toiseen ???

Itse asiassa tuollakin vermeellä on se oma paikkansa kaupunki-liikenteessä. Mutta ennen kaikkea se on hinnaltaan jo sellainen että se tarjoaa täyssähköisen 2. kulkineen vaihtoehdon jo aika monelle.
Nyt akerruit sitten itsestään selvään epäolennaiseen ja ohitit olennaisen. Matka-ajossa tuo jarrutusenergia talteen otto on tietenkin vähäisempää ja säästö perustuu tuohon polttomoottorin optimointiin. Osassa hybrideitä sähkömoottori mahdollistamana käytetään taloudellista Atkinson-työkiertoa ja omassani etu tulee siitä, että sähkömoottorin turvin matka-ajossa voidaan käyttää pitkää välitystä ja sammutelle polttomoottoria aina kun kuorma laskee alhaiseksi, jolloin polttomoottorin hyötysuhde on normaaliakin huonoa tasoa vielä paljon huonompi. Polttomoottori sammuksissa mennään huomattava osa matkasta. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi vauhdin pienikin hidastaminen, myötämäki ja tasaisella jopa myötätuuli.

Itselläni on tähän kysymykseen aika hyvä kokemus ihan todellisesta liikenteestä. Edellinen Ocu III RS ja Passat GTE ovat tehoiltaan samaa hyvin lähellä toisiaan. Kooltaan, massaltaan ja varustelultaan Passat antaa tasoitusta OCU:lle, joten tämän ei pitäisi olla ainakaan epäreilu vertailu perinteiselle teknologialle. Matka-ajoa GTE menee ilman ulkopuolista sähköäkin tuntuvasti vähemmällä bensalla kuin RS. Massa lisää kulutusta nopeuden muutosten ja vierintävastuksen kautta. Ensin mainitun hybriditekniikan jarrutusenergian talteenotto ylikompensoi ja toisen vaikutus matka-ajossa on niin pieni, että hybriditekniikan tuomat säästöt polttomoottorin käytössä ovat merkittävämpiä. Sinä keskityt tässäkin epäolannaiseen eli vain tuohon vierintävastukseen, joka on merkitykseltään vähäisin tekijä ja sen vuoksi virheellisesti väität hybriditekniikan lisäävän kulutusta matka-ajossa.

Twizzy tosiaan on varmasti oiva peli isossa kaupungissa liikkuvalle. Ympärivuotiseksi moottoritien nielijäksi siitä ei oikein ole.

Raimo247

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.02.18 - klo:10:17
^^ 'Isot' bensakoneet on monelle mieluisa vaihtoehto, mutta taloudellisuusvertailussa huomioitava myös hankintavaiheen verotus. Joissain tapauksissa (esim. Audi A4) on quattro & bensa vaihtoehdossa tupla rek. verot verrattuna dieseliin. Toki sillä rahalla saa enempi tehoakin.
Hybridien yleistyminen keikauttaa Suomen veromallissa tämänkin edun bensan puolelle.. neliveto hybrideitä ei vaan kovin laajasti ole vielä tarjolla.. ja ne mitä on ovat kaupasta ulos hinnaltaan siellä +70 000â,¬ luokassa  :-\
Eli tässä on taas vähän autoilevalle mietinnän paikka. Ottaako dieselin käyttövoimaveroineen, vai panostaako auton ostivaiheessa. Tällä hetkellä nelivetoa halajavan on monesti 'tyydyttävä' hankintahinnaltaan edullisempaan dieseliin, kun ei ole oikein järkeä seisottaa rahaa pihassa.

Niin, se nyt vaan sattuu Kodiaq olemaan kalliimpi diesel-koneella, kuin bensana.

Siis TDI190 vs. TSI 180.

Jollekin toiselle vastaten, nautin bensakoneen väännöstä. 2.0TSI:n kanssa kun DSG7(märkä) osaa käyttää sitä. Mielestäni TDI:n kanssa ei osannut, vaan kiljutti kierroksilla. TSI:n kanssa vaihtaa aktiivisesti ja alhaalla.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

BMF

#1268
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:10:23
Legendaarinen yksittäistapaus. Edes 100 teslataksia ei pelasta Suomessa maailmaa saati yksi.

BTW: Haluan nähdä, kun tuolle taksille tuleekin keikka Stadista vaikka Kuopioon  ;D.

https://op.media/talous/Autot-ja-liikenne/Tesla-haastoi-Suomineidon-423178309af84b58abb70f4d2b7917a0

Käyttötestin perusteella ei siis tällä superautolla kannata "kaahailla" 120km/h motarilla vaan ajella alinopeutta että pääsee hesasta jyväskylään ilman välilatailuja... Aika onneton esitys...

Mikä mahtaakaan olla toimintamatka -20C pakkasilla ilman että pallit on jäässä hytissä?  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:10:23
Legendaarinen yksittäistapaus. Edes 100 teslataksia ei pelasta Suomessa maailmaa saati yksi.

BTW: Haluan nähdä, kun tuolle taksille tuleekin keikka Stadista vaikka Kuopioon  ;D.

Onneksi tuollaisia sadan auton rajoja ei ole kuin harvojen rajoittuneiden mielessä.

Nuo Kuopion keikat tosiaan taitavat olla aikamoisia nähtävyyksiä ja keskustelun avaajia tolpalla.

TDiih

#1270
https://youtu.be/8VpNTIphZUE?t=6m51s
Jos käytössä on Supercharger verkosto, niin 160km/h tunnissa olisi Model S P85:lla optimaalinen nopeus kulkea 930km matka.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:10:25
Esim. Auris on ollut jo pitkään tavisten valinta ja ei Leafkaan mikään ökyauto ole. Tarjonta laajenee koko ajan varsinkin sinne tavisten hintaluokkaan. Kongossa louhitaan lähinnä kobolttia, joka on akkujen kehittyessä aina vain pienempi osuus akkua, eikä koboltti koskaan ole ollut hallitseva raaka-aina akuissa. Lapsityövoima ei muuten ole ekologinen ongelma, vaan tuossa sinun kuuluisi käyttää erästä toista samalla kirjaimella alkavaa sanaa.

Ydinvoimalla liikkuminen on ehdottomasti ekoteko verrattuna dieselin käryyttämiseen.

Vastasin vain kysymykseen. Sinä näkyjään rakentelet urakalla olkiukkoja, kun et pysty ottamaan mitään kantaa itse asiaan. Ketään tuskin kiinnostaa seuraava autosi tai se, onko 502 myytyä autoa mielestäsi paljon vai vähän. Oleellista tässä on se, että sähköautojen myynti on kasvussa ja miten tuo kasvu jatkuu. Akkujen nopea halventuminen ja energiatiheyden kasvu tuovat sähköauton houkuttelevaksi vaihtoehdoksi laajemmalle asiakaskunnalle.

223 autosta kasvaminen 502 autoon ei ole mikään määrä 118 583 autossa. Kertoo ehkä sen, että autoja on tullut enemmän markkinoille ja valtiovalta on taas saanut ihmisiä aivopestyä. Näin myös dieseleiden kohdalla. Toki tuosta pitäisi saada vielä laskettua yritykset pois, niin saisimme tilastosta todellisuuden esille (Kuten aikaisemmin todettu).

Nissan leaf n.40kâ,¬  ;D. Laita sinne kyytiin pari muksua, koira ja matkatavarat. Kyllä monen tavallisen kuluttajan ulottamattomissa on vielä tuollainen auto, jos 20-22kâ,¬ saat kaasuauton, johon edellä mainitut mahtuvat ja toimintasäde on pikkaisen eri luokkaa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:10:46
Onneksi tuollaisia sadan auton rajoja ei ole kuin harvojen rajoittuneiden mielessä.

Nuo Kuopion keikat tosiaan taitavat olla aikamoisia nähtävyyksiä ja keskustelun avaajia tolpalla.

Vai että olen rajoittunut. Nyt voin heittää sinulle minkälainen veto laitetaan ettei viiteen vuoteen Suomeen tule 100kpl teslataksia? Katsotaan kumpi on rajoittunut ja kumpi on realisti!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDiih

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:11:04
Vai että olen rajoittunut. Nyt voin heittää sinulle minkälainen veto laitetaan ettei viiteen vuoteen Suomeen tule 100kpl teslataksia? Katsotaan kumpi on rajoittunut ja kumpi on realisti!

Minä voin lähteä vetoon mukaan sillä että paalaan molemmat allekirjoituksen kotterot, jos näin ei tule tapahtumaan.  ;D Sähkö(käyttöisten)autojen yleistymistä ei rajoita enää muu kuin tehdastuotannon kapasiteetti. Mm. Tojolla ei kohta enää muita ole edes myynnissä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

#1273
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 15.02.18 - klo:11:17
Minä voin lähteä vetoon mukaan sillä että paalaan molemmat allekirjoituksen kotterot, jos näin ei tule tapahtumaan.  ;D Sähkö(käyttöisten)autojen yleistymistä ei rajoita enää muu kuin tehdastuotannon kapasiteetti. Mm. Tojolla ei kohta enää muita ole edes myynnissä.

Siis tarkoitatko täyssähköä vai näitä "huijaus hybridejä"?

Kyllä täyssähköjä varmaan tulee sen 100kpl ellei jopa 1000kpl viiden vuoden aikana taksikäyttöön, mutta en itsekään jaksa uskoa että ne ovat juuri TESLOJA.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:11:04
223 autosta kasvaminen 502 autoon ei ole mikään määrä 118 583 autossa.

Nissan leaf n.40kâ,¬  ;D. Laita sinne kyytiin pari muksua, koira ja matkatavarat. Kyllä monen tavallisen kuluttajan ulottamattomissa on vielä tuollainen auto, jos 20-22kâ,¬ saat kaasuauton, johon edellä mainitut mahtuvat ja toimintasäde on pikkaisen eri luokkaa.

Vai että olen rajoittunut. Nyt voin heittää sinulle minkälainen veto laitetaan ettei viiteen vuoteen Suomeen tule 100kpl teslataksia? Katsotaan kumpi on rajoittunut ja kumpi on realisti!
Koeta jo ymmärtää, ettei kysyjä kysynyt määrää vaan myynnin kehitystä. Onko myynti lähtenyt kasvuun oli tuo kysymys. Yli kaksinkertaistuminen on mielestäni aika kova kasvu.

Taviksia ovat myös esimerkiksi kaupunkisinkutkin, joista monelle Leaf voi hyvinkin vastata tapeisiin. Ei kannata tässäkään treenailla putkinäköä. Koiraton 1-2 lapsinen perhekin voi pärjätä aivan hyvin Leafilla. Kyllä Suomessa myydään iso määrä kompaktiluokkaa ja pienempiä. Itse miellän nuo nimenomaan taviksien valinnaksi. Listahinta Leafille näkyy olevan alkaen 35 900 euroa.

Mielenkiintoinen ehdotus, eikä vähiten siitä syystä, että palsta on joutunut sietämään loputtomasti itkua siitä, kuinka veto on vain yritys vaientaa keskustelua. Mistä tilastosta katsottaisiin tuo Teslojen määrä taksikäytössä?

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 15.02.18 - klo:11:17
Minä voin lähteä vetoon mukaan sillä että paalaan molemmat allekirjoituksen kotterot, jos näin ei tule tapahtumaan.  ;D Sähkö(käyttöisten)autojen yleistymistä ei rajoita enää muu kuin tehdastuotannon kapasiteetti. Mm. Tojolla ei kohta enää muita ole edes myynnissä.
Kyllä sähkökäyttöisten yleistymistä rajoittaa myös käytännössä sen sähkön saanti sinne akkuihin; ei nykyinen auton ja voimalaitoksen välissä oleva "kiuassähkö-linja" riitä nopean akkulatauksen edellyttämään kapasiteettiin! Ja asiat pitää osata suhteuttaa sähkön täysaikaiseen kokonaiskapasiteettiriittävyyteen (myös siirto- ja jakeluverkossa!) tässä kaiken sähköistyksessä!
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:12:36
Koeta jo ymmärtää, ettei kysyjä kysynyt määrää vaan myynnin kehitystä. Onko myynti lähtenyt kasvuun oli tuo kysymys. Yli kaksinkertaistuminen on mielestäni aika kova kasvu.

Taviksia ovat myös esimerkiksi kaupunkisinkutkin, joista monelle Leaf voi hyvinkin vastata tapeisiin. Ei kannata tässäkään treenailla putkinäköä. Koiraton 1-2 lapsinen perhekin voi pärjätä aivan hyvin Leafilla. Kyllä Suomessa myydään iso määrä kompaktiluokkaa ja pienempiä. Itse miellän nuo nimenomaan taviksien valinnaksi. Listahinta Leafille näkyy olevan alkaen 35 900 euroa.

Mielenkiintoinen ehdotus, eikä vähiten siitä syystä, että palsta on joutunut sietämään loputtomasti itkua siitä, kuinka veto on vain yritys vaientaa keskustelua. Mistä tilastosta katsottaisiin tuo Teslojen määrä taksikäytössä?

Jos olisit käyttänyt minuutin enemmän olisi voinut ilmoittaa kappalemäärän. Nyt kerroit vain, että niiden määrä on kaksinkertaistunut, joka antaa paljon raflaavamman lopputuloksen. Minusta edelleen tuo määrä on tippa meressä! Jotain marginaali automallejakin myydään enemmän vuodessa.

Tämä on sinänsä koominen tilanne, kun sinut haastetaan vetoon millä olet yrittänyt vuosia hiljentää muita keskustelijoita, niin nyt tuli hiljaista (Tosin edellinen väitekkin sinulla on näyttämättä toteen vaikka viime kesänä aioit sen tehdä). Nyt yrität kääntää asiaa toisin päin.

Väitän että Suomessa ei ole 100 kappaletta tesla-merkkistä taksia autona 15.2.2023 mennessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 15.02.18 - klo:11:33
Kyllä täyssähköjä varmaan tulee sen 100kpl ellei jopa 1000kpl viiden vuoden aikana taksikäyttöön, mutta en itsekään jaksa uskoa että ne ovat juuri TESLOJA.

Paljon riippuu siitä, millaista tarjonta tulee olemaan. Jos Tesla tarjoaa taksikäyttöön hyvin soveltuvia autoja kilpailukykyiseen hintaan, niin silloin 100 Teslaa ei ole mikään mahdoton ajatus. Jos taasen esim. Volkkari tuo tilavia, toimivia ja ennen kaikkea kustannuksiltaan kilpailukykyisiä sähkömalleja markkinoille, niin ne syövät Teslojen kysyntää taksikäytössä. Lähtökohtaisesti halpa käyttöenergia ja vähäinen huoltojen tarve ovat isoja etuja taksikäytössä.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:12:39
Kyllä sähkökäyttöisten yleistymistä rajoittaa myös käytännössä sen sähkön saanti sinne akkuihin; ei nykyinen auton ja voimalaitoksen välissä oleva "kiuassähkö-linja" riitä nopean akkulatauksen edellyttämään kapasiteettiin! Ja asiat pitää osata suhteuttaa sähkön täysaikaiseen kokonaiskapasiteettiriittävyyteen (myös siirto- ja jakeluverkossa!) tässä kaiken sähköistyksessä!

Onko sinulla yhtään mitään muuta kuin mutua tämän takana? Asioiden suuruusluokkaa voi hakea esimerkiksi siitä, että Suomen sähkönkulutus on laskenut huipuistaan niin paljon, että tuo määrä riittää jo pitkälle autokannan sähköistyksessä. Tämä sähkönsiirto nähdään aina isona ongelmana, mutta yleensä tämä perustuu vain ennakkoluuloihin ja mutuun. Itse olen katsellut useissa maissa, kuinka eri tehdasprojekteissa asennellaan megawattien moottoreita, eikä tehonsiirto ole ollut ongelma yhdessäkään sivistysmaassa. Jossain kehitysmaissa toki haasteita riittää.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:12:57
Jos olisit käyttänyt minuutin enemmän olisi voinut ilmoittaa kappalemäärän. Nyt kerroit vain, että niiden määrä on kaksinkertaistunut, joka antaa paljon raflaavamman lopputuloksen. Minusta edelleen tuo määrä on tippa meressä! Jotain marginaali automallejakin myydään enemmän vuodessa.

Tämä on sinänsä koominen tilanne, kun sinut haastetaan vetoon millä olet yrittänyt vuosia hiljentää muita keskustelijoita, niin nyt tuli hiljaista (Tosin edellinen väitekkin sinulla on näyttämättä toteen vaikka viime kesänä aioit sen tehdä). Nyt yrität kääntää asiaa toisin päin.

Väitän että Suomessa ei ole 100 kappaletta tesla-merkkistä taksia autona 15.2.2023 mennessä.
Aika vänkääjä saa olla, että saa ongelman siitäkin, että joku vastaa kysyttyyn asiaan eikä johonkin muuhun. Mutta sinullahan tästä on pitkä historia. Ja kyllä, minustakin 500 autoa on vielä pieni määrä Suomen kokonaismäärästä ja tällä hetkellä kiinnostavaa onkin se, että kuinka nopeasti tuo määrä nousee merkittävämmäksi.

Minähän vastasin kyllä ja kysyin, että mistä tilastosta tuo Teslojen määrä takseina katsottaisiin? Siihen odottelen edelleenkin sinulta vastausta. Ã,,lä viitsi turhaan valehdella, että vaikenin, vaan vastaa mieluimmin omaan huutoosi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:10:46
Onneksi tuollaisia sadan auton rajoja ei ole kuin harvojen rajoittuneiden mielessä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:11:04
Vai että olen rajoittunut. Nyt voin heittää sinulle minkälainen veto laitetaan ettei viiteen vuoteen Suomeen tule 100kpl teslataksia? Katsotaan kumpi on rajoittunut ja kumpi on realisti!

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:12:36
Mistä tilastosta katsottaisiin tuo Teslojen määrä taksikäytössä?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:12:57
Väitän että Suomessa ei ole 100 kappaletta tesla-merkkistä taksia autona 15.2.2023 mennessä.

Ei mitään epäselvää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:13:24
Ei mitään epäselvää.
Minulle on ainakin epäselvää se, että miten ratkaistaan se, kumpi on oikeassa. Ei vetoja voi lyödä ilman, että määritellään se, miten voittaja valitaan. Eli kolmannen kerran sama kysymys: mistä Teslojen määrä taksina katsottaisiin?

vasara

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 15.02.18 - klo:10:27
Niin, se nyt vaan sattuu Kodiaq olemaan kalliimpi diesel-koneella, kuin bensana.
Siis TDI190 vs. TSI 180.
...
Joo-o.. Tietty kiinni mitä hakee.. puhuin tuossa edellä Audista.
Mersullakin (esim. GLC) saa neliveto bensan (hybridi) samaan hintaan kuin dieselin. Ilman hybridi ominaisuutta dieselin saa sitten 5000â,¬ bensaa halvemmalla.
CO2 pohjainen verotus joillakin merkeillä ja automalleilla edelleen selvästi suosii dieseleitä. Jos diesel kerran on myrkkyä, niin valtiovallan pitäisi puuttua tähän verotuksen vääristymään ympäristön ja ihmisten terveyden nimissä.

Minäkin ajan mieluiten voimakkaalla bensakoneella, mutta mitään älytöntä bensaextra kynnysrahaa (rek. veron muodossa) en ole kulutustavaran hankinnassa valmis maksamaan. Samalla kun tämä historiallinen vääryys, eli rek. vero, poistetaan ja valtiovalta miettii tottakait uusia autoverotuksen muotoja, niin olisi mahdolisuus käyttöveroissa huomioida co2 lisäksi myös muut päästöt ja esim. sähköautojen osalta jollain tapaa jyvittää auton käytöveroon sähkön tuottamisen päästöt.. ja luonnollisesti  auton käytön määrä pitää olla huomioituna. Kuka saastuttaa se maksaa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:12:36
Koeta jo ymmärtää, ettei kysyjä kysynyt määrää vaan myynnin kehitystä. Onko myynti lähtenyt kasvuun oli tuo kysymys. Yli kaksinkertaistuminen on mielestäni aika kova kasvu.

Taviksia ovat myös esimerkiksi kaupunkisinkutkin, joista monelle Leaf voi hyvinkin vastata tapeisiin. Ei kannata tässäkään treenailla putkinäköä. Koiraton 1-2 lapsinen perhekin voi pärjätä aivan hyvin Leafilla. Kyllä Suomessa myydään iso määrä kompaktiluokkaa ja pienempiä. Itse miellän nuo nimenomaan taviksien valinnaksi. Listahinta Leafille näkyy olevan alkaen 35 900 euroa.

Mielenkiintoinen ehdotus, eikä vähiten siitä syystä, että palsta on joutunut sietämään loputtomasti itkua siitä, kuinka veto on vain yritys vaientaa keskustelua. Mistä tilastosta katsottaisiin tuo Teslojen määrä taksikäytössä?

Viikon reissu juhannuksena 1 lapsen kanssa ja f11 oli kontti täyttnä tavaraa ja apparin penkilläkin kaksi putkikassia. Leaf ja iso peräkärry niin sitten toi nissani voisi toimia  ::)



Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 14.02.18 - klo:22:20
Itsehän sinä juuri nimenomaan vertasit näitä malleja ja väitit, että 1.0 TSI:ssä tulee vetäville pyörille sama vääntö. Nyt sitten näitä ei voikaan verrata mielestäsi. Totta kai vaihteiden lukumäärä ja välityssuhteet vaikuttavat lopputulokseen, mutta nythän tarkasteltiin vetäville pyörille tulevaa vääntöä. Olisit saman tien sanonut, ettei näitä voi verrata, kun toinen on bensa ja toinen diesel.

No, verrataan viitosvaiheella, jolla molemmat autot saavuttavat huippunopeutensa. Bensa 6000 r/min ja diesel 4000 r/min. Dieselin välitykset ovat 1,5x pidemmät. Vääntöä on vain 1,25x enemmän. => vetävien pyörien vääntö on dieselissä vitosvaihteella pienempi kuin bensassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.02.18 - klo:22:17
Golf 7 Variant Trendline lähtöhinta
1.0TSI 22472e
1.6TDI 24832e
Ero 2360e, mikä on kenenkin mielestä selvästi edullisempi?

1.0TSI 112g/km CO2
1.6TDI 106g/km CO2

Painossa ei varmaan suuria eroja.. puhutaan kiloista eikä sadoista kiloista. Ero joka tapauksessa niin pieni että kuskin paino ja tavaroiden määrä kyydissä on merkittävämpi.

Otetaan Leon ST

1.0 TSI
- 21 601,41 â,¬
- 102 g/km
- 1236 kg

1.6 TDI
- 25 214,05 â,¬
- 108 g/km
- 1305 kg

Yhteenveto
- 3612,64 â,¬ ero hinnassa
- bensan CO2-päästöt pienemmät
- painoero 69 kg

Kannattaa huomata, että Golfissa on 81 kW versio 1.0 TSI:stä, kun Leonissa ja Octavissa on 85 kW.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:13:17

Onko sinulla yhtään mitään muuta kuin mutua tämän takana? Asioiden suuruusluokkaa voi hakea esimerkiksi siitä, että Suomen sähkönkulutus on laskenut huipuistaan niin paljon, että tuo määrä riittää jo pitkälle autokannan sähköistyksessä. Tämä sähkönsiirto nähdään aina isona ongelmana, mutta yleensä tämä perustuu vain ennakkoluuloihin ja mutuun. Itse olen katsellut useissa maissa, kuinka eri tehdasprojekteissa asennellaan megawattien moottoreita, eikä tehonsiirto ole ollut ongelma yhdessäkään sivistysmaassa. Jossain kehitysmaissa toki haasteita riittää.

No,"rautalankamalli" käyttöön:  On kaksi tosi suurta astiaa, esimerkiksi 5:n kuutiometrin astiat; astiasta ( atomivoimala) toiseen (sähköautojen akut) siirretään esimerkiksi vettä mehupillillä (nykyinen paikallisverkko) toiseen. Kestää kauan!! Tällaiset ovat edellytykset nykyisellä sähkönsiirtojärjestelmällä!
Eikä ole mitään mutua, vaan arkitodellisuutta Suomessa(kin).

Ps. On muuten varmaan ihana olla ihan teräksenharmaa(na) kosmopoliitti, jolla on todella aurinkoinen ja ystävällinen luonne, joka heijastuu sivistyneenä ja kohteliaana - muutkin huomioivana - käytöksenä.  Huh  ::)

Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:14:23
No,"rautalankamalli" käyttöön:  On kaksi tosi suurta astiaa, esimerkiksi 5:n kuutiometrin astiat; astiasta ( atomivoimala) toiseen (sähköautojen akut) siirretään esimerkiksi vettä mehupillillä (nykyinen paikallisverkko) toiseen. Kestää kauan!! Tällaiset ovat edellytykset nykyisellä sähkönsiirtojärjestelmällä!
Eikä ole mitään mutua, vaan arkitodellisuutta Suomessa(kin).

Ps. On muuten varmaan ihana olla ihan teräksenharmaa(na) kosmopoliitti, jolla on todella aurinkoinen ja ystävällinen luonne, joka heijastuu sivistyneenä ja kohteliaana - muutkin huomioivana - käytöksenä.  Huh  ::)

Kyseinen henkilöhän ei omien sanojensa mukaan edes asu Suomessa tällä hetkellä, joten välttämättä nämä eivät edes ole hänen murheitaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:14:23
No,"rautalankamalli" käyttöön:  On kaksi tosi suurta astiaa, esimerkiksi 5:n kuutiometrin astiat; astiasta ( atomivoimala) toiseen (sähköautojen akut) siirretään esimerkiksi vettä mehupillillä (nykyinen paikallisverkko) toiseen. Kestää kauan!! Tällaiset ovat edellytykset nykyisellä sähkönsiirtojärjestelmällä!
Eikä ole mitään mutua, vaan arkitodellisuutta Suomessa(kin).

Ps. On muuten varmaan ihana olla ihan teräksenharmaa(na) kosmopoliitti, jolla on todella aurinkoinen ja ystävällinen luonne, joka heijastuu sivistyneenä ja kohteliaana - muutkin huomioivana - käytöksenä.  Huh  ::)

Mitä loukkaavaa löysit viestistäni? Kysyin vain perusteita väitteellesi, joka on osa normaalia keskustelua. Jos koet sen loukkaavana, niin olkoon sitten niin. On muuten hämmentävää nähdä sinulta tuollaista, kun edellisellä nimemerkilläsi kantava teemasi oli vähätellä muiden mitumutu-tietoa (vai miksi sitä kutsuit) ja sen kummemmin perustelematta julistaa omat mutusi ainoaksi oikeaksi tiedoksi.

Esimerkkisi on ei edelleenkään anna mitään tietoa tilanteesta, vaan on totaalisen vaapaa informaatiosta. Jokainen voi toistella omia ennkkoluulojaan, mutta ei se anna kenellekään mitään.  Mehupillien sijan voisit kertoa, että mikä siinä sähkön siirtämisessä autoile on niin hankalaa, kun sitä samaa sähköä kuitenkin voidaan siirtää sulavasti ympäri Suomea kaikenlaisille tehtaille. Vai oletko joskus kuullut kenenkään kertovan, ettemme voi rakentaa jotain tehdasta Suomeen, koska viiden kuution vesiastian juominen mehupillillä kestää hemmetin kauan?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:14:32
...

Joko keksit, miten esittämäsi vedon voittaja ratkaistaan?

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:14:32
Kyseinen henkilöhän ei omien sanojensa mukaan edes asu Suomessa tällä hetkellä, joten välttämättä nämä eivät edes ole hänen murheitaan.
No niinhän totesin - kosmopoliitti. ;)  Taitaa asua Itä-Keskuksessa; oligarkin ja trollin hommat, ne ovat tosi hommia - asiat voi kääntää ja vääntää - kuten kulttuuriin kuuluu.  ;)
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:14:23
No,"rautalankamalli" käyttöön:  On kaksi tosi suurta astiaa, esimerkiksi 5:n kuutiometrin astiat; astiasta ( atomivoimala) toiseen (sähköautojen akut) siirretään esimerkiksi vettä mehupillillä (nykyinen paikallisverkko) toiseen. Kestää kauan!! Tällaiset ovat edellytykset nykyisellä sähkönsiirtojärjestelmällä!
Eikä ole mitään mutua, vaan arkitodellisuutta Suomessa(kin).

Ei sähköautot vaadi ihmeitä. TM:n testissä parhaimmat kuluttivat vain 10 kWh/100 km. Lasketaan nyt varmuuden vuoksi 15 kWh/100 km. Autolla ajetaan keskimäärin 18 tkm/v. Tekee 50 km/vrk. Eli vaaditaan 7,5 kWh per auto/vrk. Jos Suomen kaikki 2,3 miljoonaa autoa sähköistyvät, vaaditaan 17,25 GWh energiaa vrk. Tekee 6,3 TWh/v.

Suomen sähkönkulutus oli vuonna 2016 85 TWh. Vuonna 2008 se oli 90 TWh. Jos silloinkin pystyttiin siirtämään kaikki sähköt, pystytään ihan varmasti siirtämään myös 85 + 6 = 91 TWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:14:23
No,"rautalankamalli" käyttöön:  On kaksi tosi suurta astiaa, esimerkiksi 5:n kuutiometrin astiat; astiasta ( atomivoimala) toiseen (sähköautojen akut) siirretään esimerkiksi vettä mehupillillä (nykyinen paikallisverkko) toiseen. Kestää kauan!! Tällaiset ovat edellytykset nykyisellä sähkönsiirtojärjestelmällä!
Eikä ole mitään mutua, vaan arkitodellisuutta Suomessa(kin).

Ps. On muuten varmaan ihana olla ihan teräksenharmaa(na) kosmopoliitti, jolla on todella aurinkoinen ja ystävällinen luonne, joka heijastuu sivistyneenä ja kohteliaana - muutkin huomioivana - käytöksenä.  Huh  ::)
Tässä hieman lisää polttoainetta.
https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

Mehupilliesimerkkisi on siinä mielessä loistava, koska harvemmin "pilliä" kuormitetaan täydellä teholla. Pilliä pitkin voidaan juoksuttaa ennakkoon hieman enemmän nestettä kuin mitä hetkellisesti on tarve. Säiliön pintaa ei ole kovin vaikea kotrolloida(toisiosäiliönä V2G), vaan se on aika helppo pitää tietyissä rajoissa sopivalla säädöllä. Säädössä voidaan hyödyntää tarvittavan virtauksen tuntitietoja ja siten hyödyntää historiaa. V2G tulee mm. laskemaan siirtoverkkoon sidotun pääoman hintaa, vähentää kalliin säätövoiman tarvetta, parantaa huoltovarmuutta ja laskee siten myös loppuasiakkaan laskua.

Asia ei ole mitenkään rakettitiedettä ja jos vähänkin on kiinnostusta niin kannattaa lukaista tämä läpi.
https://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/24539



ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy