Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

rami

Jäitä hattuun.
VG konserni ennusti,että vielä ajetaan pääosin 10-15 vuotta polttomoottoriautoilla.
Harmi vaan kun dieseliä parjataan niin kovasti osittain jopa syyttä.
Nyt on tullut jälleen ajeltua dieselillä ja automaatilla. Olen edelleen sitä mieltä, että diesel on paras jatke automaatille. Siitäkin huolimatta vaikka itsellä on "bensatuhnu" automaatilla.

juppep

"suattaapi olla tai suattaapi olla olematta", nykyhetkessä käännyn vielä jälkimmäiseen.

Geoman

Erittäin vaikea on uuden auton valinta. Vanhan auton käyttäjä voinee olla huoletta jos aletaan tuottamaan "kotimaista" tärpättiä, joka muuttaa auton kuin auton vihreäksi. Mitä vanhempi auto sen paremmin se käy "tärpätillä".

Vanha auto ei arvoansa pudota kuin sen 5'000 euroa minkä se maksaa, vakuutuksenakin riittää pakollinen liikennevakuutus mutta voi niitä uusien autojen omistajia - ei taida 15'000...25'000 riittää arvon alentumiseen.

Pihistelijä

Usean dieselin jälkeen uuden auton valinta oli minulle helppo. Valitsin pienen ahdetun bensan (Seat Leon 1.0 TSI) ja olen yllättynyt kuinka vähäruokaisia nykybensat ovat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V60

Sen verran alkoi tämä vouhkaaminen kyrsimään että laitoin Leon Cupran tilaukseen, dieselin kaveriksi. Jos joku vihreä alkaa vielä enempi riehumaan niin hommataan jostain V8, UGH!
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vasara

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 15.09.17 - klo:18:19
...
mutta voi niitä uusien autojen omistajia - ei taida 15'000...25'000 riittää arvon alentumiseen.
Kaikki autot, joiden hinta on yli 25 000,, 'halpenee' tekniikasta riippumatta sen verran, kun tarpeeksi odottaa :)
Homma on tiedossa jo autoa ostaessa, joten turha sitä on murehtia. Käyttötavaraa.. jos ei ole käyttöä, niin silloin säästää.
'Arvo alenee' spekulaatiot on auton osalta turhia.. ei auto mikään osakesalkku ole. Autolla on käyttöarvo, joka ei mihinkään katoa, niin kauan kun laite toimii.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.09.17 - klo:20:49
'Arvo alenee' spekulaatiot on auton osalta turhia.. ei auto mikään osakesalkku ole. Autolla on käyttöarvo, joka ei mihinkään katoa, niin kauan kun laite toimii.

Autojen arvothan tuppaa nousemaan sitten taas kun ikää tulee riittävästi, mutta pitkäänköhän jotain tusina-Skodillakiakin pitäisi jemmailla, ennen kuin se saavuttaisi uudelleen muinoisen myyntihintansa ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jannesn

Näinhän se on, (käyttö)auto ei todellakaan ole mikään sijoitus.

Itse lasken karkeasti noin 500e/kk käyttöarvoksi, eli jos tuon verran laskee arvo kuukaudessa niin se on ihan ok. Jos vähemmän, niin se on kaikki kotiinpäin.

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.17 - klo:10:04
Vaan se korkeapaineinen kaasuauto on kallis, muutossarjojen törkeistä hinnoista nyt vielä puhumattakaan. Eikä tuo kaasun jakeluverkkokaan nyt "ihan" koko maata sentään vielä kata => pidemmillä siivuilla joutuu ajelemaan sillä nestemäisellä polttoaineella, joka kaasuauton tapauksessa on fossiilista bensaa :-\

HiTecci, en ole samaa mieltä kaasuauton hinnasta. Esim. vertaamalla Skodan autoverollista hinnastoa, kaasuversio on n.1000-2000e halvempi kuin vastaavan varustetason bensakone tai pikkudiesel, poikkeuksena 1.0TSI bensa, joka on n.900e halvempi. Se taas onko (kaasu) muutossarjoissa mitään järkeä onkin ihan oma kysymys.. Helpompi hommata suoraan käytetty mitä lähteä virittelemään. Ruotsissa löytyy hyvin käytettyjä kaasuautoja esim. Tukholmasta ja ne ovat usein erittäin hyvin varusteltuja (hankittu monesti työsuhdeautoiksi) - esim. dieseleissä nahkapenkit ovat kohtuu harvinaisia, kun taas kaasuautoista ne löytyy useimmista - ja hintataso on erittäin kuluttajaystävällinen (ja hoks, pieni CO2 -> pienempi vero% tuonnissa).   

Samoin kaasuverkon kattavuudessa on tapahtunut huomattavaa positiivista kehitystä ihan viimeaikoina. Aukkoja on ollut keski-Suomesta ylöspäin (+itä-Suomi), mutta nyt on mm. Jyväskylään tullut pari asemaa lisää keskustan eri puolille. Oulun asema on avattu myös. https://oulunjatehuolto.fi/nyt-sita-saa-oulustakin-biokaasun-jakeluasema-avattu-ruskossa/

Ja kun esim. Passatilla ajelee täydellä kaasutankilla maantietä lähes 500km, niin verkosto on siinä mielessä aika hyvin kattava kunhan oman vakioreitin, asuinpaikan tai työpaikan tms lähistöltä tai matkan varrelta löytyy asema. Helsingistä ajelee kaasulla Lappiin (asemaverkosto on riittävän kattava), paluumatkalla pitää mennä jonkun matkaa bensan voimin kunnes Oulusta lähtien pääsee taas kaasulla loppumatkan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Geoman

Bensiiniauton muuttaminen kaasuautoksi (4-6 sylinterinen bensiinimoottori) maksaa 1'800...2'500 euroa. Investointi maksaa itsensä takaisin noin 2 vuodessa jos ajaa 20'000 km/v. Auton huoltoväli lyhenee ja kaasujärjestelmä vaatii myös huoltamista. Löytyy myös kaasusäiliö, joka voidaan asentaa varapyörälle varattuun tilaan 70 litraa, tavaratilaan asennettava sylinteritankki on 120 litraa. Nämä tiedot ovat saksalaisten kaasumuunnoksia suorittavien asennusliikkeiden sivuilta. Eiköhän suomalaiset kaasuasennusliikkeet pysty samaan hintatasoon.
Ks. esim.
http://www.autogas-umruestungen.de/preise-autogas.html

Mielestäni ihan käypä vaihtoehto tehtäväksi isoihin bensiiniautoihin.

Käytettyjen dieselautojen tuonti Saksaasta on tänä vuonna lisääntynyt eli eiköhän tässä vielä 15...20 vuotta dieseleillä ajeta varsinkinn kun raskaan liikenteen poltooainevaihtoehdot on vielä hakusessa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 16.09.17 - klo:08:05
Mielestäni ihan käypä vaihtoehto tehtäväksi isoihin bensiiniautoihin.

Käyppäs muuttamassa autosi tuolla ja ... no sillä ei sitten Suomessa enää ajellakaan ;D Saksalainen Autogas = LPG = nestekaasu, jolla ei siis Suomessa maantiellä ajella - ja juuri T,,M,, on se mihin itse ainakin toivoisin saatavan muutoksen asap ja näin tosiaan Saksalainenkin kaasuautotarjonta olisi Suomessa käytettävissä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.09.17 - klo:22:01
Autojen arvothan tuppaa nousemaan sitten taas kun ikää tulee riittävästi, mutta pitkäänköhän jotain tusina-Skodillakiakin pitäisi jemmailla, ennen kuin se saavuttaisi uudelleen muinoisen myyntihintansa ;D
40 vuotta nyt ainakin :)
Tosin tusina-skodia on tehty liikaa, jotta niistä tulisi koskaan oikeita klassikoita. Lisäksi nykyautojen 40-vuoden tekohengitys voi olla hankalaa.. esim. 70-luvun autot oli tekniikaltaan paljon yksinkertaisempia.

Pienet valmistusmäärät vaikuttaa klassikkoauton hintaan dramaattisesti.
Pikaisella googlailulla...
Esim. 70-luvun alun Ford Escort mk1 normiversiot on nykyisin hinnaltaan muutaman tonnin - 15 tonnia entisöitynä (arvonnousua jo tässäkin) .. kun taas pienten valmistuserien autot, vaikkapa 1972 Escort 1600 RS, voi maksaa / siitä pyydetään suht originaalikunnossa 60-70 tonnia.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.09.17 - klo:08:39
Käyppäs muuttamassa autosi tuolla ja ... no sillä ei sitten Suomessa enää ajellakaan ;D Saksalainen Autogas = LPG = nestekaasu, jolla ei siis Suomessa maantiellä ajella - ja juuri T,,M,, on se mihin itse ainakin toivoisin saatavan muutoksen asap ja näin tosiaan Saksalainenkin kaasuautotarjonta olisi Suomessa käytettävissä 8)
Onpa nämä polttoainevaihtoehdot todella kirjavia - melkoinen vääntö tulee mikä on oikea vaihtoehto.

TDiih

#494
Joskus mietin että olisin asentanut neloskoppaseen TDI golfiin kaasusarjan, mutta totesin pullojen hinnan ja painon olevat aivan liikaa. Komposiittipullot olisivat olleet ainoa järkevä vaihtoehto, mutta niiden käyttöikä taisi olla vain 5V. Teräspullot olisivat painaneet ~200kg.

Tässä yksi paikka mistä hintoja voi hieman ynnäillä, jos kiinnostaa:

http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=208

Edit: Nyt nuo hinnat alkavat olemaan jo ihan inhimillisiä, jos asennuksen voisi tehdä osittain itse.

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 16.09.17 - klo:10:58
Joskus mietin että olisin asentanut neloskoppaseen TDI golfiin kaasusarjan, mutta totesin pullojen hinnan ja painon olevat aivan liikaa. Komposiittipullot olisivat olleet ainoa järkevä vaihtoehto, mutta niiden käyttöikä taisi olla vain 5V. Teräspullot olisivat painaneet ~200kg.

Tässä yksi paikka mistä hintoja voi hieman ynnäillä, jos kiinnostaa:

http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=208

Edit: Nyt nuo hinnat alkavat olemaan jo ihan inhimillisiä, jos asennuksen voisi tehdä osittain itse.

Säiliöt voi varmaankin asentaa itse paikoilleen, mutta oletan että putkien tai venttiilien asennuksen (mm-. vuotojen varalta !) on oltava vähintään tarkastettu jonkun pätevyyden omaavan hlön toimesta. Toisaalta, vaatiiko 200kg lisämassa sitten jo kantavuudeltaan suuremmat jouset ?  :o
Yritetään pärjätä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.09.17 - klo:12:17
Säiliöt voi varmaankin asentaa itse paikoilleen, mutta oletan että putkien tai venttiilien asennuksen (mm-. vuotojen varalta !) on oltava vähintään tarkastettu jonkun pätevyyden omaavan hlön toimesta. Toisaalta, vaatiiko 200kg lisämassa sitten jo kantavuudeltaan suuremmat jouset ?  :o

Vaatiiko 2-3 aikuista takapenkillä suuremmat jouset? ;D
Muutoskatsastat autosi vain pienemmälle kuormalle, kokonaismassan pysyessä samana.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 16.09.17 - klo:13:27
Vaatiiko 2-3 aikuista takapenkillä suuremmat jouset? ;D
Muutoskatsastat autosi vain pienemmälle kuormalle, kokonaismassan pysyessä samana.

EI sen kummemmin kuin 650kg peikkojuomalastikaan ;D Etelä-Helsingistä.
Yritetään pärjätä.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.09.17 - klo:13:40
EI sen kummemmin kuin 650kg peikkojuomalastikaan ;D Etelä-Helsingistä.

Mulla ottaa tehdasmadalletun sokotan koukku kiinni parkkihallin rampissa, vaikkei kontissa ois muuta kuin 8L kerta-annos  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Yritetään pärjätä.

vwmies

Tämän jälkeen pitäisi sähköautojen infran olla pikapikaa valmiina:   http://www.is.fi/autot/art-2000005373976.html   IS / 19.9. 2017

Trafi aloittaa kampanjoinnin ylihuomenna: Kärkenä dieselautoilijalle luvassa oleva 17000 euron verolasku

TULEVAISUUDEN LIIKENNE Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan liikkumisen suurin verolasku lankeaa tulevaisuudessa dieselautoilijalle.
Trafin upouusi vaihtoehtoisten käyttövoimien Ole edelläkävijä -kampanja käynnistyy ylihuomenna kansainvälisenä nollapäästöpäivänä 21.9.2017.

Tuolloin julkistettavassa materiaalissa Trafi alkaa esitellä muun muassa autoilun hintavertailua, jossa kerrotaan paljonko ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa peritään esimerkiksi ladattavista hybrideistä sekä flexifuel- ja kaasuautoista.

Mukana ovat luonnollisesti myös bensiini- ja dieselautot sekä toistaiseksi vielä verraten harvinaiset täyssähköautot.

Katso jutun alussa olevalta videolta, kuinka diesel-auton päästöt mitataan. Video vuodelta 2015.

Hintavertailu on suuntaa antava. Luvut on arvioitu kattamaan vain ajamisen hinnan sekä polttoaineen tai muun käyttövoiman kustannukset veroineen. Hinnoissa ei ole huomioitu sitä, että jotkin kaasuyhtiöt tarjoavat mahdollisuutta ostaa kaasua kiinteällä kuukausihinnalla, materiaalissa todetaan.

" Haluamme tuoda kampanjan avulla vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöön liittyvään keskusteluun konkreettia eli ihan käytännön asioita siitä, mitä käyttö maksaa, miten autoja tankataan tai ladataan sekä vievätkö akut tai säiliöt miten paljon tilaa, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Kampanjataulukko: Dieselautoilijalle jopa 17000 euron verolasku!

Materiaalin yhteydessä julkistettavassa Näin autoilijaa verotetaan 10 vuoden aikana -taulukossa ilmoitetaan,
että 123g/km päästävällä dieselautolla ajavaa tulee ”suuntaa antavasti” odottamaan noin 17000 euron verolasku.

Toiseksi eniten mainitussa ajassa verotetaan esimerkkitaulukon 119 g/km päästävää bensiiniautoa, jolle veroja lankeaa maksettavaksi yli 14000 euroa.

Vähimmällä pääsee sähköautoilija, joka selviää samassa ajassa alle 4000 euron veroilla.

Taulukon summat on Trafin mukaan laskettu verottomana 30000 euron hintaiselta autolta ilman autoveroa. Vuosisuoritteeksi on oletettu 17000 kilometriä ja verotasoksi tämänvuotinen.   :o :o :o

" Haluamme myös muistuttaa, että omaa liikkumistaan kannattaa tarkastella kokonaisuutena ja miettiä esimerkiksi onko auton omistaminen välttämätöntä vai olisiko kannattavampaa hyödyntää erilaisia liikkumisen palveluja, kuten yhteiskäyttöautoja, niin ikään Trafin johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner perustelee kampanjamateriaalia.
Yritetään pärjätä.

sambolo

Ja taas huomio dieselautossa vaikka bensa-autossa melkee sama summa ja verrokkibensassa pienemmät co päästöt... mites dieselhybrid?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

BMF

#502
Vielä kun niitä täyssähköautoja saisi jostain samaan hintaan kuin näitä muitakin käyttöautoja.

Käyttöautolla en tarkoita Opel amperaaa tai muuta pikkukippoa.

Hybridit varmaan joutuu samaan kuoppaan muiden fossiilisten kanssa. Uusi XC60 t8 hybridi  oli Jyrin (moderaattorin) mukaan kuluttanut 250km lenkillä motarilla 8.4l. Ei nyt ehkä vielä ihan ekoauto.  On toki vähän tehokkaampi versio mutta kuitenkin.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

Minun mielestä CO2 päästöt olivat aivan linjassa nykyautoihin. Dieselhän päästää 13% enemmän hiilidioksidia litraa kohdin kuin kuin bensa.

Bensa:
- CO2 119 g/km => 5,06 l/100 km

Diesel:
- CO2 123 g/km => 4,62 l/100 km

Tuo kulutusero pätee aika hyvin nykyään bensan ja dieselin kesken. Ero on kaventunut ja kapenee entisestään seuraavan 10 vuoden aikana.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Tässä sen taas näkee, miten saadaan ISOA lööppiä kun asioita oikein kärjistellään ja jätetään iso osa totuuksista täysin kertomatta kun ne eivät sovi siihen omaan agendaan ;D

Juu, dieselin verokertymä kaikkinensa 10v aikana saattaa olla sen 17k, mutta jätetään mainitsematta että sähköllä se on 4k ja näin eroa onkin "enää" 13k. Toisekseen ostat 30k diesel-auton, josta on 10v kuluttua arvoa jäljellä 3k, mutta siitä 45k sähkäristäpä onkin enää 1k (kuka kumma mukamas haluaa ostaa 10v vanhaa elektroniikkaa, jossa akkujen kapasiteetistakin on jo hävinnyt yli 50% kun kaupasta saa uutta 10x paremmilla akuilla, 1/10 latausajalla, jne) ja näin arvomenetys tuolla sähkärillä onkin riipaisevat 44k, dieselin jäädessä 27k. Eli sähkäri ottaa turpaansa 17k enempi => moinen "verohirvitys" onkin itse asiassa dieselille 4k edullisempi, jolla jo sopivasti kattaakin mm. tuon dieselin kalliimmat huollot yms = hintaeroapa ei enää olekaan lainkaan - jos siis tosiaan lasketaan mukaan KAIKKI kulut ja tässä ei ollut vielä mukana mm. tuon sähkärin "ylimääräisen" 15k korkeamman hankintahinnan rah.kuluja tahi sitä kotilaturia, sähköyhtiöiden tulevista hintatemppuiliusta nyt sitten puhumattakaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Juu, vaihtoakun hinta (vaikka lienevät laskussakin...) on se määräävin tekijä sähköauton jm-hinnassa ja siten kokonaiskustannuksissa.
Akulle lienee vain yksi merkkikohtainen toimittaja, joten hinnoittelukin on sen mukaista.

Törmäsin tänään erittäin laajaan ja perusteelliseen sivustoon, jonka parissa kuluu helposti ilta tai kaksikin. Koeajoja, sekä perusteltuja faktoja.
Voin suositella tutustumista.  Ei ole mitään kytkyä. ;)

http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 19.09.17 - klo:15:31
Juu, vaihtoakun hinta (vaikka lienevät laskussakin...) on se määräävin tekijä sähköauton jm-hinnassa ja siten kokonaiskustannuksissa. Akulle lienee vain yksi merkkikohtainen toimittaja, joten hinnoittelukin on sen mukaista.

Autoista tulee kuin sähkötyökaluja, yksi akku sopii useampaan erilaiseen pihalla odottelevaan auton runkoon ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.09.17 - klo:14:57
Toisekseen ostat 30k diesel-auton, josta on 10v kuluttua arvoa jäljellä 3k, mutta siitä 45k sähkäristäpä onkin enää 1k (kuka kumma mukamas haluaa ostaa 10v vanhaa elektroniikkaa, jossa akkujen kapasiteetistakin on jo hävinnyt yli 50% kun kaupasta saa uutta 10x paremmilla akuilla, 1/10 latausajalla, jne)

...sähköyhtiöiden tulevista hintatemppuiliusta nyt sitten puhumattakaan 8)
Jos nyt näemme edes murto-osan tuosta ennustamastasi akkujen kehityksestä, niin siinä vaiheessa näillä nykyisillä autoilla on vain kierrätysarvo jäljellä. Autoissa nuo akut muuten kestävät paljon paremmin kuin kulutuselektroniikassa.


Lienee varsin turvallista olettaa, että liikennepolttoaineiden hinta tulee nousemaan enemmän kuin sähkön.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.09.17 - klo:16:56
Autoissa nuo akut muuten kestävät paljon paremmin kuin kulutuselektroniikassa.

Wanhenee vaan silti nekin väistämättä, mutta ennen kaikkea se sen akun ympärillä oleva muu elektroniikka kehittyy myös todella huimin harppauksin eteenpäin. Olkoon nyt vaikka esimerkkinä Leaf II, joka on tehty hyvin pitkälle samoin mekaanisin komponentein kuin edeltäjänsäkin, mutta mm. tehoelektroniikka on ihan uutta => samastakin moottorista saadaan kiwasti enempi tehoja ulos, akkujen latauksen fiksuuntumisesta nyt sitten puhumattakaan :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.09.17 - klo:15:41
Autoista tulee kuin sähkötyökaluja, yksi akku sopii useampaan erilaiseen pihalla odottelevaan auton runkoon ;D
Kätevää.. tosin satoja kiloja painavan akun vaihtoon toiseen 'runkoon' tarvitaan trukki :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy