Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

V60

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.10.17 - klo:10:28
No niin, nyt se sitten sen EU-direktiivin lykkäsi, joka pakottaa AsOy:t rakentamaan sähköautojen latausvalmituksia 8)

https://demokraatti.fi/kyse-on-valtavasta-asiasta-jos-tama-direktiivi-menee-lapi-sahkoautoilu-helpottuu-ja-taloissa-on-helpompi-hengittaa/

Remontoitaviin eli vuosina 2000-2018 rakennettuihin as.oy kohteisiin kaapeloinnin parantaminen vuosina 2030-2050??
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.10.17 - klo:15:36
Niin, kertoisitko vähän konkreettisia asioita, etkä vain tällaisia "satuja"?

Esimerkiksi minkälaisella latauksella hoidetaan vaikkapa 10:n asunnon rivitalossa yön aikana ( illalla autot ovat tulleet yöksi ja aamulla pitäisi lähteä työmatkoille ) kymmenen Teslan akut täyteen? Yöllä sattuu olemaan parikymmentä astetta pakkasta ja illalla muutama asukas meni vielä sähkölämmitteiseen saunaan.  ::)

Entä miten vastaava dialemma ratkaistaan 50 asunnon kerrostalossa?
Ja nämähän ovat vain "hyttysen pissa" tässä kokonaisuuden meressä, joka pitäisi pystyä hoitamaan yhtäaikaisesti ja ongelmitta.
Kannattaa sinunkin vähän opiskella aihetta, niin et sekoita faktoja fiktioksi. Jos kuitenkin haluat olla vahva uskossasi, niin ole hyvä ja esitä yksikin asia, mikä on ”satua”.

En tiedä, oletko koskaan asentanut tai asennuttanut mitään sähkölaitteita, mutta meillä päin se menee niin, että sähköt vedetään kuorman mukaan. Tarvittavia komponentteja saa kyllä ostaa aivan riittävän vahvoina. Yön aikana sähköautoa lataa niin pienillä keskimääräisillä virroilla, että vain todelliset kehityksen jarrumiehet saavat tuosta ongelman. Olisiko 50 kilometriä keskimääräinen päivittäinen ajosuorite. Tuon lataa esimerkiksi 10 tunnissa 4 ampeerilla yhdestä vaiheesta. Pakkasilla tarvitaan muutama ampeeri enemmän. Etkö tosiaankaan keksi, miten nykypäivänä noin triviaali asia saadaan järjestettyä?

Ei kannata unohtaa sitäkään, että osa autoista ladataan muuallakin, joten tuo 50 kilometriä on turvallisesti ylimitoituksen puolella.

Patomursu

Uusi viiden yhtiön korttelihanke, vajaa 400 asuntoa ja oma muuntamo. Kylmä hallipaikka vajaa 150 autolle ja 10 sähköauton latauspaikkaa. Silti ne ovat mallia että haistelevat autojen akkujen tasoa ja latausta ohjataan vähimmän varauksen omaavaan autoon. Syy että ei riitä sähkö.

Vanhoissakin yhtiöissä on varmaan sähköt vedetty tarpeiden mukaan, eli aikana jolloin ei sähköautoja latailtu.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pihistelijä

Meillä on pihassa parkkipaikalla normaalit sähkötolpat lohkolämmitintä varten. Yhdessä tolpassa on 16 A sulake ja se onkin riittänyt hyvin kahdelle autolle, joissa on samaan aikaan lohkolämmitin ja sisätilanlämmin pienellä teholla päällä. Eli autoa kohti saa sen 8 A. Sähköautolla ajetaan keskimäärin 50 km vuorokaudessa. TM:n sähköautotestissä e-Golf vei vain 11 kWh/100 km. Eli tuo 50 km vie vain 5,5 kWh, pyöristetään 6 kWh. Sen lataa normaalista parkkipaikan tolpasta neljässä tunnissa. Eli hyvin riittää nykyinen sähköinfra kun ladataan maltillisilla virroilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.10.17 - klo:20:47
Meillä on pihassa parkkipaikalla normaalit sähkötolpat lohkolämmitintä varten. Yhdessä tolpassa on 16 A sulake ja se onkin riittänyt hyvin kahdelle autolle, joissa on samaan aikaan lohkolämmitin ja sisätilanlämmin pienellä teholla päällä. Eli autoa kohti saa sen 8 A. Sähköautolla ajetaan keskimäärin 50 km vuorokaudessa. TM:n sähköautotestissä e-Golf vei vain 11 kWh/100 km. Eli tuo 50 km vie vain 5,5 kWh, pyöristetään 6 kWh. Sen lataa normaalista parkkipaikan tolpasta neljässä tunnissa. Eli hyvin riittää nykyinen sähköinfra kun ladataan maltillisilla virroilla.

Kenellä sitten riittää hermo käydä se kahden tunnin välein kääntämässä? Itsellä ei riittäisi, etenkään jos haluan että auto on aamulla ladattu ja olisi lämmin talvella. Kai joku jaksaa herätä 2h ennen lähtöä siirtämään sitä kelloa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:20:55
Kenellä sitten riittää hermo käydä se kahden tunnin välein kääntämässä? Itsellä ei riittäisi, etenkään jos haluan että auto on aamulla ladattu ja olisi lämmin talvella. Kai joku jaksaa herätä 2h ennen lähtöä siirtämään sitä kelloa.

Meillä ei ole ajastinta. Sähköä tulee 24/7. On ne ajastimellakin varustetut helppo riisua ajastimista. Pointti oli, että tolppien sähkökapasiteetti on mitoitettu antamaan 8 A per auto.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:20:33
Vanhoissakin yhtiöissä on varmaan sähköt vedetty tarpeiden mukaan, eli aikana jolloin ei sähköautoja latailtu.
Ja mikä onkaan se ylitsepääsemätön ongelma, joka estää vetämästä riittävän vahvalla kaapelilla sähköjä riittävän moneen latauspisteeseen?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.10.17 - klo:21:08
Ja mikä onkaan se ylitsepääsemätön ongelma, joka estää vetämästä riittävän vahvalla kaapelilla sähköjä riittävän moneen latauspisteeseen?

Varmaan raha? Pihat auki spk:lta tolpille ja mahdollisesti uusi järeämpi liittymä tontille ja spk:lle.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:21:19
Varmaan raha? Pihat auki spk:lta tolpille ja mahdollisesti uusi järeämpi liittymä tontille ja spk:lle.

Ei muuten ole ilmaista. Huonolla tuurilla myös uusi sähkökeskus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Nimenomaan raha. Taloyhtiön hallituksessa istuneena tiedän, että taannoin parin tonnin hanke kohtasi järjettömän vastustuksen. Tällä olisi saatu vesimittarit etäluettaviksi. Voi vaan kuvitella mitä seuraa jos ehdotetaan pikkuista sähköremonttia että sähköautoilijat pääsee latailemaan. Ei tapahdu hetkeen.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:21:19
Varmaan raha? Pihat auki spk:lta tolpille ja mahdollisesti uusi järeämpi liittymä tontille ja spk:lle.
Onhan se raha, tekniset ratkaisut on helpommin ratkaistavissa.
- kaapelit riittävät nykyisillä lämmitettävillä autopaikoilla 8....16 A/220V lataukseen
- pistorasiat ja sähkömittarit autopaikoittain
- taloyhtiön syöttökaapeli/sähkötaulumuutokset
- suurella osalla autopaikkoja ei ole sähköliittymää
- kaupunkialueilla on runsaasti kadunvarsipysäköintiä, joissa ei ole käytännössä mahdollisuutta sähköliittymään
- kaikki asunto-osakeyhtiön osakkaat eivät tarvitse autopaikkaa ja he eivät halua osallistua sähköistykseen

Maaseudulla on asiat jo kunnossa koska on omakotitaloja, maataloja, autotalleja jne joissa on pistorasiat valmiina ja mittausta ei tarvita koska kiinteistön omistaja on sama kuin auton omistaja.

Eiköhän tämä sähköautoistuminen kestä vielä vuosikymmeniä - lapsillemme se saattaa olla realismia.

Nyt pienipäästöisten autojen "pelko" on johtanut jo siihen, että autoliikkeetkin tuovat lisääntyvässä määrin käytettyjä autoja Saksasta ja Ruotsista. Romutusmaksuilla hävitetään pienituloisten ja vähän ajavien autokalusto, jotta isotuloiset voi ostaa sähkö-, kaasu- tai hybridiauton.

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:20:33
Kylmä hallipaikka vajaa 150 autolle ja 10 sähköauton latauspaikkaa. Silti ne ovat mallia että haistelevat autojen akkujen tasoa ja latausta ohjataan vähimmän varauksen omaavaan autoon. Syy että ei riitä sähkö.

Tuo on juuri sitä puhumaani latauksen älyohjausta, yksi toteutusmalli siitä ilman 2-suuntaista latausta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

R-N

Minäkin ihmettelen miten täällä saadaan sähköauton lataamisesta ja siihen tarvittavan sähköenergian tuotannosta jotenkin ylitsepääsemätön ongelma. Asiaa on käsitelty esim. TM:ssa tässä: https://tekniikanmaailma.fi/autot/kysy-tm-toimitukselta-riittaako-sahko-todella-jos-suomen-teilla-ajelee-3-miljoonaa-sahkoautoa/

Esimerkiksi taloyhtiön yhteisen sähkökeskuksen "älykäs" -lataustekniikka, joka syöttää oikeat latausvirrat kuhunkin tolppaan oikeaan aikaan ei vaadi mitään kvanttitietokonetta, vaan samantasoisen logiikan kuin esim. pyykinpesukoneissa. Ja kyllä, mahdollinen iso latausvirta vaatii paksummat kaapelit ja sellaisia saa kaupasta (Suomessa mm. Prysmian group valmistaa).

Edellä olikin jo esitetty hyvä laskelma e-Golfin latauksesta jopa normaalista lämmitystolpasta. Ymmärrän kyllä, että aina on kaupparatsuja yms. joille ainakaan nykytekniikalla toteutettu sähköauto ei kertakaikkiaan sovi, mutta iso osa esim. PK-seudun tavallisista työmatka-autoilijoista voisi periaatteessa siirtyä vaikka heti sähköauton käyttäjiksi pelkän lämmitystolppalatuksen varaan, etenkin jos kyse on kotitalouden ns. kakkosautoista.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: R-N - 13.10.17 - klo:00:38
Esimerkiksi taloyhtiön yhteisen sähkökeskuksen "älykäs" -lataustekniikka, joka syöttää oikeat latausvirrat kuhunkin tolppaan oikeaan aikaan ei vaadi mitään kvanttitietokonetta, vaan samantasoisen logiikan kuin esim. pyykinpesukoneissa. Ja kyllä, mahdollinen iso latausvirta vaatii paksummat kaapelit ja sellaisia saa kaupasta (Suomessa mm. Prysmian group valmistaa).

No on siinä nyt pikkasen kuitenkin enempi kuin jokun pyykkärin logiikassa ;D

Alunalkaen se Type2 kommunikoi sen auton kanssa paljonko siellä on sitä latinkia jo akussa ja millä virralla sitä autoa voidaa ladata. Tämä tieto siirretään tuolle keskukselle, joka sitten päättelee kellä on sillä hetkellä se tyhjin akku ja suurenko osan se syöttökaapelistä nyppäsee. Jos/kun sitä kapasiteettia yhä syötössä on, niin otetaan se toisiksi tyhjin ja aloitetaan myös sen lataus jne. kunnes koko syöttökaapelin kapasiteetti on käytössä. Odotellaan vaikka 10min ja tarkistetaan tilanne uudelleen, kellä nyt on se tyhjin akku ja toistetaan em. proceduuri. Suuren suurta älyä tuo ei softan muodossa siis tartte, mutta kuitenkin pikkasen enempi kuin perinteinen dummy logiikkakeskus. Homma on silleen melko simppeli, parkkialueen syöttökaapelista nypitään kaikki irti mitä saadaan ja jos se on riittämätön "siima" niin se on vaan voi voi ja uutta touvia tilalle 8)

Ja kun tuota sitten tehdään vielä älykkäämmäksi, niin otetaan mukaan tuo 2-suuntaisuus ja sieltä eniten ladatusta päästä aletaan vastaavasti purkamaan niitä akkuja noiden tyhjimpien lataamiseksi, kun samanaikaisesti kentälle siis tuodaan sitä "neitseellistä" sähköä lisää sen mitä keskuksen syöttökaapeli vaan kestää ja näin nuo autojen lataustasot tasoittuvat entistäkin nopeammin. Tai tosiaan hyödynnetään jonkinlaista keskusakkua, josta otetaan sitä lisävirtaa syöttökaapelin avuksi, jotta ne autot saadaan jälleen pykälän verran nopsammin latinkiin, syöttökaapelia uusimatta. Kun ne autot sitten poistuvat omille teilleen, niin siinä ohkasemmassakin syöttökaapelissa kyllä riittää potku tuon keskusakun uudelleen lataamiseksi. Ja sähköyhtiökin tykkää kun tuo latauskenttä ei aiheuta ihan niin suuria kuormituspiikkejä, keskusakun paikatessa niitä suurimpia pois jo siellä kentän sisällä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

pomo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:20:33
Uusi viiden yhtiön korttelihanke, vajaa 400 asuntoa ja oma muuntamo. Kylmä hallipaikka vajaa 150 autolle ja 10 sähköauton latauspaikkaa. Silti ne ovat mallia että haistelevat autojen akkujen tasoa ja latausta ohjataan vähimmän varauksen omaavaan autoon. Syy että ei riitä sähkö.

Vanhoissakin yhtiöissä on varmaan sähköt vedetty tarpeiden mukaan, eli aikana jolloin ei sähköautoja latailtu.

Totta, meilläkin on 16A/ auto! Turhaa sitä on laittaa liian pientä, koska autoa kuitenkin lämmitetään sähköllä sisältä ja moottorin osalta. Tai lämmitettiin silloin kun vanhemmat yhtiöt on tehty. Nykyään vähemmän, mutta sitten jos haluaa ladata sähköauton, ei ole niin helposti ongelmia!

Mikey

Kuten muissakin sähkönkäyttökohteissa, lämmitystolppien varokkeet eivät ole säätö- vaan turvalaitteita.

Jos sähköauto ei itse osaa rajoittaa latausvirtaa varokkeen kapasiteettia pienemmäksi, niin varoke (10 tai 16A) laukeaa toistuvasti auki. Ja se että tolppien varokkeet ovat vaikka 16A ei tarkoita sitä, että läheskään kaikki tolpat voisivat yhtäaikaisesti ottaa sallittua 16A virtaa - silloin päävaroke paukkuu auki. Eli "vanhojen" (lue: nykyisin käytössä olevien) systeemien kapasiteetti ei ole nykyisellään sähköautojen lataamista suosiva. Totta kai systeemit ovat uudistettavissa; jokainen taloyhtiössä asunut tietää miten vaivattomasti, nopeasti ja riidattomasti se hoituu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 13.10.17 - klo:09:32
Jos sähköauto ei itse osaa rajoittaa latausvirtaa varokkeen kapasiteettia pienemmäksi, niin varoke (10 tai 16A) laukeaa toistuvasti auki.

Luonnollisesti autot osaavat rajoittaa latausvirtaa. Oma autoni muistaakseni omaa vaihtoehdot 5, 10 tai 13 ampeeria ja maksimi.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.10.17 - klo:21:19
Varmaan raha? Pihat auki spk:lta tolpille ja mahdollisesti uusi järeämpi liittymä tontille ja spk:lle.
Eli nyt kun olisi tarjolla energiakulujen romahduttaminen murto-osaan entisestä, ei rahaa enää löydy, vaikka parhaimmillaankin tuohon verrattuna olemattomat säästöt tarjoavaan esilämmitystolppaan rahat ovat riittäneet ongelmitta. Kyllä euro on sähköautotolpan puolella. Tuolle investoinnille on helppo laskea houkutteleva takaisinmaksuaika.

Kannattaa myös muistaa se, että ei tämän muutoksen ole tarkoituskaan yhdessä yössä tapahtua. Homma lähtee liikkeelle uusista asuinkohteissa, joissa ero kustannuksissa lämmitystolpan ja riittävän nopeaan lataukseen kykenevän tolpan välillä eivät ole suuret. Tai oikeastaan muutos on jo liikkeellä. Ei minullakaan ollut mitään ongelmia löytää asuinkohdetta, missä oli tarjolla autolleni paremmin kuin hyvin sopiva latauspaikka.

Tokihan maassa on paljon jarrumiehiä, jotka eivät muutenkaan olisi eturintamassa sähköautoa ostamassa ja aluksi he vastustavatkin kaikenlaista sähköautoihin liittyvää. Tuo jarruttelu loppuu kuitenkin siinä vaiheessa, kun jarrumiehiä alkaa tarpeeksi kyrsimään sähköautoilijoiden halvat energia- ja huoltokulut. Toki tuossa vaiheessa pitää olla myös jarrumiesten maksuhalukkuudelle sopivan hintaisia sähköautoja tarjolla. 

sambolo

Oisko näille sähköautojutuille omaa topickia?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Mikey

^ " Aihe: Dieselin aika on ohi  (Luettu 81533 kertaa)"

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.17 - klo:09:56
...
Eli nyt kun olisi tarjolla energiakulujen romahduttaminen murto-osaan entisestä, ei rahaa enää löydy, vaikka parhaimmillaankin tuohon verrattuna olemattomat säästöt tarjoavaan esilämmitystolppaan rahat ovat riittäneet ongelmitta. Kyllä euro on sähköautotolpan puolella. Tuolle investoinnille on helppo laskea houkutteleva takaisinmaksuaika.
...
Voi olla houkutteleva etu kerrostalo asukkaalle, mutta ei välttämättä monille asuntojen omistajille? Saako vuokria nostettua riittävästi ko. investoinnin takaisinmaksuun?
Jos taas kyseessä on talo, jossa on vain asukkaiden omistusasuntoja, niin sielläkin voi olla hankaluuksia saada yhtiökokouksessa lisäkulu & vastikkeen korotukset läpi.

teräksenharmaa

Sähköauton latauspiste tulee olemaan ihan merkittävä taloudellinen etu ja mukavuustekijä vuokralaiselle, joten jos nyt jokin laitteen hinta on helppo saada vuokraan, niin kyllä se on juuri tuo latauspiste. Sitten kun sähköautoja on riittävän suuri osuus autokannasta, niin tuon latauspisteen puuttuminen laskee asunnon haluttavuutta ja tuollaisen luukun vuokra voi laskea. Eiköhän markkinatalous löydä tässäkin ihan toimivan tasapainon, vaikka varmasti kaikenlaisia riitoja aiheesta tuleekin, mutta tuo on vain taustamelua isossa kuvassa. Suomessa myös virkamieskoneisto poliitikkojen hyväksynnällä on osoittanut sen luokan aktiivisuutta monessakin asiassa, että sieltäkin voi tulla iso käsky rakentaa latauspisteitä.

-karppa-

Mä haluan nähdä sen päivän, kun valtiovallan pakko on se paras porkkana motivoida kansalaisia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.17 - klo:12:29
Sähköauton latauspiste tulee olemaan ihan merkittävä taloudellinen etu ja mukavuustekijä vuokralaiselle, joten jos nyt jokin laitteen hinta on helppo saada vuokraan, niin kyllä se on juuri tuo latauspiste.
...
Varmasti juuri noin yksittäisen asunnon osalta, jossa vuokranantaja saa markkinoitua lisäedun ja maksajan sille / asuja-osakas itse olisi halukas siirtymään sähköautoiluun.
Mutta yksittäisen asunnolle merkatun autopaikan latauspisteen jälkiasennus voi olla kallista.. eli pitäisi saada muutkin osakkaat mukaan talkoisiin (kun pitää parkkipaikka joka tapauksessa aukaista ja vetää uutta piuhaa jne.) ..tässä tulee mukaan osakkaiden erilaiset intressit (paljon pienemmistäkin asioista) ja niitä muuten riittää jo muutaman asunnon taloyhtiössä :)
Omakotiasujalle koko souvi on helppo ja on järkevää varautua latauspisteeseen varsinkin uuden asunnon rakennuksessa.. samoin uusia kerros-/rivitaloasuntoja rakennettaessa.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.17 - klo:12:29
Sähköauton latauspiste tulee olemaan ihan merkittävä taloudellinen etu ja mukavuustekijä vuokralaiselle, joten jos nyt jokin laitteen hinta on helppo saada vuokraan, niin kyllä se on juuri tuo latauspiste.
Kaupunkiseudulla ovat autopaikat entistä enemmän erllisiä autopaikka/-halliosakkeita. Hinta esim. 8...12'000 euroa. Näitä autopaikkoja ei ole välttämättä omassa As Oy:ssä vaan se pitää hakea ulkopuolisesta yhtiöstä. Melko varmaan latauspisteellä varustetun autopaikan vuokra tulee olemaan korkeampi kuin tavallisen moottorinlämmitystolppapaikan. Tuleekohan latauspisteeseen vielä siirtoyhtiöltä erillinen kuukausimaksu?

Hyvin tämä sähköautokeskustelu sopii dieselpalstallle, koska sähköautohan se on dieselin pääkaatajaehdoka.

R-N

Oma pointtini oli kritisoida liikaa keskittymistä sähköauton latausongelmiin. Kaikki latausongelmat ovat kyllä ratkaistavissa jo olemassaolevalla tekniikalla ilman yhtään uutta innovaatiota. Minusta suurin este sähköautojen yleistymiselle on vielä hinta. Esim. e-Golf on n. 43 000 eur
ja vastaava bensa-golf on n. 30 000 eur.  Hintaerolla ostaa 1.5 eur/l hinnalla laskettuna 8500 l bensiiniä, joka riittää 7 l/100 km kulutuksella
n. 120 000 km:n ajoon. Jos on nyt hankkimassa autoa ajatuksella 20 000 km/vuosi, seuraavat 6 vuotta, niin valinta kallistuu helposti bensaan.

Muutaman vuoden päästä voi käydä niin, että valmistumäärien, akkujen hintakehityksen ja valtion verotuksen takia hintaero sähkö- ja bensaversioiden välillä on 0 eur. Silloin 6 v / 120 000 km:n ajanjaksolla kustannusero sähköauton hyväksi on jo vähintään 10 000 eur. Jos tähän lisätään vielä pari lisäporkkanaa kuten ilmaiset tietullut, maksuton pysäköinti ja vapaa bussikaistojen käyttö (kuten Norjassa), niin motivaatio latauskysymysten ratkomiseen löytyy kyllä vähän jäyhemmässäkin taloyhtiössä.

V60

Muutama vuosi tarkoittanee 5-10 vuotta. Tuossa ajassa saattaa jotain asennemuutostakin tapahtua suuremmassa mitassa. Tuskin ennen sitä. Riippuu taloyhtiöstä miten sähköautoihin suhtaudutaan. Nuoremmat teknologiahörhöt on tälle alttiimpia mutta eläkkeellä olevat vanhan liiton ihmiset tuskin asialle lämpenevät.

Myöskään voiman ja ajettavuuden osalta sähköauto ei pysty tarjoamaan autofriikeille parasta kohtuullisella hinnalla. Tällä tarkoitan kokonaisvaltaista suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa olosuhteissa. Esim. Seat Leon Cupra 4WD tarjoaa sitä n. 50 000 eur hintaan.

Mitä tulee Norjaan, niin siellä myydään vuodessa 45 000 sähköautoa. Kuitenkin polttomoottoriautoja myydään edelleen 150 000 kpl. Tukiaisethan siellä ovat olleet massiiviset. Paradoksaalista kyllä, öljyn ansiosta tähän on pystytty.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 13.10.17 - klo:17:20
Myöskään voiman ja ajettavuuden osalta sähköauto ei pysty tarjoamaan autofriikeille parasta kohtuullisella hinnalla. Tällä tarkoitan kokonaisvaltaista suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa olosuhteissa. Esim. Seat Leon Cupra 4WD tarjoaa sitä n. 50 000 eur hintaan.
Onko tuossa Seatissa sitten enemmän vai vähemmän hintaa tai voimaa kuin Tesla Model 3:ssä? Keväällä esiteltävä Model 3:n nelivetomalli ainakin tulee kiihtymään paljon Seatia paremmin. Voimme myös pitää hyvin todennäköisenä sitä, että sähköauton hinta laskee nopeasti. Veikkaanpa, että jo rnsi vuosikymmenen alkupuoliskolla polttomoottorit ovat hävinneet tämän kisan.

Sähkömoottorihan tarjoaa ylivoimaisen ajettavuuden polttomoottoreihin verrattua, sähköauton painopiste on huomattavan matalalla ja sähköauton synniksi jää ainoastaan akkujen massa, joka kehittyy koko ajan suotuisammaksi.

V60

En muista vielä lukeneeni yhtään sähköautotestiä, jossa ajettavuutta olisi kehuttu inspiroivaksi. Ajamisessa on muutakin kuin liikennevalolähdöt. Teslaahan ei saa menemään sladissa ilman että raksii jotain sulakkeita pois. Tai ei ole ainakaan tähän mennessä onnistunut. Tuskin olisi rallissakaan mitään jakoa perinteisiä vehkeitä vastaan. Mutta makuja on monia joten niistä on turha kiistellä.
Mikäli joskus omistan sähköauton, on se 100% varmuudella joku muu merkki kuin Tesla.



BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Et ilmeisesti ole lukenut yhtään Model 3:n testiä. Tässä vähän maistiaisia:
https://www.google.fi/amp/s/futurism.com/reviewers-of-teslas-newest-vehicle-are-unanimous-the-model-3-has-no-competition/amp/

Joo suditteluun ja ralliin sopii eri autot kuin kadulle. Rallikurvailu 5 metrisellä ja raskaalla luksusautolla kuulostaa hölmöltä idealta. Täysin paskoja ralliautoja ovat Teslan kilpailijatkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy