Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Mikey

#300
http://en.boerse-frankfurt.de/stock/BMW-share

Bemarin pörssikurssi ei yllättäen ole juurikaan reagoinut viime päivien huonoihin uutisiin - onhan uutisissa ollut puhetta dieselautojen ajokielloista Saksan suurissa kaupungeissa.

Klikatkaa vaikka "1 year" näyttöön...

esko

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.07.17 - klo:07:12
Täällä Euroopassa tehtiin suuri virhe, kun myönnettiin aikoinaan dieseleille lievemmät päästörajat kuin bensoille. Tuo tehtiin eurooppalaisten autonvalmistajien vaatimuksesta. Olisi pitänyt tehdä kuten Japanissa ja USA:ssa - sekä bensalle että dieselille samat päästörajat. Diesel-autoista muodostui Euroopan pyhä lehmä. Hyvä, että nyt osataan katsoa dieseleitä kriittisesti jo Euroopan sisälläkin.

Minulla oli vuosituhannen alussa kaksi diesel-autoa ja olinkin vannoutunut diesel mies. Minua miellytti niiden pieni kulutus. Asuminen Euroopan ulkopuolella antoi uuden perspektiivin katsoa asiaa.

Maailman henkilöautokannasta taitaa olla dieseleitä n. 11-13 %. Euroopassa on monessa maassa verotuksella tuettu dieseliä, veroton litrahinta jalostamolla on dieselillä jopa hiukan kalliimpi kuin bensalla.
Tämä on ok kun puhutaan tavaraliikenteestä ja vastaavista.
Maailman kaupungistuminen ja väestön keskittyminen on lähinnä syynä siihen, että haitallisiin pienhiukkas- ja typpipäästöihin on kaupungeissa  alettu kiinnittää huomiota ja hyvä niin. Pitkillä matkoilla ja harvaan asutuilla seuduilla hiukkasista ei ole isompaa harmia.
Olen Japanissa ja Tokiossa käynyt työni vuoksi ja huolimatta valtavasta ihmismäärästä ja liikenteestä ei ilma ainakaan minusta tuntunut mitenkään "tunkkaiselta". Aistinvaraiset huomiot saattavat olla kuitenkin melko subjektiivisia. Mutta asuin sitten myös Saksassa 90-luvulla ja siellä taas dieselien katku tosiaan tuntui. Valtava rekkaliikenne ainakin sitä aiheuttaa. Kaupungeissa varmasti myös henkilöautot.
Olin asunut Suomessa maaseutukaupungissa, jossa ilma tuntui puhtaammalta.
Ajoin itse paljon dieseleillä 80-luvulta alkaen, eläkkeelle jäätyäni asun suuremmassa kaupungissa ja diesel vaihtui bensa-hybridiin. Kulutus kaupunkiajossa pyörii 3,5-4,5 välillä. Kokonaiskulutus tankkauksista laskettuna viimeisen vuoden ajalta 4,8 L / 100km. Alkuun kulutus oli hivenen korkeampi, mutta auto opettaa taloudelliseen ajoon. Valtaosa ajosta matka-ajoa. Bonuksena tulee helppo ajaminen hyvin toimivan voimalinjan ansiosta.
Dieselillä on paikkansa ja tekniikkaa tulee kehittää, eikä sortua kikkailuun. Tavaraliikenne jo yksistään tarvitsee sitä. Maailmanlaajuinen kaupungistuminen kuitenkin ohjaa valintoja halusimme sitä tai emme.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: optilab - 05.07.17 - klo:08:48
Volvo pyrkii eroon polttomoottoreista autoissaan
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kotimaa/volvo-pyrkii-eroon-polttomoottoreista-autoissaan/.

Lueppas tuo artikkeli uudelleen, sillä noinhan siinä ei sanota, vaan että Volvo pyrkii eroon autoista joissa on pelkästään polttomoottori = mallisto muodostuu jatkossa siis täyssähköistä ja hybrideistä, joista siis hybrideissä yhä on polttomoottorit sen sähkömoottorin lisäksi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

optilab

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.07.17 - klo:09:30
Lueppas tuo artikkeli uudelleen, sillä noinhan siinä ei sanota, vaan että Volvo pyrkii eroon autoista joissa on pelkästään polttomoottori = mallisto muodostuu jatkossa siis täyssähköistä ja hybrideistä, joista siis hybrideissä yhä on polttomoottorit sen sähkömoottorin lisäksi 8)

Juu, bensakoneet ja hybridit erikseen. Artikelin ja hippien tarkoitus on tuoda esiin, että kaikki pensat/naftat on pahasta ja hybridit (oli sähkön apumoottorina mikä tahansa) ja täyssähköt pelastavat maailman. Itselleni sopii oikein hyvin, jos markkinat vetävät näiden hinnat alas, niin löytyypä ainakin halvemmalla kunnon patoja jatkossa :).
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

Dbc020

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.07.17 - klo:21:28

Asuin kahdeksan vuotta Tokiossa. Japanissa on äärimmäisen tiukat päästörajat. Siellä ei ole erillisiä rajoja bensalla ja dieselille, vaan moottorin kuin moottorin tulee alittaa samat tiukat rajat. Tämän takia dieseleitä ei ollut myynnissä. Vasta muutama vuosi sitten BMW ja Mercedes läpäisivät tiukat rajat ja niitä tuli myyntiin. Japanissa oli nenä jo tottunut olemattomiin typen oksideihin. Esim. lenkillä Tokion Keisarin puiston ympärillä ei ollut mitään ongelmaa vaikka vieressä meni loputon kolmen kaistan autojono. 99.9% olivat tiukasti rajoitettuja bensoja. Suomeen palattuani, kun olen lenkillä keskellä metsää ja uusi saksalainen premium diesel menee ohi, on nenässä heti pistävä otsonin tuoksu. Vaikka pitäisi olla Euro 5 tai 6 diesel.

Tämä diesel-gate on aivan totta. Common Fail Diesel. Toivottavasti dieselien päästöt laitetaan todelliseen syyniin.

Millainen se Japanissa myytävä dieselmoottori BMW ja Mersulla oli, kun siellä ei haissut yhtään, mutta Suomen korvessa se yksikin haisi?!?!

arskas_s

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 05.07.17 - klo:11:05
Volvolta historiallinen veto: lopettaa perinteiset bensa- ja dieselkoneet â€" kaikkiin uusiin malleihin sähkömoottori

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kommentti-ei-polttomoottori-kuole-viela-vaikka-volvo-niin-antaisikin-ymmartaa

"Hätäisimmät varmasti säpsähtivät aamun otsikoita, ja luulivat niiden perusteella, että kohta Volvoja saa vain sähkömoottorilla varustettuna. Näin ei siis ole, vaan sähköä tarjotaan polttisten tueksi aivan samalla tavalla mitä moni kilpailevakin autovalmistaja tekee. Mallisto koostuu erilaisista sähköä jossain mittakaavassa hyödyntävistä malleista.

Sitä paitsi Volvo-mallien elinkaari on perinteisesti varsin pitkä, ja nyt ilmoitettu sähköistysoperaatio koskee vuodesta 2019 eteenpäin julkistettavia autoja. Pelkkiä polttomoottoreitakin on siis Volvon malleihin tarjolla vielä tovin."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Dbc020 - 05.07.17 - klo:10:42
Millainen se Japanissa myytävä dieselmoottori BMW ja Mersulla oli, kun siellä ei haissut yhtään, mutta Suomen korvessa se yksikin haisi?!?!
Se Suomessa ohi ajanut oli Audi A4 Allroud. VAG dieseleitä ei myydä Japanissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Dbc020 - 05.07.17 - klo:10:42
Millainen se Japanissa myytävä dieselmoottori BMW ja Mersulla oli, kun siellä ei haissut yhtään, mutta Suomen korvessa se yksikin haisi?!?!
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.07.17 - klo:05:01
Se Suomessa ohi ajanut oli Audi A4 Allroud. VAG dieseleitä ei myydä Japanissa.

Kukaan ei tainnut kysyä mitään VAG:sta, vaan sinun mainitsemistasi BMW:stä ja Mersun dieselmoottoreista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.07.17 - klo:21:28
Hienosti taas vaihtuu puheen aihe. Oli kyse diesel NOx-päästöistä ja niitä verrataan heti moottorin kestävyyteen.

Asuin kahdeksan vuotta Tokiossa. Japanissa on äärimmäisen tiukat päästörajat. Siellä ei ole erillisiä rajoja bensalla ja dieselille, vaan moottorin kuin moottorin tulee alittaa samat tiukat rajat. Tämän takia dieseleitä ei ollut myynnissä. Vasta muutama vuosi sitten BMW ja Mercedes läpäisivät tiukat rajat ja niitä tuli myyntiin. Japanissa oli nenä jo tottunut olemattomiin typen oksideihin. Esim. lenkillä Tokion Keisarin puiston ympärillä ei ollut mitään ongelmaa vaikka vieressä meni loputon kolmen kaistan autojono. 99.9% olivat tiukasti rajoitettuja bensoja. Suomeen palattuani, kun olen lenkillä keskellä metsää ja uusi saksalainen premium diesel menee ohi, on nenässä heti pistävä otsonin tuoksu. Vaikka pitäisi olla Euro 5 tai 6 diesel.

Tämä diesel-gate on aivan totta. Common Fail Diesel. Toivottavasti dieselien päästöt laitetaan todelliseen syyniin.
Mielenkiintoinen havainto. Jos ihan reaaliaikaista mittausdataa katsoo, niin tosiaan Tokiossa typpioksiditasot on vain hieman korkeammat kuin Helsingissä. Ilma toki muilla mittareilla saastuneempaa.. esim. pienhiukkasia Tokiossa lähes nelikertainen määrä (katsoin vain yksittäisistä mittauspisteistä). Kaupunkien kokoero & liikennemäärien ero on kuitenkin valtava.
Tokio: http://aqicn.org/map/tokyo/#@g/36.2986/140.7568/8z
Helsinki: http://aqicn.org/city/helsinki/

vwmies

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 05.07.17 - klo:11:05
Volvolta historiallinen veto: lopettaa perinteiset bensa- ja dieselkoneet â€" kaikkiin uusiin malleihin sähkömoottori

Täydennetään, että lopettaa uusien b&d - mallien kehitystyön....  sitä ei ole kerrottu, kuinka pitkään 2019 valmistettavat mallit pysyvät tuotannossa. Asia on huonosti otsikoitu.  :o
Yritetään pärjätä.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Visa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 07.07.17 - klo:11:10
"Mercedes uskoo yhä dieselmoottoreihin"
https://tekniikanmaailma.fi/autot/mercedes-benz-uskoo-edelleen-dieselmoottoreihin-luvassa-hyvin-uudenaikainen-moottoriperhe/

Autonvalmistajilla ja myyjillä tuntuu uskoa riittävän :D

Mutta mites ostajilla? myynti putoaa 20% vuodessa....

BMF

Lainaus käyttäjältä: Visa - 07.07.17 - klo:11:27
Autonvalmistajilla ja myyjillä tuntuu uskoa riittävän :D

Mutta mites ostajilla? myynti putoaa 20% vuodessa....

Ruuhkakaupunkilaiset ja pyörämatkan verran päivässä autoilevat ostelevat näitä kalliita sähköautoja erilaisien työetujen ja pakotteiden sekä "pelotteiden" jne avulla. Olisihan se outoa ettei bensa ja diesel autojen myynti putoaisi jos sähköautoja tuputetaan joka tuutista. Hybridit edelleen aivan järjetön ostos pitkää matkaa ajaville. Täyssähköt maksaa aivan järjettömiä summia ellei jotain mopoauton kokoluokkaa sitten ole ostamassa.  Antaa nyt sähköaitojen hieman kehittyä ja hintojen asettua niin josko sitä joskus voi ihan järkihinnalla harkita ostavansa.


Ei ole liian montaa teslaa vielä taksikopeilla näkynyt....
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ram1

Korsossa on muuten yksi Tesla taksina, tai oli ainakin vuosi sitten. Vaikka itse nyt en hirveästi disuista välitä, niin eihän ne pitkään aikaan mihinkään katoa, ja sellaisille ajaville nämähän vaan hyviä uutisia oston kannalta. Paniikkia lietsotaan, mutta järki-ihminen ei niistä välitä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

BMF

#315
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 07.07.17 - klo:11:54
Korsossa on muuten yksi Tesla taksina, tai oli ainakin vuosi sitten. Vaikka itse nyt en hirveästi disuista välitä, niin eihän ne pitkään aikaan mihinkään katoa, ja sellaisille ajaville nämähän vaan hyviä uutisia oston kannalta. Paniikkia lietsotaan, mutta järki-ihminen ei niistä välitä.

Niin tiedän kyllä että tesloja on taksikäytössä siksi kirjoitinkin "montaa". Siksi ihmettelenkin että tesloja silti niin vähän vaikka pitäisi olla "täydellinen" taksiauto. verohelpotuksineen jne... Loviisassa on 1 kpl ainakin.  Taisi nuo V/D90 volvot vetäistä pidemmän korren taksiautoina ja taitaa olla D3-D5 koneita eikä T8 hybridejä...

jos joku löytää täyssähköauton (yhdellä latauksella ajaa +500km) joka on farmari takapaksi +600l tilavuudella ja hinta on noin 40000â,¬ niin vinkatkaa ihmeessä.  ;)

Uudet mersukoneet alkoi hieman kiinnostamaan..
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ram1

Iso pointtihan tässä on se, että niitä paljon ajavia ja tilaa/koukkua tarvitsevia ei ole loppujen lopuksi niin paljoa, että jaksettaisiin kehittää disuja enää hirveillä panostuksilla, ilman että bensa/hybridi ei niitä päihittäisi. Mutta käytettyinä pysyvät markkinoilla pitkään haluttuina.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Visa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 07.07.17 - klo:12:16
Iso pointtihan tässä on se, että niitä paljon ajavia ja tilaa/koukkua tarvitsevia ei ole loppujen lopuksi niin paljoa, että jaksettaisiin kehittää disuja enää hirveillä panostuksilla, ilman että bensa/hybridi ei niitä päihittäisi. Mutta käytettyinä pysyvät markkinoilla pitkään haluttuina.

Joo näimpä. Polttomoottoriautojen kysyntä varmaankin tulee sähköhärveleiden lisääntymisen myötä vähenemään pikkuhiljaa.

Ihan sama juttu aikasemmin tapahtunut kaiken vanhenevan tekniikan kanssa, miksei diiselinkin?

10 vuotta sitten joku sanoi että ei ota autoon ilmastointia, ajonvakautusta, abs jarruja tai ainakaan turboahdinta. No, nyt nämä samat ihmiset ajaa niilla hyvinvarustelluilla turbodiiseleillä :D

Tänään manataan että "sähköautoa ei koskaan" ja 5 vuoden päästä on sähköpassatti alla ;)


BMF

#318
Lainaus käyttäjältä: Visa - 07.07.17 - klo:12:46

Tänään manataan että "sähköautoa ei koskaan" ja 5 vuoden päästä on sähköpassatti alla ;)
Varmasti olisi jo nyt kun ensin tulisi edes se täyssähköpassatti myyntiin ja hinta saadaan 40000â,¬ kieppeille. Katsotaan riittääkö 5 vuotta.

Sehän nyt on selvä että sähköautot on "tulossa" ja jos ei vapaaehtoisesti niin sitten väkipakolla.


Mutta kun eletään tätä hetkeä niin otsikon mukaiseen pähkinään voisin silti vastata että ei ole ohi mikäli sähköauto on se toinen vaihtoehto.

Hybridi ei ole minusta sähköauto vaan bensa-auto. Kunhan sähköllä pääsee sen 500km yhdellä latauksella niin sitten voin ristiä sen sähköautoksi.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Visa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 07.07.17 - klo:12:54

Sehän nyt on selvä että sähköautot on "tulossa" ja jos ei vapaaehtoisesti niin sitten väkipakolla.


Hei eiköhän sähköautot ole tulossa sen takia että ihmiset haluaa ostaa niitä  ;D

Jos kehitys menee tätä vauhtia niin uskoisin että dieselit ei juuri kiinnosta enää muutaman vuoden päästä ostajia. Sama juttu bensa-autojen kanssa.

Kannattaa käydä kokeilemassa, voi asenteet muuttua ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Visa - 07.07.17 - klo:13:24
Hei eiköhän sähköautot ole tulossa sen takia että ihmiset haluaa ostaa niitä  ;D

Jos kehitys menee tätä vauhtia niin uskoisin että dieselit ei juuri kiinnosta enää muutaman vuoden päästä ostajia. Sama juttu bensa-autojen kanssa.

Kannattaa käydä kokeilemassa, voi asenteet muuttua ;)

Mä en ainakaan kaipaa sähöautos milläänlailla ja eikä mun tuttavapiirissäkään, koska 50-200km toimintasäteellä ei tee mitään!

Ai niin ja sähkö ei tule itsestään pistorasiasta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Oma pirullinen ennustukseni on sellainen, että valtaosa lähitulevaisuuden (2025->) autoista olisi pistokeladattavia autoja, joissa olisi myös varsin heikkotehoinen polttomoottori (esim. 30 kW) ja pienehkö 50 km ajomatkan antava akku.

Auto ladattaisiin pistorasiasta ja polttomoottori pyörittäisi generaattoria ilman mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin. Pieni akku olisi halpa ja kevyt ja riittäisi kuitenkin valtaosalle autoilijoista päivittäiseen käyttöön. Polttomoottori varmistaisi pidemmät lenkit, ja polttomoottorin teho riittäisi maantievauhdin ylläpitämiseen.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Visa - 07.07.17 - klo:13:24

Kannattaa käydä kokeilemassa, voi asenteet muuttua ;)

En voi kun ei ole kunnon sähköautoja saatavilla. Vai mikä malli oli mielessä? 100000â,¬ tesla?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 07.07.17 - klo:14:00
Oma pirullinen ennustukseni on sellainen, että valtaosa lähitulevaisuuden (2025->) autoista olisi pistokeladattavia autoja, joissa olisi myös varsin heikkotehoinen polttomoottori (esim. 30 kW) ja pienehkö 50 km ajomatkan antava akku.

No tätähän olen minäkin jo kaavaillut jonkin aikaa. Tuossa tekniikassa on vielä sekin hyvä puoli että se generaattori voidaan myöhemmin "päivittää" vaikka polttokennoksi, mutta muilta osin paketti olisi yhä ihan tasan samanlainen. Ja muutenkin noille generaattoreille voisi olla jopa eri vaihtoehtoja, kuka tykkää dieselistä, toinen bensasta, kolmas vaikka etanolista tai maakaasusta esim. eri mantereilla paikallisten olosuhteiden mukaan. Ajotekniikan puolestahan se kun on ihan se ja sama millä tavalla se sähkö tuotetaan = generaattori voisi olla jopa jonkinlainen valmis (jopa myöhemmin vaihdettava) moduli, joka vaan ruksataan autoa tilatessa halutunlaiseksi :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 07.07.17 - klo:14:00
Oma pirullinen ennustukseni on sellainen, että valtaosa lähitulevaisuuden (2025->) autoista olisi pistokeladattavia autoja, joissa olisi myös varsin heikkotehoinen polttomoottori (esim. 30 kW) ja pienehkö 50 km ajomatkan antava akku.

Auto ladattaisiin pistorasiasta ja polttomoottori pyörittäisi generaattoria ilman mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin. Pieni akku olisi halpa ja kevyt ja riittäisi kuitenkin valtaosalle autoilijoista päivittäiseen käyttöön. Polttomoottori varmistaisi pidemmät lenkit, ja polttomoottorin teho riittäisi maantievauhdin ylläpitämiseen.

Tekniikalle on nimikin: sarjahybridi (engl. series hybrid). Ei vaan ihan hirveästi taida olla markkinoilla moisia. Mitsubishillä ainakin on jokin "koirankoppi" vaan ei taida olla meillä myynnissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

concorde

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.07.17 - klo:11:41Tekniikalle on nimikin: sarjahybridi (engl. series hybrid). Ei vaan ihan hirveästi taida olla markkinoilla moisia.

Mitens Top Gearin Hammerhead Eagle i-Thrust ?   ;D
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.07.17 - klo:11:41
Ei vaan ihan hirveästi taida olla markkinoilla moisia.

Miten olisi Opel Ampera, josta tuli nyttemmin myös täys-sähköinen versio Ampera-e ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Trackpad

#327
Itse ajan dieselillä koska kulutus ja ajo-ominaisuudet. Ja kyllä olen ajanut pieniä bensoja, joissa kulutus lähellä dieseliä, mutta luonne ei vastaa sitä samaa ja nyt sitten puhutaan omasta henkilökohtaisesta mieltymyksestä ja kokemuksista. Lisäksi soppaa vielä hiertää CO2 arvot, joita työnantajat laittavat työsuhdeautoille joka edelleen ohjaa joko hybrideihin (Hinta välitettavasti karkaa ja kulutus nousee yllättävän paljon jos matka-ajo kasvaa yli 50km päivässä ja on muuta kuin kaupunkipyörittelyä) tai hieman tehokkaampaan dieseliin, jos siis haluaa inhimillisen hinnan ja edes vähän tehoja ilman CO2 arvon räjähtämistä silmille. Toki itse olen fiksaantunut dieseliin se on myönnettävä. Se onko tämä hyvä asia (vain CO2 arvon tuijottaminen) on sitten toinen juttu.

Sähköautojen suurin ongelma omien tarpeiden näkökulmasta on toimintamatka sekä taloyhtiössä asuvana latauspistokkeen puuttuminen ja siihen vaadittavan infran rakentaminen. Toki varmasti järjestettävissä. Itse ajan vanhemmilleni noin 1kk kuussa ja matkaa yhteen suuntaan tulee noin 300km. Tähän ei vielä monikaan sähköauto (en puhu teoreettisesta vaan todellisesta toimintamatkasta sitten, varsinkin talvella) kykene. Lasten kanssa välipysähdys ei kiinnosta, jossa lataukseen pitäisi käyttää tunteja (Mikäli ei ole tarjolla pikalatausta tai akunvaihtoa). Ollaan lähes aina ajettu pysähtymättä. Mukavuuden halu siis, ohjaa muuten aika paljon niitä valintoja.

No yhtä kaikki. Sähköauton hankinta tarkoittaa vielä tätä nykyä aika paljon ylimääräistä vaivaa ja tarkoitta oikeasti aika vahvaa valintaa toimia toisin joka ymmärrettävästi nostaa kynnystä hankintaan. Lisäksi jos tarjolla on sopivan pirteä, tilava ja hyvä auto, jossa toimintamatka on 300km sijasta 1100km, hinta on lähes 50% pienempi ei syitä tarvitse ihan liikaa hakea.

Dieselin kohtaloksi on tullut hiukkaspäästöt ja energiapolitiikka sekä fakta että fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat liikkumismuodot ovat täysin kestämätön ratkaisu tulevaisuuden kannalta. Ainut asia joka on itseäni mietityttänyt on mm. voiko nykyisen dieselin korvata vaikka Nesteen tarjoamalla  Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Ainakin Nesten omien sanojen mukaan Koko polttoaineen elinkaaren päästöt ovat 90% pienemmät. Toki päästöjä on edelleen. Lupaavat myös seuraavaa:

• 33 % pienemmät pienhiukkaspäästöt (myös hiukkasten määrä on pienempi)
• 9 % vähemmän typen oksideja (NOx)
• 30 % vähemmän hiilivetyjä (HC)
• 24 % pienemmät hiilimonoksidipäästöt (CO)
• vähemmän polyaromaattisia hiilivetyjä (PAH)

Asiaan voi tutustua täältä:
https://www.neste.com/fi/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-tuotteet/neste-uusiutuva-diesel/pienemm%C3%A4t-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t

p.s. en työskentele Nesteellä :)

Toisaalta jos tarkastellaan mitkä ovat sähköautojen koko elinkaaren päästöt, tuovat erikoismetallit, joita akkuteknologia vaatii tähän yhtälöön yhtälailla hyvinkin kestämättömän yhtälön. Lisäksi sähkön tuotantoon vielä nykyisin käytetään muutakin kuin uusiutuvia energianlähteitä.

Toivon itse että sähköautot yleistyvät ja teknologia paranee (kyllä olen ajanut Teslaa ja onhan se teknologisesti ja autona huikea peli, vaikkakin vielä yksi iso tuotetestaus ja monella tapaa raakile autona, itse ainakin ihmettelin monia yksityiskohtia autossa, jotka tuntuivat joko laadullisesti raakileilta tai ei loppuun asti mietityiltä), jotta toimintamatka ja autojen hinta saataisiin lähemmäs tavallista kuluttajaa.

edit. Nesteen My diesel linkki lisätty

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.07.17 - klo:13:46
Miten olisi Opel Ampera, josta tuli nyttemmin myös täys-sähköinen versio Ampera-e ???

a opel, b ruma...  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

Lainaus käyttäjältä: concorde - 09.07.17 - klo:12:36
Mitens Top Gearin Hammerhead Eagle i-Thrust ?   ;D

Huippunopeus turhan vaatimaton, ja korsteenin liitosvuoto tyyppivika. ;) ;D ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy