Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

#390
Unohdetaan hetkeksi tämä päästöskandaali ja tutkitaan kannattaako diesel taloudellisesti tänä päivänä. Olen vanha diesel-kuski ja alla on nyt ensimmäinen bensa-auto pitkään aikaan. Seat Leon ST 1.0 TSI. Tehdään vertailu Seat Leon TSI vs TDI.

1. Seat Leon ST 1.0 TSI Style (85 kW)
- hinta 21 085,91 â,¬
- ajoneuvovero 164,98 â,¬/v
- vakuutukset 595,38 â,¬/v

2. Seat Leon ST 1.6 TDI Style (85 kW)
- hinta 25 524,57 â,¬
- ajoneuvovero 555,53 â,¬/v
- vakuutukset 723,52 â,¬/v

Dieselin hankintahinta on 4439 euroa kalliimpi kuin bensan! Sitä ei saa takaisin, vaan se hupenee vuosien aikana. Samoin on sitoutunut pääomaa, josta tulee korkotappiota. Oletetaan, että hankintahinnan ero on kaventunut 10 vuodessa nollaan eli jyvitetään tuo 4439 euroa 10 vuodelle. Tekee 443,90 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille. Samoin tuolle 4439 eurolle saisi esim. Bank Norwegianissa 1,75% vuotuisen koron. Se tekee 78 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille.

Kun lasketaan kaikki dieselin lisäkustannukset (hankintahinta, korkotappio, ajoneuvovero ja vakuutus) saadaan 1040 euroa vuodessa. Tuota summaa ei saa takaisin pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa. Tuolla 1040 eurolla ajaa 1.0 TSI:llä jo 20 tkm/v. Break-even olisi jossain 120 tkm/v.

Diesel ei enää kannata edes taloudellisesti. Ei ainakaan pienissä ja keskisuurissa autoissa. Näen kyllä dieselin tulevaisuuden hyvin synkkänä henkilöautoissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Flat

Kyllähän tuolle dieselille kaivetaan isolla lapiolla kuoppaa median toimesta. Median uutisointi on jo saksassakin laskenut dieselien kysyntää ja jälleenmyyntiarvot tipahtaneet.

LainaaVaikka käytettyjen dieseleiden hinnat on markkinoilla pudonneet selvästi, leasing-yhtiöt eivät kyselyn mukaan ole vielä ryhtyneet mihinkään erityisiin toimenpiteisiin laskevien jälleenmyyntiarvojen vuoksi.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautojen-myynti-laskee-saksassa-nopeasti/nysywHR5?ref=ampparit:9357&ext=ampparit

vwmies

#392
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.08.17 - klo:09:58
Unohdetaan hetkeksi tämä päästöskandaali ja tutkitaan kannattaako diesel taloudellisesti tänä päivänä. Olen vanha diesel-kuski ja alla on nyt ensimmäinen bensa-auto pitkään aikaan. Seat Leon ST 1.0 TSI. Tehdään vertailu Seat Leon TSI vs TDI.

1. Seat Leon ST 1.0 TSI Style (85 kW)
- hinta 21 085,91 â,¬
- ajoneuvovero 164,98 â,¬/v
- vakuutukset 595,38 â,¬/v

2. Seat Leon ST 1.6 TDI Style (85 kW)
- hinta 25 524,57 â,¬
- ajoneuvovero 555,53 â,¬/v
- vakuutukset 723,52 â,¬/v

Dieselin hankintahinta on 4439 euroa kalliimpi kuin bensan! Sitä ei saa takaisin, vaan se hupenee vuosien aikana. Samoin on sitoutunut pääomaa, josta tulee korkotappiota. Oletetaan, että hankintahinnan ero on kaventunut 10 vuodessa nollaan eli jyvitetään tuo 4439 euroa 10 vuodelle. Tekee 443,90 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille. Samoin tuolle 4439 eurolle saisi esim. Bank Norwegianissa 1,75% vuotuisen koron. Se tekee 78 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille.

Kun lasketaan kaikki dieselin lisäkustannukset (hankintahinta, korkotappio, ajoneuvovero ja vakuutus) saadaan 1040 euroa vuodessa. Tuota summaa ei saa takaisin pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa. Tuolla 1040 eurolla ajaa 1.0 TSI:llä jo 20 tkm/v. Break-even olisi jossain 120 tkm/v.

Diesel ei enää kannata edes taloudellisesti. Ei ainakaan pienissä ja keskisuurissa autoissa. Näen kyllä dieselin tulevaisuuden hyvin synkkänä henkilöautoissa.

Pienissä henkilöautoissa (ja tässä esim. paperilla) ei kannatakaan, onhan Italiassa Puntojakin disukoina muttei Pohjolan perukoilla.
Toisaalta disukassa voi olla parempi vääntö.
Eri asia - ja täysin spekulatiivinen - onkin jm-arvo enemmän,  vaikkapa 150tkm tai 200tkm ajetulla autolla. tätä ei mitenkään pysty laskemaan edes muutamaa vuotta eteenpäin, koska verotuspäätökset (ja käyttö- ym. maksut) ovat poliittisia. Aika näyttää.
Yritetään pärjätä.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.08.17 - klo:09:58
Kun lasketaan kaikki dieselin lisäkustannukset (hankintahinta, korkotappio, ajoneuvovero ja vakuutus) saadaan 1040 euroa vuodessa. Tuota summaa ei saa takaisin pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa. Tuolla 1040 eurolla ajaa 1.0 TSI:llä jo 20 tkm/v. Break-even olisi jossain 120 tkm/v.


Tuo laskelmasi pätee vain sinulla, eli kuskilla, joka harrastaa intohimoisesti veristä polttoainepihistelyä. Siksi varovaisemmin esittelisin noita lukemia/laskelmia. Joku saattaa vielä uskoa lukuja.

Keskivertokuljettaja ei saa ajettua kuin noin 10tkm 1000eurolla 1.0TSI:llä. Yleisesti tunnettu fakta on, että kun ajetaan ns. normaalisti arjen huoletonta autoilua, lähes jokainen kuski pääsee dieselillä pienempiin kulutuksiin kuin bensalla. Esim. pääkaupunkiseudun ruuhka-ajossa, jossa merkittävä osa suomalaisistakin päivittäin ajaa, ei tarvitse haaveilla 3,6 litran keskikulutuksesta Leon 1.0 TSI:lläkään.

Totta on että dieselin osa on laskeva, mutta ääripäät on ääripäitä.
Octavia III RS TDI

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 14.08.17 - klo:10:44
Tuo laskelmasi pätee vain sinulla, eli kuskilla, joka harrastaa intohimoisesti veristä polttoainepihistelyä. Siksi varovaisemmin esittelisin noita lukemia/laskelmia. Joku saattaa vielä uskoa lukuja.

Joo, 20 tkm 1040 eurolla pätee siis omassa ajossani.

Tosin tuon break-even 120 tkm/v olen laskenut yhdistettyjen EU-kulutusten mukaan.
1.0 TSI: 4,4 l/100 km (CO2 102 g/km)
1.6 TDI: 4,1 l/100 km (CO2 108 g/km)

Bensamoottorit ovat tulleet niin piheiksi, että dieselin kulutusetu on hupenemassa. CO2-päästöissä bensa on jo pienempi. Verotus määräytyy sen mukaan.

Huomasin, että TDI Leonin EU-lukemat ovat nousseet viime vuoden mallista. Olivat ennen kolmosella alkavat. Näköjään päästöjä on viilattu ja kulutus noussut.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tuolla 4,4 litran EU-kulutuksellakin ajaa 1040 eurolla 17 tkm.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.08.17 - klo:11:24
Tuolla 4,4 litran EU-kulutuksellakin ajaa 1040 eurolla 17 tkm.

Juu ajaa varmasti, mutta noin 1/100 (tai 1/1000) kuskeista pääsee käytännössä 4,4-yhdistettyyn kulutukseen 1.0TSI:llä. Eli ei kovin relevanttia.

Sama se on toki dieselissäkin, aika harva pääsee käytännössä 4,1 yhdistettyyn kulutukseen.
Octavia III RS TDI

njs

Onko täällä kukaan vähän enemmän autoja vaihteleva huomannut eroja bensa ja diesel moottoreilla kun vertaa EU-kulutusta ja oman auton kulutusta? Itse ajoin pitkään hyvin samanlaisella ajoprofiililla ja sinä aikana ehti 3 autoa olla reilusti yli vuoden. Itsellä kävi niin, että bensat kuluttivat saman kuin yhdistetty EU-kulutuskin oli, mutta diesel vei 10% enemmän kuin mitattu.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Pihistelijä

En vaihda kovin usein, mutta minun ajossa sekä bensa että diesel vievät molemmat noin 10% alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Diesel vie kaupungissa enemmän alle EU-lukeman, mutta maantiellä bensa puolestaan enemmän alle.

Vaikka olen tämän sanonut ennekin, EU-normi on ollut todella onnistunut. On sääli, että siitä ollaan nyt luopumassa ja korvaamalla normilla, joka antaa vieläkin isompia lukemia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Nykyinen normi on ainoastaan epäonnistunut ja pahasti. Normi simuloi totaalisesti liikenteestä eriytynyttä ajoprofiilia ja antaa valmistajille  todella paljon mahdollisuuksia tehdä kaikenlaisia testioptimointeja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisten käyttäjien kanssa. Tuloksena on epätodellisen pieniä, vertailukelvottomia lukemia ja tarpeettoman paljon ilmansaasteita.

Jos nyt joku alittaa normin kulutuksen, niin se tarkoittaa nykypäivänä sitä, että alittajan ajorpofiili eroaa rajusti sitä, mitä normin olisi tarkoitus simuloida.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.08.17 - klo:13:10
Vaikka olen tämän sanonut ennekin, EU-normi on ollut todella onnistunut. On sääli, että siitä ollaan nyt luopumassa ja korvaamalla normilla, joka antaa vieläkin isompia lukemia.

Tässä hieman tuoretta tilastofaktaa EU-normin oikeellisuudesta:

http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_LaboratoryToRoad_2016.pdf

Eipä vaikuta enää kovin oikeelliselle, vaikka on joskus muinoin sitä ollutkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98


hänk

Juuri noin se menee, valtaisa joukkohysteria tarttuu ihmiskarjaan, pakko tämän on olla hyvä kun Kesko noin paljon mainostaa ja ehkäpä siitä syystä Tekniinkan Maailma ylistää ja kehuu Vag-konsernin tuotoksia!

belkin67

Rahallisestikin kun vertaa, niin "kannattavuuteen" vaikuttaa moni asia  ::) Laskelmat saa näyttämään aina ihan tasan siltä mitä ne haluaa, itselläni diesel on kuitenkin mielestäni se paras vaihtoehto koska pitää olla mahdollisuus vetää nyyttiäkin perässä. Tarvitsee kohtuu paljon tehoa & vääntöä ja bensa ei oikein olisi siinä hommassa taloudellinen.

Lisäksi autoa tulee pidettyä pitkään ja se on maksettu, joten korkokulut on nolla. (Ainakin minun logiikan mukaan) Pääoman sitoutuminen.. hmm no voihan sitä halutessaan laskea kaikkeen noita "virtuaalikorkoja" jos haluaa. Kukin taaplaa tyylillään.. itse lasken kannattavuuden vain autonvaihtotilanteessa joka on kohtuu harvoin

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: belkin67 - 19.08.17 - klo:07:52
Rahallisestikin kun vertaa, niin "kannattavuuteen" vaikuttaa moni asia  ::) Laskelmat saa näyttämään aina ihan tasan siltä mitä ne haluaa, itselläni diesel on kuitenkin mielestäni se paras vaihtoehto koska pitää olla mahdollisuus vetää nyyttiäkin perässä. Tarvitsee kohtuu paljon tehoa & vääntöä ja bensa ei oikein olisi siinä hommassa taloudellinen.

Lisäksi autoa tulee pidettyä pitkään ja se on maksettu, joten korkokulut on nolla. (Ainakin minun logiikan mukaan) Pääoman sitoutuminen.. hmm no voihan sitä halutessaan laskea kaikkeen noita "virtuaalikorkoja" jos haluaa. Kukin taaplaa tyylillään.. itse lasken kannattavuuden vain autonvaihtotilanteessa joka on kohtuu harvoin
Sama ajatuksenkulku täälläkin. Ja kun kahden aikuisen perheessä on kolme autoa, niin turha tässä on "kannattavuutta" edes laskea. Tuon ikäisillä ja hintaisilla autoilla ei pääoman sitoutumisesta kannata edes puhua.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Arcca

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.08.17 - klo:23:35
Kun jostain asiasta tarpeeksi jauhetaan, niin hysteria saa ihmiskarjassa vallan :)

Ja tuon kun on saanut käyntiin, niin se on vielä itseään ruokkiva kierre.

Tuskin monikaan on edes pettynyt dieseleihinsä (itsellekin se on paras vaihtoehto nyt), mutta pelkäävät muiden reaktiota ts. jälleenmyyntiarvon putoamista.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.08.17 - klo:08:15
Tuskin monikaan on edes pettynyt dieseleihinsä (itsellekin se on paras vaihtoehto nyt), mutta pelkäävät muiden reaktiota ts. jälleenmyyntiarvon putoamista.

Joka sekin koskee vain heitä jotka vaihtavat autoaan varsin tiheään, muutaman vuoden välein. Jos autoa pitää talossa luokkaa 10v kerrallaan, niin sillä ole enää jälleenmyyntiarvoa juuri muutenkaan, tai ainakin tälläisten kaikenlaisten diesel-kammojen vaikutus tuolloin on jo niin minimalistinen ettei sitä kannata edes mainita. Toki jos Euro-päästöt ei kun yhä vain kiristyy ja nuo wanhemmat alkavat saamaan raippaa oikein kunnolla erilaisten ajokieltojen ja/tai käsiin räjähtäneiden vuotuisten ajoneuvoverojen kasvun muodossa, on tilanne jo toinen ja tuollainen wanhempi diesel on tällön tosiaan about arvoton, paaliin valmista tavaraa kun sillä ei enää voi ajaa vapaasti ja nekin vähäiset ajot maksaa mansikoita :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Visa

Käytetyn ostajalle tämä dieselvauhkoilu on hyväksi  :D

Viikko sitten ostettiin kakkosautoksi diesel. Tämä vuoden vanha ja tällä hetkellä myynnissä oleva malli jolla ajettu 50 tkm.

Edeltävästi pyydettiin tarjous käteisalennuksella identtisestä uudesta ilman vaihtoautoa liikkeestä

Ensimmäisen vuoden arvonalenema 36%.

Tämäkin oli liikkeessä seissyt kuukausia, ei kuulema oikein kysyntää sanoi myyjä.

sambolo

"Viime vuonna dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä Suomessa oli 33,2 prosenttia ja tämän vuoden tammiâ€"kesäkuussa 32,7 prosenttia."

Hysteria on selkeä ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pihistelijä

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-24/germany-s-diesel-fear-sees-5-billion-in-used-cars-gather-dust

Saksassa käytetyt dieselit eivät käy kaupaksi. Automyyjät ovat joutuneet laskemaan hintaa, mutta siltikin kauppa käy nihkeästi. Käytettyjen dieseleiden hinnat tulevat laskemaan siellä edelleen. Se taas laskee dieseleiden jälleenmyyntiarvoa Suomessa, koska Saksasta niitä tulee saamaan edullisemmin. Ei kyllä kannata ostaa uutta dieseliä Suomessa tällä hetkellä. Maksaa monta tonnia enemmän kuin bensa ja arvo laskee nopeasti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sambolo

https://yle.fi/uutiset/3-9793222
"
Virkamies varmana: Diesel pysyy pitkään käytössä, sähkön läpimurto sen sijaan epävarmempaa
Diesel-autojen osuus voi jopa kasvaa Suomessa kun Saksasta haetaan hyväkuntoisia dieselhenkilöautoja."

Kyllä mun mielestä kannattaa ostaa, toki jos malttaa odottaa saa halvemmalla :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Visa - 19.08.17 - klo:10:39
Käytetyn ostajalle tämä dieselvauhkoilu on hyväksi  :D

Viikko sitten ostettiin kakkosautoksi diesel. Tämä vuoden vanha ja tällä hetkellä myynnissä oleva malli jolla ajettu 50 tkm.

Edeltävästi pyydettiin tarjous käteisalennuksella identtisestä uudesta ilman vaihtoautoa liikkeestä

Ensimmäisen vuoden arvonalenema 36%.

Tämäkin oli liikkeessä seissyt kuukausia, ei kuulema oikein kysyntää sanoi myyjä.

Näin voi olla jonkin yksittäisen auton kohdalla useassakin tapauksessa, mutta kyllä asiaa saa aikalailla paisutella, että voisi todeta käytettyjen dieselien kysynnän Suomessa romahtaneen.

Geoman

Ohessa on vahvistus asian epätodellisuuteen:

http://www.is.fi/autot/art-2000005340032.html

Suomi on vuonna 2016 hyväksynyt tavoitteet, jotka ovat Suomelle täysin tavaoittamattomat. Nyt Berner yrittää täyttää lupaukset ja ei se oikein "kangaskauppiaalta" onnistu - eikä muiltakaan.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 25.08.17 - klo:14:50
Ohessa on vahvistus asian epätodellisuuteen:

http://www.is.fi/autot/art-2000005340032.html

Suomi on vuonna 2016 hyväksynyt tavoitteet, jotka ovat Suomelle täysin tavaoittamattomat. Nyt Berner yrittää täyttää lupaukset ja ei se oikein "kangaskauppiaalta" onnistu - eikä muiltakaan.
Kyllähän meidän päättäjät aika pölvästejä on.. kaikkeen suostutaan, kun halutaan olla mallioppilas, ytimessä, saada muutamille hyviä virkoja Eu:ssa jne..
Samaisten suomalaisten 'edunvalvojien' kyvyttömyys näkyy kohta myös Suomen metsäteollisuudessa, kun aletaan ostamaan päästöoikeuksia sellaisilta mailta, joilla metsiä ei ole ollutkaan, tai ne on jo kaadettu  :-\
Siinä ei auta selittelyt, että täällä kasvaa enemmän hiilinielua joka vuosi, kuin sitä kaadetaan.

-karppa-

Tulihan se sieltä: Nyt myös sähkö- ja kaasuautoja vaaditaan mukaan veronmaksuun â€" asialla öljyala  ;)
http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.08.17 - klo:19:20
Tulihan se sieltä: Nyt myös sähkö- ja kaasuautoja vaaditaan mukaan veronmaksuun â€" asialla öljyala  ;)
http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html

Verot tullaan tieliikenteeltä keräämään jossain muodossa joka tapauksessa. Valtiolla on alijäämäinen budjetti, ja m***t maksavat vuodessa nekin luokkaa 500Mâ,¬. Pahus kun ei pääse elämään toisten kustannuksella.  :o
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Saksassa on painettu paniikkinappia. Mobilessa seuraamieni autojen hinnat tippuu viikottain. Toivottavasti eivät ala romuttamaan vanhempia autoja kun ei mene kaupaksi.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.08.17 - klo:19:20
Tulihan se sieltä: Nyt myös sähkö- ja kaasuautoja vaaditaan mukaan veronmaksuun â€" asialla öljyala  ;)
http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html

Tämän kaltaisista kommenteista huomaa että muutos puhtaampaan suuntaan on oikeasti tapahtumassa. Öljyalalla alkaa puntti tutisemaan, kun tuotot alkavat laskea. Energian verottaminen on sinällään ihan ok, vaarana vain että kilowattitunnille lätkäistään sama vero mitä litralle bensaa. Esim. litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa, diesel noin 10kWh. Verojen ohjaamisesta tässä yhteydessä taitaa olla aika turhaa keskustella.  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 29.08.17 - klo:20:12
Energian verottaminen on sinällään ihan ok, vaarana vain että kilowattitunnille lätkäistään sama vero mitä litralle bensaa. Esim. litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa, diesel noin 10kWh. Verojen ohjaamisesta tässä yhteydessä taitaa olla aika turhaa keskustella.  ;D

Vaan kun se sähkö ei ole löpön tavoin merkkiaineella varustettua, käytetäänkö sitä tuvan lämmittämiseen vaiko auton liikuttamiseen :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy